تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
صادق زیباکلام در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چرا احمدی‎نژاد را محاکمه نمی‎کنند؟

یک استاد دانشگاه در رابطه با محاکمه محمود احمدی‎نژاد تاکید کرد: وقتی به سال‎های اول احمدی‎نژاد تا زمانی که ماجرای قهر 11 روزه پیش می‎آید، می‎پردازیم تمام قدرت‎ها کمر بسته بودند تا در خدمت او باشند بنابراین چگونه امکان دارد احمدی‎نژاد را محاکمه کنند اما صدا‎وسیما، قوای قضایی و قانونگذاری و تمام نهادهای و نیروهایی که تحت امر او بودند را بدون محاکمه باقی بگذارند.
رویداد۲۴-  یک استاد دانشگاه در رابطه با محاکمه محمود احمدی‎نژاد تاکید کرد: وقتی به سال‎های اول احمدی‎نژاد تا زمانی که ماجرای قهر 11 روزه پیش می‎آید، می‎پردازیم تمام قدرت‎ها کمر بسته بودند تا در خدمت او باشند بنابراین چگونه امکان دارد احمدی‎نژاد را محاکمه کنند اما صدا‎وسیما، قوای قضایی و قانونگذاری و تمام نهادهای و نیروهایی که تحت امر او بودند را بدون محاکمه باقی بگذارند.   
  
12 اسفندماه بود علیرضا احمدی‎نژاد، پسر محمود احمدی‎نژاد در حساب کاربری خود در توئیتر گفته بود که «روز 15 اسفند ماه به یاد ماندنی می‎شود.» کاشت نمایشی و تیلیغاتی درخت توسط محمود احمدی‎نژاد همراه با حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشائی و به راه انداختن یک حساب کاربری در توئیتر همان مواردی بود که از نگاه آقازاده احمدی‎نژاد آن را به یادمانی نامیده بود.

این در حالی است که توئیتر که آقای احمدی نژاد به سراغ آن رفت در زمان دولت او فیلتر و راه استفاده از آن برای عموم مردم بسته شده بود. همین مسئله واکنش‎های فراوانی درشبکه‎های اجتماعی به راه انداخت و استفاده از این فضای رسانه‎ای مجدد نام محمود احمدی‎نژاد را بر سر زبان‎ها انداخت.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که آغاز فعالیت های رسانه‎ای محمود احمدی‎نژاد گفت: در این رابطه باید دو بحث را در نظر گرفت اول استفاده درست و اصولی از رسانه و موضوع دوم بهره‎برداری پوپولیستی و عوامفریبانه از آن که جدا از ایران در آمریکا هم شاهد برخی رفتارهای پوپولیستی رسانه‎ای از سوی آقای ترامپ، رئیس جمهور آن کشور هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: هنر آقای احمدی‎نژاد در طول 6 سال اول ریاست جمهوری‎اش سوء استفاده پوپولیستی از رسانه بود. رسانه ملی یعنی صداوسیما حداقل دراین 6 سال به طور کامل در اختیار او قرار داشت و در سفرهای استانی همراهش بود. احمدی‎نژاد هم  به گونه‎ای صحبت می‎کرد که باعث جذب خیلی از مخاطبین و افکار عمومی می‎شد. در یک کلام رئیس‎جمهور سابق تخصص و استعداد زیادی در تجمع جمعیت و ایجاد موج‎آفرینی دارد، اما نکته اینجاست که چنین حرکت‎هایی را تا جایی می‎توان پیش برد که دارای محتوا باشد و از یک بخشی که فاقد این امر می‎شود دیگر جلو نمی‎رود. 

زیباکلام در ادامه تاکید کرد: به عنوان مثال یکی از سوژه‎هایی که احمدی‎نژاد به شدت دنبال می‎کرد و از آن بهره‎برداری پوپولیستی می‌برد، موضوع مبارزه با فساد بود. او در همان سال 84 که برای انتخابات با مرحوم آیت‎الله هاشمی به رقابت پرداخت به کرات مسئله فساد و اینکه آمده چیزهایی را که از بیت‎المال خوردند و بردند را بستاند را مطرح کرد.

این استاد دانشگاه افزود: احمدی‎نژاد در واقع یک تبلیغات و موجی در این خصوص  به راه انداخت. فراموش نکردیم در یکی دو سال اول ریاست جمهوری‎اش مدام تاکید می‎کرد که اگر مفسدین و اشراف سر جایشان ننشینند و در برابر او قرار گیرند لیست‎شان را از جیب‎اش خارج خواهد کرد و به مردم افشا می‎کند، البته چنین نظراتی با احساسات فراوان جمعیت مواجه می‎شد، اما نشان می‎داد نه تنها در آن سال‎ها مبارزه با فساد شکل نگرفت بلکه بیشتر از گذشته هم به سمت آن حرکت کردیم که در نتیجه آن نام دولت احمدی‎نژاد به عنوان یکی از فاسدترین دولت‎های کشور ثبت شد.

وی افزود: امروز اگر احمدی‎نژاد مجدد بخواهد بحث فساد را پیش بکشد دیگر آن موج راه نمی‎افتد، بنابراین چنین بهره‎برداری‎هایی تا جاهایی پاسخگو نیاز طرح کننده آن است. بر فرض اگر رئیس‎جمهور سابق بخواهد موضوعی را برجسته کند احتمالا به سراغ موضوع محیط‎‎زیست و وضعیت مردم خوزستان خواهد رفت. در چنین شرایطی اگر جامعه ما سالم و باز باشد می‎توان حتی در همین ارتباط هم یقه احمدی‎نژاد را گرفت و به او گفت در هشت سال ریاست جمهوری‎اش که با ثروت زیادی همراه بود چه گامی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه برداشته و یا چه حرکتی برای اینکه مردم خوزستان به این روز نیافتند را انجام داده یا اینکه چند هلی‎کوپتر آب پاش خریداری کرده است.   

زیبا کلام در ادامه توضیح داد: اگر مطبوعات آزاد باشند،اتفاقا یک مقدار جلوی رفتارهای پوپولیستی گرفته می‎شود همانطور که رسانه‎ها در آمریکا برای برخی حرکت‎های آقای ترامپ مانع ایجاد کردند و به همین دلیل هم بود که رئیس جمهور آمریکا نسبت به برخی رسانه‎های این کشور بعض و کینه پیدا کرده است. مشکل ایران در این بخش قراردارد که به دلیل محدودیت آزادی رسانه، اصحاب حکومت می‎توانند بهره‎برداری های خاص خود را داشته باشند و دیگران اگر بخواهند دست به افشاگری بزنند آن زمان با قوه قضائیه مواجه می‎شوند، بنابراین وضعیتی که در رسانه هست به گسترش پوپولیست در کشور کمک می‎کند.      

این استاد دانشگاه در ادامه در رابطه با ضرورت بهره‎برداری روحانی و اصلاح‎طلبان از فضای مجازی و رسانه‎ای برای مقابله با موج‎سازی‎های تخریبی رقبا یادآور شد: در رابطه با بهره‎برداری اصلاح‎طلبان و دولت روحانی از فضای رسانه طبیعی است که نه تنها هیچ بهره‎برداری از رادیو و تلویزیون نمی‎توانند بکنند، بلکه ظرف چند سال گذشته که روحانی رئیس‎جمهور بود رسانه ملی تا جایی که توانست علیه او حرکت کرد و تریبون‎های نمازجمعه هم تا حد امکان دولت روحانی را به نقد کشاندند.

وی در این رابطه اضافه کرد: البته این را قبول دارم که نقاط  ضعفی وجود دارد و دولت روحانی آن طور که باید و شاید نتوانسته از رسانه بهره‎برداری کند ولی از آنجا که رسانه‎ها به حکومت تعلق دارند، دولت نتوانست به صورت عادلانه و منصفانه از آنها استفاده کند. صداوسیما یک روز هم در اختیار روحانی قرار نگرفته چه در خصوص مسائل برجام و چه اتفاقاتی که در کشور می‎افتد، در واقع صداوسیما به گونه‎ای رفتار می‎کرد که انگار موضعی بر علیه روحانی دارد.

زیباکلام در این رابطه که با توجه به اینکه نام دولت احمدی‎نژاد تحت عنوان فاسدترین دولت در کشور به ثبت رسیده، آیا زمان محاکمه او فرا نرسیده است، اظهار داشت: احمدی‎نژاد را نمی‎توانند در دادگاه محاکمه کنند زیرا اگر چنین شود تمام نهادهای قدرتی که بی‎محابا و تمام قد از او حمایت می‎کردند باید پاسخگو باشند. وقتی به سال‎های اول احمدی‎نژاد تا زمانی که ماجرای قهر 11 روزه پیش می‎آید، می‎پردازیم تمام قدرت‎ها کمر بسته بودند تا در خدمت او باشند بنابراین چگونه امکان دارد احمدی‎نژاد را محاکمه کنند اما صدا‎وسیما، قوای قضایی و قانونگذاری و تمام نهادهای و نیروهایی که تحت امر او بودند را بدون محاکمه باقی بگذارند.   
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
4
چکارش میشه کرد این تاوانی که سر بی عقلی خودمون باید پس بدیم احمدی مفسد شعار مبارزه با فساد میده و ...واسه مملکت متاسفم که به احمدی نژاد بها میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
5
به علت خیانت درحق ملت ایران ودزدیهای پی در پی دردولتش باید محاکمه بشه...
امير
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
5
محاكمه أحمدى نژاد يعنى محاكمه خيلى ها.نميشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
3
احمدی نژاد هزینه ای بود باید می پرداختیم تا بدونیم هیچ رابطه ی معنی داری بین کاپشن و ساده زیستی (راست یا دروغ)با حکومت داری وجود نداره! هرچند هزینه سنگینی بود اما باید می پرداختیم. ما ملت تجربه هاییم نه پیش بینی و پیش نگری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
ینی واقعا اینقدر درک تون پائین بود؟ ما که این قوه تشخیص رو داشتیم و در هیچ دوره ای بهش رای ندادیم چرا باید در آتش نادانی شما بسوزیم؟ هیچکس هم با این جرثومه ی کوتوله هیچ برخوردی نداشته باشه و شایدم جرأتشو ندارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
با پاسخ ناشناس موافقم.ما هرگز به او رای ندادیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۷
1
3
اگرقرار باشد احمدی نزاد را محاکمه کند باید خیلی ازاصول گرایان را محاکمه کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
1
3
خاطرتون جمع
درجای احمدی نژاد بیگناهان محاکمه میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
1
1
أو يك آدم كذاب ببخشيد دروغگو ميباشد و براحتي ميتواند با زبان خاص هر منطقه و قومي صحبت كند و مردم سراسر احساس ما را گول بزند ولي اينبار مردم ولايي ما او و اهدافش را بخوبي شناخته اند و حتي اندازه ارزني بهايش نمدهند حتي اگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
بهت قول میدم اگه دوباره بیاد همین خوده تو دوباره بهش رای میدی
مقدم
|
Germany
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹
2
1
یک کلام هم از مادر عروس اخه اگر اجمدی نژاد رو بخوان محاکمه کنن سران فتنه رو و تو که از اونها دفاع میکنی رو باید قصاص کنن
مقدم
|
Germany
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
2
1
اگر احمدی نژاد محاکمه شود سران فتنه 88 باید قصاص بشن چون باغث شدن ئه ها نفر شهید بشن
مقدم
|
Germany
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
1
1
اقای زیبا کلام خاینت کردن خانواده رفسنجونی تو فتنه 88 یادته خفه خون گرفتن رفسنجونی تو فتنه 88 یادته اون پیر زن همسر رفسنجونی موقع رای گیری سال 88 یادته که گفت اگر فلانی رئیس جمهور نشد مردم بریزید تو خیابان اینها رو کی محاکمه کننکی باید اموال مهدی رفسنجونی رو توقیف کنن جو گیر نشو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱
1
0
لابد لیست اشراف توجیب کاپشنش بوده تو تشت حموم شستنش که نشون ملت نداد! یا شایدم ترجیح در مقایسه باخودش وهمدساش که همه چی رو شخم زدن شعبده جیب رو کنار بذاره ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
1
بهتربن دولت دولت احمدی نزادبودمردم گرسنه نبودندمثل حالا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان