تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۵

دلال‎ها، قدرت خود را درعدم شفافیت قیمت می‎دانند

جواد رحیم پور*
انتظارات تورمی یکی از بلاهای اقتصاد ایران و برنامه‎ریزی تولیدی وتوزیعی است. در شرایط تورمی، قیمت‎ها رو به بالا و یا حداقل چسبنده هستند و بازارها در برابر کاهش قیمت، مقاومت می‎کنند. علاوه بر این نظام قیمت‎گذاری نیز کاملا بهم می‎ریزد.

اکنون که حدود سه سال از استقرار دولت روحانی گذشته است و تورم کنترل شده است باز هم با پدیده قیمت‎های چسبنده روبرو هستیم. بخشی از این چسبندگی قیمت‎ها به تورم بخشی و نه سطح عمومی قیمت‎ها بر می‎گردد و بخشی نیز به نااطمینانی به ثبات سیاست‎های اقتصادی و سیاسی دولت بستگی دارد.

اما آنچه در این مجال کوتاه به آن اشاره می‎شود جایگزینی نگاه اقتصادی در مدیریت تولید و عرضه با نگاه تجاری و به تعبیر دقیق‎تر نگاه دلالی است. رد پای این نگاه در اقتصاد سیاسی ایران به خوبی قابل مشاهده است و همواره به مانعی در برابر شگل‎گیری اقتصاد با معیارهای امروزی و مدرن عمل کرده است.

با این‎حال سنت نادرست قیمت‎گذاری تولید و عرضه تحت سایه نگاه دلالی، در سایه بحران‎های کلان اقتصاد ایران، با بن‎بست شدیدی روبرو است هرچند روحیه دلالی مجالی برای انعطاف و برخورد علمی با پدیده‎های اقتصادی فراهم نمی‎کند.

علامت مهم اقتصاد قیمت است. اما امروزه در بازار این علامت کاملا مخدوش شده است و سنت دلالی قدرت خود را درعدم شفافیت قیمت می‎داند و گاه  همین روحیه در مجاری تصمیم‎گیری مبنایی برای قیمت‎گذاری محصول قرار می‎گیرد. آنچه در افواه عمومی تفاوت معنادار بین قیمت تمام شده برخی کالاها و قیمت فروش آن‎ها وجود دارد نمونه‎ای از پدیده است.

به هر روی درشرایط رکود و درعین‎حال وجود رقابت در بسیاری از اقلام، تدوام مواجهه دلالانه با قیمت وجود ندارد.

یکی از ویژگی‎های مواجهه دلالانه با قیمت، فروش بر اساس قیمت و یا کیفیت نامتعارف است. طرح بحث‎هایی مانند تفاوت قیمت به علت تفاوت کیفیت جنس در بین اجناس با مارک مشابه، تفاوت در حجم محصول عرضه شده و تفاوت در قیمت تمام شده و یا تفاوت قیمت به علت بازه زمانی خرید و نشان دادن علائم تورمی در قیمت و.... از جمله مواجهه دلالانه با قیمت در بازار است.

متاسفانه دلال‎ها حتی نسبت به گردش نهایی پول و درآمد بلندمدت خود نیز حساس نیستند و به مشتری نگاه کوتاه مدت و لحظه‎ای دارند.

دلالها نسبت به هزینه‎های خود نیز گاها با تصور اینکه هزینه ایجاد شده از طریق فروش نامتعارف محصول جبران می‎شود  حساسیت کمتری دارند.

بنابراین آنچه در فرایند امروز مناسبات تولیدی وتوزیعی به وفور دیده می‎شود، حاکمیت نگاه دلالی بر انواع بازارها واز جمله بازار محصول نهایی است. کنترل این پدیده صرفا در چارچوب نظارت‎های حاکمیتی خلاصه نمی‎شود. بلکه ضروری است تا اتحادیه‎ها جلسات توجیهی- آموزشی – اقناعی با حضور کارشناسان  برای درک شرایط متفاوت اقتصادی برگزار کنند و توصیه‎های دلالانه را که گاها از زبان برخی کارشناسان اقتصادی نیز شنیده می‎شود کمتر مورد توجه قرار دهند.

بازارهای مختلف به شدت نیازمند درک تحولات جامعه و درک مناسبات بازار براساس شرایط علمی هستند. بازار غیر حرفه‎ای، مشتریان غیرحرفه‎ای نیز دارند و در این شرایط تنش‎های بازار نیز از پیچیدگی‎های بیشتری برخودار است.

البته یکی از راه حل‎های  ایجاد شرایط اخذ مجوز برای شرکت‎های پخش حضور کارشناس فنی اقتصادی است که پیش زمینه آن تشکیل نظام کارشناسی اقتصادی است. 

*کارشناس اقتصادی

برچسب ها: دلالی ، جواد رحیم پور
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان