تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
پارسایی، سخنگوي فراکسیون امید در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

طرح برخورد با برهم زنندگان مراسم‎های رسمی اصلاح می‎شود

سخنگوي فراکسیون امید بیان کرد که طرح" بر هم زنندگان مراسم های رسمی " ممکن است دچار تغییرات و اصلاحات اصولی قرار گیرد تا از نظر شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نباشد.
رویداد۲۴سخنگوي فراکسیون امید بیان کرد که طرح «برخورد با بر هم زنندگان مراسم‎های رسمي» ممکن است دچار تغییرات و اصلاحات اصولی قرار گیرد تا از نظر شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نباشد. 

نمایندگان مجلس شورای  اسلامی طرحی را به تدوین درآورده‎اند که بر اساس آن مجازاتی برای برهم زنندگان مراسم رسمی، عرفی و معمولی مشخص شده است.

در این طرح آمده است، هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی یا مراسمی که عرفاً بدون مجوز تشکیل می‌شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می شود و نیروی انتظامی موظف است فوری فرد یا افراد را بازداشت و تا تحویل به مقامات قضایی نگهداری کند. این بند شامل کسانی که در هر مقام ومسئولیتی باشند، نیز می شود.

طرح فوق  همچنین به این نکته اشاره دارد که مسئولان در هر مقام اداری، اجرایی، نظامی، انتظامی، سیاسی و غیر آن باید امنیت جلسات مذکور را تأمین و ازهراقدامی که موجب اخلال و توقف و تعطیل جلسات شود جلوگیری نمایند و در صورت تعلل حسب مورد به انفصال موقت یا دایم از خدمات دولتی محکوم می‌شوند. قوه قضائیه موظف است بدون تشریفات رسیدگی در کمتر از یک ماه حکم لازم را صادر و اعلام کند.

بهرام پارسایی، سخنگوي فراکسیون امید در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص این طرح گفت: در برخی از اخبار مطرح شده که این طرح مربوط به فراکسیون امید است در حالیکه چنین نیست، طرح مورد اشاره در کل مجلس مطرح شده و برخی از اعضای فراکسیون هم آن را به امضا درآورده اند.

پارسایی درادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه در طی چند سال گذشته گروه های خودسر هدایت شده یا نشده در مسیر تریبون‎های شخصیت‎های سیاسی و احزاب داخلی خلل به وجود آورده‎اند وبا ایجاد مانع بر سر بیان نظرات آنان، نظم جلسات را بر هم ریخته‎اند، مجلس درصدد طرحی برای ساماندهی و حل این مشکل برآمد، به ویژه آنکه این افراد اغلب به فرد یا نهادی هم پاسخگو نیستند.

وی درباره سرانجام این طرح از نظر شورای نگهبان بیان کرد: طرح مورد بحث ممکن است  دچار تغییرات و اصلاحات اصولی قرار گیرد تا از نظر شورای نگهبان ایرادی به آن وارد نباشد. به هر حال امیدواریم که مورد تائید واقع شود و دیگر مشکلاتی از این دست نبینیم.

سخنگو فراکسیون امید درباره مشکل سازبودن آن برای خبرنگاران، ابراز کرد: انگیزه این طرح بدون شک ایجاد امنیت برای کنترل جلسات و آزادی بیان تمام شخصیت‎های سیاسی مانند نمایندگان، مسئولان کشوری، احزاب و سانه ها است وخارج از این هم نیست. بنابراین برای ایجاد محدودیت‎های جدید نبوده و به هیچ وجه  چنین نیتی درآن وجود نداشته است. 

پارسایی در ادامه افزود:  نباید فراموش کرد که در حال حاضر متن ملاحظه شده، فقط  یک طرح است، بنابراین در صورتی که بین  سیاسیون و یا حقوقدانان که در این رابطه صاحب نظر هستند، نقدی به آن وارد می‎دانند، آن را برای مجلس ارسال کنند.

وی درباره بازدارندگی و اجرا این طرح تاکید کرد: برخی از قوانین مسکوت مانده اند، ولی قوانینی مانند طرح مورد بحث از آنجا که با حساسیت افکار عمومی روبرو است بنابراین به اجرا در می‎آید و قدرت بازدارنگی دارد.

سخنگو فراکسیون امید درباره شخصیت‎های قضایی و سیاسی که مجوزهای صادر شده را لغو می‎کنند، اظهار داشت: در این رابطه قانون موجود هست و هر کسی باید در حیطه اختیارات خود عمل کند، مسئله ای که الان قانون مشخصی ندارد، نیروهای خودسر است.

پارسایی در پایان در رابطه با نظر اعضای خانه ملت با این طرح یادآور شد: امیدواریم که به تصویب برسد زیرا همانطور که مطرح شد از نیازهای جامعه امروزاست.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان