تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

پیگیری استیضاح آخوندی دور از تریبون مجلس/واکنش لاریجانی به اصرارهای قاضی‌پور:وسط بودجه که نمی‌شود

استیضاح وزیر راه موضوعی بود که پایش به تذکر،‌اخطار و گفتگوی مخفیانه رئیس مجلس و نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز باز شد.
رویداد۲۴- استیضاح وزیر راه موضوعی بود که پایش به تذکر،‌اخطار و گفتگوی مخفیانه رئیس مجلس و نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز باز شد.

 نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز-سه شنبه، 26 بهمن- مشغول رفع ايرادهاي شوراي نگهبان به لايحه برنامه ششم توسعه بودند، اما موازي با اين دستور كار، موضوعي ديگري نيز از سوي نمايندگان پيگيري شد.

استيضاح عباس آخوندي وزير راه، نكته‌اي بود كه چند نماينده در ميان اظهار نظرشان در مورد مواد لايحه برنامه ششم توسعه به آن اشاره كردند.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اولين نفري بود كه  در تذکری شفاهی با اشاره به جمع آوری 80 امضا برای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: نظر کمیسیون عمران درباره استیضاح وزیر راه اعلام شده است. رئيس مجلس  استیضاح آخوندی را معطل رفت و آمدهای اداری نکند.

پس از فرهنگي، اين نادر قاضي پور بود كه مسير پيگيري استيضاح آخوندي را پيش گرفت و با تكيه به اخطار قانون اساسي خطاب به رئيس مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرشازی با امضای جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شده است. چرا بررسی این استیضاح در صحن علنی در دستورکار قرار نمی‌گیرد؟ چرا به قسم خود مبنی بر تعهد به اجرای درست آیین‌نامه داخلی مجلس پایبند نیستید؟

رئيس مجلس نيز پس از پايان اين اخطار، پاسخ داد: هنوز نامه‌ای به دست هیئت رئیسه نرسیده است و ما هم به قسم خود پایبند هستیم.

اخطار و تذكرهاي نمايندگان خواهان استيضاح آخوندي به همين نقطه ختم نشد، چه آنكه در دقايق پاياني مجلس در حالي كه نمايندگان به دنبال رفع ايرادهاي شوراي نگهبان بودند، نادر قاضي‌پور با حضور در جايگاه هيئت رئيسه از اكبر رنجبرزاده درخواست مي‌كرد كه استيضاح را اعلام وصول كند.

تكرار درخواست قاضي‌پور تا جايي ادامه يافت كه علي لاريجاني براي لحظاتي از تريبون فاصله گرفت و تلاش كرد به آهستگی سخن گفته و نادر قاضي پور را براي صرف نظر كردن از بيان استيضاح در شرایطی كه مجلس درگير لايحه برنامه ششم توسعه و پس از آن لايحه بودجه است، مجاب كند.

رئيس مجلس در حالي كه به آهستگي صدايش از تريبون مجلس به گوش مي‌رسيد، در پاسخ به اصرار قاضي پور گفت: چشم در هيئت رئيسه مطرح مي كنيم. چشم. وسط بودجه كه نمي‌شود بررسي كرد. ‌يكشنبه بودجه داريم.

در اين ميان صداي آهسته نادر قاضي پور به گوش مي‎رسيد كه اصرار داشت:«نه يكشنبه بذاريم.»

لاريجاني هم پاسخ مي‌داد: خب  چه كنيم؟ نمي‌شود.اجازه بدهيد اين-ايرادهاي شوراي نگهبان در مورد لايحه برنامه ششم- را حل كنيم.

نكته اي كه قاضي پور در برابر آن تأكيد كرد كه «خب جلسه تمام مي شود.»، اما سرانجام اين گفتگوي آهسته و با فاصله اندك از تريبون مجلس به اين جمله رئيس مجلس ختم شد كه «خب بدهيد. چه كنيم!»

البته لحظاتي بعد از اين گفتگوي پينگ پنگي آهسته، رئيس مجلس ختم جلسه صبح مجلس را اعلام كرد و ادامه بررسي ايرادهاي شوراي نگهبان به جلسه عصر موكول شد.


نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان