تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

استاد اخراج شده دانشگاه تهران: دانشگاه در دست نیروهای امنیتی است

ابراهیم بای سلامی، جامعه‌شناس که می‌گوید از دانشگاه تهران اخراج شده با خبرآنلاین گفت‌وگو کرده است.

استاد اخراج شده دانشگاه تهران: دانشگاه در دست نیروهای امنیتی است
رویداد۲۴ ابراهیم بای سلامی، جامعه‌شناس که می‌گوید از دانشگاه تهران اخراج شده با خبرآنلاین گفتگو کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، بخش‌های مهم این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

بهمن ۱۴۰۱ با ابلاغ نامه قطع ارتباط استخدامی از دانشگاه تهران اخراج شدم. از آقای دکتر مقیمی رئیس محترم دانشگاه تهران می‌خواهم پرونده گزینشی و علمی من را بصورت کامل منتشر کنند و هر مشکلی هست که منجر به اخراج من شده با ذکر مصادیق آن به اطلاع عموم برساند.»

دانشگاه هیچ توضیحی نداد، حتی یک تذکر هم دریافت نکردم، من موقعی اخراج شدم که با دیگر همکاران در آبان ۱۴۰۱ به هیات رئیسه دانشگاه فراخوانده شدیم که چرا نامه اعتراضی در دفاع از حقوق دانشجویان را امضا کردیم، آن نامه را ۵۷ نفر از استادان دانشگاه تهران امضا کرده بودند.

من درحضور برخی از استادان معترض به رویداد‌های اعتراضی مهر تا بهمن ۱۴۰۱ در دفاع از حقوق دانشجویان در جلسه هیات رئیسه دانشگاه تهران سخن گفتم و آزار و زندانی شدن برخی از دانشجویان و مطالبه حقوق آن‌ها را با ذکر نام دانشجویان یادآوری کردم و محترمانه به رئیس دانشگاه تهران و رفتار معاونت دانشجویی ایشان اعتراض کردم. درخواست کردم رئیس دانشگاه و معاون دانشجویی از دانشجویان دفاع کنند به‌جای این‌که علیه دانشجو باشند، درست نیست که به مقامات امنیتی علیه دانشجویان گزارش دهند، آن‌ها باید تلاش کنند حقوق دانشگاهیان در محیط آموزشی و پژوهشی رعایت شود.

برای توضیح این امر در آن جلسه، ایستادگی دکتر علی‌محمد رجائی بخارایی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی در مقابل نیرو‌های امنیتی و سر جوخه‌های رژیم شاهنشاهی و ممانعت ایشان از دستگیری دانشجویان در کلاس درس در زمان پهلوی را یادآور شدم و خواهان جلوگیری از ورود نیرو‌های نظامی و امنیتی به محیط آموزشی دانشگاه شدم.

پشت حرف ایشان (مقیمی) یک ایده امنیتی و طرحی وجود دارد که مشکلات کلان جامعه و دانشگاه را با نوعی تقلیل گرایی مواجه سازند، ایشان دانشگاه را با یک اداره و سازمان بوروکراتیک اشتباه گرفته‌اند، ایشان رئیس اداره نیستند که کارمندان رسمی سر براهی را طلب می‌کنند تا دیکته‌های ایشان را انجام دهند رئیس دانشگاه نباید مثل رئیس اداره سخن بگوید. بدتر از آن اینکه وقتی رئیس دانشگاه دلیلی برای اجحاف در حق استادان دگراندیش و خواهان تغییر و پیشرفت جامعه و دانشجویان معترض ندارد اخراج استادان دانشگاه را به مسائل اخلاقی نسبت می‌دهد و همکاران خود را به سخیف‌ترین امور متهم می‌کند.

متاسفانه نهاد‌های امنیتی و گزینشی از سال‌ها قبل اجازه ندادند برخی از استادان تبدیل وضعیت شوند و از وضعیت قراردادی به رسمی‌آزمایشی برسند و همچنین در مرحله بعد رسمی شوند، این اقدام و اجحاف گزینش در حق استادان دگراندیش و دانشگاه برای همین روز‌ها بود، سال‌های متمادی وضعیت استادان دگراندیش و غیرهمسو را بدون هیچ دلیل و تذکری معلق نگه داشتند تا بتوانند آن‌ها را کنترل کنند، قصد و نظری بود تا آن‌ها ساکت بمانند و نتوانند نسبت به مسائل کلان کشور مانند فقر و فلاکت مردم و نابسامانی‌های جامعه اظهار نظر کنند، این روند را سال‌ها ادامه دادند تا در بحران‌ها و وضعیتی که تشخیص می‌دهند استادان را با کمترین هزینه اخراج کنند و بعد مثل جناب دکتر مقیمی مسائل کلان را تقلیل دهند و بگویند آن‌ها رسمی نبودند؛ آن‌ها می‌خواهند دانشگاه به یک سازمان اداری تبدیل شود که هرچه مقامات بالاسری و جناج سیاسی نزدیک به آن‌ها می‌خواهند اجرا شود.

رئیس دانشگاه نباید تابع امر نهاد‌های امنیتی و جناحی باشد دانشگاه اداره و سازمان نیست. دانشگاه با نظام مشخصی که دارد باید پایگاه فعایت علمی و محیطی امن برای نقد و گفتمان‌سازی به‌منظور توسعه جامعه براساس آخرین نظریات و نوآوری‌های علمی باشد.

رئیس دانشگاه همچنین باید ازحقوق دانشجویان معترض دفاع کند و اجاز جولان به نیرو‌های نظامی و امنیتی در محیط دانشگاه ندهد.

اکنون اداره دانشگاه در دست حراست‌ها و نیرو‌های امنیتی است و رئیس دانشگاه تابع فرمان افرادی است که درکی از فضای دانشگاهی و علمی ندارند. شان وزارت علوم نیست که این رویکرد سطحی را از رئیس دانشگاه تهران داشته باشیم، این سخنان ذهنیت جامعه و خانواده‌ها را نسبت به منزلت متعالی دانشگاه و محیط علم خدشه‌دار و منفی می‌کند و به جامعه‌پذیری فرهنگی نسل جوان ما آسیب می‌رساند.

من و همفکرانم آماده هستیم با رئیس دانشگاه تهران مناظره کنیم و همچنین برای دفاع از حقوق همکاران، استادان و دانشجویان در سطح کشور حاضریم با وزیر علوم و معاونان ایشان در حضور همه رسانه‌ها مناظره کنیم. از آقای دکتر مقیمی رئیس محترم دانشگاه تهران می‌خواهم پرونده گزینشی و علمی من را بصورت کامل منتشر کنند و هر مشکلی هست که منجر به اخراج من شده با ذکر مصادیق آن به اطلاع عموم برساند، برای ما جای خوشحالی و افتخار است که ایشان تمام مواردی که منجر به اخراج ما شده است را به‌طور شفاف در رسانه‌ها مطرح کنند.

اکنون که رئیس دانشگاه تهران استادان اخراجی را دعوت به‌مناظره کرده‌اند ما کاملا آماده مناظره هستیم و خواهش ما این است که از این امر مفید به هیچ بهانه‌ای منصرف نشوند و این مناظره با حضور رسانه‌ها انجام شود تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دانشگاه تهران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
گربه خسته
|
France
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
70
17
این ره که تو میروی به ترکستان است
پاکروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
31
6
ظاهرا مستنداتی بدست آوردند که شما « اقای بای سلامی» امنیت کشور رو به خطر انداختین ؟
ضمن اینکه بعضی از اعتراضات سابق ، طراحی شده و همسو با برنامه ی دشمنان بوده ..!!!
شما چرا با این فتنه و همسو با دشمن ،هماهنگ شدید ؟!!!!!
Gorbani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
32
12
جای عناصر مزدور توی دانشگاه نیست
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
9
35
متاسفم برای همچین رییس دانشگاهی که شرافتش را به پست و میز بی ارزشی می فروشد،
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
4
16
سلام بگذاری حق رو انجام شود همون طور که می فرمایند سیه روی باد کسی را که غش باشد
فاطمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
40
12
دانشگاه در اختیار امنیتی های ایرانی باشه
بهتر از اینه در اختیار اصلاح طلبهای انگلیسی باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
29
13
زمانی که همراه با دشمنان کشور همراه میشوید دیگر اعتراض نیست خیانت به کشوره پس دانشگاه جای استادی که با دشمن همراهی کندنیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
9
21
مرگ بر حجاب زوری مرگ بر حجاب زوری ...
پاسخ ها
عبداله
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
فکر کنم تو کله ات بجای عقل حتی فضولات حیوانی هم نیست لعنت بر فرزندان خلف یزید و یزیدیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
33
7
با سلام خاینین به کشور،شهدا و امام شهدا باید اعدام شوند.
پاسخ ها
خسته از گرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
تا اینجا هفت تا موافق داشتی بیست و شش مخالف .این نشون میده شما و هفت نفر تایید کننده جز و خاینیین هستید .بهتر به ملت بپیوندیدت .واز زدن حرفهای گنده تر دهان پرهیز کنید .اگر تو باشه که باید نه میلیارد نفر را بکشن .شما از ترور سیرایی ندارید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
9
29
خاک بر سر روسای دانشگاهی مزدور و پست فطرتی کنند که پاچه خوارند و برای کاسه لیسی و دم تکان دادن تن به هر ذلتی می‌دهند. بنابر این علم و دانشگاه دیگه معنایی نداره
ام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
4
0
دانشگاه اگه دست امنیت بود اینقدر بی بندبارایی مثل شماها توش نبودین بدبختی هرچی میخوریم از خودی هست بخاطر منافع خودشون حاظرن شرفشون هم بفروشن
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
0
3
متأسفیم برای کشوری که آزادی نیست وبه اسم اسلام عزیز خیانت می کنند .اسلام چیزی دیگریست. اقدام مسولان چیز دیگر ‌ابروی اسلام را بردید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان