تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

بررسی کیفیت تیرآهن کارخانجات مختلف

در شرکت های فولادسازی و تولید محصولات فولادی با توجه به بعد کارخانجات پارامترهایی از قبیل نیروی انسانی، مواد اولیه، شرایط محیطی، تکنولوژی موجود، سیستم های گردش اطلاعات و ... در کیفیت محصول نهایی اثر خواهند داشت.

قیمت تیرآهن

رویداد۲۴ در شرکت های فولادسازی و تولید محصولات فولادی با توجه به بعد کارخانجات پارامترهایی از قبیل نیروی انسانی، مواد اولیه، شرایط محیطی، تکنولوژی موجود، سیستم های گردش اطلاعات و ... در کیفیت محصول نهایی اثر خواهند داشت بنابراین جهت رسیدن به یک پروسه تولید در چارچوب استانداردهای تعیین شده و تولید محصولاتی که در بازار قابل رقابت باشند، در رابطه با کلیه سیستم های موجود در شرکت باید بهبود مستمر انجام گیرد. تیرآهن نیز یکی از مقاطع مهم در صنعت فولاد بوده و به دلیل نقش مهمی که در ساخت و ساز و صنعت ایفا می نماید، توجه به کیفیت آن ضروری می باشد. کیفیت این محصول بر قیمت تیرآهن و سایر مشخصات آن تاثیر بسزایی دارد. در ادامه شما را با پارامترهای مهمی که بر کیفیت این محصول تاثیرگذار بوده و کیفیت کارخانجات مختلف تولیدی آشنا می کنیم.

مشخصات فنی تیرآهن ذوب آهن اصفهان

تیرآهن های تولیدی ذوب آهن اصفهان با علامت مشخصه I-2 (براساس استاندارد ملی ایران) معادل IPE استاندارد DIN به شماره 5/1025 آلمان غربی می باشند. نشانه شناسایی تیرآهن به ترتیب شامل علامت مشخصه I-2، نمره تیرآهن و حداقل مقاومت کششی فولاد آن می باشد. برای مثال تیرآهن ۱۶ اصفهان با حداقل مقاومت کششی 37 کیلوگرم بر میلی متر مربع، به صورت زیر شناسایی می گردد.

 

ابعاد و رواداری تیرآهن: رواداری وزن و مقادیر ایستایی تیرآهن در جداول مربوط در سایت مربوط به شرکت آورده شده و کافی است پیش از خرید این اطلاعات را مطالعه نمایید.

رواداری وزن: میزان رواداری وزن هر شاخه تیرآهن به تنهایی برابر +4 درصد وزن آن می باشد.

طول تیرآهن: طول مفید تیرآهن عبارت است از فاصله بین دو برش عمود بر محور طولی تیرآهن که در تولید عادی با طول ثابت این مقدار برابر 12 متر بوده، در تولید عادی با طول متغیر برابر 12-4 متر و در تولید سفارشی با طول معین تا 15 متر نیز قابل سفارش می باشد.

انحراف بال: بال ها باید بر جان تیرآهن عمود باشند. حداکثر انحراف مجاز آن ها از وضعیت عمود که با K نشان داده می شود در جدول زیر آورده شده است.

 

انحرافات مجاز بال تیرآهن

ارتفاع تیرآهن (میلی متر)

حداکثر انحرافات مجاز

100 ، 120

0 ، 1

140 ، 160

2 ، 1

180 ، 200

5، 1

220، 240

8، 1

270 ، 300

2، 2

 

ناراستی در طول: میزان ناراستی تیرآهن نباید از 1.5% طول آن بیشتر باشد

خواص مکانیکی: تنش تسلیم، مقاومت کششی و درصد ازدیاد طول نسبی نمونه تیرآهن باید با جداول مربوطه مطابقت داشته باشد. همچنین بر روی سطح خارجی نمونه نباید هیچ گونه ترک، شکستگی و سایر عیوب وجود داشته باشد.

تشخیص کیفیت ظاهری تیرآهن

تیرآهن های تولید شده باید دارای سطح صاف بوده و به نحوی باشد که کیفیت آن با روش نورد تیرآهن با تجهیزات سالم مطابقت نموده و عاری از عیوب مضر از جمله ترک، پوسته، پارگی، ناخالصی های غیر فلزی، تاخوردگی، فرورفتگی و برجستگی روی سطح بوده و در طول و انتهای شاخه ها نبایستی لایه لایه شدن وجود داشته باشد. در صورتی که روی سطح تیرآهن عیوب جزئی مشاهده شود، می توان آن ها را به روش سنگ زنی مشروط بر آن که ضخامت قسمت های پرداخت شده از حد رواداری های مربوطه کمتر نشود از بین برد. بدیهی است مرز بین قسمت اصلاح شده و سطح نورد می بایستی کاملا صاف و هموار باشد. بعضی از ترک های موئی، خراش، برآمدگی جزئی در حد انحراف مجاز ناهمواری های جزئی حاصل از غلطک که وضعیت تیرآهن نورد شده را خراب نکند مجاز می باشد.

بهترین تیرآهن

بررسی تیرآهن های موجود در بازار

در حال حاضر از میان معروف ترین برندهای تیرآهن در ایران می توان به تیرآهن ذوب آهن اصفهان، آریان فولاد، فایکو و ظفر بناب اشاره نمود و همان طور که می دانید تیرآهن های تولیدی توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان بالاترین کیفیت را در میان سایر محصولات دارا می باشند. با وجود کیفیت بالای تیرآهن ذوب آهن اصفهان برخی از خریداران به دلیل قیمت بالای این محصول تصمیم به انتخاب تیرآهن از سایر کارخانجات می نمایند بنابراین می توان بسته به بودجه موردنظر و کیفیت محصول، برند مناسب را انتخاب نمود. همچنین با توجه به تفاوت وزن تیرآهن در کارخانجات مختلف نظیر ذوب آهن اصفهان و فایکو، لازم است پیش از خرید نسبت به وزن و تلورانس ابعادی محصول اطلاعات لازم را کسب نمایید.

نحوه تشخیص تیرآهن ذوب آهن اصفهان

مهم ترین و نخستین راه جهت تشخیص تیرآهن تولیدی ذوب آهن اصفهان نسبت به سایر محصولات آرم حک شده بر روی آن می باشد. لازم است هنگام خرید به آرم ESCO که بر روی بال های تیرآهن حک شده است توجه نموده و از اصل بودن محصول اطمینان یابید. نکته دوم استاندارد بودن وزن تیرآهن ذوب آهن اصفهان می باشد. وزن این تیرآهن دقیقا مطابق با جداول اشتال بوده و نسبت به تیرآهن فایکو و سایر برندها سنگین تر است. برای مثال وزن تیرآهن 14 ذوب آهن اصفهان نسبت به وزن محصول تولیدی کارخانه فایکو در همین سایز، بالاتر می باشد. بنابراین شما می توانید به راحتی با در دست داشتن دو فاکتور آرم حک شده و وزن محصول از اصل بودن کالای خریداری شده اطمینان یابید.

کیفیت تیرآهن فایکو

همان طور که قبلا ذکر شد وزن تیرآهن ذوب آهن اصفهان براساس جداول اشتال می باشد ولی تیرآهن های تولیدی شرکت فایکو از لحاظ وزن نسبت به محصولات تولیدی ذوب آهن سبک تر بوده و نیاز به بودجه کمتری برای تامین آن ها می باشد. لازم به ذکر است آرم تیرآهن فایکو به صورت Faico بر روی بال تیرآهن حک شده و لازم است در هنگام خرید نسبت به درج این آرم بر روی محصول موردنظر دقت نمایید. همچنین قیمت تیرآهن فایکو نسبت به تیر ذوبی کمتر بوده و می توان از این محصول با خیالی آسوده برای پروژه هایی با دقت متوسط و بالا استفاده نمود.

کیفیت تیرآهن بناب

کارخانه بناب را می توان یکی از باکیفیت ترین کارخانجات تولید تیرآهن در کشور به شمار آورد. تیرآهن های تولیدی این کارخانه براساس استاندارد IPE تولید شده و دارای وزنی سبک می باشد. کارخانه بناب محصول تولیدی خود را از سایز 12 تا 27 و در طول های 6 و 12 متری تولید می نماید و همانند سایر کارخانجات تیرآهن 14 و 16 این کارخانه از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد.

نتیجه گیری

به دلیل تفاوت وزن تیرآهن، کیفیت، سایز و قیمت در کارخانجات مختلف لازم است پیش از خرید اطلاعات لازم را در خصوص محصول تولیدی برندهای مختلف به دست آورید. شما می توانید جهت اطلاعات بیشتر در خصوص کیفیت و خرید تیرآهن با کارشناسان مرکزآهن از طریق شماره های درج شده در سایت مجموعه تماس بگیرید.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان