تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
پایگاه خبری اخبارالساعه امارات

توان ایستادگی اعراب در برابر کاهش قیمت نفت تا کجاست؟

ایگاه خبری اخبارالساعه امارات امروز (شنبه) در گزارشی به تشریح تاثیر کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای عربی منطقه خلیج فارس پرداخت و نوشت: کشورهای عربی تا چه اندازه و تا چه موقع می توانند مقابل کاهش شدید قیمت نفت ایستادگی کنند.
رویداد24- پایگاه خبری اخبارالساعه امارات امروز (شنبه) در گزارشی به تشریح تاثیر کاهش شدید قیمت نفت بر اقتصاد کشورهای عربی منطقه خلیج فارس پرداخت و نوشت: کشورهای عربی تا چه اندازه و تا چه موقع می توانند مقابل کاهش شدید قیمت نفت ایستادگی کنند.

این پایگاه خبری به نقل از گزارش مالی بانک استاندارد چارتر نوشت: قیمت هر بشکه نفت خام برنت روز سه شنبه گذشته به حدود 30 دلار کاهش یافت که از سال 2004 تاکنون بی سابقه بوده است و حتی بیم آن نیز می رود که به حدود 10 دلار نیز کاهش یابد.

بانک استاندارد چارتر نسبت به کاهش قیمت نفت در سال جاری به حدود یا کمتر از 10 دلار هشدار داد و نوشت: بهای نفت در سال جاری میلادی ممکن است تا 15 درصد یا بیشتر نیز کاهش یابد.

براساس این گزارش، قیمت نفت در این روزها به کمترین سطح ارزش خود از سال 1998 میلادی تاکنون رسیده و باعث شده تا کشورهای عربی خلیج فارس به لغو حمایت های خود از برخی کالاها و خدمات در داخل کشور خود مبادرت روی آورند.

یونس حاجی الخوری معاون وزیر مالی امارات در این ارتباط تاکید کرد که کشورهای عربی صادر کننده نفت، بزرگترین کشور و گروه منطقه ای هستند که از کاهش قیمت نفت خسارت دیده اند چرا که عمده درآمد آنها از این بخش تامین می شود. 80 درصد درآمد این کشورها از فروش نفت است.

او افزود: کاهش قیمت نفت باعث کاهش شدید حجم ذخایر مالی و حساب های خارجی و نیز افت رشد اقتصادی کشورهای عربی شده است.

معاون وزیر مالی امارات کاهش بودجه عربستان در سال 2016 را بطور مثال حدود 100 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود که این کشور مجبور شد تا قیمت فراورده های نفتی در داخل کشور را حدود 50 درصد افزایش دهد و حمایت دولتی (یارانه) از برخی کالاها را نیز لغو کند.

عربستان همچنین در سال گذشته میلادی حدود 100 میلیارد دلار از صندوق ذخیره خود به دلیل کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت برداشت کرد.

براساس این گزارش، کشورهای عربی منطقه بیش از 360 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را در سال گذشته از دست داده و ضرر کردند ضمن اینکه این خسارت ها و کاهش نفت با افزایش بحران ها، هرج و مرج و درگیری و برهم خوردن ثبات در منطقه خلیج فارس و بازارهای مالی جهانی همراه شده و باعث وارد شدن فشار مضاعف بر این کشورها نیز شده است.

دراین گزارش آمده است: حجم ذخایر مالی احتیاطی عربستان حدود 700 میلیارد برآورد می شود اما به دلیل همین مشکلات ذکر شده، روند برداشت از آن به شدت سرعت گرفته بطوری که تنها در شش ماه گذشته بیش از 70 میلیارد دلار از آن برداشت شده است.

اخبارالساعه امارات در این گزارش افزود: کاهش قیمت نفت تنها بر کشورهای عربی خلیج فارس تاثیر منفی نگذاشته بلکه موجب شده سرنوشت میلیون ها کارگر خارجی و میزان دستمزد آنها که در این کشور مشغول کار هستند نیز دستخوش تاثیر منفی قرار گیرد.

میلیون ها کارگر خارجی از کشورهایی مثل مصر، سودان، بنگلادش و پاکستان در این کشورها به کار مشغول هستند که به دلیل کاهش دستمزد از یکسو و افزایش هزینه ها، مجبور به ترک این کشورها شده اند.

در پایان این گزارش با طرح چندین سوال به آینده مبهم و نگران کننده این کشورها اشاره شده و آمده است: آیا بحران نفت در کشورهای عربی خلیج فارس پایان خواهد یافت و در صورت ادامه آن، این کشورها با چه مشکلاتی رو به رو خواهند شد و آیا با افزایش درگیری ها داخلی و بحران های سیاسی در داخل این کشورها مواجه خواهیم شد؟

منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان