تاریخ انتشار: ۱۸:۵۸ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

در این مقاله قصد داریم مفصل سدان‌های پژو پارس و سایپا شاهین را مقایسه کنیم تا به شما در انتخاب درست کمک کنیم.

مقایسه قیمت پژو پارس با شاهین سایپا

رویداد۲۴ مهدی توفیقی: بازار سدان‌های با قیمت حدود ۵۵۰ میلیون تومان در کشورمان در حال حاضر رونق زیادی دارد. در این بخش، بازار خودرو‌های زیادی وجود دارد که اگرچه از تکنولوژی قدیمی و پلتفرم‌های قدیمی استفاده می‌کنند، اما با وجود هزینه سنگینی که برای خریداران به همراه دارند، تعداد زیادی از خریداران مایل هستند این خودرو‌ها را تهیه کنند. دو نمونه از این خودرو‌ها پژو پارس و شاهین هستند که در این مقاله قصد داریم یک مقایسه جامع بین آن‌ها ارائه دهیم تا خریداران با اطلاعات بهتری بتوانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

مقایسه طراحی پژو پارس با شاهین

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

پژو پارس، یکی از قدیمی‌ترین خودرو‌های موجود در بازار است که نسخه‌ای فیس‌لیفت از مدل ۴۰۵ محسوب می‌شود و از سال ۱۳۷۹ تاکنون در بازار حضور دارد. این خودرو به تدریج به سن بازنشستگی نزدیک می‌شود، اما با این حال هنوز هم تعداد زیادی از مردم خریدار پژو پارس هستند. طراحی پارس به طور کلی قدیمی و خسته‌کننده به نظر می‌رسد، با این حال تناسبات طراحی آن در مقایسه با برخی رقبای داخلی همچنان قابل‌قبول است. در این خودرو، خطوط منحنی یا طراحی مدرن وجود ندارد و هنوز هم از سبک طراحی چند دهه قبل استفاده می‌شود. با این حال، این ویژگی به‌نوعی باعث می‌شود گرد پیری آن به طور کلی به تأخیر بیافتد.

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

در مقابل، باید به خودروی سایپا شاهین اشاره کنیم که با استفاده از پلتفرم ولکس C۳۰ تولید شده است و به جرأت می‌توان آن را زیباترین خودروی داخلی دانست. در بخش جلویی این خودرو، چراغ‌های بزرگ و هماهنگ با جلو پنجره در نظر گرفته شده‌اند و هماهنگی بین اجزای این بخش به وضوح مشاهده می‌شود. در نمای جانبی شاهین، روندی محافظه‌کارانه را دنبال کرده است، اما باز هم در مقایسه با پارس، این خودرو به‌روزتر به نظر می‌رسد. هنگامی که به نمای پشتی شاهین نگاه می‌کنیم، طراحی قابل قبولی را مشاهده می‌کنیم، اگرچه قطعاً فضایی برای بهبود طراحی، به ویژه در بخش چراغ و سپر، وجود داشته است. با این حال، به طور کلی در بخش طراحی، شاهین را به سر و گردنی بالاتر از پارس قرار می‌دهیم و در این بخش، سدان سایپا پیروز میدان خواهد بود.

مقایسه کابین پژو پارس با شاهین

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

تاکنون درباره طراحی داخلی پارس بسیار صحبت شده است. ایران‌خودرو از سال ۹۳ تصمیم گرفت طراحی جدیدی را برای کابین این خودرو در نظر بگیرد. ارگونومی کابین پارس مشکل چندانی ندارد، اگرچه دسترسی به دکمه‌های پایین کنسول، به ویژه در زمان رانندگی در بزرگراه، ممکن است باعث حواس‌پرتی راننده شود و این یک مشکل است. از نظر مواد استفاده شده در کابین، می‌توانیم به پسرفت نسبی نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر اشاره کنیم و مشاهده می‌کنیم که پلاستیک خشک جایگزین مواد نرمی شده است که در مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شدند. همچنین، با گذشت زمان، صدا‌های متنوعی از کابین پارس قابل شنیدن خواهند بود.

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

سایپا شاهین، در بخش طراحی کابین، اگرچه قابل قبول به نظر می‌رسد، اما قطعاً وضعیت داخلی آن همانند طراحی ظاهری نخواهد بود. سایپا از متریال سخت و کیفیت پایین برای کابین شاهین استفاده کرده است و بخش‌های مختلف کابین پس از مدتی استفاده قابلیت صدا افتادن دارند که این وضعیت از انتظار خارج است. قطعاً طراحی بخش‌هایی مانند فرمان، داشبورد و دسته‌دنده می‌توانست بهتر از این صورت پذیرد. در این بخش، شاید دو خودرو وضعیت نسبتاً مشابهی داشته باشند، اما شاهین به دلیل طراحی جدیدتر ممکن است مورد پسند بیشتری قرار بگیرد. از نظر فضای کابین نیز، بر خلاف انتظار افراد قد بلند، در کابین شاهین احساس راحتی زیادی نخواهند داشت و بخش عقب کابین پارس جادارتر از شاهین خواهد بود.

مقایسه امکانات پژو پارس با شاهین

در مقایسه پژو پارس با شاهین، به بخش تجهیزات و امکانات می‌پردازیم که شاهین با دست پر وارد بازار شده است و نسبت به نسخه پایه پارس سال، امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد. البته با توجه به اختلاف قیمت بین شاهین و پارس، طبیعی است که سدان سایپا مجهزتر به نظر برسد. از نظر تجهیزات ایمنی نیز، شاهین به طور کامل برتری دارد و در مجموع، این خودرو در بخش مقایسه تجهیزات و امکانات، پیروز خواهد بود.

تجهیزات ایمنی و رفاهی پژو پارس سال با موتور XU7P
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه اتوماتیک
سیستم صوتی رادیوپخش
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان ۳۵۱۰۶: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنما دار
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچه‌ای
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب
رینگ و لاستیک فولادی
صندلی تنظیم دستی صندلی‌های جلو
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق

 

تجهیزات ایمنی و رفاهی سایپا شاهین با گیربکس دستی
ترمز مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD+BAS+TCS+ESC+HSA
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان فرمان برقی، کنترل صدا از روی فرمان
سیستم تهویه تهویه مطبوع اتوماتیک
سیستم صوتی مولتی‌مدیا با نمایشگر ۷ اینچ + GPS + USB
چراغ‌ها چراغ روشنایی روز (Day Light)، چراغ اتوماتیک (Auto Light)
آینه‌ها آینه جانبی تاشو برقی (Electrically Foldable)، گرم‌کن آینه‌های جانبی
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب
تزئینات تزئینات داخلی کروم و تریم دورنگ
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، سیستم هشداردهنده امنیتی، کمربند ایمنی پیش کشنده با مکانیسم کاهنده نیرو، سنسور دنده‌عقب
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچی آلومینیومی
صندلی صندلی راننده ۶ حالت دستی، صندلی مسافر ۴ حالت دستی
سایر تجهیزات نمایش دمای هوای بیرون، نشانگر تعویض دنده GSI، سیستم محاسبه سفر، نگه‌دارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX)، صندلی با روکش چرم، مه شکن عقب و جلو، چراغ همراهی تا درب منزل، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، ورود به خودرو بدون کلید PEPS و استارت دکمه‌ای، سیستم ناوبری + نقشه آفلاین، دوربین عقب، سانروف، قابلیت شارژ موبایل USB

مقایسه مشخصات فنی پژو پارس با شاهین

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

در مقایسه پژو پارس با شاهین، به بخش حساس می‌پردازیم. مهم‌ترین تفاوت بین دو خودرو در این بخش ظاهر شده است. پژو پارس از نسخه اصلاح شده پیشرانه XU۷ با پسوند پلاس استفاده می‌کند. این پیشرانه بنا به گفته ایران‌خودرو، مشکلات پیشین از جمله خرابی واشر سر سیلندر را ندارد و مصرف سوخت آن نیز کاهش یافته است. پیشرانه ۱.۸ لیتری پارس ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت پارس XU۷P به حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد. مالکان پارس اظهار کرده‌اند که این خودرو نسبت به قبل عملکرد بهتری دارد و فعلاً مشکلات پیشرانه قدیمی XU۷ در آن مشاهده نمی‌شود. البته، نقطه ضعف این پیشرانه نیز به نوع روغن مصرفی آن مربوط می‌شود که هزینه بسیار بالاتری نسبت به پیشرانه قدیمی دارد. همچنین، میزان قدرت و گشتاور پیشرانه XU۷P نسبت به قبل کمی کاهش یافته است.

مقایسه امکانات و مشخصات فنی پژو پارس با شاهین سایپا

اما به بخش قوای محرکه خودروی شاهین بپردازیم که مهم‌ترین نقطه ضعف آن است. وقتی کاپوت این خودرو را باز کنید، پیشرانه M۱۵ سایپا را خواهید دید که قبلاً در تیبا، کوییک و ساینا استفاده شده است. اما در شاهین یک توربوشارژر نیز به آن اضافه شده است. در حالی که پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری مدرن امروزی قدرت بسیار بیشتری تولید می‌کنند، قدرت و گشتاور پیشرانه شاهین به ۱۰۹ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتون متر می‌رسد که نشان از قدیمی بودن این پیشرانه است. با توجه به وزن بالاتر شاهین نسبت به سایر خودرو‌های سایپا، این خودرو در کشش در صعودی‌ها و همچنین شتاب گیری در حالت دنده‌ای عملکرد مناسبی نخواهد داشت. همچنین، باید در درازمدت به هزینه‌های نگهداری توربوی پیشرانه نیز توجه کرد. به نظر می‌رسد در این بخش، پارس با توجه به وزن کمتر و همچنین هماهنگی بهتر قدرت محرکه، پیروز است. همچنین، قطعات فنی پارس بسیار فراوان‌تر و با قیمت پایین‌تری در دسترس هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
0
0
توربو شارژ فقط برا کشنده ها اگه خوب باشه که اونم مطمئن نیستم من خودم باری شش تن داشتم هر روز دستم به توربو شارژر بند بود تازه اگه بهش نرسی باعث آسیب دیدن موتور میشه خاورهای قدیمی که توربو شارژر ندارند خیلی کم خرجند
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان