تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲

شورای شهر تهران تصویب کرد: رایگان شدن حمل‌و‌نقل عمومی برای دانش‌آموزان و دانشجویان

با تصویب لایحه دوفوریتی ارائه‌شده در صحن شورا توسط شهرداری تهران، مقرر شد که استفاده از مترو و بی‌آرتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان در ۱۵ روز کاری نخست مهرماه رایگان باشد.

رویداد۲۴ ایلنا نوشت: علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت در یکصد و هفتاد و هشتمین جلسه دوره شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه دوفوریتی ارائه بسته تشویقی حمل‌ونقل عمومی شهر تهران برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس در مهر ۱۴۰۲ و همچنین آغاز به کار طرح «کیف پول شهروندی» گفت: شعار امسال در جهت ایجاد تسهیل و کمک به مردم از طریق مهار تورم و رشد تولید است. همه دستگاه‌ها مسئولیت خطیری در تحقق این شعار دارند و ما هم دو هفته پیش لایحه‌ای به شورا در این زمینه ارائه دادیم که یک بند از آن مربوط به ارائه تخفیف به گروه دانشجو و دانش‌آموز بود.

وی افزود: ما به دنبال این بودیم که با ارائه تخفیف، امکان بهره‌برداری از خدمات را برای این قشر فراهم کنیم و خدمات به بهترین نحو ارائه شود. این لایحه در جلسات گذشته به صحن نرسید و با توجه به این که در آستانه شروع سال تحصیلی جدید قرار گرفته‌ایم، امروز این لایحه را به صورت دوفوریتی ارائه کرده‌ایم. تمام زیرساخت‌ها برای اجرای این لایحه در مترو و بی‌آرتی فراهم شده است و می‌توانیم خدمات را در این دو بخش ارائه دهیم.

شهردار تهران تاکید کرد: براساس این لایحه دوفوریتی، علاوه بر این که به دانشجویان و دانش‌آموزان خدمات رایگان می‌دهیم، می‌توانیم همین فردا از طرح «کیف پول شهروندی» نیز رونمایی کنیم.

زاکانی: بار مالی ناشی از اجرای این لایحه ۱۵ میلیارد تومان است

زاکانی با بیان این که درآمد ماهانه مترو ۱۰۵ میلیارد تومان و اتوبوسرانی ۴۵ میلیارد تومان است، یادآور شد: آمار دقیقی درباره تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان تهران در دست نیست و این یک واقعیت تلخ است، اما براساس آمار اولیه، تنها ۴ درصد دانش‌آموزان از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر دو فوریت تصویب نشود، عملا امکان ارائه تخفیف در مهرماه به دانش‌آموزان و دانشجویان وجود ندارد و باید به تخفیفات سابق بازگردیم که ۵۰ درصد برای دانشجویان و دانش‌آموزان بود؛ لذا ما درخواست تخصیص ۵۰ درصد تخفیف اضافی برای یک ماه می‌کنیم و از سویی ارائه ۳۰ درصد تخفیف برای دارندگان کیف پول شهروندی را خواستار هستیم.

زاکانی با بیان این که باید برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی جذابیت ایجاد کنیم، گفت: اگر اعضا پیشنهاد دهند که این تخفیف می‌تواند شامل حال دیگر اقشار نیز شود، استقبال می‌کنیم و این خدمت را به دیگر گروه‌ها نیز ارائه خواهیم داد. پیام لایحه این است که ما به شهروندان احترام می‌گذاریم و دقت داریم در بزنگاه‌ها چه خدماتی ارائه کنیم و این موضوع زمینه‌ای را ایجاد می‌کند تا بدانیم در مواقع دیگر چگونه به اقشار مختلف خدمات‌رسانی کنیم.


بیشتر بخوانید: تمهیدات ترافیکی ستاد استقبال از مهر تهران/تغییر ساعت توزیع بار و کالا در پایتخت


وی با تاکید بر این که بار مالی ناشی از ارائه تخفیف ۱۰۰ درصدی برای دانشجویان و دانش‌آموزان در مهرماه و تخفیف ۳۰ درصدی برای دارندگان کیف پول شهروندی در طول یک ماه در بخش مترو ۳۵ میلیارد تومان و در اتوبوسرانی ۱۵ میلیارد تومان است، گفت: در مجموع بار مالی ناشی از ارائه تخفیفات پیش‌بینی‌شده در این لایحه ۵۰ میلیارد تومان برای مهرماه است است.

کاشانی: لایحه شهرداری باید حداقل ۱۰ روز قبل ارائه می‌شد

در ادامه صحبت‌های شهردار تهران، حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر ضمن انتقاد از دیر ارائه شدن لایحه تخفیف حمل‌و‌نقل عمومی به دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: امروز ۲۸ شهریور است و باید این دو فوریت حداقل ۱۰ روز پیش ارائه می‌شد. عدد و رقم تخفیفات هنوز مشخص نیست و کاهش درآمد ناشی از این تخفیف باید در لایحه لحاظ می‌شد. اگر لایحه امروز تایید شود، تمام امور باسد به‌سرعت انجام شود.

وی افزود: برای ارائه لوایح دیگر باید در زمان مناسب‌تر و به شکل بهتری عمل شود و پیشنهاد دارم به جای دوفوریت، با یک فوریت این لایحه موافقت شود.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز ضمن تقدیر از شهردار تهران برای ارائه این لایحه گفت: با وجود این که افق‌ها در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی روشن است، اما عملیاتی شدن وعده‌ها زمان‌بر خواهد بود؛ ما می‌توانیم از این دست اقدامات انجام دهیم تا خدمات‌رسانی شهرداری در حوزه حمل‌و‌نقل برای شهروندان ملموس‌تر باشد. بنده از این حیث با لایحه موافق هستم، البته باید زودتر ارائه می‌شد.

امانی: سوالاتی درباره لایحه وجود دارد که باید پاسخ‌های آن روشن شود

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز گفت: رایگان شدن مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان و دانشجویان هفته گذشته در رسانه‌ها اعلام شد، ولی شهرداری تا قبل از این، لایحه‌ای را به شورا ارائه نداده بود. دو فوریت تعریفی دارد و براساس قانون، لایحه دوفوریتی زمانی باید ارائه شود که منافعی در خطر از دست رفتن باشد.

وی افزود: ما می‌خواهیم خدماتی را به صورت رایگان در یک ماه ارائه دهیم و چه فرقی می‌کند که این یک ماه در چه بازه زمانی باشد؛ بنابراین می‌توانیم با بررسی بیشتر این لایحه را مثلا از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان اجرا کنیم.

امانی خاطرنشان کرد: سوالاتی درباره این لایحه از جمله تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان، بار مالی و مواردی از این قبیل وجود دارد که باید پاسخ‌های آن روشن شود؛ لذا می‌توان امروز یک فوریت را تصویب کرد و بعدا محتوای لایحه را دقیق‌تر بررسی کرد. ما با اصل ماجرا موافقیم، ولی ضرورتی ندارد دوفوریت تصویب شود و می‌توان پس از تصویب نهایی طرح، اجرای آن را آغاز کرد.

آخوندی: تصویب نشدن لایحه پیام خوبی را برای شهروندان ندارد

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز در جلسه امروز با تاکید بر این که همه اعضا با اصل موضوع موافق هستند، اظهار کرد: ما روز یکشنبه جلسه‌ای در کمیسیون برنامه و بودجه داشتیم و بحث اولیه در مورد این لایحه انجام شد. پس از آن رئیس شورا اعلام کرد که تمام کمیسیون‌ها نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند و سپس جمع‌بندی شود که از کمیسیون‌ها خواستیم نظرات خود را اعلام کنند.

وی افزود: نمی‌توان گفت، چون شهرداری لایحه را دیر ارائه داده است، برای تنبیه شهرداری، باید قشری را از خدمات محروم کنیم. از سویی دیگر می‌توان برای جبران درآمد مترو و اتوبوس از محل یک ردیف اعتباری اقدام کرد.

آخوندی با بیان این که تصویب این لایحه پیام خوبی برای شهروندان خواهد داشت، اظهار کرد: عدم تصویب این لایحه پیام خوبی ندارد، لذا درخواست می‌کنیم که دو فوریت تصویب شود و اگر اصلاحاتی نیاز است، لحاظ کنیم.

صادقی: اگر اجرای لایحه به اول مهر نرسد، حلاوت و شیرینی آن از بین می‌رود

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه امروز با بیان این که تمام اعضا از این طرح استقبال کرده‌اند، یادآور شد: این طرح کار بسیار خوبی است که از گذشته نیز سابقه داشته و به روان شدن تردد کمک می‌کند. بایستی این لایحه زودتر ارائه می‌شد، اما اگر یک فوریتی شود و در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد و به اول مهر نرسد، حلاوت و شیرینی آن برای دانش‌آموزان و دانشجویان از بین می‌رود.

پرویز سروری، نایب رئیس شورا هم در ادامه پیشنهاد کرد که با دوفوریت لایحه موافقت شود و پس از تصویب، در روز‌های آینده اعضا وارد بررسی محتوای لایحه شوند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا نیز ضمن تقدیر از ارج نهادن به دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین گلایه مندی از ارائه دیرهنگام لایحه، گفت: با توجه به این که لایحه باید در ابتدای مهرماه اجرایی شود، از اعضا تقاضا دارم که با دوفوریت آن موافقت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: نباید در صحن شورا با لایحه دوفوریتی مواجه شویم که مطالعه‌ای روی آن صورت نگرفته است و باید لایحه چند روز زودتر ارائه می‌شد تا بررسی‌های لازم انجام شود.

زاکانی: ۵ ماه کار شبانه‌روزی برای لایحه انجام شده است

زاکانی پس از استماع سخنان اعضای شورا با بیان این که ماده ۱۲۰ برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران منشأ ارائه شدن این لایحه است، گفت: پنج ماه است سازمان فاوا و دیگر بخش‌ها به صورت شبانه‌روزی روی این لایحه و طرح کیف پول شهروندی کار می‌کنند و بنده چند جلسه را شخصا در این خصوص برگزار کرده‌ام.

وی افزود: زیرساخت‌های متعددی با همکاری شرکت‌ها در مترو و بی‌آرتی ایجاد شده و یک کار سنگین شبانه‌روزی صورت گرفته است. کسی باور نمی‌کرد این طرح به مهرماه برسد و پیمانکاران و متخصصان، طرح را به آذرماه حواله می‌دادند. ما شب و روز جلسه برگزار کردیم که این اتفاق به مهرماه برسد.

زاکانی با بیان این که برای استقبال از مهرماه، ماه‌هاست که ستادی تشکیل و جلسات آن برگزار شده است، گفت: این تخفیف یک موضوع خاص است و نباید آن را به ستاد استقبال از مهر ربط داد؛ این اقدام بداهه نیست و حداقل ۵ ماه شبانه‌روز روی آن کار شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: ما می‌توانستیم این طرح را پیگیری نکنیم و در آینده ارائه دهیم، اما اهتمام خود را به کار گرفتیم که به ابتدای مهرماه برسد.

تا آذرماه ۱۸ خدمت در کیف پول شهروندی ارائه خواهد شد

زاکانی با تاکید بر این که موضوع کیف پول شهروندی با ۱۲ میلیارد تومان به نتیجه رسید، یادآور شد: باید ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌کردیم که این طرح و تجهیزات مربوط به آن خریداری شود. ولی اکنون طرح به نتیجه رسیده است و می‌توانیم آن را به سایر شهر‌ها بدهیم و هیچ هزینه‌ای برای ما ندارد.

شهردار تهران ادامه داد: در ماده ۱۲۰ برنامه چهارم، شورای شهر به ما الزام کرده است که در حوزه‌های اتوبوسرانی، مترو، فروشگاه شهروند، میادین میوه و تره‌بار و اماکن ورزشی خدمات الکترونیکی ارائه دهیم و تا آذرماه ۱۸ در کیف پول شهروندی ارائه خواهد شد. مترو به شکل ۱۰۰ درصدی آماده شده و بی‌آرتی نیز آماده است، اما اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بخش خصوصی هنوز آماده نشده است.

وی افزود: ما وظیفه داشتیم تخفیف ۵۰ درصدی برای دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه دهیم، اما پیشنهاد تخفیف ۱۰۰ درصدی را ارائه دادیم. ما می‌توانستیم ۱۰ درصد تخفیف به عموم مردم ارائه دهیم، اما پیشنهاد ۳۰ درصد تخفیف را در طرح کیف پول شهروندی مطرح کردیم. می‌توان پس از مهرماه به همان تخفیف ۵۰ درصدی به دانش‌آموزان و دانشجویان و تخفیف ۱۰ درصدی برای دارندگان کیف پول شهروندی بازگشت.

لازم به ذکر است، در نهایت براساس پیشنهاد ناصر امانی و محمد آخوندی، عضو و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، اعضای شورا با حداکثر آرا با دوفوریت اجرای این لایحه در ۱۵ روز کاری نخست مهرماه ۱۴۰۲ موافقت کردند و مقرر شد جزئیات لایحه در آینده مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شورای شهر تهران
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان