تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۱ فروردين ۱۴۰۳

معرفی کلیسا تاریخی وانک شهر اصفهان

کلیسای وانک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است، معماری ساده و زیبا، نقاشی‌های منحصربه‌فرد و قدمت کلیسای وانک، این بنای تاریخی را از سایر ابنیه باستانی ایران متمایز می‌کند. کلیسای وانک در طول سالیان دراز، سیر تکاملی داشته است، بخش‌های گوناگونی به محوطه و بنای کلیسا اضافه شده است که به زیبایی آن افزوده است.

نوروز///معرفی کلیسا تاریخی وانک شهر اصفهان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: کلیسای وانک از جایگاه ویژه‌ای در میان ارامنه شهر اصفهان برخوردار است و در سرتاسر دنیا نیز شناخته شده است. در هنگام بازدید از این جاذبه گردشگری و تاریخی شهر اصفهان می‌توانید ساعت‌ها مشغول و سرگرم بازدید از جاذبه‌های تاریخی کلیسای وانک باشید.این کلیسا به اندازه‌ای فضای دلنشینی دارد که می‌توانید ساعات خوشی را در آن‌جا و در کمال آرامش به سر برید.

به گزارش رویداد۲۴ کلیسای وانک از بزرگ‌ترین جاذبه‌های تاریخی و مذهبی در محله جلفا و از جا‌های دیدنی اصفهان است. این کلیسا تاریخی را ارامنه مهاجر در زمان شاه عباس صفوی ساخته البته که بنای امروزی بسیار با بنای اصلی متفاوت است. کلیسای وانک در ابتدا کاربرد مذهبی برای ارامنه داشت؛ اما امروزه بیشترین توجه به بعد تاریخی و جاذبه فرهنگی کلیسا جذب می‌شود.

کلیسای وانک معروف‌ترین و بزرگ‌ترین کلیسای ایران به حساب می‌آید و هم‌چنان کلیسای جامع ارامنه اصفهان است. این کلیسا با نام «آمناپرکیچ» در دنیا مشهور است و یکی از ۱۳ کلیسای باقی مانده در محله جلفا شهر اصفهان از قرن ۱۷ میلادی است.

در زبان ارمنی، وانک به معنای صومعه است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلیسای وانک که نظر هر گردشگری را جلب می‌کند، تاثیر برجسته آثار هنری در این کلیسا است.

در بخش‌های گوناگن این کلیسا، آثار بزرگ هنرمندان ایرانی به چشم می‌خورد. معماری ظریف و باشکوه، تندیس‌های زیبا، نقش و نگار‌های رنگارنگ، تابلو‌ها و نقاشی‌های تاریخی بر ارزش کلیسای وانک افزوده‌اند. همچنین در حیاط کلیسای وانک، برخی از بزرگان ارمنی دفن شده اند.

با توجه به آنکه کلیسای وانک امروزه محیط گسترده و بزرگی دارد، برای بازدید از آن باید یک روز کامل وقت گذاشت. این کلیسا در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوروز///معرفی کلیسا تاریخی وانک شهر اصفهان

تاریخچه کلیسای وانک شهر اصفهان

محله جلفای اصفهان که کلیسای تاریخی وانک در آن واقع شده است، از دیرباز محل اسکان ارامنه مهاجر در ایران بود. در زمان شاه عباس اول و در جنگ با دولت عثمانی، شاه ابتدا دستور به عقب نشینی داد. در طول مسیر بازگشت، ارتش ایران از منطقه ارمنستان عبور کرد، به دستور شاه عباس بخش‌های زیادی از مسیر برای جلوگیری از پیشروی عثمانیان ویران می‌شد و در این بین مردم ارمنستان که در جنگ کاره‌ای نبود، در خطر کشتار دست جمعی بودند.

به همین دلیل شاه عباس تصمیم گرفت، ارامنه را با خود به ایران بیاورد و اسکان دهد. در انتهای این مسیر طولانی، شاه عباس و سپاهیانش و مردم ارامنه به اصفهان رسیدند و شاه عباس زمین‌هایی در منطقه جلفا به ارامنه اهدا کرد تا در آنجا زندگی کنند.

قدمت کلیسای وانک به سال ۱۶۰۶ باز می‌گردد؛ اما در آن زمان کلیسایی کوچک به نام هاکوب در قسمتی از بنای کنونی بود.


بیشتر بخوانید: روستای کندوان کجاست؟


محله جلفا با شکل امروزی اش در زمان گذشته بسیار متفاوت بوده است چرا که به مرور زمان ارامنه تصمیم به ساخت‌وساز در این منطقه و ایجاد تاسیسات مختلف از جمله بنای مذهبی برای اجرای مناسبات دینی خود گرفتند.

با تلاش‌های بسیار ارامنه در محله جلفای اصفهان، تا پایان قرن ۱۷ میلادی ۲۴ کلیسا تاسیس شد؛ این نکته درحالی است که تا آن زمان تنها ۶ کلیسا در کل شهر اصفهان وجود داشت، اما متاسفانه به علت نگهداری نادرست تنها ۱۳ کلیسا از آن دوران باقی مانده است.

نوروز///معرفی کلیسا تاریخی وانک شهر اصفهان

ساعات بازدید کلیسای وانک شهر اصفهان

به گزارش رویداد۲۴ کلیسا وانک که از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است، در بخش جنوبی زاینده رود واقع شده است.

محله جلفا که امروزه با نام جلفای نو از آن یاد می‌شود از زیباترین مناطق شهری اصفهان به شمار می‌رود. این منطقه امروزه در مرکز شهر اصفهان قرار دارد و کلیسای وانک نیز در شمال محله جلفا قرار گرفته است. محله جلفا نو از هشت محله تشکیل شده است، محله جلفا از شمال به خیابان نظر، از جنوب به خیابان شریعتی غربی، از شرق به خیابان توحید و از غرب به خیابان حکیم نظامی می‌رسد.

اگر در شهر اصفهان هستید و قصد بازدید از کلیسا وانک را دارید، بسته به محل سکونتتان از هر چهار خیابان امکان دسترسی دارید، اما دسترسی مستقیم به خیابان کلیسا از خیابان حکیم نظامی میسر است. اگر مقداری در خیابان کلیسا قدم بزنید و پیش بروید، دیوار‌های اطراف بنای کلیسا را خواهید دید. البته این نکته را در نظر بگیرید که تردد با خودرو در محله قدیمی جلفا با محدودیت‌هایی به منظور حفظ بافت تاریخی همراه است و شما می‌توانید خودرو خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنید.

نوروز///معرفی کلیسا تاریخی وانک شهر اصفهان

همچنین ایستگاه مترو سی و سه پل تا کلیسا تاریخی وانک مسافتی حدود دو نیم کلیومتر فاصله دارد و با پیاده‌روی در حدود ۲۰ دقیقه در جهت جنوب شرقی مترو به کلیسا خواهید رسید.

کلیسا تاریخی وانک در روز‌هایی که تعطیل رسمیست و روز اول نوروز و مناسبت‌های معروف ارامنه تعطیل است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان