تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲

راه اندازی جرثقیل سقفی در سوله ها و کارگاه ها چه مزیت هایی دارد؟

به جرات می‌توان گفت یکی از سازه‌های کاربردی در اکثریت صنایع که از آن در جهت جابه‌جایی اجسام سنگین استفاده می‌شود جرثقیل سقفی است.

رویداد۲۴ جرثقیل سقفی سازه‌ای است که جهت جابجایی و حمل بار در محیط‌های بزرگ مانند کارگاه‌ها و محیط‌های سرپوشیده، گمرک‌ها و پایانه‌های حمل‌ونقل و ... استفاده می‌شود. تقریباً در بیشتر محیط‌های صنعتی که وزن تجهیزات و تولیدات به بیشتر از یک تن برسد نصب این جرثقیل ضرورت پیدا می‌کند. این جرثقیل در سقف کارگاه‌ها و سوله‌ها نصب می‌شود و فضای داخلی محیط را اشغال نمی‌کنند.

جرثقیل‌های سقفی با توجه به کارایی و طراحی در مدل‌های متنوعی از قبیل تک پل و دو پل، دروازه‌ای، دیواری بازویی، نیم دروازه‌ای، بازویی و ... وجود دارند. هر کدام از این مدل‌ها در یک صنعت خاص استفاده می‌شوند. در ادامه بیشتر با کارایی و مزیت‌های این جرثقیل‌ها آشنا می‌شویم.

جرثقیل سقفی چیست؟

راه اندازی جرثقیل سقفی در سوله ها و کارگاه ها چه مزیت هایی دارد؟

در بیشتر صنایع و سازوکارها جابجایی اجسام سنگین با استفاده از جرثقیل سقفی انجام می‌شود. این ماشین‌ها به صورت دائمی در محیط‌های سربسته نصب می‌شوند و برای بلند کردن، پایین آوردن و جابجایی بار از آن‌ها استفاده می‌شوند. با توجه به اینکه نیاز تمامی کسب‌وکارها یکسان نیست در نتیجه انواع مدل‌های جرثقیل سقفی با دقت خاصی طراحی شده اند تا در محیط‌های صنعتی بدون کوچک‌ترین دغدغه‌ای مورد استفاده قرار بگیرند.

هدف از طراحی و راه‌اندازی جرثقیل سقفی در محیط‌های صنعتی بارگیری و تخلیه مواد با کامیون، حرکت دادن اجسام در اطراف تسهیلات، کشیدن یا چرخش مهره‌ها در ماشین‌های مهره‌زنی در مراکز تولید، انتقال ظروف، حرکات قطعات پایین یک خط تولید در حالت کنترل شده و ... است.

مزیت‌های نصب و راه‌اندازی جرثقیل سقفی

طراحی و ساخت جرثقیل‌ سقفی یکی از بهترین و ارزنده‌ترین دستاوردهای بشر به حساب می‌آید. از مهم‌ترین مزیت نصب و راه‌اندازی این تجهیزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این جرثقیل‌های قابلیت تنظیم‌کنندگی دارند و برای هر سطحی قابل استفاده هستند. ازاین‌رو برای انجام عملیات مختلف انعطاف‌پذیر هستند.

  • ارگونومیک بودن از مزایای دیگر این جرثقیل‌ها است. از آنجا که نیروی انسانی قادر به بلند تجهیزات سنگین نیست در نتیجه استفاده از این تجهیزات خطرات مالی و جانی نیروی کار را کاهش داده است.

  • برای طراحی و ساخت این جرثقیل‌ها از برترین و بروزترین فناوری‌ها استفاده شده است تا در نهایت هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نسبت به سایر دستگاه‌ها کمتر شود.

  • جرثقیل‌های سقفی قابلیت موقعیت‌یابی دارند. سیستم‌های خودکار با دقت بالایی قابلیت تشخیص مکان را دارند.

  • پوشش دهی جرثقیل‌های سقفی بسیار زیاد است در نتیجه برای جابجایی اجسام در کارگاه‌های بزرگ نیازی به لیفتراک نیست. این فرایند در کاهش هزینه‌های کار هم مؤثر است.

کاربردهای جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود که کاربرد و کارایی هر کدام بسته به نوع آن‌ها تا حدودی متفاوت است. همه ما جرثقیل را به عنوان وسیله‌ای برای جابجایی اجسام می‌شناسیم. مدل‌های سقفی جرثقیل به صورت ثابت در قسمت بالای ستون‌های سوله در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نصب می‌شوند.

به طور کلی جرثقیل‌ها در مدل‌ها تک پل و دو پل طراحی می‌شوند که مدل‌های تک پل در انواع تک پل آویز و تک پل رونشین وجود دارند. تفاوتی چندانی بین کارکرد و اجزای مدل‌های مختلف جرثقیل وجود ندارد. در واقع تنها در نحوه جابجایی و تحمل وزن با هم متفاوت هستند.

  • مدل‌های دو پل بیشتر برای کارگاه‌هایی مناسب هستند که وزن بارها بیشتر است. چون تحمل وزن این مدل‌ها بیشتر از تک پل است.

  • عمدتاً در کارخانجات بزرگ اجسامی که وزن آن‌ها بین 100 کیلو تا 100 تن است با جرثقیل سقفی جابجا می‌شوند. این جرثقیل‌ها قادر هستند تا اجسام سنگین را در جهات عمودی و افقی حرکت دهند.

  • بیشتر صنایع کوچک هم از مدل‌های تک پل جرثقیل سقفی استفاده می‌کنند. این جرثقیل پس از نصب و راه‌اندازی آماده جابجایی هستند و نیاز به داشتن اپراتور خبره و ماهر در این زمینه نیست.

از دیگر کاربردهای جرثقیل سقفی در صنایع مختلف می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • بارگیری و یا تخلیه تجهیزات مختلف از کامیون
  • حرکت دادن مواد در اطراف تسهیلات

  • تغذیه مواد خام

  • کشیدن مهره‌ها در ماشین‌های مهر زنی در مراکز تولید

  • حرکت نمودن قطعات پایین یک خط تولید در حالت کنترل شده

  • انتقال دادن ظروف در اطراف کارخانه ریل سازی، کشتی‌سازی و...

عملکرد جرثقیل سقفی چگونه است؟

راه اندازی جرثقیل سقفی در سوله ها و کارگاه ها چه مزیت هایی دارد؟

عملکرد جرثقیل سقفی در کارگاه‌های کوچک و بزرگ به قدری مثبت و کاربردی بوده است که می‌توان به صراحت گفت که انسان امروزی در بیشتر کارخانجات، صنایع، کارگاه‌های تولید و ... به نصب و راه‌اندازی جرثقیل سقفی نیازمند است. در کارگاه‌های کوچک صنعتی معمولاً از جرثقیل‌های دستی زنجیری استفاده می‌شود. اما برای کارخانجات و کارگاه صنعتی بزرگ مدل‌های سقفی و دروازه‌ای می‌توانند احتیاجات مجموعه را رفع کنند. نحوه عملکرد جرثقیل‌های سقفی با توجه به مدل آن‌ها متفاوت است. به طور کلی این جرثقیل با کنترل از راه دور یا بی سیم، کنترل از راه دور و سیمی و کابین کنترل کار می‌کند.

اجزای مهم و کاربردی این تجهیزات

راه اندازی جرثقیل سقفی در سوله ها و کارگاه ها چه مزیت هایی دارد؟

جرثقیل سقفی از چندین بخش و اجزای مهم تشکیل شده است. مهم‌ترین جزء این جرثقیل وینچ است. وینچ به منظور تولید توان لازم برای جابجایی اجسام استفاده می‌شود. هر چه تکنولوژی ساخت وینچ بالاتری باشد جرثقیل قادر به جابجایی اجسام سنگین‌تر است. وینچ از سه قسمت گیربکس، درام و موتور ساخته شده است. وظیفه وینچ تبدیل نیروی وارده شده به نیروی مکانیکی است. گیربکس هم نیروی دریافتی را تعدیل و به درام منتقل می‌کند. درام هم باعث جابجایی بار می‌شود. نیروی ورودی جرثقیل از انرژی‌های مختلفی از قبیل برق، بنزین، هیدرولیک و ... تأمین می‌شود.

نیروی وارده شده به وینچ باید به کمک اجزای سیستم خنثی شود. وظیفه دریافت و خنثی کردن نیروی وارد شده به جرثقیل بر عهده پل‌ها و ترولی است. در واقع حرکت بالا و پایین جرثقیل به کمک وینچ و ترولی و حرکت شمال و جنوب بر عهده راهبر یا کلگی است.

سخن آخر

طراحی و ساخت تمامی بخش‌های جرثقیل سقفی باید مطابق با استانداردهای تعریف شده برای این تجهیزات باشد. در واقع بی توجهی به رعایت استانداردها می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد. تکنولوژی ساخت قطعات این دستگاه‌ها به قدری پیچیده است که تنها توسط برندهای معتبر و شناخته شده طراحی و تولید می‌شوند. دماگ از معتبرترین برندهای این محصول است و بهتر است همیشه از نمایندگی دماگ برای تهیه جرثقیل دروازه‌ای یا سقفی برای خرید اقدام نمایید.

بازرگانی قلی زاده در ایران یکی از برترین و شناخته شده ترین مجموعه های وارد کننده قطعات جرثقیل سقفی است. این مجموعه تمامی قطعات اصلی و اورجینال برندهای معتبر را به صورت مستقیم وارد و عرضه می‌کند. مدیران صنایع می‌توانند برای تأمین قطعات اصلی برندهای دماگ و اشتال از وبسایت جرثقیل قلی زاده بازدید داشته باشند.

برچسب ها: تبلیغات 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان