تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
اوراسیا ریویو:

افزایش نفوذ ایران، عربستان را به واکنش وا می‌دارد

درحالی‌که به نظر می‌رسد عصر پساتحریم برای ایران با کامیابی همراه است، این شرایط برای دشمن اصلی ایران یعنی عربستان نگران‌کننده به نظر می‌رسد چراکه سعودی‌ها با افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه و پیش‌بینی دستیابی احتمالی تهران به تسلیحات هسته‌ای در آینده نزدیک روبرو هستند.
رویداد۲۴- درحالی‌که به نظر می‌رسد عصر پساتحریم برای ایران با کامیابی همراه است، این شرایط برای دشمن اصلی ایران یعنی عربستان نگران‌کننده به نظر می‌رسد چراکه سعودی‌ها با افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه و پیش‌بینی دستیابی احتمالی تهران به تسلیحات هسته‌ای در آینده نزدیک روبرو هستند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از اوراسیا ریویو، نفوذ ایران در منطقه رو به افزایش است و این روند به سبب تعدادی از تحولات صورت می‌گیرد. این پایگاه مدعی است: نخست اینکه سپاه پاسداران ایران و حزب‌الله به‌عنوان نهاد نظامی لبنانی که از حمایت ایران برخوردار است، ورای مرزهای ایران و داخل دیگر کشورهای عربی از جمله سوریه و عراق فعالیت می‌کند. دوم، ایران به شکل قابل‌ملاحظه‌ای در اعمال نفوذ بر بافت اجتماعی لبنان موفق بوده و حزب‌الله حضور پررنگی در داخل لبنان دارد. سوم، دولت عراق تحت نفوذ ایران در مورد تمامی مسائل با تهران مشورت می‌کنند، حتی مسائل جزئی. چهارم، یک رژیم طرفدار ایران یعنی رژیم بشار اسد هنوز قدرت را در سوریه جنگ‌زده به دست دارد.

پنجم، ایران به شکلی روز افزون کنترل خوبی بر جامعه شیعه در داخل بحرین که دارای اکثریت شیعی تحت سلطه سنی است، یافته است. ششم، ایران به حوثی‌هایی که صنعا، پایتخت یمن را با موفقیت از آن خود کرده‌اند، کمک کرده است. مورد نهایی اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت اصلی جهان یک دستاورد سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی قابل‌توجه برای ایران بوده که بر امکان تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران می‌افزاید.

تمامی این عوامل باعث شده عربستان برای نخستین بار با برداشتن گام‌های یک‌جانبه، سیاست درازمدت اقدامات چندجانبه (با همراهی متحدان غربی) علیه ایران را تغییر دهد.

این پایگاه در ادامه مدعی شده: ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی چند دهه‌ای، در حال حاضر دارای هیچ قدرت اقتصادی قابل‌توجهی نیست. سیاست‌گذاران حوزه خلیج‌فارس، به‌خصوص عربستان نگران این نکته هستند که وقتی ایران با شرایط اقتصادی ضعیف، توانایی مشارکت مستقیم در چندین کشور منطقه‌ای را دارد، در عصر جدید پساتحریم که ایران از اقتصادی به قدرت کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس برخوردار خواهد بود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

علاوه بر این، زمانی که ایران به پیشرفت‌های اقتصادی دست یابد، می‌تواند نفوذ موجود در لبنان را تقویت کند و گسترش دهد. ایران مطمئناً دست به تأمین مالی حزب‌الله برای تسریع گسترش فعالیت‌های این سازمان ورای مرزهای عربستان و در خاورمیانه بزرگ‌تر خواهد زد.

این پایگاه در ادامه مدعی می‌شود: اقتصاد قوی ایران همچنین باعث می‌شود نخبگان سیاسی این کشور از جوامع شیعی در کشورهای سنی همسایه حمایت کنند تا ثبات این کشورها را کاهش دهند.

عربستان به‌عنوان دشمن اصلی ایران، حال نگران است که توافق هسته‌ای این کشور مسیر جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را محدود نکند. همین حال هم توافق هسته‌ای از دید سعودی‌ها به پنجره‌ای باز رو به پیگیری صلح‌آمیز برنامه تسلیحات هسته‌ای از سوی ایران تفسیر می‌شود. سعودی‌ها بر این باورند که همان‌طور که این توافق ایران را از نظر مالی تقویت می‌کند، حکومت ایران را قادر به تأمین مالی و نظامی گروه‌های دیگر منطقه چون حزب‌الله خواهد کرد. 

بنابراین به نظر می‌رسد عصر پساتحریم برای ایران با کامیابی همراه باشد و برای دشمنان این کشور به‌خصوص عربستان نگران‌کننده باشد.

کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس به‌خصوص عربستان طی چند سال گذشته نگران احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند. این نشریه مدعی است: امضای توافق هسته‌ای ایران تنها باعث تشدید این ترس‌ها شد و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس حال به دنبال تقویت توانمندی‌های دفاعی خود در مقابل ایران هستند.

به دلیل رشد نفوذ ایران در منطقه و پیش‌بینی احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، عربستان در مکانیسم دفاعی خود محتاط‌تر از گذشته شده است. در این محیط غالب، هر دلیلی قابل‌باور است که عربستان شاید به‌طور محرمانه به سمت توسعه توانمندی تسلیحاتی خود حرکت کند.

شاید این آغاز یک مسابقه تسلیحاتی دیگر است.
 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان