تاریخ انتشار: ۲۳:۲۹ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان کدامند؟

رویداد۲۴ در این گزارش به قلم مژده کریمی بزرگترین شرکت‌های نفتی و درآمد‌های نجومی آن را بررسی کرده است. خواندن این گزارش جذاب را از دست ندهید تا متوجه شوید چه ارقام عجیبی در صنعت نفت و گاز در جهان مبادله می‌شود؛ ارقامی که گاه از کل درآمد یک کشور بیشتر است!

بزرگترین شرکت‌های نفت و گاز جهان

رویداد۲۴ مژده کریمی: در دنیا حدود ۱۰۰ شرکت تولید کننده انرژی در حال فعالیت هستند. این شرکت‌ها تولید صنعت نفت و گاز جهان را بر عهده دارند که این صنعت فرآیند‌های جهانی اکتشاف، استخراج، تصفیه، حمل و نقل (غالبا توسط تانکر‌های نفت و خطوط لوله) و بازاریابی فرآورده‌های نفتی را شامل می‌شود. رویداد۲۴ در این گزارش ۱۳ مورد از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان از سعودی آرامکو تا انی را مورد بررسی قرار داده است. این شرکت‌ها به ترتیب از بیشترین میزان درآمد، سود و ارزش بازار تا کمترین آن شرکت‌های ۱) سعودی آرامکو ۲) ساینوپک ۳) پتروچاینا ۴) اکسان موبیل ۵) شل پی ال سی ۶) توتال ۷) شورون ۸) بی‌پی ۹) والرو انرژی ۱۰) فیلیپس۶۶ و ۱۱) اکوینور ۱۲) گاز پروم و ۱۳) انی را شامل می‌شود.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۱) سعودی آرامکو

شرکت نفت سعودی آرامکو، به عنوان یکی از شرکت‌های برتر حوزه انرژی در سال ۲۰۲۲ شناخته شده است. این شرکت با ارزش ترین شرکت جهان از لحاظ مالکیت نفت خام و گاز طبیعی است. شرکت عربی آمریکایی سعودی آرامکو در شهر ظهران واقع در عربستان سعودی قرار دارد. 

 به گزارش رویداد۲۴ شرکت نفت و گاز سعودی آرامکو به دنبال قرارداد امتیازی بین دولت عربستان سعودی و شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا در سال ۱۹۳۳ تأسیس شد. این شرکت  مدت کوتاهی پس از توافق عملیات حفاری اولیه را آغاز کرد و اولین تولیدات نفت تجاری خود را در سال ۱۹۳۸ آغاز کرد.

این شرکت در دهه بعد به سرعت در سراسر عربستان سعودی گسترش یافت و در سال ۱۹۴۹ تولید نفت خام را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز رساند. به منظور همگام شدن با تولید، شرکت خط لوله توزیع خود را ساخت. حالا خط لوله ترانس عربی، طولانی‌ترین خط لوله در تاریخ است.  

درآمد شرکت آرامکو

در سال ۱۹۷۳، دولت عربستان سعودی ۲۵ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرد و در اواخر دهه ۱۹۷۰ به تدریج سهام خود را به ۱۰۰ درصد افزایش داد. شرکت نفت عربستان سعودی به طور رسمی در دهه ۱۹۸۰ تاسیس شد. در طول دهه ۱۹۹۰ قرارداد‌های مشارکتی ایجاد کرد. این شرکت همچنین شروع به سرمایه گذاری هنگفتی در تحقیق و توسعه کرد تا در محصولات غیرفلزی و خام به مواد شیمیایی گسترش یابد.

شرکت نفتی سعودی آرامکو در میان همه شرکت‌های انرژی جهان از نظر ارزش بازار، درآمد و سود حاصله اولین جایگاه را به خود اختصاص داده است.  طبق آخرین گزارش‌های مالی آرامکو عربستان، درآمد فعلی این شرکت ۵۵۲.۲۵ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۳۵۹.۴۶ میلیارد دلار داشت که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۲۲۹.۹۷ میلیارد دلار داشت.   

سود این شرکت معادل ۳۰۳/۳۰ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۲۰۵/۳۴ میلیارد دلار سود کرد که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۹۹/۳۴ میلیارد دلار بود افزایش داشت.  از فوریه ۲۰۲۳، ارزش بازار آرامکو عربستان ۱/۹۲۷ تریلیون دلار است.


بیشتر بخوانید: تاریخچه سازمان اوپک و همه دبیران کل آن


بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۲) ساینوپک

شرکت نفت و گاز ساینوپک به عنوان یک شرکت سهامی عام با نام شرکت پتروشیمی چین در فوریه سال ۲۰۰۰ تأسیس شد. در اکتبر سال ۲۰۰۰ این شرکت به طور همزمان در هنگ کنگ، نیویورک و لندن در اکتبر ۲۰۰۰ در لیست شرکت‌های سهامی قرار گرفت. تحلیلگران ساینوپک را به عنوان یک بازیگر پایین دستی نفت نسبت به شرکت نفتی پتروچاینا طبقه بندی کرده اند. ساینوپک بزرگترین پالایشگاه نفت آسیا از نظر حجم پردازش سالانه است و حدود ۱/۴ نفت خام پتروچاینا را تولید می‌کند، اما سالانه حدود ۶۰ درصد محصولات پالایش شده بیشتری تولید می‌کند.

درآمد شرکت ساینوپک

شرکت نفت و گاز چینی ساینوپک در میان همه شرکت‌های انرژی جهان از نظر درآمد رتبه دوم، از نظر سود حاصله رتبه سیزدهم واز لحاظ ارزش بازار جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص داده است.  طبق آخرین گزارش‌های مالی سینوپک، درآمد فعلی این شرکت ۴۸۰.۸۶ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۴۲۴.۱۱ میلیارد دلار داشت که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۳۰۶.۷۶ میلیارد دلار داشت. 

سود این شرکت معادل ۱۶.۴۹ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۱۸.۹۶ میلیارد دلار سود داشت که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۹.۲۸ میلیارد دلار بود افزایش داشت. از فوریه ۲۰۲۳ ساینوپک دارای ارزش بازار ۷۷.۰۹ میلیارد دلار است. بر اساس داده‌های کامپنیز مارکت کپ، ساینوپک در میان همه شرکت‌های انرژی جهان چهاردهمین شرکت ارزشمند جهان است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۳) پتروچاینا

پتروچاینا در ۵ نوامبر ۱۹۹۹ بعنوان یک شرکت دولتی سهامی عام به منظور بازسازی شرکت ملی نفت و گاز چینی (CNPC) تاسیس شد. در جریان بازسازی، شرکت ملی نفت چین بخش اعظمی از دارایی‌ها و بدهی‌های مربوط به اکتشاف و تولید، پالایش و بازاریابی، مواد شیمیایی و تجارت گاز طبیعی را به شرکت نفت پتروچاینا تزریق کرد.

در آغاز ماه مه ۲۰۰۷، پتروچاینا اعلام کرد که بزرگترین اکتشاف نفت چین در یک دهه گذشته را در سواحل شمال شرقی این کشور، در میدان نفتی به نام میدان نفتی جیدونگ نانپو در خلیج بو‌های ایجاد کرده است.

درآمد شرکت پتروچاینا

شرکت نفتی چینی پتروچاینا از میان همه شرکت‌های انرژی جهان هفتمین شرکت با ارزش از نظر ارزش بازار، سومین شرکت از نظر میزان درآمد، و نهمین شرکت از نظر میزان سود حاصله است.  طبق آخرین گزارش‌های مالی درآمد فعلی شرکت نفتی پتروچاینا ۴۸۰.۶۹ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۴۰۴.۶۱ میلیارد دلار کسب کرد که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی بالغ بر ۲۸۱.۸۰ میلیارد دلار داشت. 

طبق آخرین گزارش‌های مالی پتروچاینا، سود فعلی این شرکت ۳۳.۶۴ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۲۶.۷۵ میلیارد دلار سود داشته است که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۱۱.۴۸ میلیارد دلار بود افزایش یافته است. پتروچاینا دارای ارزش بازار ۱۳۵.۳۶ میلیارد دلاری است. 

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۴) اکسان موبیل

اکسان موبیل در لیست شش ابر شرکت نفتی جهان، که با نام «سوپرمیجر» شناخته می‌شوند، رتبه نخست را، به خود اختصاص داده است. محصولات تولیدی توسط شرکت اکسان‌موبیل، با سه برند «موبیل»، «اکسان» و «اسو» عرضه می‌شوند. بنیان‌گذار این شرکت نفتی،  جان دیویس راکفلر بود. امروزه این شرکت که در سال ۱۹۹۹ با اکسان و موبیل ادغام شد، بزرگترین شرکت نفت و گاز جهان از نظر درآمد و ارزش بازار است.

اکسون موبیل، یک شرکت چند ملیتی نفت و گاز آمریکایی که در حال حاضر در تگزاس مستقر است، یکی از طولانی‌ترین سابقه‌ها را در بین هر شرکتی در صنعت خود داشته است. این شرکت که از نوادگان و وارث اصلی شرکت استاندارد اویل جان دیویس راکفلر بنیان گذار شرکت نفتی اکسان موبیل است.  

در سال ۱۹۱۱ اعتراضات عمومی علیه شرکت استاندارد اویل، بالا گرفت و دادگاه عالی آمریکا تصمیم به تجزیه شرکت استاندارد اویل گرفت. بر اساس این تصمیم قرار شد این شرکت تولید انرژی به ۳۴ شرکت کوچک‌تر تقسیم شود. اما بعدا این رای تعدیل شد و قرار شد استاندارد اویل، به هفت شرکت اصلی تقسیم شد. سال‌ها بعد، با ادغام دو شرکت از آن هفت شرکت "استاندارد اویل نیوجرسی"، که سپس «اکسان» نام‌گذاری شد و «استاندارد اویل نیویورک» که ابتدا «سوکونی» و چندی بعد، «موبیل» نام گرفت، اکسان موبیل تشکیل شد.

درآمد شرکت اکسان موبیل

شرکت نفت و گاز آمریکایی اکسان‌موبیل کورپوریشن در میان همه شرکت های انرژی جهان از نظر میزان درآمد رتبه چهارم، از لحاظ میزان سود حاصله رتبه سوم و از نظر ارزش بازار رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین گزارش‌های مالی اکسان موبیل، درآمد فعلی این شرکت رقمی معادل ۳۹۸.۶۷ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۲۷۶.۶۹ میلیارد دلار داشت که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۱۷۸.۵۷ میلیارد دلار داشت.

طبق آخرین گزارش‌های مالی این شرکت نفتی، سود حاصل از درآمد این شرکت ۷۷.۷۵ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۳۱.۲۳ میلیارد دلار سود داشت که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۲۸.۸۹- دلار بود افزایش یافت. از فوریه ۲۰۲۳ ارزش بازار اکسان موبیل ۴۸۶.۴۵ میلیارد دلار است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۵) شل پی ال سی

شل پی ال سی ابر شرکت نفت و گاز است که در لندن مستقر شده است. شل یک شرکت سهامی عام (plc)  public limited company  است که دارای فهرست اولیه در بورس لندن (LSE)  London Stock Exchange و فهرست ثانویه در Euronext آمستردام و بورس نیویورک است.

شل پی.ال.سی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان است. شرکت شل در کل زنجیره صنایع نفت و گاز فعالیت دارد. شل در دهه‌های گذشته، به زمینه تولید و توزیع برق نیز وارد شده و حالا بزرگ‌ترین عرضه‌کننده انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان است و تولید و توزیع سوخت‌های زیستی، انرژی بادی، انرژی خورشیدی و هیدروژنی را دربرمی‌گیرد. شرکت نفت و گاز شل در بیش از ۹۰ کشور فعالیت دارد و مالک ۴۷ پالایشگاه است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از وبسایت شل در سال ۱۸۳۳، مارکوس ساموئل صاحب شرکت تصمیم گرفت تجارت خود را در لندن گسترش دهد. او که تا پیش از این عتیقه‌‌فروشی می‌کرد تصمیم گرفت صدف‌های دریایی (shellsea) را نیز بفروشد و از فرصت محبوبیتی که در صنعت طراحی داخلی دارند استفاده کند. تقاضا به قدری زیاد بود که او شروع به واردات صدف دریایی از خاور دور کرد و پایه‌های یک تجارت واردات و صادرات را بنا نهاد و در نهایت به یکی از شرکت‌های انرژی پیشرو در جهان تبدیل شد.

هنگامی که در سال ۱۸۷۰ مارکوس ساموئل پدر درگذشت، تجارت را به دو پسرش، مارکوس جونیور و ساموئل، واگذار کرد، آن‌ها شروع به گسترش آن کردند تا اینکه در دهه ۱۸۸۰ آن‌ها به تجارت نفت علاقه‌مند شدند. اما حمل و نقل همچنان مشکل بود چراکه نفت در بشکه‌هایی حمل می‌شد که ممکن بود نشت کند و فضای زیادی بگیرد. برای حل این مشکل، آن‌ها ناوگانی از کشتی‌های بخار را برای حمل نفت به صورت فله سفارش دادند، از جمله Murex که در سال ۱۸۹۲ اولین نفتکشی بود که از کانال سوئز عبور کرد.

با اولین سفر دریایی نفتکش مورکس، برادران ساموئل، انقلابی در حمل و نقل نفت ایجاد کردند. حمل و نقل فله با افزایش بسیار زیاد حجمی که می‌شد با آن نفت را حمل کرد، هزینه نفت را به میزان قابل توجهی کاهش داد. در آن زمان رقیب اصلی برادران ساموئل استاندارد اویل بود، شرکتی که به خاطر قوطی‌های آبی نفت سفید معروف بود. خاصیت قوطی‌های آبی خالی قابلیت استفاده برای هر چیزی بود.

برداران ساموئل برای برجسته شدن، برند شل را ایجاد کردند و قوطی‌های خود را به رنگ قرمز روشن درآوردند. این تاکتیک جواب داد و تا سال ۱۸۹۶، تجارت نفت سفید آن‌ها بیش از مجموع همه مشاغل دیگر آن‌ها درآمد داشت. در سال ۱۸۹۷ مارکوس و ساموئل شرکت خود را به شرکت حمل و نقل و تجارت شل تغییر دادند و اولین پالایشگاه خود را در بالیک پاپان در بورنئو هلند راه اندازی کردند. این پالایشگاه بعداً زمانی که ایالات متحده آمریکا در جنگ جهانی دوم به ژاپن اعلام جنگ کرد، مجبور به تخریب شد. مارکوس ساموئل پسر، در اواخر عمر خود، شرکت ترابری و تجارت شل را تأسیس کرد، که پس از ادغام با شرکت نفت رویال داچ در سال‌های آغازین قرن بیستم، ابرشرکت رویال داچ شل، متولد شد.

درآمد شرکت شل

شرکت نفت و گاز بریتانیایی شل پی ال سی از میان همه شرکت های انرژی جهان از نظر درآمد جایگاه پنجم، از لحاظ میزان سود حاصله و ارزش بازار جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.
طبق آخرین گزارش‌های مالی شل، درآمد فعلی این شرکت ۳۸۱/۳۱ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، شرکت درآمدی معادل ۲۶۱.۵۰ میلیارد دلار داشت که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۱۸۰.۵۴ میلیارد دلار داشته است.

طبق آخرین گزارش‌های مالی شل، سود فعلی این شرکت ۶۴.۸۱ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۲۹.۸۲ میلیارد سود درآمد داشت که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۲۶/۹۷ دلار بود افزایش داشت. از فوریه ۲۰۲۳ شل دارای ارزش بازار ۲۱۴/۸۴ میلیارد دلار است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۶) توتال

توتال یک شرکت نفت و گاز فرانسوی است.  این شرکت در سال ۱۹۲۴ توسط ارنست مرسیه تأسیس شد و از آن سال تاکنون یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های نفتی جهان به حساب می‌آید.  توتال یکی از شش شرکت بزرگ نفتی جهان است که با عنوان سوپر میجر شناخته می‌شوند.

این شرکت چهارمین شرکت نفتی جهان به حساب می‌آید. توتال‌انرژیز در همه حوزه‌های صنایع نفت و گاز، فعالیت می‌کندد. این شرکت فرانسوی، در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید برق و نیز انتقال، پالایش و بازاریابی نفت خام و گاز طبیعی فعالیت می‌کند. 

سایت توتال‌انرژیز نوشته شرکت نفت و گاز فرانسوی در سال ۱۹۲۴ ایجاد شد تا فرانسه بتواند نقشی کلیدی در ماجراجویی بزرگ نفت و گاز ایفا کند. توتال برخی از مولدترین میدان های جهان را کشف کرده است. پالایشگاه‌های آن محصولات پیچیده‌تری را ایجاد کرده‌اند و شبکه توزیع گسترده آن طیف گسترده‌ای از خدمات را ارائه کرده است. توتال انرژیز مرتباً با دو شرکت نفتی فرانسوی دیگر، یکی الف اکیتین و دیگری شرکت نفت بلژیکی پتروفینا برخورد می کرد.

در ۱۹۸۵ نام شرکت به «توتال-شرکت نفت فرانسه» تغییر کرد. در سال ۱۹۹۰ پس از ادغام با شرکت بلژیکی پتروفینا، نام شرکت به «توتال-فینا» تغییر پیدا کرد. این شرکت فرانسوی، روند تبدیل شدن به یک ابرشرکت را، در سال ۱۹۹۹ و با ادغام با شرکت «الف اکیتین» آغاز نمود. شرکت جدید، «توتال فینا الف» نام گرفت. این نام، تا سال ۲۰۰۳ باقی ماند. سپس در این سال، با تأیید هیئت مدیره، نام شرکت توتال تعیین شد.

گاهی اوقات رقبا، گاهی اوقات شریک، به تدریج یاد می گرفتند که با هم کار کنند. استعداد آنها در این بود که بتوانند نقاط قوت خود را در برابر رقبای خود ترکیب کنند. این چالش بزرگ پشت ادغام‌های سال ۱۹۹۹ بود. آنها چهارمین شرکت بزرگ نفتی جهان را به وجود آوردند، گروهی که بر پایه تخصص و تجربه فراوان ساخته شده بود. حدود ۲۰ سال بعد، توتال تبدیل به توتال انرژیز شد.

شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال انرژیز از میان همه شرکت های انرژی جهان از نظر میزان درآمد رتبه ششم، از لحاظ مقدار سود حاصله رتبه هفتم و از نظر ارزش بازار جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است.

درآمد شرکت توتال

طبق آخرین گزارش‌های مالی توتال انرژیز درآمد فعلی شرکت ۲۵۴.۶۵ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۱۸۴.۶۳ میلیارد دلار کسب کرد که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۱۱۹.۷۰ میلیارد دلار داشت.

سود فعلی این شرکت نیز رقمی معادل ۴۵.۴۶ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۲۷.۸۵ میلیارد دلار سود داشت که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۴.۸۶- دلار بود افزایش داشت. از فوریه ۲۰۲۳، توتال دارای ارزش بازار ۱۵۷.۱۱ میلیارد دلاری است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۷) شورون

شورون یک ابر شرکت است که در زمینه نفت و گاز طبیعی در ۱۸۰ کشور جهان فعالیت می کند. این شرکت در زمینه های مختلفی از جمله تولید انرژی اکتشاف، پالایش، بازاریابی و انتقال، تولید مواد شیمیایی و فروش فعال است. به گزارش رویداد۲۴ شرکت نفت شورون تاریخچه طولانی و قوی دارد. همه چیز از زمانی شروع شد که گروهی از کاشفان و بازرگانان، شرکت نفت pacific coast را در ۱۰ سپتامبر ۱۸۷۹ تأسیس کردند. از آن روز به بعد این شرکت بارها تغییر نام داد. پاسیفیک کوست سپس استاندارد اویل کالیفرنیا و بعدا شورون. حالا شورون چهارمین شرکت بزرگ نفت جهان است.

در دنیا ۶ غول نفتی وجود دارد که آن‌ها را با عنوان سوپرمیجر می‌شناسند. شورون یکی از این ۶ غول نفتی به شمار می‌آید. سوپر میجر در دهه ۱۹۹۰ در پاسخ به کاهش شدید قیمت نفت شکل گرفت. با ظهور سوپرمیجر از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ میلادی بزرگترین شرکت‌های انرژی با هم ادغام شدند. شورون که در لیست غول‌های نفتی جهان بود در سال ۲۰۰۱ شرکت نفت آمریکایی تگزاکو را خرید سپس این دو کمپانی با هم ادغام شدند. (تگزاکو یا شرکت نفت تگزاس مالک بسیاری از جایگاه‌های پمپ بنزین جهان است) پس از آن شورون دو کمپانی گلف اویل و یونوکال را خرید و در خود ادغام کرد.

درآمد شرکت شورون

شرکت نفت و گاز آمریکایی شورون در میان تمام شرکت‌های انرژی جهان از نظر میزان درآمد در رتبه هفتم، از نظر مقدار سود حاصله رتبه ششم و از نظر ارزش بازار در جایگاه سوم قرار دارد. طبق آخرین گزارش‌های مالی شورون، درآمد فعلی این شرکت ۲۲۷/۰۵ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۱۵۵/۶۰ میلیارد دلار کسب کرد که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۹۴.۴۷ میلیارد دلار داشت. سود حاصله فعلی این شرکت ۵۰/۱۹ میلیارد دلار است. ارزش بازار شورون ۳۴۲/۲۱ میلیارد دلار است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۸) بی‌پی

ویلیام ناکس دارسی که از بنیانگذاران صنعت نفت و صنایع پتروشیمی در ایران بود در ماه مه ۱۹۰۱ میلادی از جانب مظفرالدین شاه قاجار، امتیاز اکتشاف نفت را دریافت کرد. در نهایت پس از ۷ سال در ماه مه  ۱۹۰۸ در مناطق جنوبی و جنوب‌غربی فلات ایران، در شهر مسجدسلیمان، به نفت رسیدند.

بریتیش پترولیوم در ۱۴ آوریل ۱۹۰۹ به نام شرکت نفت انگلیس و ایران تاسیس شد. این شرکت نفتی  و گازی در سال ۱۹۵۴ نام خود را به شرکت نفت بریتانیا تغییر داد. این شرکت در نهایت در سال ۱۹۸۲ با نام شرکت نفت و گاز بی پی یا بریتیش پترولیوم PLC به تصویب رسید.

شرکت بی پی در کلیه بخش‌های عملیاتی نفت و گاز فعال است. این شرکت در دسته شرکت‌های سوپرمیجر که ۶ مورد از قدرتمندترین شرکت‌های انرژی جهان را تشکیل می‌دهد قرار دارد. بریتیش پترولیوم در ۸۰ کشور جهان فعالیت دارد.  

شرکت نفت و گاز بریتانیایی بی پی در میان همه شرکت های انرژی جهان از نظر مقدار درآمد رتبه هشتم، از نظر میزان سود حاصله رتبه 44 و از لحاظ ارزش بازار جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است.

درآمد شرکت نفتی بی پی

بر اساس آخرین گزارش‌های مالی بی پی، درآمد فعلی این شرکت ۲۲۲.۶۸ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، بی پی درآمدی معادل ۱۵۷.۷۳ میلیارد دلار کسب کرد که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ کاهش معادل ۱۸۰.۳۶ میلیارد دلار داشت. 

سود فعلی این شرکت نیز ۵.۰۲ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۱۷/۹۳ میلیارد دلار سود داشت که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۲۱/۷۸ دلار بود افزایش یافت. از فوریه ۲۰۲۳، شرکت نفت بی پی دارای ارزش بازار ۱۲۲/۴۶ میلیارد دلار است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۹) والرو انرژی

والرو انرژی شرکت نفتی آمریکایی است که در زمینه تولید، اکتشاف و انتقال نفت فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۹۸۰ میلادی تاسیس شد و حالا دفتر مرکزی آن، در شهر سان آنتونیو، تگزاس قرار دارد. والرو انرژی در بین همه شرکت‌های انرژی جهان از نظر میزان درآمد رتبه نهم از نظر مقدار سود حاصله رتبه پانزدهم و از لحاظ ارزش بازار در جایگاه بیست و سوم قرار دارد.

درآمد شرکت نفتی والرو

طبق آخرین گزارش‌های مالی والرو انرژی، درآمد فعلی این شرکت ۱۷۶.۳۸ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، شرکت درآمدی معادل ۱۱۳.۹۷ میلیارد دلار داشته است که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۶۴.۹۱ میلیارد دلار داشته است. 

طبق آخرین گزارش‌های مالی والرو انرژی، سود این شرکت ۱۵/۸۶ میلیارد دلار است. ارزش بازار والرو انرژی ۵۴/۲۵ میلیارد دلار است. بر اساس داده‌های وبسایت کامپنیز مارکت کپ، شرکت والرو انرژی از نظر ارزش بازار در رتبه ۲۹۵ قرار دارد.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۱۰) فیلیپس ۶۶

فیلیپس ۶۶ شرکت نفتی آمریکایی است، که زیرمجموعه شرکت نفت و گاز آمریکایی کونوکو فیلیپس محسوب می‌شود. فیلیپس ۶۶ یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نفت فیلیپس بود، که پس از ادغام این شرکت با شرکت تایدواتر، در سال ۱۹۱۷ در بارتسفیلد، اکلاهما تأسیس شد. فیلیپس ۶۶ فعایت‌های حوزه پایین‌دستی شرکت نفت فیلیپس را با تمرکز بر تولید مواد شیمیایی و صنایع پتروشیمی برعهده داشت.

درآمد شرکت فیلیپس

طبق آخرین گزارش‌های مالی شرکت نفتی فیلیپس ۶۶، درآمد فعلی آن ۱۶۹.۹۹ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۱۱۱/۴۷ میلیارد دلار داشت که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۶۴/۱۲ میلیارد دلار را دارا بود.

طبق آخرین گزارش‌های مالی فیلیپس ۶۶، درآمد فعلی این شرکت نفتی ۱۵.۲۸ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۲.۳۴ میلیارد دلار داشت که نسبت به درآمد سال ۲۰۲۰ خود که ۴/۴۵ میلیارد دلار بود، افزایش یافت. فیلیپس ۶۶ دارای ارزش بازار ۵۰/۰۳ میلیارد دلار است. طبق داده‌های کومپانیز مارکت کپ، فیلیپس ۶۶ از نظر ارزش بازار در رتبه ۳۲۸ قرار دارد. شرکت نفتی فیلیپس ۶۶ در بین همه شرکت های انرژی جهان از نظر میزان درآمد در رتبه دهم از نظر مقدار سود حاصله در رتبه شانزدهم و از لحاظ ارزش بازار در جایگاه بیست و پنجم قرار دارد. 

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۱۱) اکوینور

شرکت نفت و گاز استات اویل یا اکوینور در سال ۱۹۷۲ در نروژ تاسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر استاوانگر قرار دارد. بزرگترین سهام دار این شرکت دولت نروژ است. شرکت استات اویل در  اکتشاف،  تولید،  حمل‌ونقل،  پالایش،  بازاریابی و فروش محصولات نفتی فعالیت دارد. شرکت استات اویل از سه شرکت نفتی نروژی تشکیل شده است. این شرکت‌ها عبارتند از «استات اویل آ.اس.آ نورسک هیدرو» و «ساگا پترولیوم». شرکت استات اویل بیش از ۶۰ درصد نفت نوروژ را تامین می‌کند. این شرکت در نقاط مختلف جهان دفتر دارد، اما دفاتر اصلی آن در قطر و مکزیک و امارات متحده عربی است.

درآمد شرکت اکوینور

شرکت نفت و گاز اکوینور در میان همه شرکت های انرژی جهان از نظر میزان درآمد رتبه یازدهم از نظر مقدار سود حاصله رتبه سوم و از نظر ارزش بازار در جایگاه نهم قرار دارد. طبق آخرین گزارش‌های مالی اکوینور، درآمد فعلی این شرکت نفتی ۱۴۷.۲۸ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۸۸.۷۴ میلیارد دلار کسب کرد که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ افزایشی معادل ۴۵.۷۵ میلیارد دلار داشت.

سود فعلی این شرکت نیز ۷۷/۲۷ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۳۱/۵۸ میلیارد دلار سود داشت که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۴/۲۶ میلیارد دلار بود افزایش داشت. از فوریه ۲۰۲۳ اکوینور دارای ارزش بازار ۱۰۲/۹۹ میلیارد دلار است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۱۲) گاز پروم

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از کومپانی هیستوری در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ کشف ذخایر بزرگ گاز طبیعی در مناطق سیبری و اورال و ولگا اتحاد جماهیر شوروی را به یک تولید کننده بزرگ گاز تبدیل کرد. شرکت گازپروم سال ۱۹۸۹ در روسیه تاسیس شد و دفتر مرکزی این شرکت در مسکو مستقر شد. ویکتور چرنومیردین اولین رئیس شرکت نفتی گازپروم بود.  

در دسامبر سال ۱۹۹۲ با روی کار آمدن بوریس یلتسین رئیس جمهور جدید روسیه  و انتخاب ویکتور چرنومیردین رییس گازپروم به عنوان نخست وزیر نفوذ سیاسی گازپروم بسیار افزایش یافت.  

دولت جدید مشتاق انجام اصلاحات اقتصادی بود و شروع به خصوصی سازی گازپروم کرد. به دنبال فرمان بوریس یلتسین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در ۵ نوامبر ۱۹۹۲ و قطعنامه دولت روسیه در ۱۷ فوریه ۱۹۹۳، سازمان به یک شرکت سهامی تبدیل شد و شروع به توزیع سهام به روش کوپن کرد یعنی هر شهروند روسیه کوپن دریافت می‌کرد.

تا سال ۱۹۹۴ سهام شرکت‌های دولتی سابق، ۳۳ درصد از سهام گازپروم توسط ۷۴۷ هزار نفر از مردم، عمدتاً در ازای کوپن‌ها خریداری شده بود. ۱۵ درصد از سهام نیز خریداری و به کارکنان گازپروم اختصاص یافت. تجارت سهام گازپروم به شدت تحت نظارت بود و آئین نامه این شرکت خارجی‌ها را از داشتن بیش از ۹ درصد از سهام منع می‌کرد.

وضعیت گازپروم در ژوئن ۲۰۰۰، زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شد، ناگهان تغییر کرد. پوتین کارزاری را برای مهار الیگارشی‌ها و بر اساس سیاست خود در مورد به اصطلاح قهرمانان ملی، ایجاد کنترل دولتی در شرکت‌های استراتژیک به راه انداخت. او حمله‌ای را علیه آنچه سوءمدیریت و غارت شخصی دارایی‌های دولتی می‌دانست، آغاز کرد. پس از به قدرت رسیدن، پوتین بلافاصله چرنومیردین را از سمت خود به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت برکنار کرد و از سهام متعلق به دولت برای رأی دادن به ویاخیروف استفاده کرد.

دیمیتری مدودف و الکسی میلر که قبلا با پوتین در سن‌پترزبورگ کار کرده بودند، جایگزین این دو نفر شدند. اقدامات پوتین به کمک فعالیت سهامداران ویلیام برودر، مدیرعامل هرمیتاژ و بوریس فئودوروف، وزیر دارایی سابق روسیه صورت گرفت. به میلر و مدودف مأموریت داده شد که جلوی سلب دارایی‌ها را بگیرند، اما همچنین اموال از دست رفته را به دست آورند.

گازپروم در اکتشافات زمین شناسی، تولید، حمل و نقل، ذخیره سازی، پردازش و بازاریابی گاز و سایر هیدروکربن‌ها مشغول است. شرکت تولید انرژی گازپروم در بخش‌های تولید گاز، حمل و نقل، توزیع، ذخیره سازی گاز، تولید نفت خام و میعانات گازی، پالایش، و تولید انرژی الکتریکی و حرارتی فعالیت می‌کند.

بخش توزیع که شامل توزیع گاز  است در داخل روسیه و خارج از کشور فعال است. بخش ذخیره سازی گاز که شامل ذخیره سازی گاز استخراج شده و خریداری شده است در انبار‌های گاز زیرزمینی است. بخش تولید و نفت خام و میعانات گازی به اکتشاف و تولید نفت خام، نفت و میعانات گازی مشغول است. بخش پالایش شامل فرآوری نفت، میعانات گازی، هیدروکربن‌ها و فروش محصولات پالایش شده است. شرکت روسی گازپروم در میان همه شرکت‌های انرژی جهان از نظر مقدار درآمد رتبه دوازدهم و از لحاظ میزان سود حاصله جایگاه هشتم را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین تولیدکنندگان انرژی جهان

۱۳) انی

شرکت نفت و گاز انی در سال ۱۹۵۳ در شهر ایتالیا توسط انریکو ماتایی بنا نهاده شد. انی در سال ۵۳ یک شرکت قدیمی پالایش نفت ایتالیایی با نام  آجیپ را خریداری کرد. شرکت آجیپ در سال ۱۹۲۶ به منظور اکتشاف برای میادین نفتی و خرید و تجاری‌سازی نفت و مشتقات آن تاسیس شد. آجیپ از سال ۲۰۱۳ به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه انی و بخش پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آن، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.   شرکت انی یکی از هفت شرکت سوپرمیجر جهان به‌شمار می‌آید .

شرکت نفت و گاز ایتالیایی انی در میان همه شرکت های انرژی جهان از نظر مقداردرآمد رتبه سیزدهم، از لحاظ میزان سود حاصله رتبه دهم و از نظر ارزش بازار جایگاه بیست و چهارم را به خود اختصاص داده است. 

درآمد شرکت نفتی انی

طبق آخرین گزارش‌های مالی شرکت نفت انی، درآمد فعلی آن ۱۳۵/۸۰ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت درآمدی معادل ۸۸/۷۶ میلیارد دلار داشته است که نسبت به سال‌های ۲۰۲۰ درآمد ۵۰/۹۰ میلیارد دلاری افزایش یافته است.

سود فعلی این شرکت ۲۸.۰۴ میلیارد دلار است. در سال ۲۰۲۱، این شرکت ۱۲.۳۱ میلیارد دلار سود داشته است که نسبت به سود سال ۲۰۲۰ خود که ۶/۷۱ دلار بود روند افزایشی را طی کرده است. از فوریه ۲۰۲۳ شرکت انی دارای ارزش بازار ۵۳/۰۴ میلیارد دلار است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نفت جهان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
6
اونوقت ما برای یه مقدار دلار که از کره جنوبی طلب داریم چند ساله داریم سماق میمکیم ... اینست از عزت و اقتدار ما
Ht
|
Netherlands
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
0
5
فقط لعنت به مسولین که شرکت ملی نفت ایران بینشون نیست .و زمان قبل انقلاب جزو ۵شرکت اول دنیا بود
نظرات شما