تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

زندگینامه حضرت هارون

هارون یک کلمه عبری است که معنای کوه‌نشین یا روشن‌شده را می‌دهد. پدر ایشان عمران و مادرش یوکابد بودند.

زندگینامه حضرت هارون

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: یکی دیگر از پیامبران الهی «هارون» است که جایگزین حضرت موسی (ع) شد و به مدت ۱۲۳ سال زندگی کرد. هارون یک کلمه عبری است که معنای کوه‌نشین یا روشن‌شده را می‌دهد. پدر ایشان عمران و مادرش یوکابد بودند. تاریخ تولد ایشان به ۳۷۴۵ سال بعد از هبوط آدم مربوط می‌باشد باید توجه داشت که هارون قبل از موسی متولد شده است اما دلیل تقدم نبوت ایشان نامش بعد از هارون ذکر شده است. یهودیان، مسیحیان و مسلمانان اعتقاد به پیامبر هارون دارند، اما ایشان و برادرشان برای هدایت بنی اسرائیل انتخاب شدند. نسبت خویشاوندی هارون را اینگونه عنوان می کنند: هارون بن عمران بن قاهث بن لاوی بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم(ع). حضرت هارون خود چهار فرزند داشت به نام‌های: نادب، ألیهو، الیعازر، و إیتمر، که نادب و ألیهو در زمان حیات هارون از دنیا رفتند.

ولادت حضرت هارون (ع)

می‌گویند پیروان فرعون به دلیل کشتن نوزادان پسر و رو به کاهش رفتن نسل بنی‌اسرائیل به نزد فرعون شکایت بردند؛ چرا که آن‌ها بنی‌اسرائیل را برده و خدمت‌کار خود می‌گرفتند؛ لذا با این کشتاری که فرعون به راه انداخته بود، منافع فراعنه و قبطیان به خطر افتاده بود؛ از این‌رو فرعون دستور داده بود که متولدان یک سال از پسران را زنده نگه داشته و متولدان سال دیگر را به قتل برسانند. هارون بن عمران در آن سالى که پسرها را از بین نمی‌بردند بدنیا آمد. البته نقل دیگر آن است که چون هارون سه سال از موسی بزرگ‌تر بود؛ از این‌رو، در آن سال هنوز دستور قتل نوزادان پسر صادر نشده بود.

رسالت حضرت هارون (ع)

حضرت موسی (ع) هنگام مبعوث شدن به پیامبری، از خدا خواست که هارون را وزیر و همراه او قرار دهد، چرا که او بهتر از وی سخن می‌گوید. همچنین در آیات قرآن از همراهی هارون با موسی در دعوت فرعون به یکتاپرستی سخن به میان آمده است. در وصف حالات موسی و هارون نقل شده که حضرت موسی به همراه هارون، در حالی نزد فرعون رفتند که لباس پشمین بر تن و عصای چوبین در دست داشتند. هنگامی که موسی برای گرفتن الواح به طور سیناء رفت، هارون را جانشین خود در میان بنی‌اسرائیل قرار داد. در این مدت سامری با طلاهایی که قوم موسی از فرعونیان با خود به همراه آورده بودند، گوساله‌ای ساخت و قوم موسی را به پرستش آن دعوت نمود. تلاش‌ هارون برای جلوگیری از پرستش گوساله فایده‌ای نداشت. موسی پس از بازگشت، به سختی با هارون سخن گفت که چرا مانع آن‌ها نشده است. هارون گفت که قوم نزدیک بوده او را به قتل برسانند، و از موسی درخواست کرد که او را دشمن‌شاد نکند و با ظالمان یکسان نداند. از این رو موسی برای خود و برادرش از خداوند طلب بخشش کرد.

معجزات و کرامات حضرت هارون (ع)

در قرآن به پیامبری هارون اشاره شده است. در سوره صافات، موسی و هارون در بهره‌مندی از کتاب الهی، هدایت به صراط مستقیم و نیکوکار بودن، شریک معرفی شده‌اند. در روایتی از امام صادق(ع) به نقل از پیامبر(ص) آمده است که در جریان معراج، وقتی پیامبر به آسمان پنجم صعود کرد، در آنجا مردی تنومند با چشمانی درشت را مشاهده کرد که پیرامون او گروهی از امت وی بودند. پیامبر از کثرت آنها متعجب شده و از جبرئیل پرسید این مرد کیست؟ جبرئیل او را هارون پسر عمران معرفی کرد. سپس پیامبر بر او سلام داد و برایش استغفار کرد و او نیز به پیامبر سلام داد و برایش استغفار نمود. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، جایگاه امام علی(ع) نسبت به پیامبر(ص) همانند جایگاه هارون نسبت به موسی معرفی شده است این حدیث در منابع شیعه و سنی نقل شده و به حدیث منزلت شناخته می‌شود. بر اساس این حدیث پیامبر اکرم(ص) خطاب به علی(ع) فرمود: «تو نسبت به من به منزله هارون هستی نسبت به موسی با این تفاوت که پس از من پیامبری نیست.»


بیشتر بخوانید: بیوگرافی حضرت خضر


تشبیه جایگاه امام علی (ع) به هارون (ع)

در حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، جایگاه امام علی(ع) نسبت به پیامبر(ص) همانند جایگاه هارون نسبت به موسی معرفی شده است این حدیث در منابع شیعه و سُنّی نقل شده و به حدیث منزلت شناخته می‌شود. بر اساس این حدیث پیامبر اکرم(ص) خطاب به علی(ع) فرمود: «تو نسبت به من به منزله هارون هستی نسبت به موسی با این تفاوت که پس از من پیامبری نیست.»

وفات حضرت هارون (ع)

به گزارش رویداد۲۴ درباره مدت عمر موسی و هارون و هم چنین کیفیت وفات آن دو اختلافی در روایات و تواریخ دیده می شود. مشهور آن است که عمر موسی هنگام رحلت ۱۲۰ و عمر هارون ۱۲۳ سال بوده و در روایتی که صدوق در اکمال الدین از رسول خدا روایت کرده عمر موسی ۱۲۶ و عمر هارون ۱۲۳ سال ذکر شده است. قبر موسی را عموما در کوه نبا یا نبو در کنار جاده اصلی، کنار تل قرمز رنگ ذکر کرده و قبر هارون را در کوه هور در طور سینا نوشته اند. مطابق حدیثی که صدوق از امام صادق(ع) روایت کرده، داستان وفات هارون این گونه بود که موسی با هارون به طور سینا رفتند و در آن جا به خانه ای برخوردند که بر آن درختی بود و دو جامه بر آن درخت آویزان بود. موسی به هارون گفت: جامه‌ات را بیرون آر و این دو جامه را بپوش و داخل این خانه شو و روی تختی که در آن قرار دارد بخواب. هارون چنان کرد و چون روی تخت خوابید خدای تعالی قبض روحش کرد و مرگش فرا رسید. موسی به نزد بنی اسرائیل بازگشت و داستان قبض روح هارون را به آن ها خبر داد. بنی ‌اسرائیل موسی را تکذیب کردند و گفتند: تو او را کشته ای و آن حضرت را متهم به قتل هارون کردند. موسی برای رفع این اتهام به خدای تعالی پناه برد و خداوند به فرشتگان دستور داد جنازه هارون را روی تختی در هوا حاضر کردند و بنی اسرائیل او را دیدند و دانستند که هارون از دنیا رفته است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذهبی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
0
1
از همه پیغمبر ها گفتی از پیامبر قوم لوط هیچی ننوشتی!ظ
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان