تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۰

شماره نخست فصلنامه دربند منتشر شد


رویداد۲۴ شماره نخست فصلنامه «دربند» (زمستان ۱۴۰۰)، با پرونده ویژه در مورد «جهان ایرانی از پنجشیر تا شوشی»، که به موضوع افغانستان و قفقاز پرداخته منتشر شد.
نخستین شماره فصلنامه دربند از مقالاتی با عناوین «نگاهی به تاریخ جنگ‌های روس و چرکس در قفقاز شمالی» به قلم دکتر حامد کاظم زاده ایرانشهر دکتری خاورشناسی از دانشگاه ورشو و «نگاهی به گزارش ابوزید بلخی از بلاد الرّان، ارمینیه و آذربایجان» به قلم جعفر وثوقی، «قدرت داعش و چشم انداز نقش آن در افغانستان» از فرزاد رمضانی بونش، «سیاست قومیت در افغانستان: فهم پشتون‌ها و گروه‌های قومی اقلیت» به قلم رهئا آبراهام (پژوهشگر مرکز مطالعات نیروی هوایی در دهلی نو) و ترجمه محمد یاسین، «مروری بر تاریخ افغانستان از باستان تاکنون و زمینه‎های شکل‎گیری طالبان با عنوان افغانیت و جهاد» کاری از «احمدرضا حسینی» تشکیل شده است.
«پیوند جاینام آذربایجان با زبان‌های ایرانی» پژوهشی از «مسعود عرفانیان» بر پایه قانون هماهنگی اصوات و در زبان ترکی آذربایجانی به بررسی این موضوع پرداخته است. «کتیبه‌های فارسی مسجدجامع دربند» به قلم «مرتضی رضوانفر»، «بررسی نسخ خطی قره باغ نامه ها» از «آناهیتا شاهرخی»، و «حسن زنبورک از مجموعه داستان: همشهری‌های دماغه‌ی آبشرون» به قلم ناصر همرنگ سایر مطالب این شماره را تشکیل می‌دهند.
«دربند» فصلنامه فرهنگی و تاریخی با تمرکز بر حوزه تمدنی و فرهنگی ایران است که به مدیرمسئولی و صاحب امتیازی «داود دشتبانی» منتشر می‌شود. پیش از این دربند به شکل دوماهنامه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ منتشر شده بود و دوره جدید مجله دربند با همان سیاق به شکل فصلنامه منتشر خواهد شد. علاقمندان برای دریافت این نشریه می‌توانند با  شماره ۰۹۱۲۰۲۰۹۸۷۱ در واتساپ و یا با نشانی رایانامه darband.mag@gmail.com برای تهیه این نشریه اقدام کنند.

برچسب ها: مطبوعات
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان