تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲

هر چیزی که باید درباره کد تعرفه‌های گمرکی بدانید

هر زمان یک شخص دارای کارت بازرگانی قصد دارد واردات کالا به داخل کشور را آغاز کند، می‌بایست اقدامات و مقدمات لازم برای آزاد سازی کالاهای واراداتی از گمرک را نیز انجام و همچنین سپرده‌های قانونی را پرداخت کند.

هر چیزی که باید درباره کد تعرفه‌های گمرکی بدانید

هر زمان یک شخص دارای کارت بازرگانی قصد دارد واردات کالا به داخل کشور را آغاز کند، می‌بایست اقدامات و مقدمات لازم برای آزاد سازی کالاهای واراداتی از گمرک را نیز انجام و همچنین سپرده‌های قانونی را پرداخت کند. در غیر این صورت کالای وارداتی به عنوان کالای قاچاق و بازرگان براساس قانون متخلف شناخته می‌شوند. همان طور که می‌دانید مرتکبین به قاچاق طبق قانون و مقررات کشور با جرایم سنگین و سختی روبرو خواهند شد. به همین دلیل است که بازرگانان بهتر است با کسب دانش و آگاهی کافی از هدر رفتن زمان و سرمایه خود جلوگیری کنند. 

  1. هر چیزی که باید درباره کد تعرفه‌های گمرکی بدانید

کد تعرفه گمرکی کالا چیست و چه کاربردی دارد؟ 

اهمیت بالای جستجوی کد تعرفه گمرکی و تأثیری که در میزان پرداخت عوارض گمرکی توسط وارد کننده موجب شده ما در تجیار با این مطلب از مفهوم همیشگی کد تعرفه‌های گمرکی در تجارت بین‌الملل و راه‌های جستجوی آن بگوییم. قبل از هر چیز خوب است یادآوری کنیم تعرفه به معنای حقوق ورودی است که بر کالاهای وارداتی به کشور اعمال و شامل سود بازرگانی نیز می‌شود. همان طور که می‌دانید پرداخت تعرفه برای ترخیص کالا از گمرک ضروری است. به زبان ساده‌تر کد تعرفه گمرکی کالای وارداتی همان شماره بین‌المللی کالا (hs code) است. کد بین‌المللی کالا (hs code) یا همان کد تعرفه گمرکی آنیک شماره 8 تا 10 رقمی برای دسته‌بندی و شناسایی کالاست که در سطح جهانی گمرک‌ها کاربرد دارد. این کد تعیین‌کننده میزان حقوق ورودی کالا و ضواط تجاری برای واردات آن است. دو رقم ابتدای کد تعرفه کالا نشان‌دهنده مشخصات و جزئیاتی از کالا مانند دسته و زیر دسته‌ای که کالای مورد نظر به آن تعلق دارد است. با در نظر گرفتن این که 6 شماره اول کد تعرفه گمرکی کالا در طبقه‌بندی‌های بین‌المللی یکسان است، بازرگان‌ها و تجار از این کد برای شناسایی کالا و آگاهی از قوانین مربوط به واردات آن در سرتاسر جهان استفاده می‌کنند. جالب است بدانید کد تعرفه کالا بر اساس استانداردهای تجارت و توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) ابداع شده است. به توجه به سیستم کد تعرفه کالا و جستجوی کد تعرفه گمرکی کالاها می‌توان گفت دو رقم ابتدایی نشان‌دهنده فصل کالا، دو رقم بعدی مشخص‌کننده سردسته کالا و دو رقم سوم زیردسته را تعیین می‌کند. دو رقم پایانی را کشورها با توجه به سیاست‌های اقتصادی و سیاسی براساس قوانین خود به صورت جداگانه اعلام خواهند کرد. همچنین خوب است بدانید ایران با استناد به بند ز ماده قانون امور گمرکی عضو سازمان جهانی گمرک شده و از مقررات موجود در سیستم هماهنگ شده (HS) پیروی می‌کند. با استفاده از کد تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی بازرگان‌ها می‌توانند اطلاعاتی مانند مقدار حقوق ورودی کالا، مجاز یا غیرمجاز بودن، مجوزهای لازم برای ترخیص و کلیه ضوابط تجاری دیگر را دریافت کنند. کتاب مقررات صادرات و واردات در ایران به صورت سالانه منتشر می‌شود که در جهت تعیین کد تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی بسیار کاربرد خواهد داشت. از راه این کتاب می‌توان برای هر کالا حقوق؛ عوارض و کد منحصر به فرد آن را تعیین کرد.

هر چیزی که باید درباره کد تعرفه‌های گمرکی بدانید

چگونه کالای وارداتی خود را تعیین تعرفه کنیم؟

دریافت کد تعرفه گمرکی کالاهای وارداتی یکی از مراحل حیاتی در تجارت و بازرگانی است. عدم تعیین کد تعرفه گمرکی کالا به صورت صحیح می‌تواند منجر به جریمه‌ای برابر با 50 تا 200 درصد ارزش کالای وارداتی شود. به همین دلیل است که بازرگانان برای تعیین تعرفه گمرکی کالاها در تجارت راه و روشی معتبر پیدا می‌کنند و به این ترتیب مانع هدر رفتن سرمایه و انرژی خود می‌شوند. جستجوی کد تعرفه گمرکی و تعیین آن به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که در این جا از رایج‌ترین راه‌ها تا سریع‌ترین و معتبرترین آن خواهیم پرداخت. 

  • أخذ کد تعرفه گمرکی کالا با مراجعه حضوری به گمرک 

یکی از روش‌های رایج پیدا کردن کد تعرفه کالا مراجعه حضوری به گمرکات اجرایی در سراسر کشور است. برای دریافت کد تعرفه گمرکی کالا از این روش متقاضی تعیین تعرفه با رفتن به دفتر تعیین تعرفه گمرکی برای کالای وارداتی خود فرمی در این خصوص پر کرده و به همراه آن مواردی مانند نمونه‌ای از کالا، اصل کاتالوگ و بروشورهای متعلق به آن را تحویل می‌دهد. همچنین باید این را در نظر داشت که تعیین تعرفه گمرکی به وسیله دفتر تعیین تعرفه همراه با پرداخت هزینه خواهد بود و نتیجه اعلام شده مورد تأیید گمرک خواهد بود. 

یکی دیگر از از راه‌های مشخص کردن کد تعرفه کالا مراجعه به سایت جهانی گمرک است. برای دریافت کد تعرفه گمرکی کالا از این روش ابتدا باید وارد وب سایت جهانی گمرک شوید و در نوار جستجوی سایت نام کالا را به انگلیسی وارد کنید. پس از چند ثانیه لیستی از نتایج مربوط به عبارتی که سرچ کردید به شما نشان داده خواهد شد. این یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت کد تعرفه گمرکی به شمار می‌رود اما هزینه بالایی نیز برای شما به همراه دارد.

  • دریافت کد تعرفه کالا از کتاب مقررات صادرات و واردات

از راه‌های دیگر دسترسی به کد تعرفه کالای مورد نظرتان مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات مربوط به همان سال است. در این روش شما می‌بایست کتاب مقررات صادرات و واردات مربوط به سال جاری را تهیه در بین هزاران کد تعرفه کالایی شماره تعرفه مورد نظر خود را پیدا کنید. برای انجام این روش شما باید با مدل طبقه‌بندی کالاها در کتاب و قواعد استفاده از سیستم هماهنگ شده کالاها آشنا باشید. بازرگان یا هر شخص دیگری که به دنبال تعرفه گمرکی مورد نظر خود در این کتاب است بایستی به فصل مربوط به کالا در کتاب مراجعه و با استفاده از دسته‌بندی و زیردسته‌‌های کالایی موجود کد تعرفه گمرکی را پیدا کند. دسترسی شما به کدهای مخصوص ایران علاوه بر 6 رقم بین‌المللی کد تعرفه‌ها از مزایای این روش به شمار می‌رود. 

هر چیزی که باید درباره کد تعرفه‌های گمرکی بدانید

سریع‌ترین روشی که برای دریافت کد تعرفه گمرکی کالا یا HS CODE کالای مورد نظرتان قصد داریم به شما معرفی کنیم، استفاده از جستجوی هوشمند تعرفه کالا در تجیار است. همان طور که می‌دانید در روش‌های سنتی و قدیمی بازرگانان تا به امروز برای یافتن اطلاعات مهم تجاری کالای وارداتی خود مثل تعرفه کالا، ارزش‌های گمرکی، مجوزهای ترخیص، اولویت‌های کالایی، مجاز بودن یا نبودن واردات کالا، تخصیص ارز و سایر ضوابط تجاری کالا نیاز به مراجعه حضوری و استعلام از گمرکات، جستجو در کتاب حجیم و سنگین مقررات واردات و صادرات مربوط به همان سال، استفاده از برخی سامانه‌های رسمی بین‌المللی یا کشور که پیچیدگی‌خای خاص خود را دارد یا استعلام و بررسی از طریق از سایر بازرگانان و کارشناسان گمرکی بوده‌اند. امروزه تجیار با استفاده تکنولوژی روز و تیمی مجرب از بازرگانان و کارشناسان گمرکی با سابقه درخشان موفق به ایجاد ابزاری کاربردی در این زمینه شده‌اند تا فرآیند پیچیده و زمانبر یافتن تعرفه و اطلاعات مهم کالای وارداتی خود را تنها با جستجوی نام کالا در کم‌ترین زمان ممکن به صورت شفاف و به صورت تجمیع شده دریافت کنند. این دسترسی سریع و آسان به تعرفه کالا و بقیه اطلاعات آن در موجب صرف‌جویی در زمان و رفع پیچیدگی‌های این پروسه شده است.

برچسب ها: تعرفه گمرکی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان