تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو فراکسیون روحانیت مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

آیا به اندازه کافی مسجد در کشور داریم؟ | در خیلی از مساجد، شاهد حضور جوانان انقلابی و کانون‌های مقاومت هستیم

موسی احمدی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس می‌گوید: برخی موضوع کمبود نمازگزار در مساجد را بهانه عدم‌ساخت مساجد جدید می‌کنند. حال اینکه ما در دوره‌ای با جز و مد نمازگزار روبرو می‌شویم به این معنی نیست که از کار اصلی فرهنگی خودمان که ساخت مسجد هم ذیل آن تعریف می‌شود، بازبمانیم.

موسی احمدی، عضو فراکسیون روحانیت مجلس

رویداد۲۴ | محمد آیتی: چندی پیش، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفته بود تهران با کمبود ۴۰۰ مسجد روبروست. این صحبت در حالی مطرح شده که برخی بر این باورند که نه تنها در تهران، بلکه در سراسر کشور به اندازه کافی مسجد وجود دارد و بهتر است مسئولان اجرایی کشور به جای سرمایه‌گذاری در این بخش، به دیگر اولویت‌های اقتصادی مردم توجه کنند، مخصوصاً اینکه اکثر مساجد کنونی هم، با تعداد اندکی نمازگزار، وعده‌های نماز را برگزار می‌کنند. از این‌رو، رویداد۲۴ به سراغ موسی احمدی، نماینده جم و عضو فراکسیون روحانیت مجلس رفته است تا نظرات او را در این باره جویا شود.

در ادامه، می‌توانید مهم‌ترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* مسائل مذهبی و فرهنگی در کشور ما نباید به موضوعات اقتصادی گره بخورد. ما در مملکت، خیرین زیادی داریم که خودجوش روی به ساخت مسجد می‌آورند و یا اموال‌شان را برای ساخت مسجد وقف می‌کنند.

* به طور مثال در منطقه ما، اساساً دولت متولی ساخت مساجد نیست و این حضور پررنگ خیرین است که مساجد را می‌سازند.

* اینکه آقای چمران، رییس شورای شورای شهر تهران می‌گویند ما ۴۰۰ مسجد در شهر تهران کم داریم، حتماً آمار و ارقامی است که ایشان از محله‌ها به دستش رسیده است. معنی این حرف این نیست که در محله‌هایی که مسجد است، مجدد مسجد ساخته شود و قطعاً برخی محله‌ها با کمبود مسجد روبرو هستند.


بیشتر بخوانید: مهدی چمران برای ساخت مسجد در بوستان قیطریه اتمام حجت کرد


* از طرفی، برخی موضوع کمبود نمازگزار در مساجد را بهانه عدم‌ساخت مساجد جدید می‌کنند. حال اینکه ما در دوره‌ای با جز و مد نمازگزار روبرو می‌شویم به این معنی نیست که از کار اصلی فرهنگی خودمان که ساخت مسجد هم ذیل آن تعریف می‌شود، بازبمانیم.

* اینکه گفته می‌شود در خیلی از مساجد کشور نمازگزار کم است و حتی به زحمت یک یا دو ردیف از افراد برای نماز خواندن به مسجد می‌آیند را قبول ندارم؛ یعنی در خیلی از مساجد این حرف‌ها صدق نمی‌کند. در خیلی از مساجد، ما شاهد حضور جوانان انقلابی و کانون‌های مقاومت هستیم. همین افراد به خوبی برای مساجد برنامه‌ریزی می‌کنند. حالا چند مسجد در گوشه و کناری برایشان یک‌سری اتفاقات می‌افتد و نمازگزاران‌شان کم و زیاد می‌شود، نباید همه را به آن چشم دید، هرچند که برای حل این موضوع هم بایستی کار فرهنگی صورت بگیرد.

* رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل مذهبی مثل حوزه‌های علمیه‌ها را دولتی نکنید؛ یعنی مردم باید وارد فضای کار شوند. حال اینکه شهردار و اعضای شورای شهر در خصوص وظیفه خودشان در ساخت مسجد چه می‌گویند، بحث دیگر است که باید بین خودشان حل کنند، ولی من معتقد به ساخت مساجد توسط خیرین هستم و این‌دست کار‌ها باید مردمی باشد.

* ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، خیرین در کشور، مسجدسازی می‌کنند، حالا شاید در جایی و در برخی مساجد نیاز باشد دولتی‌ها بحث سرمایشی، گرمایشی و... آن را پیگیری کنند که نمی‌شود گفت شما‌ها وارد حمایت از بخش‌های فرهنگی کشور نشوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مسجد ، محمد آیتی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
1
4
تو منطقه آریاشهر کلی مسجد هست و تقریبا هر 500 متر یک مسجد می تونی پیدا کنی، منتهی کلا فقط برای نماز مغرب باز هستند و ده نفر هم نمازخون ندارند.
اما واسه اجاره تالار و برگزاری مجلس ختم کلی بروبیا دارند. کلا کارکرد مساجد در شهرها بیشتر کاربری تجاری هست تا مذهبی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان