تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵
غلامرضا ظریفیان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

تبیین دقیقی ارایه نشود پذیرش استعفای جنتی عقب نشینی است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره که پذیرش استعفای جنتی آیا برای دولت یک نوع عقب نشینی به حساب می‌آید، اظهار داشت: در صورتی که دولت تبیین دقیقی از ماجرا ارایه ندهد و در این زمینه منفعل عمل کند افکار عمومی حتما آن را یک عقب نشینی به حساب خواهند آورد.
رویداد۲۴- یک فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره که پذیرش استعفای جنتی آیا برای دولت یک نوع عقب نشینی به حساب می‌آید، اظهار داشت: در صورتی که دولت تبیین دقیقی از ماجرا ارایه ندهد و در این زمینه منفعل عمل کند افکار عمومی حتما آن را یک عقب نشینی به حساب خواهند آورد.

با روی کار آمدن دولت روحانی اولین کاری که بسیار مورد توجه هنرمندان قرار گرفت و از وعده‌های وزیر ارشاد نیز به حساب می‌آمد بازگشایی مجدد خانه سینما بود. اما همه چیز برای علی جنتی به این راحتی نبود. با انتشار عکس‌های بازیگران دریک مراسم جشن انتقادهای تندی متوجه این وزارتخانه شد. نشریه تندرو یالثارات به لحنی توهین آمیز بازیگران را مورد نقد قرار داد، البته هیات نظارت بر مطبوعات در وزارت ارشادحکم توقیف آن را به امضا رساند اما حتی برای یک روز هم از کیوسک روزنامه فروشی فاصله نگرفت. 

علاوه بر این وزارت ارشاد با دردسری مهم‌تر روبرو شد، مجوزهای صادر شده برای برگزاری کنسرت‌ها از سوی نهاد دیگری لغو اعلام می‌شد و کار به جایی رسید که علی جنتی انتقاد علم الهدی، امام جمعه مشهد که به شدت برگزاری کنسرت در مشهد را مورد نکوهش قرار داده بود و صراحتا اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد در این شهر نوای موسیقی به صدا درآید را پذیرفت و به طور رسمی اعلام کرد که در مشهد هیچ کنسرتی برگزار نخواهد شد. 

این مسئله مورد نقد رئیس جمهور قرار گرفت و‌‌ همان شد که حسن روحانی پیش بینی کرده بود دیگر امامان جمعه یکی پس از دیگری درخواست علم الهدی را برای شهر خود تکرار کردند و عرصه بر وزیر فرهنگ تنگ‌تر می‌شد. این مسائل سبب شد تا خبر برکناری یا استعفا وزیر ارشاد بر سر زبان‎ها بیافتد و تا جایی که پیش رفت که عصر جمعه خبر این شایعه منتشر شد «علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت روحانی استعفا داده است» در همین خبر که هنوز صحت و سقم آن ثابت نشده دلیل عدم همراهی رئیس جمهور در سفر به کشورهای آسیای شرقی همین موضوع بوده است. 

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با مصلحت استعفا وزیر ارشاد و پذیرش احتمالی آن به رویداد۲۴ گفت: هنوز نمی‌دانیم این استعفا شایعه یا واقعیت است. در صورت روی دادن باید مشخص شود استعفا بابت کوتاهی در انجام وظیفه بوده یا اینکه وزیر با توجه به مشکلاتی که در پیش رو داشته این کار را انجام داده است. از هرمنظری گفت‌و‌گو مجزایی می‌طلبد. 

وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است، آقای روحانی در ایامی که در راس امور قرار داشت سه مسئله اساسی را مورد توجه قرار داد. در ابتدا به برجام رسیدگی کرد که تلاش‌هایی هم صورت گرفت و موفقیت‌های نیز کسب شد. هر چند در داخل تلاش مخالفان بر این اصل استوار بود که با استفاده از ابزار‌ها آن را ناموفق نشان دهند اما جزء کارهایی بود که دولت انجام داد و به واسطه آن بسیاری از مشکلات کشور برطرف شد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب به بحث اقتصاد نیز پرداخت و یادآور شد: رونق اقتصادی از دیگر فعالیت تیم ریاست جمهوری جدید بود که با تلاش‌هایی خود موفق به مهار تورم شدند. هر چند بخشی که باید چرخ اقتصاد را به گردش در می‌آورد، وزارت خارجه بود که به دلیل رفع نشدن تمام موانع با مشکلاتی روبرو شدند بنابراین آن طور که باید نچرخید. 

ظریفیان در ادامه مباحث فرهنگی در کشور را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: سینما، تئا‌تر، موسیقی از بخش‌های فرهنگی کشور بودند که در کنار رشد قابل توجه‌شان، به دلیل مسائل داخلی فشار بسیار سنگین و جدی تری نسبت به سایر بخش‌های کشور به آن وارد شد. 
به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب اقای جنتی با توجه به واقعیت‌های موجود محافظه کارانه عمل می‌کرد اما گام های‌اش رو به جلو بود. 

وی در ادامه یادآور شد: وزیر ارشاد تلاش کرد انتظارات را برآورده سازد و به سمت تولید کالاهای فاخر و قابل توجه هنرمندان پیش رفت. در پاسخ به عده‌ای که بحث کنسرت‌ها را مطرح کردند باید گفت که هیچ یک از این کنسرت‌ها مبتذل نبود و برگزارکنندگان آن مورد اعتماد جامعه بودند، توانایی خوبی هم در این عرصه داشتند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: به نظر می‌رسد مخالفان روحانی عرصه را به شکلی نشان می‌دهند که وی در به سرانجام رساندن اهداف‌اش موفق عمل نکرده، بنابراین از این نگاه اتفاقی که برای جنتی افتاد جدا از اینکه سعی کرد گام‌هایش را با احتیاط بردارد در مجموع در دولت دارای نمره قبولی است و اگر روشن نشود دلیل این استعفا چه بوده است یک نمره منفی برای دولت محسوب می‌شود. 

ظریفیان درباره رفتار تندور‌ها در صورت صحت و تائید این خبر گفت: تصور تندرو‌ها این خواهد بود که توفیقاتی کسب کردند بنابراین در صورتی که این استعفا صورت گرفته باشد رئیس جمهور باید با احتیاط برخورد کند. به هر دلیلی که رئیس جمهور از عضو کابینه خود انتقاد دارد باید جامعه را در جریان گذارد در غیر این صورت استعفا وزیر ارشاد به یک تهدید مبدل خواهد شد.
 
وی در ادامه با اشاره به تاثیر این مسئله بر انتخابات سال آینده، بیان کرد: در صورتی که رئیس جمهور در این رابطه توضیحات لازم را مطرح نکند بدون شک برآن تاثیر خواهد گذاشت وحتی نوع آن را مشخص می‌کند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره که پذیرش استعفای جنتی آیا برای دولت یک نوع عقب نشینی به حساب می‌آید، اظهار داشت: در صورتی که دولت تبیین دقیقی از ماجرا ارایه ندهد و در این زمینه منفعل عمل کند افکار عمومی حتما آن را یک عقب نشینی به حساب خواهند آورد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان