تاریخ انتشار: ۱۴:۵۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
محمدجواد حق‎شناس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

کپی‎برداری «جبهه مردمی انقلاب اسلامی» از استراتژی اصلاح‎طلبان

یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد که بخشی از اصولگرایان روش مهندسی معکوس از استراتژی اصلاح‎طلبان در دوره قبلی ریاست‎جمهوری را مدنظر قرار داده‎اند و تلاش می‎کنند تا با مدیریت جامعه به هدف خود که «نه» به روحانی است،دست یابند.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد که بخشی از اصولگرایان روش مهندسی معکوس از استراتژی اصلاح‎طلبان در دوره قبلی ریاست‎جمهوری را مدنظر قرار داده‎اند و تلاش می‎کنند تا با مدیریت جامعه به هدف خود که «نه» به روحانی است،دست یابند.

انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و اصولگرایان که بنا بود با محوریت آیت‎الله موحدی کرمانی به اجماع دست یابند هنوز به نتیجه‎ای نرسیدند و حتی گفته می‎شود در حال تجدیدنظر بر روی برخی گزینه‎های سابق خود هستند.

یحیی آل اسحاق از اعضای جبهه مردمی نیروهای انقلاب در گفت‎وگویی مطرح کرده است که «مشکل اصلی اصولگرایان اجتهاد زیادی آنان و عدم تعهد به الزامات کار جمعی است.»

گرچه به اصولگرایان توصیه شده که برای احیای نظم تشکیلاتی خود در خانه ناطق‎نوری را بزنند اما به نطر می‎رسد جبهه مردمی انقلاب اسلامی حاضر نیست زیر بار این امر رود و تنها مسئله‎ای که برای او اهمیت دارد این است که حسن روحانی به پاستور بازنگردد و همانطور که آل اسحاق در همین گفت‎وگوی خود هم مورد اشاره قرار داده این احتمال وجود دارد برای کسب موفقیت از گزینه‎ای اصلاح‎طلب حمایت کنند.

محمدجواد حق‎شناس، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره استراتژی تازه اصولگرایان گفت: انسجام حداکثری در جریانی که امروز در قالب اصولگرایی تلاش دارد تا ساز و کار مشخصی را طراحی کند و الگوی مناسبی برای انتخابات ریاست‎جمهوری به معرفی درآورد، مشاهده نمی‎شود.

وی در این‎باره تاکید کرد: بخشی از جریان اصولگرایی از ابتدا سال 92 به اردوگاه جریان مسلطی که نماد آن را اصلاح‎طلبان عهده‎دار بودند و اعضای پیکره‎اش را میانه‎روها و جریان صریح انتخابات نمایندگی می‎کردند، پیوستند و مشاهده شد بر روی کاندیدای مشترکی مانند حسن روحانی به ویژه با رد صلاحیت آقای هاشمی، توافق کردند.

حق‎شناس در این خصوص افزود: این بخش از اصولگرایان با توجه به امتیازات قابل توجهی که از آقای روحانی در ابتدای دوره ریاست جمهوری گرفتند و ادامه هم دارد، پیوندشان با میانه‎روها محکم‎تر از پیش شد، بنابراین این گروه همچنان از رئیس‎جمهور حمایت به عمل خواهند آورد و نمادشان آقایان ناطق‎نوری، علی لاریجانی و علی مطهری است که پشت سر روحانی ایستاده‎اند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره امتیازات اصولگرایان از حسن روحانی گفت: مشخصا وزارت کشور گزینه این مجموعه بود و برخی از وزرا در این چهارچوب جای گرفتند که می‎توان به چهره‎هایی مانند آقای شهیدی در بنیاد شهید، عباس آخوندی در وزارت مسکن و آقای زنگنه در وزارت نفت اشاره کرد که  تا حدودی می‎توان گفت این افراد گزینه‎هایی بودند که با رضایت اصولگرایان انتخاب شدند.

وی با تاکید بر اینکه بخشی نمایندگی این گروه در دولت حضور دارد، اظهار داشت: در انتخاب هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مشاهده شد که این بخش از دولت به نوعی رفتار کردند که آقای لاریجانی در مقام ریاست قرار گیرد و مجموعه‎ای از نمایندگان مجلس که در لیست امید قرار داشتند به سمت لایجانی حرکت کردند. لذا این قسمت از اصولگرایی همچنان بر حمایت خود از روحانی ایستادگی خواهد کرد تا موقعیتش حفظ شود.

حق‎شناس در ادامه توضیح داد: در کنار این گروه، جریانی در اصولگرایی وجود دارد که به روحانی متمایل نیست در این طیف از سعید جلیلی گرفته تا محمدباقر قالیباف، محسن رضایی و علی‎اکبر ولایتی حضور دارند و به نظر می‎رسد که امروز آن جریان در حال تلاش است که با عنوان جدید ساز و کار «جبهه مردمی انقلاب اسلامی» صحنه انتخابات را نمایندگی کند.  

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه اضافه کرد: اولویت اول «جبهه مردمی انقلاب اسلامی» که در دستور کار قرار گرفته، این است که به جای فرستادن یک نامزد اصولگرا به پاستور، روحانی از رفتن به آن باز یماند. لذا در این رابطه برای آنها حرکت با یک اصلاح‎طلب از اصولگرا راحت‎تر خواهد بود و با این ترفند بهتر می‎توانند به هدف دست یایند.

وی در ادامه یادآور شد: به نظر می‎رسد که سخن امروز آقای آل اسحاق به عنوان چهره معتدل جریان مورد بحث نشان ازاین دارد که کم‎کم دارند از اهداف‎شان رونمایی می‎کنند و در حوزه نقد روحانی ورود پیدا کرده‎اند، اما از آنجا که خود گزینه شاخصی ندارند جریان رقیب را مورد توجه قرار خواهند داد.

حق شناس افزود: در واقع این روش یک مهندسی معکوس از استراتزی اصلاح‎طلبان در دوره قبلی ریاست جمهوری است. اصلاح طلبان تلاش کردند با رای به روحانی که اصولگرا بود در انتخابات نقش بازی کنند. امروز گروه جبهه مردمی انقلاب اسلامی در واقع به دنبال یک کپی‎برداری از این امر هستند و تلاش می‎کنند تا با مدیریت جامعه به هدف خود که «نه» به روحانی است حتی با یک گزینه معتدل، دست یابند. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان