تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۲

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی؛ پیش بینی وقوع طوفان شدید در ۱۹ استان

سازمان هواشناسی با صدور ۴ هشدار زردرنگ و نارنجی از رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و افزایش ارتفاع امواج در نقاط مختلف کشور خبر داد.

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی؛ پیش بینی وقوع طوفان شدید در ۱۹ استان

رویداد۲۴ سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گرد و خاک خبر داد. 

براساس این هشدار فردا (دوشنبه) شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، نیمه شمالی اردبیل، جنوب شرق سیستان و بلوچستان، سه‌شنبه و چهارشنبه نیمه شمالی استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل، دامنه و ارتفاعات مازندران، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان و پنج‌شنبه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان درگیر این شرایط خواهند بود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

سازمن هواشناسی موارد زیر را توصیه کرد:

اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

خیزش گرد و خاک در ۱۴ استان

این سازمان همچنین با صدور هشدار زردرنگ دیگری از وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک خبر داد.

این مخاطره جوی فردا (دوشنبه) خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی و جنوب تهران و سه‌شنبه خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران، جنوب خوزستان و بوشهر را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا (احتمال رخداد توفان شن در شرق کشور)، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد: 

اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی


بیشتربخوانید: هشدار جهانی درباره تشدید گرما


۲ هشدار دریایی؛ زرد برای شمال و نارنجی برای جنوب

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد از وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج از بعدازظهر فردا (دوشنبه) تا چهارشنبه در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد که بر اثر آن افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۸ نات، افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل و بین ۲ تا ۳ متر در نواحی دور از ساحل پیش‌بینی شده است.

این سازمان با پیش‌بینی افزایش ارتفاع موج بویژه در ساعت ظهر تا بعد از ظهر، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک ، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی ، احتمال اختلال در تردد کشتیهای تجاری در دریای خزر، احتیاط و رعایت موارد ایمنی در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی را توصیه کرد.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار نارنجی از افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی تا محدوده ۳۶ نات (با تاکید بر تنگه هرمز و دریای عمان)، افزایش ارتفاع امواج بین ۱تا ۲متر در سواحل و بیش از ۲ متر در فراسواحل خبر داد.

سه‌شنبه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، چهارشنبه خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و مناطق ساحلی جنوبی استان بوشهر و پنج‌شنبه و جمعه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان این مخاطره جوی خواهند بود.

بر این اساس اختلال در تردد های دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین، احتمال اختلال در تردد کشتی های تجاری، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی پیش‌بینی شده است.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

اجتناب از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی و شنا درجاسک، سیریک، لارک، هرمز، قشم، بندرعباس، هنگام،تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی، سیری،کیش، لاوان./ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان