تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۹ آبان ۱۳۹۵

2 میلیون و 100 هزار زائر ایرانی با ویزا وارد عراق شدند/ بازگشت 600 هزار زائر به ایران

در آستانه اربعین حسینی، بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار زائر ایرانی با روادید وارد کشور عراق شده اند.
رویداد۲۴-در آستانه اربعین حسینی، بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار زائر ایرانی با روادید وارد کشور عراق شده اند.

بسیل مشتاقان زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) از چندین روز قبل خود را به شهر کربلا رسانده اند.

بنا بر اعلام استانداری کربلا بیش از 2 میلیون و 100 هزار زائر ایرانی و 15 میلیون زائر عراقی در کربلا حاضر شده اند.

مرز های عراق همچنان یک طرفه است

با توجه به حضور گسترده زائران فاقد روادید در مرز مهران، این مرز همچنان یک طرفه بوده و زائران می توانند تنها پس از زیارت از این مرز وارد کشور شوند.

در حال حاضر ورودی های دو مرز شلمچه و چذابه برای خروج زائران ایرانی از کشور باز است و افراد دارای واردید می توانند در لحظات آخر نیز خود را به کشور عراق برسانند.

به زائرانی که در کشور عراق حضور دارند توصیه شده که پس از زیارت حرم مطهر حضرت علی (ع) در شهر نجف و زیارت بارگاه مقدس امام حسین (ع) در شهر کربلا به ایران بازگردند.در همین خصوص مجتبی کریمی، رئیس اداره صدور گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفت: ویزای اربعین یک بار ورود است و زائران نمی توانند با این ویزا دو بار در کشور عراق حاضر شوند.

وی افزود: هر یک از زائران حداکثر می توانند با روادید اربعین 20 روز در کشور عراق حضور داشته باشند.

بازگشت 600 هزار زائر به ایران

همچنین بسیاری از زائران ایرانی نیز طی روزهای اخیر، با مدیریت سفر خود، به کشور بازگشته اند.

در همین رابطه، محمد بابایی، جانشین رئیس ستاد اربعین ناجا گفت: مرز مهران بیشترین پذیرش زائران بازگشته از کشور عراق را طی 48 ساعته اخیر داشته به گونه ای که 40 درصد از کل زائرانی که وارد ایران شده اند از این مرز بازگشته اند.

وی افزود: درصد قابل توجهی از زائران اربعین حسینی که وارد کشور عراق شد اند تاکنون به کشور بازگشته و برای بازگشت آنها برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.جانشین فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از مرز مهران با بیان اینکه 600 هزار نفر از زائران اربعین حسینی (ع) به میهن بازگشته‌اند، گفت: نیروی انتظامی با همه توان در کنار سایر دستگاه‌ها، خروج زائران را به خوبی مدیریت کرده است.

به گزارش ایسنا سردار اسکنر مومنی اظهار کرد: امروز شاهد موج برگشت زائران هستیم و با مدیریت مناسبی که در حوزه‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی صورت گرفته، وضعیت مطلوبی حاکم است.

وی با اشاره به بازگشت 600 هزار نفر از زائران اربعین حسینی (ع) به خاک کشورمان، گفت: با توجه به اطلاعیه‌های صادر شده، خوشبختانه امسال زائران برگشت خود را زودتر آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به ارزیابی مرز از طریق رصد هوایی گفت: شهر مهران به دریایی از خودرو تبدیل شده و سطح خیابان‌ها، پارکینگ‌ها، حیاط منازل و مدارس مملو از خودروهای پارک شده است.

مومنی با بیان اینکه ما در طول هفته گذشته روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته‌ایم، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی با همه توان در کنار سایر دستگاه‌ها، خروج زائران را به خوبی مدیریت کرده است.

وی با اشاره به جمعیت 15 هزار نفری شهر مهران گفت: به دلیل افزایش حجم سفرها، شهر مهران 200 هزار نفر جمعیت و 80 هزار خودرو را در خود جای داده که خوشبختانه این میزان جمعیت و خودرو به بهترین نحو مدیریت شده است.

جانشین فرمانده ناجا گفت: به زائران توصیه می‌کنیم، از همان مسیرها و مرزهایی که خارج شده اند وارد کشور شوند و در کشور عراق با همراهی کاروان‌ها به نکات حفاظتی و امنیتی توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه زائران به بسته های مشکوک و وسائل ناشناس نزدیک نشوند ، ادامه داد: زوار عزیز از اسناد مسافرتی خود مراقبت کنند تا انشاءالله با سلامتی کامل به کشور بازگردند. برای بازگشت زائران هم تمهیدات لازم اندیشیده شده و تمامی دستگاه‌ها پای کار هستند تا زائران عزیز با کمترین مشکل به شهرهای خود بازگردند.

سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راه ناجا نیز گفت: با توجه به آغاز موج دوم بازگشت زائران به ایران شاهد ترافیک در محورهای مرزهای سه گانه کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه موج بازگشت زائران از مرزهای شلمچه، مهران و چذابه آغاز شده است شاهد بار ترافیکی شدید در مسیرهای این مرزها هستیم. با توجه به اینکه مرزمهران یکطرفه شده است ترافیک در مسیر خروجی این مرز دیده می شود اما در مسیر دو مرز شلمچه و چذابه ترافیک دو طرفه است.

زائران کربلا برای بازگشت عجله نکنند

از سویی سردار «نورعلی یاری» فرمانده انتظامی ایلام  با تأکید بر این‌که استان ایلام و مرز بین‌المللی مهران آماده بازگشت زائران اربعین بوده و جایی هیچ‌گونه نگرانی نیست، اظهار کرد: ما در قبال این واقعه بزرگ مردمی نباید بی‌تفاوت رفتار کنیم و به ‌سادگی از کنار آن بگذریم؛ ما باید اربعین حسینی(ع) را به ‌تمامی کودکان، نوجوانان و جوانانی که نسبت به این واقعه آشنایی چندانی ندارند و در هجمه برنامه‌های سرگرم‌کننده غربی‌ها قرارگرفته‌اند بشناسانیم و این امر فقط با اقدامات فرهنگی و اجتماعی قابل‌انتقال است.

وی با قدردانی از اقدامات فرهنگی صورت گرفته در معاونت اجتماعی انتظامی استان افزود: نصب بالغ‌ بر 1100 بر نوشته در ابعاد مختلف، توزیع 300 هزار بروشور، تولید 10 عدد بیلبورد با محتوای آموزشی، فرهنگی و پیشگیری تنها گوشه‌ای از اقدامات انجام‌شده در این حوزه است.

فرمانده انتظامی استان ایلام با بیان این‌که اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و لحظه‌به‌لحظه همایش بزرگ اربعین حسینی(ع) یک ضرورت است، یادآور شد: معاونت اجتماعی استان با راه‌اندازی پایگاه خبری پلیس در پایانه مرزی مهران به‌صورت شبانه‌روزی اخبار و اطلاعات و مصاحبه‌های مختلف با مسئولان لشکری و کشوری را منعکس کرده و آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.

وی مستندسازی از این همایش عظیم مردمی در جهان را یکی دیگر از اقدامات اجتماعی عنوان کرد و گفت: گروه‌های مستندسازی این معاونت با تولید چند مستند فاخر و هم‌چنین تهیه فیلم و عکس از پیاده‌روی اربعین حسینی (ع)، مصاحبه‌های مختلف با زائران، مسئولان و موکب‌ها توانسته‌اند به‌خوبی این رویداد مهم را به تصویر بکشانند.

یاری عنوان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده توسط معاونت اجتماعی و همراهی خوب صداوسیمای مرکز ایلام، مسئولان انتظامی استان توانسته‌اند 300 مورد پیام رادیویی را به سمع و نظر مردم برسانند.

فرمانده انتظامی استان ایلام به پوشش مناسب رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: هماهنگی جهت برقراری 50 مورد ارتباط زنده با شبکه‌های مختلف استانی و کشوری، پخش مصاحبه‌های خبری در بخش‌های مختلف رسانه ملی از دیگر اقدامات انجام‌شده در این حوزه عظیم فرهنگی استان است

 

منبع: میزان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان