تاریخ انتشار: ۰۱:۰۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ بررسی می‌کند:

همه معاونان احتمالی ترامپ | ترامپ در انتخابات آمریکا چه کسی را با خود همراه می‌کند؟

دونالد ترامپ کاندیدای جدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو است که در آبان‌ماه برگزار می‌شود. طبق عرف سیاسی آمریکا، هر کاندیدای ریاست‌جمهوری باید معاون خود را هم معرفی کند. حالا گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه ترامپ چه کسی را به عنوان معاون انتخاب خواهد کرد، بالا گرفته است. وب‌سایت گاردین همه کسانی که شانس معاونت ترامپ را دارند، فهرست کرده است.

همه معاونان احتمالی ترامپ

رویداد۲۴ | مهسا جزینی: چه کسانی ممکن است در فهرست نهایی معاونت نامزد پرسروصدای رئیس‌جمهوری ایالات متحده قرار بگیرند؟ دونالد ترامپ برای سومین‌بار تضمین‌های لازم را از نمایندگان جمهوری‌خواه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گرفته است؛ اتفاقی که غیرقابل پیش‌بینی نبود، اما پیش‌بینی نتیجه رقابت نهایی سخت‌ است. انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان، بار دیگر نشان داد که ترامپ از حمایت کافی مردان سفیدپوست مناطق روستایی برخوردار است و حالا گمانه‌زنی‌ها به این سمت رفته که او برای جذب آرای بیشتر، در ماه نوامبر احتمالاً یک زن یا یک رنگین‌پوست را برای پست معاونت خود انتخاب خواهد کرد.

معاون سابق ترامپ در دوره قبل، مایک پنس بود. او در کمپین‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰متحد مفیدی برای ترامپ بود؛ یک محافظه‌کار مسیحی که از حمایت جمهوری‌خواهانی که به این ستاره تلویزیونی (او دهه ۹۰مجری یک برنامه تلویزیونی با نام «مایک پنس شو» در یک شبکه محلی بود) با سابقه سه بار ازدواج، اعتماد کرده بودند، برخوردار بود. اما بعد از انتخابات ۲۰۲۰، ترامپ از پنس خواست انتخابات را لغو کند و پنس امتناع کرد. همین پنس را به یک خائن، و هدف شورشیان 6 ژانویه تبدیل کرد. پنس در انتخابات درون‌حزبی موفقیتی کسب نکرد و اخیراً در مصاحبه‌ای گفت که از ترامپ حمایت نخواهد کرد.

ترامپ در انتخاب معاونش در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به دنبال چه چیزی است؟

ممکن است ترامپ برای جلب‌نظر زنانی که در حومه شهرها زندگی می‌کنند و نقش مهمی در انتخابات دارند یک معاون زن انتخاب کند؛ به‌خصوص که مسئله حق سقط جنین یکی از مهم‌ترین مسایل این انتخابات است. تجربه نشان داده فارغ از هر چیز، ترامپ برای انتخاب یار انتخاباتی سه اولویت خواهد داشت: این فرد باید آدم وفاداری باشد. باید مایه این سمت را داشته باشد. و کسی باشد که جایگاه خود را  بداند و در مسیر مبارزات انتخاباتی از ترامپ پیشی نگیرد.

آیا انتخاب معاون در انتخابات ۲۰۲۴ اثر مهمی دارد؟

احتمالا نه چندان. شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه حضور یک زن باعث جلب بیشتر نظر رأی‌دهندگان زن می‌شود یا اینکه بخشی از آرای رأی‌دهندگانِ ایالت محل سکونت رقیب را از آن خود کند. دن فایفر، مدیر ارتباطات کاخ سفید در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، به نیویورک تایمز گفته است: «انتخاب معاون رئیس‌جمهور چیزی است که گرچه حجم وسیعی از پوشش مطبوعاتی را به خود اختصاص می‌دهد اما کمترین تأثیر را بر انتخابات دارد.»

اما درعین حال شاید یک انتخاب بد بتواند تأثیرمنفی بگذارد: انتخاب سارا پیلن از سوی جان مک‌کین، نامزد جمهوری‌خواه در سال 2008 احتمالاً کمکی به او نکرد. با این حال، جو بایدن و دونالد ترامپ مسن‌ترین نامزدان تاریخ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محسوب می‌شوند و این  پیامد مهمی در انتخاب معاونانشان دارد؛ اینکه تنها «در یک قدمی ریاست جمهوری» قرار دارند. طبق قانون، در صورت فوت رئیس‌‌جمهور، معاون او بدون انتخابات تا پایان دوره جای او می‌نشیند.


بیشتر بخوانید:  نیمی از جهان در انتظار تعیین سرنوشت | چه انتخابات‌های مهمی در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود؟


در تاریخ آمریکا ۱۵ نفر از معاونان رئیس‌‌جمهور به ریاست‌جمهوری رسیده‌اند. هشت نفر از این افراد پس از مرگ یک رئیس‌جمهور، بر کسی ریاست‌جمهوری نشسته‌اند؛ از جمله لیندون جانسون که پس از ترور جان‌اف کندی در جت مخصوص ریاست‌جمهوری، ایر فورس وان، سوگند یاد کرد و وارد دفتر ریاست‌جمهوری شدند. جرالد فورد هم پس از استعفای ریچارد نیکسون به جایش نشست و تنها معاون رئیس‌‌جمهوری محسوب می‌شود که پس از استعفای رئیسش به قدرت رسیده است.

کدام جمهوری‌خواهان در فهرست نهایی نامزدهای معاونت ترامپ قرار دارند؟

گرگ ابوت

گرگ ابوت
سن: ۶۶
شغل: فرماندار تگزاس

این سیاستمدار تگزاسی وفادار به ترامپ، در حوزه امنیت خارجی بسیار تندرو محسوب می‌شود و با کاخ سفید بایدن درگیری‌های حقوقی زیادی داشته است. ترامپ در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز در ماه فوریه گفت که «خیلی مایل است» که ابوت را به عنوان معاون رئیس‌جمهور در نظر بگیرد. ابوت که از ویلچر استفاده می‌کند، گفت که «متعهد به اداره تگزاس» و کمپین انتخاباتی مجدد خود است.

تاکر کارلسون

تاکر کارلسون
سن: ۵۴
شغل: مفسر و نویسنده سیاسی محافظه‌کار

مجری سابق فاکس‌نیوز، همراهی است که می‌تواند از جهت ایدئولوژیک بسیار به ترامپ کمک کند. او مانند ترامپ از توهین به لیبرال‌ها لذت می‌برد، مستبدانی مانند ولادیمیر پوتین از روسیه و ویکتور اوربان مجارستانی (با هر دو مصاحبه‌هایی متملقانه انجام داده است) را ستایش می‌کند و حامی نظریه «جایگزین بزرگ» راست افراطی است که معتقد است نخبگان غربی به دنبال جایگزینی رای‌دهندگان مهاجر با مردم سفیدپوست‌اند. کارلسون قبلا درباره ترامپ نوشته بود: «من شدیداً از او متنفرم» اما اخیراً از او با عنوان فردی «عاقل و آگاه» ستایش کرده است.

بن کارسون

بن کارسون
سن: ۷۲
شغل: جراح بازنشسته  مغز و اعصاب

کارسون که در دیترویت متولد شد. مادرش، تا مقطع سوم دبستان بیشتر درس نخوانده‌ بود و برای حمایت از خانواده‌اش چندجا کار می‌کرد خود کارسون در نهایت به یک جراح مغز و اعصاب خبره بدل شد. داستان زندگی او همان چیزی است  که کمپین ترامپ می‌تواند روی آن مانور دهد زیرا به دنبال جلب آرای مشتاق سیاه‌پوستان است. کارسون به عنوان وزیر مسکن، یکی از باسابقه‌ترین اعضای کابینه ترامپ بود. او پس از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره ایالات متحده به رئیس‌جمهور سابق وفادار ماند. او قبل از برگزاری جلسات حزبی با او در آیووا به مبارزات انتخاباتی پرداخت.

دیسانتیس

ران دیسانتیس
سن: ۴۵
شغل: فرماندار فلوریدا

دیسانتیس علی‌رغم همه تلاشی که کرد نتوانست ترامپ را  که چهره نخست و مقبول حزب جمهوری‌‌خواه بود پایین بکشد. او یک‌بار کمپینی تبلیغاتی علیه ترامپ به راه انداخت. به این شکل که کتاب ترامپ یعنی هنر معامله را که درباره ثروتمند شدن است برای یکی از فرزندانش ‌خواند و او را تشویق کرد تا با چیدن آجرهای اسباب‌بازی «دیواری» در امتداد مرز آمریکا و مکزیک بسازند. زمانی که ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد، او را «ران دیسانتیمونیوس» نامید و بعید به نظر می‌رسد که این بی‌وفایی را ببخشد.

بایرون دونالدز

بایرون دونالدز
سن: ۴۵
شغل: نماینده منطقه نوزدهم فلوریدا در کنگره

یکی از برجسته‌ترین حامیان آمریکایی-آفریقایی‌تبار ترامپ است که از او در برابر ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، در انتخابات مقدماتی حمایت کرد. یکی از نقاط‌ضعف دونالدز این است که کارش را از سال ۲۰۲۱ در کنگره آغاز کرده و در سیاست کم‌تجربه است. در رویدادی که اکسیوس برگزار کرده بود، دونالدز گفت که اگر معاون رئیس‌جمهور شود حاضر به تأیید نتایج انتخابات ۲۰۲۸ نخواهد بود.

تولسی گابارد

تولسی گابارد
سن: ۴۲
شغل: چهره رسانه‌ای راستگرا

نماینده سابق دموکرات کنگره و نامزد سابق ریاست‌جمهوری که خود را به عنوان یک چهره رسانه‌ای راستگرا ری‌برند کرده است. او در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ برای کری لیک و دیگر جمهوری‌خواهان کمپین انتخاباتی برگزار کرد. کری لیک از کسانی بود که تن به نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ نداد. انتقادات تحریک‌آمیز او از سیاست خارجی الیت حاکم در غرب و خوش‌رقصی‌هایش برای دیکتاتورهایی مانند پوتین و بشار اسد در سوریه، احتمالاً باعث هم‌سویی بین او و ترامپ خواهد شد. در مارس گذشته فاکس‌نیوز از او پرسیده بود که آیا به سمت معاونت ریاست‌جمهوری فکر می کند، گابارد پاسخ داد: «من برای گرفتن این سمت آماده‌ام»

تولسی گابارد

مارجوری تیلور گرین
سن: ۴۹
شغل: نماینده جمهوری‌خواه کنگره

یک راست افراطی جنجالی از جورجیا که با روحیه‌ای ستیزه‌جویانه تجسمی از انسان تراز ترامپی به سبک خودش است؛ به ایده‌های تئوری‌ توطئه عجیب معتقد است. همه علائم یک سیاست‌مدا حامی خشونت سیاسی را در خود دارد. در عین‌حال اظهارات نژادپرستانه، یهودی‌ستیزانه و اسلام‌هراسانه‌ هم کرده است. او یک بار ادعا کرد که اگر رهبری حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا با او بود، تلاش اوباش مسلح برای جلوگیری از پیروزی جو بایدن در سال ۲۰۲۰ به ثمر می‌نشست. (او بعداً ادعا کرد که این حرفش فقط یک «طعنه طنزآمیز» بود.)

نیکی هیلی

نیکی هیلی
سن: ۵۲
شغل: سیاست‌مدار

او فرماندار سابق کارولینای جنوبی و اولین سفیر ترامپ در سازمان ملل بود. به عنوان فرزند دو مهاجر سیک اهل هند، می‌تواند اتهام اینکه ترامپ سکسیست و نژادپرست است را خنثی کند. اما حضور دیرپایش به عنوان رقیب مصّر ترامپ در جریان انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان که طی آن سن و قدرت ذهنی ترامپ را زیر سوال برد و متعاقباً ترامپ هم او را «مغز گنجشکی» نامید، چالش بزرگی بین آنها پدید آورده که به سختی بشود نادیده‌اش گرفت. آنها همچنین در مورد کمک به اوکراین اختلاف نظر دارند.

کری لیک

کری لیک
سن: ۵۴
شغل: کاندیدای مجلس سنای آمریکا در آریزونا

این مجری سابق تلویزیون، ستاره جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای بود اما در رقابت برای فرمانداری آریزونا شکست خورد، نتیجه‌ای که هرگز بدان تن نداد. لیک مورد تایید ترامپ است و در زمان مبارزات انتخاباتی ترامپ، حکم جانشین او را در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان داشت. اما احتمال دارد جمهوری‌خواهان روی او به عنوان نامزد مجلس سنا سرمایه‌گذاری کنند چرا که در صورت پیروزی او، جمهوری‌خواهان می‌توانند کنترل سنا را در دست بگیرند و از این منظر مهره ارزشمندتری خواهد بود.

کریستی نوم

کریستی نوم
سن: ۵۲
شغل: فرماندار داکوتای جنوبی

قبلا ملکه زیبایی و نماینده کنگره بوده که دومین دوره فرمانداری خود را به عنوان فرماندار داکوتای جنوبی پس از پیروزی قاطعانه در انتخابات ۲۰۲۲ آغاز کرد. او پس از خودداری از اجرای دستور استفاده اجباری از ماسک در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا در کل ایالت، توجه ملی را به سمت خود جلب کرده است. نوم با حمایت زودهنگامش از ترامپ، گمانه‌زنی‌هایی که در مورد جاه‌طلبی‌‌اش برای ریاست‌جمهوری وجود داشت را نقش برآب کرد. اما موضع محافظه‌کارانه او در مورد سقط جنین - و گزارش‌های رسانه‌ها از رابطه‌اش با کوری لواندوفسکی، دستیار سابق ترامپ - می‌تواند برایش در انتخابات دردسرساز شود.

ویوک راماسوامی

ویوک راماسوامی
سن: ۳۸
شغل: مدیر بازرگانی

نامزد سابق جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، یک تازه‌کار سیاسی است که در نقش جانشین غیررسمی ترامپ رفتار می‌کرد و از این نظر مورد تمسخر هیلی قرار گرفت. زمانی که راماسوامی در نظرسنجی‌ها مورد توجه قرار گرفت، ترامپ شروع به تخطئه او کرد اما از  وقتی که این کارآفرین حوزه بیوتکنولوژی از رقابت کنار کشید و حامی ترامپ شد، ترامپ هم شروع به تقدیر از او کرد. راماسوامی اگرچه یک جوان رنگین‌پوست است اما دیدگاهش در مورد بحران اقلیمی و آب‌و‌هوایی با رأی‌دهندگان جوان همخوانی ندارد.

سارا سندرز

سارا سندرز
سن: ۴۱
شغل: فرماندار آرکانزاس

سندرز، سخنگوی مطبوعاتی و فداکار کاخ سفید بود که به شکلی خستگی‌ناپذیر کارش همواره تبلیغ اولویت‌های ترامپ بود و اصرار هم داشت که نه نژادپرست است و نه سکسیست. سال گذشته او به عنوان نخستین فرماندار زن آرکانزاس مشغول به کار شد و در حال حاضر جوان‌ترین فرماندار این کشور است. پدر او، فرماندار و نامزد سابق ریاست‌جمهوری، مایک هاکبی،نویسنده کتاب «راهنمای کودکان برای پرزیدنت ترامپ» و یک کشیش باپتیست است. این سابقه خانوادگی ممکن است به جذب آراء مسیحیان انجیلی به نفع ترامپ کمک کند.

تیم اسکات

تیم اسکات
سن: ۵۸
شغل: سناتور کارولینای جنوبی

مسیحی انجیلی سیاه‌پوستی که خودش را برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح کرد اما دوماه قبل از برگزاری انتخابات آیووا، از شرکت در انتخابات کناره‌گیری و از ترامپ حمایت کرد و به او گفت: «من فقط تو را دوست دارم». او را شاید بتوان گزینه‌ای دانست که حضورش به تقویت نظر رأی‌دهندگان مرد آفریقایی-‌آمریکایی به نفع ترامپ کمک کند. ترامپ، فوریه گذشته در یکی از  سخنرانی‌هایش در پاسخ به سؤالی درباره نامزدهای احتمالی خود برای سمت معاونت به اسکات اشاره کرد و گفت: «بسیاری از مردم در همان جا در مورد آن آقا صحبت می‌کنند.» اسکات مجرد است اما اخیراً حلقه نامزدی به دوست دخترش داده است.

الیز استفانیک

الیز استفانیک
سن: ۳۹
شغل: نماینده منطقه ۲۱‌ نیویورک در کنگره آمریکا

این سیاستمدار نیویورکی، یکی از علی‌رتبه‌ترین زنان جمهوریخواه در مجلس نمایندگان و یکی از اولین اعضای کنگره است که از ترامپ حمایت کرد. او قبلاً میانه‌رو بود اما سال گذشته باعث شد تا رؤسای سه دانشگاه برتر کشور که بابت اتهام «یهودی‌ستیزی» در دانشگاه‌هایشان، در جلسه استماع کنگره ابراز شرمساری کرده بودند، استعفا دهند. همین رخداد برایش شهرت ملی به همراه آورد. او همچنین در استفاده از واژه «گروگان»-عبارتی که ترامپ برای توصیف محکومان حمله 6 ژانویه به کار برد- از ترامپ تقلید می‌کند.

جی دی ونس

جی دی ونس
سن: ۳۹
شغل: سناتور ایالات متحده در اوهایو

این سرمایه‌دار ریسک‌پذیر با کتاب خاطرات خود که در سال ۲۰۱۶ به چاپ رسید به شهرت رسید. او که زمانی منتقد ترامپ بود، اکنون به حامی سرسخت او تبدیل شده و ادعا می‌کند برای مقابله با لیبرال‌هایی که «در رده‌های بالای حکومت و دولت، حوزه تجارت، رسانه‌ها، سرگرمی‌ و دانشگاه‌های آمریکا پراکنده هستند، به نفع طبقه کارگر می‌جنگد». او نظرات پوپولیستی رئیس‌جمهور سابق در مورد مهاجرت و سیاست خارجی «اول آمریکا» را در مورد اوکراین تکرار می‌کند. دونالد ترامپ جونیور[فرزند بزرگ ترامپ] در ژانویه به نیوزمکس گفت: «من عاشق این هستم که یکی مثل جی دی ونس را ببینم. آدمهایی که اساساً همان‌قدر که متحد و همسو هستند، مهاجم هم هستند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان