تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

خسارت ۲۰۵ هزار میلیارد تومان معتادان به کشور در هر سال!

روزنامه اعتماد نوشت: با این فرض که دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در ایران، روزانه حداقل یک گرم از انواع مواد مصرف می‌کنند، روزانه حداقل ۲ هزار و ۸۰۸ کیلو معادل ۳ تن و سالانه، حداقل ۱۰۰۰ تن انواع مواد توسط معتادان کشور مصرف می‌شود (این حداقل مصرف و باخوش‌بینانه‌ترین فرض است).

خسارت ۲۰۵ هزار میلیارد تومان معتادان به کشور در هر سال!

رویداد۲۴  نتایج تحقیق میدانی «اعتماد» از وضعیت مصرف انواع مواد در ۳۱ استان کشور در هفته اول بهمن ماه سال جاری، نشان داد که در فاصله ۷ سال بعد از آخرین شیوع‌شناسی ملی، الگوی اعتیاد در ایران کاملا تغییر کرده و نه تنها در این مدت میزان مصرف تریاک به شدت کاهش یافته، هرویین و شیشه به شایع‌ترین مواد مصرفی معتادان تبدیل شده درحالی که طبق نتایج آخرین تحقیق کشوری که سال ۱۳۹۵ منتشر شد، میزان مصرف هرویین و شیشه در رده‌های دوم و سوم و بعد از تریاک بود.

پاسخ درمانگران تمام استان‌ها این بود که هرویین و شیشه، ماده مصرفی معتادان است و میزان مصرف تریاک به شدت کاهش یافته و در ردیف سوم مصرف قرار گرفته یا حتی به صفر رسیده است. درمانگران بیشتر استان‌ها گفتند که در کنار هرویین و شیشه، مصرف دائمی موادی ازجمله شربت و قرص متادون هم شایع است درحالی که قرص و شربت متادون، داروی ترک اعتیاد محسوب می‌شود، اما با نشت به بازار سیاه به یکی از مواد مصرفی روزمره معتادان تبدیل شده است.

درمانگران تاکید کردند که افزایش قیمت هرویین و تریاک در ماه‌های اخیر عامل مهمی بوده که تعداد زیادی از معتادان، قرص و شربت متادون را به عنوان ماده مصرفی اصلی، جایگزین هرویین و تریاک کنند.

طبق نتایج آخرین تحقیق کشوری که در سال ۱۳۹۵ منتشر شد، تعداد مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر، محرک یا روانگردان در کشور، ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر بود که با توجه به نرخ شیوع ۵.۴ درصدی اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور، اگر در فاصله سال ۱۳۹۵ تا امروز، افزایش نیافته باشد، کاهش هم نداشته است.

طبق نتایج همین تحقیق رسمی ۶۶.۸ درصد معتادان مصرف‌کننده تریاک بودند، شیوع مصرف دایمی ماری‌جوانا و گُل و گراس، ۱۱.۹درصد بود، ۱۰.۶ معتادان مصرف‌کننده هرویین و ۸.۱درصد مصرف‌کننده شیشه بودند. نتایج این تحقیق کشوری نشان داد که از مجموع ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد، ۷۷.۴ درصد معادل ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۳۹۲ نفر مصرف‌کننده تریاک، ۲۹۷ هزار و ۶۴۸ نفر مصرف‌کننده هرویین و ۲۲۷ هزار و ۴۴۸ نفر مصرف‌کننده شیشه بوده‌اند.

میانگین قیمت خرده‌فروشی یک گرم هرویین در ۲۸ استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری، ۴۵۱ هزار و ۴۲۸ تومان، میانگین قیمت خرده‌فروشی هر گرم شیشه در ۲۵ استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری ۲۷۱ هزار و ۶۰۰ تومان و میانگین قیمت خرده‌فروشی هر گرم تریاک در ۱۶ استان کشور در هفته اول بهمن سال جاری ۱۲۱ هزار و ۵۶۲ تومان بوده است.

فقط سالمندان و افراد مسن همچنان به مصرف تریاک ادامه می‌دهند، اما این خطر وجود دارد که گرانی قیمت خرده‌فروشی تریاک، این قشر را هم وادار کند که به مواد ارزان‌قیمت‌تر مثل شیشه روی بیاورند.

با این فرض که دو میلیون و ۸۰۸ هزار معتاد در ایران، روزانه حداقل یک گرم از انواع مواد مصرف می‌کنند، روزانه حداقل ۲ هزار و ۸۰۸ کیلو معادل ۳ تن و سالانه، حداقل ۱۰۰۰ تن انواع مواد توسط معتادان کشور مصرف می‌شود (این حداقل مصرف و باخوش‌بینانه‌ترین فرض است)

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اعتیاد
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
0
0
از کجا معلوم که ملت را عمدا به دام اعتیاد نیانداخته باشند تا هر کاری خواستند راحت انجام بدهند؟
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان