تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی هم از نظر محیط زیستی و هم از نظر ارزش مالی بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر طلا فلزات گرانبهای دیگری چون پالادیوم، پلاتین، نقره و همچنین فلزات پایه مانند مس، نیکل، آهن، قلع و ... نیز در ضایعات الکترونیکی یافت می شوند.

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

رویداد۲۴ سالانه میلیون ها تن انواع ضایعات الکترونیکی، شامل برد موبایل، برد تلویزبون، بردهای کامپیوتر و مخابراتی که حاوی مقادیر قابل توجهی طلا هستند از چرخه استفاده خارج می شوند. شاید برای شما قابل باور نباشد که میزان استخراج طلا از بردهای الکترونیکی در یک تن معادل چندین تن سنگ طلای معدنی است.

از این رو استخراج طلا از بردهای الکترونیکی هم از نظر محیط زیستی و هم از نظر ارزش مالی بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر طلا فلزات گرانبهای دیگری چون پالادیوم، پلاتین، نقره و همچنین فلزات پایه مانند مس، نیکل، آهن، قلع و ... نیز در ضایعات الکترونیکی یافت می شوند.

مراحل و روشهای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

مراحل استخراج طلا از بردهای الکترونیکی را می توان به دو بخش خرید ضایعات الکترونیکی و تفکیک قطعات بر اساس نوع فلز و ماده ضایعاتی تقسیم بندی کرد.

خرید ضایعات الکترونیکی

یک از مهمترین مراحل در استخراج طلا از بردهای الکترونیکی خرید ضایعات الکترونیکی است چرا که سود و زیان شما را تعیین می کند. قطعات مختلف میزان فلز گرانبهای یکسانی ندارد به عنوان مثال بردهای موبایل قدیمی نسبت به بردهای موبایل امروزی طلای بیشتری دارند این مورد برای بیشتر ضایعات الکترونیکی صادق است.

تفکیک ضایعات الکترونیکی

دومین مرحله در استخراج طلا از بردهای الکترونیکی مرحله تفیک قطعات بر اساس فلزات گرانبها و سایر عناصر است. همه مواد موجود در ضایعات الکترونیکی ارزش مالی دارند بنابراین باید به درستی فلزات مختلف از یکدیگر و سایر قطعات غیر فلزی جدا شوند.

روش های استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

روش های اصلی استخراج طلا از قطعات الکترونیکی را می توان به دو روش کلی روش شیمیایی و روش متالورزی یا ذوب تقسیم بندی کرد.

روشهای شیمیایی استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

  • روش تیزاب سلطانی

تیزاب سلطانی از ترکیب 3 به 1 اسید هیدروکلریک و اسید تیزاب سلطانی تهیه می شود و قادر است طلا را در خود حل کند.  برای استفاده از روش تیزاب سلطانی برای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی ابتدا باید فلزات پایه را از قطعات جدا کرد و بعد طلای باقیمانده از قطعات را در تیزاب سلطانی حل کرده و طلا را از آن بازیابی می کنند.

  • روش اسید هیدروکلریک و آب اکسیژنه این روش نیز مشابه روش تیزاب سلطانی است با این تفاوت که در این روش به جای استفاده از اسید نیتریک به عنوان اکسیده کننده از آب اکسیژنه استفاده می شود.

  • روش اسید نیتریک: اسید نیتریک به تنهایی قادر به انحلال طلا نیست بنابراین از این روش برای انحلال فلزات پایه استفاده می شود. پس از انحلال فلزات پایه در مرحله بعد می توان به روش ذوب و یا روش تیزاب سلطانی طلا را بازیابی کرد.

  • روش سیانور برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی : سیانور روش اساسی استخراج طلا در معادن است نزدیک به 80 درصد معادن در جهان از روش سیانور استفاده می کنند. روش سیانور روش ارزان قیمت و در عین حال بسیار خطرناک است. از روش سیانور علاوه بر استفاده در معادن می شود در استخراج طلا از قطعات الکترونیکی استفاده کرد.

مواد و وسایل مورد نیاز برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی در رروش شیمیایی

بسته به روش شیمیایی که برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی استفاده می کنید مواد شیمیایی متفاوتی استفاده می شود ولی ما لیستی از همه مواد شیمیایی که استفاده می شود معرفی می کنیم:

  • اسید نیتریک

  • اسید هیدروکلرویک

  • اوره

  • سدیم متابی سولفیت

  • بوراکس

  • آب اکسیژنه

  • سیانید سدیم

  • پودر روی

اینکه کدام روش برای استخراج طلا از برد مناسب است بستگی به نوع قطعات و مهارت شما دارد انتخاب روش مناسب موجب راحتی کار و افزایش سود دهی خواهد شد.

روش ذوب برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

استخراج طلا از بردهای الکترونیکی

روش دیگری که در استخراج طلا از قطعات الکترونیکی استفاده می شود روش ذوب است این روش هم به صورت تکی و هم به صورت ترکیبی با روش شیمیایی برای استخراج طلا استفاد می شود.

در این روش پس از تفکیک قطعات و جداسازی ناخالصی ها بردها سوزانده می شوند تا کاملا خاکستر شوند سپس خاکستر بدست آمده کاملا پودر می شود و بعد با کمک ذوب مناسب که معمولا از بوراکس، کربنات سدیم ، زغال و اکسید سرب تشکیل می شود مخلوط می شود.

مخلوط بدست آمده به داخل کوره می رود و پس از فعل و انفعالات شیمیایی و حرارتی فلزات گرانبها جذب سرب می شوند و اکسید سایر فلزات به سرباره هدایت می شود.

قرص سرب بدست آمده از این فرآیند از سرباره که حاوی ناخالصی های سایر فلزات است جدا می شود. قرص سرب در معرض حرارت و اکسیژن قرار می گیرد در این مرحله مقداری نقره اضافه می شود سرب اکسید شده و فلزات گرانبها همراه با نقره باقی می مانند.

نقره حاوی فلزات گرانبها در اسید نیتریک قرار می گیرد نقره داخل اسید نیتریک حل شده و سایر فلزات گرانبها باقی می مانند.

فلزات باقی مانده شامل طلا و پلاتین هستند.

طلا و پلاتین داخل اسید نیتریک حل نمی شوند بنابراین آن را داخل تیزاب سلطانی قرار می دهند تا حل شده و خالص سازی انجام شود.

با طی مراحل فوق شما می توانید استخراج طلا از بردهای الکترونیکی را انجام داده و طلای موجود در قطعات را استخراج کنید.

مواد و وسایل مورد نیاز برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی با استفاده از روش ذوب:

کوره ذوب

کربنات سدیم

بوراکس

زغال

اکسید سرب

اسید نیتریک

اسید هیدروکلریک

کدام قطعات الکترونیکی حاوی فلزات گرانبها هستند؟

وسایل الکترونیکی که دارای گرانبهاترین فلزات هستند عبارتند از:

تلفن همراه: تلفن همراه حاوی انواع فلزات گرانبها از جمله طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و مس است.

رایانه ها: رایانه ها حاوی بسیاری از فلزات گرانبها مانند تلفن های همراه هستند، از جمله طلا، نقره، پلاتین، پالادیوم و مس.

تلویزیون ها: تلویزیون ها حاوی مقادیر کمی از فلزات گرانبها مانند طلا و مس در مدار و کانکتورهای خود هستند.

باتری ها: باتری ها، به ویژه باتری های قابل شارژ مورد استفاده در دستگاه های الکترونیکی، می توانند حاوی فلزات گرانبهایی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل باشند.

توجه به این نکته مهم است که در حالی که این وسایل الکترونیکی حاوی فلزات گرانبها هستند، مقدار واقعی فلزات گرانبها در یک دستگاه ممکن است نسبتاً کم باشد و ممکن است صرفاً ارزش استخراج نداشته باشد.

منبع :https://goldrecovery.ir/

برچسب ها: تبلیغات 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان