تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۷ دی ۱۴۰۲

راه‌کارهایی برای لاغرشدن پس از زایمان

مادر شدن یکی از بهترین و شگفت‌انگیزترین حس‌های دنیاست اما با خود مخاطراتی هم به همراه دارد که دغدغه بسیاری از خانم‌هاست. یکی از آن‌ مشکلات رسیدن به تناسب اندام پیش از زایمان و بارداریست. در این مطلب تلاش کرده‌ایم راه‌کارهایی به شما آموزش دهیم تا به‌سرعت به وزن ایده‌آل خود برسید.

راه‌کارهایی برای لاغرشدن پس از زایمان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: مادرشدن بسیار خوب است، اما همه چیز نیست به‌ویژه در دنیای امروز که داشتن اندامی زیبا و متناسب خواست و آرزوی بسیاری‌ست و البته افراد زیادی برای داشتن آن تلاش می‌کنند از ورزش تا گرفتن رژیم‌های سخت. فکرش را بکنید سال‌های طولانی برای داشتن اندامی متناسب تلاش کرده‌اید و با یک بارداری و زایمان قرار است تمامی آن‌ها به هدر رود. این موضوع یکی از مهم‌ترین دغدغه کسانیست که به بدن و حفظ تناسب آن اهمیت می‌دهند. اما باید بدانید همیشه هم این‌گونه نیست که زایمان اندام شما را به‌کلی به شکل دیگری تبدیل کند به‌گونه‌ای که نتوانید آن را به وضعیت گذشته و مورد نظر خود برگردانید.

در این میان نکته مهم این است که در ابتدا تن‌درستی خود را در اولویت قرار دهید سپس تناسب اندام را. به‌هرروی زایمان چیزیست که پس از آن مادر باید به بدن خود توجه بیش‌تری داشته باشد و مراقبت از بدن خود را دوبرابر کند. این مراقبت پس از وضع حمل به روش سزارین بیش‌تر و مهم‌تر هم می‌شود. باید بدانید به طور استاندارد بین ۶ تا ۸ هفته (حتی برای برخی مادران تا ۱۲ هفته) زمان لازم است تا بدن به وضع پیشین خود بازگردد. البته دانستن این نکته که این بازه زمانی برای همه یکسان نیست ضروریست و عوامل محیطی، وضعیت روحی و ژتیک در آن تاثیر زیادی دارند.

به گزارش رویداد۲۴ همواره و در هر دوره‌ای از زندگی داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه می‌تواند به تن‌درستی و حفظ تناسب اندام کمک کند. در دوران پس از زایمان هم شما می‌توانید از این سبک پیروی کنید و بدون حتی رفتن به باشگاه رفتن در خانه ورزش کنید. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین راه‌کار‌ها برای لاغرشدن پس از زایمان شیردهی است.

در ادامه برای شما چندین توصیه و نکته مهم را یادآور می‌شویم.

راه‌کارهایی برای لاغرشدن پس از زایمان

برای لاغرشدن پس از زایمان شتاب نکنید

باید بدانید که در دوران بارداری شکل و فرم عضلات شکم و لگن تغییر می‌کند و این موضوع در زایمان هم تشدید می‌شود بنابراین نباید انتظار داشته باشید بدن و فرم اندامتان خیلی زود به حالت پیش از زایمان برگردد.

بدن شما نیاز به استراحت و ریکاوری خود است و این مسئله نیاز به زمان دارد و البته این زمان در هر فرد باتوجه به ویژگی‌های جسمی و روحی و ژنتیک بین ۶ تا ۱۲ هفته متغیر است. پس شکیبا باشید.

پس از زایمان همان‌گونه‌که در بالا اشاره کردیم می‌توانید با خوردن و پیروی از رژیم غذایی سالم و البته فعالیت روزانه تا پانصد گرم در هفته وزت خود را کم کنید. اگر به فرزند خود شیر می‌دهید دقت داشته باشید که برای این کار باید ۵۰۰ کالری بیش‌تر دریافت کنید. تلاش کنید کالری‌های خود را از مواد غذایی سالم مثل پروتئین گوشت سفید، میوه‌ها، سبزیجات، غلات و چربی سالم دریافت کنید.

راه‌کارهایی برای لاغرشدن پس از زایمان

برای لاغرشدن پس از زایمان به فرزند خود شیر دهید

شیردهی یکی از کارهاییست که وزن شما را به سرعت کم می‌کند. پس همین راه را ادامه دهید چراکه شیردهی کالری زیادی از شما می‌گیرد و اگر بخواهید رژیم سخت بگیرید ممکن است بدنتان نتواند شیر کافی تولید کند و شما را ضعیف کند. اگر مواد غذایی کافی دریافت نشود، بدن مادر از ذخایر استخوانی برای تولید شیر استفاده می‌کند که به مرور مادر را بیمار می‌کند.

برای لاغر شدن پس از زایمان از مواد طبیعی کمک بگیرید

برای لاغر شدن هرگز به سمت مواد غیرطبیعی نروید. دقت کنید شما در وضعیت عادی نیستید امروز شما زایمان کرده‌اید و در مرحله نقاهت و البته شیردهی قرار دارید بنابراین باید بیش‌تر مراقب خود باشید. بسیاری از موادی که در تهیه مکمل‌های کاهش وزن به‌کار رفته‌اند، برای مادران باردار و شیرده مناسب نیستند.

تلاش کنید برای رفع گرسنگی چیزی بخورید که سوخت‌وساز بدن‌تان را تنظیم می‌کنند. در اینجا به چند مورد از این غذا‌ها اشاره می‌کنیم.

برای کم‌کردن چربی‌های بدن هر روز اندکی سرکه سیب را در آب داغ بریزید و دو یا سه بار در روز میل کنید.

نوشیدن عسل و آ‌بلیمو یک یا دوبار در روز تاثیر زیادی روی لاغرشدن می‌گذارد.

نوشیدن دم‌کرده برگ آلوی هندی، دوبار در روز، خاصیت چربی‌سوزی دارد.


بیشتر بخوانید:  کیست آندومتریوز چیست؟


از دیگر موادی که حتما درباره اثراتش روی لاغری شنیده‌اید چای سبز است، پس از نوشیدن آن در درازای روز غافل نشوید، زیرا به حفظ آرامشتان هم کمک می‌کند.

حتما درباره موادی که فیبر بالا دارند و تاثیرات آن روی لاغری شنیده‌اید مصرف روزانه یک بشقاب سبزیجات کم‌کالری و حاوی فیبر بالا، می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

در رژیم غذایی خود موادی را بگنجانید که کالری کم‌تری دارند و از شیرینی و چربی دوری کنید.

راه‌کارهایی برای لاغرشدن پس از زایمان

با مادران دیگر در ارتباط باشید

پس از زایمان تلاش کنید با مادران دیگر به‌ویژه کسانی‌که مادران تازه ارتباط برقرار کنید با این کار می‌توانید به جز به‌دست آوردن ارتباطی صمیمی و هم‌دلانه از تجربیات هم استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید با مادران دیگر برنامه‌های گردش و پیاده‌روی و ورزش ترتیب دهید و این‌گونه به هم کمک کنید و خود را از افسردگی‌های محتمل پس از زایمان رها و دور کنید.

به اندازه آب بنوشید

برای همه افراد به‌ویژه کسانی‌که می‌خواهند وزن خود را کم کنند نوشیدن آب در روز بسیار ضروریست. باید بدانید تنها با نوشیدن یک لیتر آب یا بیش‌تر در طول روز، می‌توانید در طول ۱۲ ماه ۲ کیلو بیش‌تر وزن کم کنید. اگر ۱٫۲ لیتر آب بنوشید در یک ساعت آینده ۲۴ تا ۳۰ درصد کالری بیش‌تری می‌سوزانید.

با نوشیدن آب، اشتها و کالری دریافتی خود را کم می‌کنید. برای خانم‌های شیرده نوشیدن آب و هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم است؛ چون باید مایعاتی که به واسطه شیردهی از دست می‌دهند را جایگزین کنند. سعی کنید در روز حداقل ۱٫۲ لیتر آب بنوشید تا هم به کاهش وزنتان کمک کنید و هم بدنتان هیدراته بماند. با این حال بعضی از خانم‌های شیرده ممکن است به مقدار بیش‌تری آب نیاز داشته باشند. فراموش نکنید حتما پیش از هر وعده غذایی آب بنوشید به‌ویژه اگر با مشکل نفخ دست‌به گریبانید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان