تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۵

عادل آذر: اگر هر نماینده چندین مشاور هم داشته باشد مغایرت‌ها با قوانین را نمی‌توان تشخیص داد

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: هوشمندسازی مجلس تنها توسط ماشین می‌تواند صورت گیرد و اگر هر نماینده چندین مشاور هم داشته باشد امکان تشخیص و تمیز مغایرت‌ها با قوانین وجود نخواهد داشت.
رویداد۲۴-رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: هوشمندسازی مجلس تنها توسط ماشین می‌تواند صورت گیرد و اگر هر نماینده چندین مشاور هم داشته باشد امکان تشخیص و تمیز مغایرت‌ها با قوانین وجود نخواهد داشت.

عادل آذر در همایش اجلاس هم اندیشی مدیران فناوری اطلاعات و دبیرخانه های نظام اداری کشور افزود: زمانی که این موضوع را پیگیری می کردیم مشاهده شد چندین حسابرس به بررسی موضوعات می پرداختند ولی هر یک مستقل از هم موضوع را پیگیری می کردند در صورتی که اگر همه این گزارش ها در جایی متمرکز و جمع آوری شده بود در اولین خطا، سیستم علامت می داد و شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با اشاره به اسناد مالی الکترونیکی در اکسیر هوشمندی سازمانی ادامه داد: هر فعالیتی که در محیط یک نهادی انجام می شود بروز و ظهور آن در قالب پول خواهد بود و قرار گرفتن تکنولوژی اطلاعات در کنار دانش انسانی می تواند یک نهاد را به سازمان هوشمند برساند در غیر این صورت برنامه ریزی میسر نخواهد بود.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور، افزایش بهره وری نیروی انسانی، بازدهی سرمایه گذاری در یک دوره پنجساله، صرفه جویی در هزینه ها، بهبود در زمان انجام فعالیت ها، رضایت مشتری، افزایش پرداخت کارکنان، بهبود محیط کسب و کار، تصمیم گیری و بهبود در کشف خطا را از پیامدهای هوشمندی سازمانی برشمرد.

عادل آذر خاطرنشان کرد: مدرن ترین نظام بودجه ریزی نیازمند قرار گرفتن سه مکانیزم در جای نظام الکترونیکی است تا به نظام مالی هوشمند برسیم و آن سه مکانیزم یکی بودجه، دیگری خزانه و سومی دیوان محاسبات کل کشور است.

وی با اشاره به بحث حذف برخی از دهک ها در پرداخت یارانه ها نیز گفت: با توجه به اینکه بسیاری از داده های افراد به درستی ثبت نشده است، به همین خاطر امکان حذف 30 درصد دهک یارانه بگیر توسط دولت وجود ندارد بنابراین برای چنین اقدامی نیازمند شناسایی و جمع آوری اطلاعات و داده ها هستیم که این اقدام تنها توسط ماشین صورت می گیرد.

رییس دیوان محاسبات کل کشور همچنین در خصوص مجلس هوشمند گفت: باید سیستم قوانین در مجلس به گونه ای طراحی شود که در صورت ارائه هر مواد قانونی با قوانین بالاسری و اصلی کشور سنجیده شود و مغایرت ها نشان داده شود و این اقدام تنها توسط ماشین می تواند صورت گیرد و اگر هر نماینده چندین مشاور هم داشته باشد امکان تشخیص و تمیز این مغایرت ها وجود نخواهد داشت.

عادل آذر با اشاره به سامانه نظارت الکترونیکی دیوان محاسبات کل کشور گفت: یکی از گرفتاری ها این است که از مجموع 475 سازمان و نهادی که تفریغ بودجه آن ها را انجام می دهیم، تنها 12 نهاد به این سیستم متصل هستند و یکی از برنامه های تشویقی دیوان محاسبات در آینده این است که هر دستگاهی که با این سیستم کار کند می تواند تاییدیه دریافت کند.

عادل آذر با اشاره به اینکه سرمایه گذاری هنگفتی از نظر سخت افزاری در کشور صورت گرفته است که بسیاری از آن ها مورد استفاده قرار نمی گیرد، گفت: برای رسیدن به هوشمندی سازمانی نیازمند مدیریت دانش، شفافیت سازمانی و بهره وری سازمانی هستیم که در نهایت به مشروعیت سازمانی منجر خواهد شد که در نتیجه شهرت سازمانی خروجی آن خواهد بود.

منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان