تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۲۶ شهريور ۱۴۰۲

انواع شیر هیدرولیک فواید و کاربرد

شیر هیدرولیک انواع مختلفی دارد که هر از یک از آنها کاربردی مجزا و متفاوت دارند. قیمت شیر هیدرولیک براساس نوع، برند و سایز می‌تواند متفاوت باشد.

رویداد۲۴ شیر هیدرولیک انواع مختلفی دارد که هر از یک از آنها کاربردی مجزا و متفاوت دارند. قیمت شیر هیدرولیک براساس نوع، برند و سایز می‌تواند متفاوت باشد.

انواع شیر هیدرولیک و کاربرد آنها در صنعت

یکی از پرکاربردی‌ترین و مهم‌ترین قطعات در سیستم‌های هیدرولیکی، شیر هیدرولیک است. با بهره از شیرهای کنترلی می‌تواند نیروی زیادی که به سیالات از طریق قدرت بالا موتور پمپ وارد می‌شود را کنترل نمود. به طور کلی شیرهای هیدرولیکی را به دو دسته مجزا دستی و برقی می‌توان تقسیم کرد که ساختار شیرهای برقی هیدرولیکی به نسبت ساختار شیرهای دستی کاملا متفاوت و پیچیده‌تر هستند. در ادامه قصد داریم شما را با قیمت شیر هیدرولیک، شیر کارتریج بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع شیر هیدرولیک و کاربرد آن‌ها در صنعت

شیر هیدرولیک چیست؟

همانطور که در بالا مطالعه کردید، شیر هیدرولیک یکی از تاثیرگذارترین و کلیدی‌ترین اجزای سیستم‌های هیدرولیکی است. در واقع این شیر به عنوان یک واحد کنترل و فرمان در این سیستم‌ها شناخته می‌شود و وظایف و عملکرد متفاوت و مختلفی دارند. به طور کلی شیرهای هیدرولیک را می‌توان براساس قواعد متفاوت به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. در ادامه با انواع و همچنین کاربرد کامل این شیرها بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع شیر هیدرولیک و کاربرد آن‌ها در صنعت

نحوه کار انواع شیر هیدرولیکی

به طور کلی شیر برقی هیدرولیک دارای یک هسته فرومغناطیسی بوده که قابلیت جابجایی دارد. ساختار این هسته بسیار شبیه به سیم پیچ است. در حقیقت کارکرد کامل شیر هیدرولیک به طور کامل به این هسته بستگی داشته و به وسیله کارکرد درست آن، صحیح و اصولی کار می‌کند.

در حقیقت هنگامی که جریان توسط بوبین یا سلونوئید یک میدان مغناطیسی ایجاد کرده که با توجه به آن هسته فرومغناطیس شروع به حرکت کردن می‌کند. به همین منظور می‌توان گفت، در شیر هیدرولیک برقی دو جزء بوبین و سلونوئید بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. چرا که این دو جزء مهم، وظیفه باز و بسته کردن ورودی‌های شیر هیدرولیک را دارند.

سلونوئید با توجه به نقش مهمی که ایفا می‌کند اما ساختاری کاملا ساده داشته و از یک قاب فولادی، سیم پیچ و سنبه ساخته شده است. شاید بپرسید چرا جنس قاب باید فولادی باشد؟ در پاسخ به این سوال باید اینطور پاسخ دهید که علت فولادی بودن قاب این است که به هنگام ورود جریان به سیم پیچ، خاصیت آهنربایی ایجاد می‌شود که در نتیجه سنبه سلونوئید به سمت قاب جذب خواهد شد.

انواع شیر هیدرولیک و کاربرد آن‌ها در صنعت

شیر کارتریج چیست؟

در ادامه قصد داریم انواع شیرهای هیدرولیک را به طور کامل براساس نوع کاربرد به شما معرفی کنیم. اما؛ قبل از معرفی، یکی از مهم‌ترین شیرهای هیدرولیک که نقش مهمی را سیستم‌های هیدرولیکی ایفا می‌کنند، شیر کارتریج است. این نوع شیرها جهت کنترل جریان و فشار استفاده می‌شوند. در حقیقت شیر کارتریج را در یک حفره رزرودار پیچ می‌کنند تا در سیستم از آنها استفاده نمایند. شیرهای کارتریج را به نام‌های مختلفی نظیر لغزشی، شیرهای 2 در 2 طرفه و منطقی نیز می‌شناسند.

انواع شیر هیدرولیک براساس کاربرد

همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید، شیر هیدرولیک را براساس قواعد مشخص می‌توان به دسته‌های مختلف تقسیم کرد. قیمت شیر هیدرولیک براساس این نوع دسته‌بندی نیز متفاوت خواهد بود. این شیرها با توجه به کاربردهای متفاوت، انواع مختلفی نیز دارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • شیر کنترل جهت

  • شیر کنترل فشار

  • شیر کنترل جریان یا دبی

  • شیرهای هیدرولیک پروپرشنال

  • شیرهای هیدرولیک سروو

  • شیرهای هیدرولیک مدولار

شیر هیدرولیک کنترل جهت

همانگونه که از نام این مدل از شیرهای هیدرولیک مشخص است، شیر هیدرولیک کنترل جهت، به منظور کنترل جهت عبور سیال استفاده می‌شود. در حقیقت با بهره از این شیر هیدرولیک می‌توان مسیر جریان سیال در مدار را تعیین کرد. بنابراین با استفاده از این شیر هیدرولیک، گاها می‌توانند جهت حرکت یک سیلندر یا موتور هیدرولیکی را مشخص کنند.

این شیرها خود انواع مختلفی دارند که با توجه به کارکرد به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • یکطرفه

  • دو راهه

  • چند راهه

  • و... .

به طور کلی شیرهای کنترل جهت، با توجه به تعداد موقعیت و دهانه‌های شیر نامگذاری می‌شود. به طور کلی در نامگذاری همه این شیرها ابتدا تعداد دهانه‌ها و سپس تعداد موقعیت‌ها بیان خواهد شد.

شیر کنترل فشار

یکی دیگر از انواع شیرهای هیدرولیکی، شیر کنترل فشار است. این شیر با کنترل فشار، سیستم را در برابر تغییرات ناگهانی تغییر فشار حفظ می‌کند. تغییرات ناگهانی، دلایل مختلفی نظیر کاهش میزان دبی یا افزایش ناخواسته آن، باز و بسته شدن شیر و... را دارد.

به طور کلی تغییرات ناگهانی در سیستم قادر است تغییرات آنی حتی تا 4 برابر فشار نرمال را در سیستم ایجاد نماید. همانگونه که شاید متوجه باشید، فشار بیشتر از حد، می‌تواند آسیب جدی به شیر هیدرولیکی وارد کند. بنابراین لزوما استفاده از شیر کنترل فشار کاملا قابل توجیه خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که در یک سیستم هیدرولیک، توان خروجی به فشار و جریال سیال کاملا وابسته است. بنابراین برای رسیدن به اهداف مورد نظر هنگام طراحی مدار، همیشه باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

  • فشار سیستم

  • پارامترهای هندسی و همچنین اندازه‌ها و سایزهای مرتبط با شیرها

  • مقدار دبی سیستم

شیرهای کنترل جریان

شیر جریان نوع دیگری از شیرهای هیدرولیکی بوده و بسیاری کاربردی است. از این مدل شیرهای هیدرولیک جهت تنظیم سرعت سیلندرها و موتورهای هیدرولیکی به وسیله تغییر میزان دبی ورودی یا خروجی آنها استفاده می‌شود. در حقیقت شیرهای کنترل جریان، ابزاری مهم جهت کنترل تغییر سطح عبور جریان در گلوگاه خواهد بود. به طور کلی شیرهای کنترل جریان خود به 2 نوع بدون سیستم جبران‌کننده فشار و همراه با سیستم جبران‌کننده فشار تقسیم می‌شوند.

شیرهای هیدرولیک سروو

یک از انواع شیرهای هیدرولیک برقی، شیر هیدرولیکی سروو نام دارد. این شیر دائما در حال فرمان بوده و با توجه به فیدبک یا فرمان، فشار و موقعیت مکانی و دبی یا سرعت دستگاه را کنترل می‌کند. این مدل از شیرهای هیدرولیکی سرعت و دقت بالایی دارند. به همین منظور نسبت به سایر مدل‌ها مزایای ویژه و بیشتری را نیز خواهند داشت.

شیر هیدرولیکی مدولار (Modular)

یکی از انواع مهم شیرآلات هیدرولیکی، شیرهای مدولار هستند. معمولا اگر در یک سیستم هیدرولیکی تعداد شیرآلات کنترلی زیادی باشد، از شیر مدولار یا ساندویچی بهره می‌گیرند تا علاوه بر اشغال شدن فضای کمتر، لوله‌کشی بهینه‌تری بین المان‌های سیستم هیدرولیکی اعمال شود. شیرهای مدولار سایزبندی مختلفی دارند که هر کدام کاربردی مشخص دارند. اما به طور کلی دو سایز cetpos03 و cetpos05 بیشتری کاربردی را بین سایزهای دیگر دارد.

شیرهای پروپرشنال

تغییر جریان سیال خروجی در این مدل از شیرهای هیدرولیکی به جریان الکتریکی ورودی ارتباط ندارد. این مدل از شیرهای هیدرولیکی همانطور که از نامگذاریشان پیداست به نسبت سایر مدل‌های شیرهای برقی هیدرولیکی، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر هستند. شیرهای پروپرشنال دقت و سرعت بالایی داشته در صنایع نظامی، پرس هیدرولیک، نورد فلزات و ماشین کاری کاربردهای فراوانی دارند.

این مدل از شیرهای هیدرولیکی همانند سایر مدل‌ها دارای انواع کنترل جهت، کنترل جریان و کنترل فشار است. اما همانطورکه اشاره شد دقت بیشتری به نسبت سایر مدل‌ها دارد. سلونوئید به کار گرفته شده در شیرهای پروپرشنال نوع خاصی هستند که براساس میزان جریان الکتریکی وارد شده، نیروی مناسب را در شیر ایجاد می‌کنند. بنابراین در ساختار این شیر هیدرولیک، با توجه به میزان جریان، هسته فرومغناطیس جایگاه‌های متفاوتی دارد. در واقع هر چه جریان ورودی به سلونوئید افزایش، نیروی آن نیز بیشتر خواهد شد.

یادداشت پایانی

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، شیر هیدرولیک یک جزء مهم از سیستم هیدرولیکی است. این شیرها براساس کاربردهای مشخص، انواع مختلفی دارند. بنابراین براساس نوع نیاز و کاربرد می‌توانند جهت کنترل فشار، سرعت و... در سیستم هیدرولیکی نصب شوند.

برچسب ها: تبلیغات 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان