تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۳

مشخصات موشک بالستیک عماد

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های موشک بالستیک عماد خواهیم پرداخت.

مشخصات موشک بالستیک عماد

رویداد۲۴  حسین فلاحی: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای موشکی جمهوری اسلامی ایران تست موفقیت آمیز موشک بالستیک «عماد» در شرایط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی بود؛ در آستانه محرم حسینی فرزندان ملت بزرگ ایران در وزارت دفاع موشک دوربرد «عماد» نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین جمهوری اسلامی ایران را با موفقیت آزمایش کردند. آزمایش این موشک در شرایطی که آمریکا و هم‌پیمانانش تمرکز اصلی خود را بر محدودیت صنعت موشکی گذاشته بودند، دستاورد مهمی به شمار می‌رفت.‌

تمامی مراحل طراحی و ساخت موشک بالستیک عماد توسط دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است. این موشک نخستین موشک دوربرد جمهوری اسلامی ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است؛ که قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده به طور کامل منهدم کند.

تاریخچه موشک بالستیک عماد

موشک بالستیک عماد دقیق ترین موشک بالستیک ایران است. این موشک میان‌برد بالستیک با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۴ توسط سردار حسین دهقان وزیر دفاع وقت ایران رونمایی شد.  به گفته وی عماد اولین موشک دوربرد قابل کنترل و هدایت شونده ایران است که تا لحظه برخورد به هدف کنترل‌پذیر است و طراحی و ساخت این موشک توسط متخصصین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفته است.

مشخصات فنی عماد

از جمله مشخصات موشک عماد می‌توان به برد و دقت آن اشاره کرد. برد موشک عماد را ۱۶۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلومتر و درصد خطای آن را یک چهارم خطای شهاب ۳ می‌دانند. در حالیکه برد قاصد تا ۵۰۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

عماد موشک سوخت مایع تک مرحله‌ای با سرجنگی جداشونده است، که براساس موشک قدر توسعه پیدا کرده است. موشک عماد می‌تواند حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم مواد شدیدالانفجار حمل کند. وجود سرجنگی جداشونده که قابلیت هدایت توسط چهار بالک کنترلی یا کانارد را دارد، دقت اصابت بالایی را برای موشک عماد به ارمغان آورده است.

مشخصات موشک بالستیک عماد

این موشک قابلیت پرتاب از سکو‌های ثابت و متحرک را دارد و سر دماغه آن مجهز به سیستم‌ها و سنسور‌های کنترل و هدایت شوندگی است. طول این موشک ۱۵ متر و نیم بوده و قطر بدنه آن نیز حدود ۱ متر و ۲۵ سانتی متر است. موشک عماد از وزنی بیش از ۱۷ هزار کیلوگرم برخوردار است و وزن سر جنگی آن فقط ۷۵۰ کیلوگرم برآورد شده است.

نظر کارشناسان و رسانه‌های خارجی درباره عماد

برخی رسانه‌های لبنانی در آن زمان علت نام گذاری دقیق‌ترین موشک دوربرد ایران را به دلیل شهادت شهید عماد مغنیه عنوان کردند. عماد اولین موشکی بود در مهرماه ۹۴ و پس از توافق هسته‌ای ساخته و رونمایی شد که بسیار مورد توجه کارشناسان و رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و واکنش‌های فراوانی در سطح بین‌الملل داشت.

پایگاه خبری «کلام الیوم» با ارائه گزارشی در این زمینه اعلام کرد که این آزمایش موشکی به صورت «موفقیت‎آمیز» انجام شد و قادر است اهداف مورد نظر را با دقت بالا هدف گیری کند. دقت در ساخت این موشک و بومی بودن آن بدون مشارکت هیچ کشور خارجی، توجه رسانه‎های جهان را به خود جلب کرد.

خبرگزاری «نبأ» هم در تیتر گزارش منتشر شده درباره موشک عماد نوشت که "تهران عماد را به انبار موشکی بالستیک خود اضافه کرد. "

شبکه خبری «المیادین» در این باره نوشت که ایران نسل جدید موشک‌های بالستیک خود را آزمایش کرد؛ «عماد» قادر است اهداف را با فاصله خیلی دور نابود کند.

مشخصات موشک بالستیک عماد


پایگاه سعودی «الحیاه» نیز در پایان گزارش خود درباره آزمایش موشک «عماد» در آن روزها نوشت که این اقدام ایران می‌تواند تهدیدی برای کشور‌های عربی منطقه باشد.

پایگاه خبری الوقت نیز در گزارش خود در مورد توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران نوشت: موشک‌های دوربرد ایران از 10 سال پیش دورنمایی شده و آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، این موشک ویژگی‌های خاصی از جمله قدرت تخریب بالا دارد و می تواند در کتر از ده دقیقه به سرزمین‌های اشغالی برسد.

روزنامه‌ صهیونیستی هاآرتص خبر پرتاب آزمایشی موفقیت‌آمیز موشک دوربرد بالستیک سطح به سطح عماد را منعکس کرد. به نوشته این روزنامه، برد این موشک و دقت آن مشخص نیست، اما گفته شده می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.

شبکه سی ان ان نیز ضمن انتشار خبر آزمایش موفقیت آمیز موشک عماد در این باره گفت که این موشک بالستیک دور برد توسط کارشناسان ایرانی طراحی و ساخته شده است که به گفته وزیر دفاع ایران می‌تواند تا لحظه اصابت به هدف کنترل شود.

خبرگزاری فرانسه نیز با اشاره به خبر رونمایی از موشک عماد نوشت که این موشک در حالی آزمایش شد که برخی مقامات ایران ماه‌ها قبل اعلام کرده بودند توافق هسته‌ای اخیر جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهان ممکن است محدودیت‌هایی برای برنامه موشکی این کشور ایجاد کند. ایران اعلام کرده است موشک‌های این کشور هرگز حامل کلاهک هسته‌ای نخواهند بود، زیرا تهران هیچ برنامه‌ای برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ندارد، اما مقامات نظامی ایران بر توسعه برنامه موشکی این کشور تاکید کرده اند.

یکی از کارشناسان برجسته دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ایرانی‌ها توان نصب بالک‌ها روی موشک‌های بالستیک را داشته و می‌توانند دقت موشک‌های خود را شدیدا افزایش داده و موشکی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر با توان حمله دقیق را داشته باشند، آن‌ها به موشک‌هایی با دقت بالا دست پیدا کرده‌اند که به راحتی دشمنان این کشور را فلج می‌کنند.

تقدیر نمایندگان مجلس از وزارت دفاع بخاطر آزمایش موفقیت‌آمیز موشک «عماد» 

پس از آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک عماد، ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌ای از آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک قدردانی و حمایت کردند.

آزمایش موشک عماد، نقض توافق هسته ای است!

 آزمایش موفق موشک دوربرد عماد، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت. رسانه های غربی و به ویژه آمریکایی ضمن اذعان به توانمندی موشکی ایران و ادامه سیاست های ایران هراسی خود، مدعی شدند: آزمایش این موشک، توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 را نقض کرده است!

در بازتاب خبر آزمایش موفق موشک دوربرد «عماد»، رسانه های غربی و آمریکایی ضمن ادامه سیاست های ایران هراسی خود در منطقه به توانایی موشکی ایران اذعان کردند.

مشخصات کلی موشک بالستیک عماد

برد: ۱۷۰۰ کیلومتر
وزن: ۱۷۵۰۰ کیلوگرم
طول: ۱۵.۵ متر
قطر: ۱۲۵ سانتیمتر
نوع سوخت: مایع
سرجنگی: ۷۵۰ کیلوگرم
سرعت: ۱۱ ماخ
مسیر پروازی: بالستیک
محدوده خطا: حدود ۱۰ متر
سقف پرواز: ۴۰۰ کیلومتر
سامانه: هدایت اینرسی با کلاهک بالک دار برای هدایت تا لحظه اصابت
سکوی پرتاب: ثابت و متحرک

مشخصات موشک بالستیک عماد

 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان