تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۸ دی ۱۴۰۱

بهترین کشور برای صادرات خرما کدام است؟

خاورمیانه و آفریقای جنوبی به‌عنوان بهترین کشور‌های تولید‌کننده خرما صادراتی در دنیا شناخته می‌شوند. ایران، الجزایر و عراق بیشترین سهم برداشت خرما در دنیا را به‌خود اختصاص داده است.

 بهترین کشور برای صادرات خرما کدام است؟
رویداد۲۴ خاورمیانه و آفریقای جنوبی به‌عنوان بهترین کشور‌های تولید‌کننده خرما صادراتی در دنیا شناخته می‌شوند. ایران، الجزایر و عراق بیشترین سهم برداشت خرما در دنیا را به‌خود اختصاص داده است. میزان مصرف خرما در جهان، طی سال‌های اخیر ثابت مانده و تحقیقات، این مقدار را برای هر نفر معادل 0.1 کیلوگرم برآورد کرده‌اند. به‌عنوان تولید‌کننده خرما در کشوری که بیشترین حجم برداشت این میوه شیرین را در دنیا دارد، باید آگاهی خود را نسبت به بهترین کشور برای صادرات خرما بالا ببرید. ما در این مقاله به معرفی ۷ کشور با بالاترین میزان واردات خرما را معرفی کرده‌ایم. با مطالعه این مطلب، سهمی در سود صادرات این میوه داشته باشید. 

هند؛ بهترین کشور برای صادرات خرما
رتبه اول در بازار جهانی صادرات خرما مربوط به کشور هند است. در سال 2021 حجم صادرات خرما به این کشور معادل 240 میلیون دلار برآورد شده است. حدود 200 میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند که حدود 15 درصد از کل جمعیت هند هستند. معمولاً بسیاری از کشور‌های تولید‌کننده از طریق حمل و نقل هوایی محصول صادراتی خود را به این کشور ارسال می‌کنند؛ ولی از آن‌جایی که ایران در نزدیکی هند قرار گرفته و مرز‌های آبی، هوایی و زمینی نزدیکی نسبت به سایر کشور‌ها، مزیت بیشتری برای تاجران ایرانی خواهد داشت. 
البته برای افزایش شانس صادرات خرمای خود به این کشور، باید به بسته‌بندی محصول و کیفیت آن، مطابق با فرهنگ و سلیقه مردم این کشور، توجه ویژه‌ای شود. 

فرانسه و آلمان؛ رتبه دوم در واردات خرما در دنیا
فرانسه و آلمان بهترین کشور برای صادرات خرما ایرانی به اروپا هستند. با وجود این‌که در سال 2021 رتبه ایران برای تولید خرما در دنیا رتبه سوم است، سهم فروش و صادرات خرمای ایرانی در بازار‌های اروپایی فقط 10٪ را به‌خود اختصاص می‌دهد. بزرگ‌ترین دلیل این مشکل، توجه نکردن به کیفیت محصول، نوع بسته‌بندی و یکنواخت بودن سایز خرما است. با‌این‌وجود، همین موضوع می‌تواند شانس بسیاری از تجار با‌سابقه برای در‌دست گرفتن سهم بازار اروپا را افزایش دهد. 
شما می‌توانید با افزایش تحقیقات در‌خصوص قوانین، سلیقه و فرهنگ مردم این کشور، شانس خود را برای صادرات خرما به کشور‌های اروپایی افزایش دهید. علاوه‌بر این، انتخاب روش صادرات نیز می‌تواند در کیفیت خرما عرضه‌شده تاثیر‌گذار باشد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود با شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل ریلی بین المللی مشورت کرده و بهترین راه صادرات محصولات را برای مقصد خود انتخاب کنید.

بهترین کشور برای صادرات خرما کدام است؟
 
ترکیه؛ بهترین کشور‌ همسایه برای صادرات خرما
ترکیه جزو کشور‌های همسایه ایران است که صادرات محصولات کشاورزی به آن، رونق فراوانی دارد. در سال 2021 حجم واردات خرما به ترکیه، معادل 63 میلیون دلار بوده است. بر‌خلاف صادرات به کشور‌های اروپایی و آمریکایی که برای صادرات نیاز به ارسال بار از طریق کشور ترانزیت مانند دبی دارند؛ برای صادرات به ترکیه نیازی به ارسال بار به دبی به‌عنوان کشور ترانزیت وجود نخواهد داشت. بلکه می‌توان به‌صورت مستقیم خرما صادراتی را از ایران به ترکیه ارسال کرد. با‌این‌حال، از سال 2016 صادرات خرما به این کشور رونقی نداشته است. بیشترین علت این مشکل را می‌توان به‌دلیل صادرات فله‌ای تاجران به ترکیه دانست. 
در ترکیه خرمای صادراتی فله‌ای، مطابق با استاندارد دنیا بسته‌بندی شده و به کشور‌هایی مانند آمریکا و اروپا صادر می‌شود. این رتبه نشان‌دهنده پتانسیل موجود برای افزایش میزان صادرات به این کشور را ثابت می‌کند. 

اندونزی و مالزی؛ کشور‌های آسیایی برای صادرات خرما از ایران
دو کشور اندونزی و مالزی نیز جزو بهترین کشورها برای صادرات خرما محسوب می‌شوند. تعداد مسلمانان این کشور باعث شده تا سالانه حجم خرمای وارداتی تا 69 میلیون دلار نیز برسد. البته این کشور‌ها نیز قوانین سختگیرانه‌ای برای بررسی کیفیت محصول و بسته‌بندی دارند. به‌همین دلیل، رقیب‌های ایرانی کمتری در بازار این کشور‌ها هستند. از‌این‌رو، هر تاجر می‌تواند با افزایش آگاهی خود و بهره‌مندی از دانش متخصصان بازرگانی، سود بیشتری را در این کشور‌ها از‌آن خود کنند. پیشنهاد می‌شود به‌جای صادرات فله‌ای خرما، روی بسته‌بندی آن تمرکز بیشتری بگذارید تا با فراوری محصول اولیه، سود بسیار بیشتری به‌دست آورید. 

بهترین کشور برای صادرات خرما کدام است؟
 
بزرگترین صادر کننده خرما در جهان کدام کشور است؟
در سال 2022 عربستان سعودی اولین کشور صادر‌کننده در دنیا بوده است. حجم صادرات خرما از این کشور معادل 322 میلیون دلار برآورد می‌شود. پس از آن، ایران در رتبه سوم با صادراتی به ارزش 305 میلیون دلار قرار دارد. در این بین، بهترین خرمای جهان خرمای مجول است که بزرگ‌ترین تولید‌کننده آن کشور مراکش محسوب می‌شود. ایران نیز با واردات این خرما، در‌صدد کاشت این خرما بر‌آمد و توانست تولید آن را به میزان انبوه افزایش دهد. 

شرکت هنزا ناو دریا؛ انتخاب روش حمل‌و‌نقل مناسب برای صادرات خرما 
در این مقاله بهترین کشور برای صادرات خرما را بررسی کردیم. به‌جز کشور‌های گفته‌شده، عراق، روسیه و اوکراین نیز جزو کشور‌های مناسب برای صادرات خرما از ایران هستند. علاوه‌بر این، کانادا، هلند، آمریکا و انگلیس نیز جزو کشور‌های وارد‌کننده خرما محسوب می‌شوند. با‌این‌حال، به دلیل قوانین تجارت، امکان صادرات مستقیم خرما از ایران به آمریکا نیست. به همین دلیل می‌توان با کمی مطالعه و به‌کار‌گیری روش‌های بسته‌بندی مناسب و لوکس، شانس صادرات و فروش خرماهای ایرانی را در بازار کشور‌های گفته‌شده افزایش داد. 
در شرکت هنزا ناو دریا، صادرات و واردات انواع محصولات از سراسر دنیا به مقاصد مختلف امکان‌پذیر است. این شرکت با عضویت در سازمان بین المللی فورواردری و اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران کلیه خدمات حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی، چند وجهی و ترانزیت کالا را با سرعت بالا و ایمنی تضمین‌شده انجام می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاهده خدمات هانزا وارد سایت hansanav.com شده یا برای دریافت مشاوره با شماره 02143312000 تماس بگیرید. 

برچسب ها: خرما
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان