تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
الشرق الاوسط مطرح کرد

کشمکش ایران و اسرائیل در سوریه

در پی شکست نیروهای سوریه و تأثیر آن بر رژیم بشار اسد، تعدادی از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به توافق صلحی که می‌توانست منافع حامیان رژیم اسد و ایران را تأمین کند، هشدار دادند.
رویداد۲۴- در پی شکست نیروهای سوریه و تأثیر آن بر رژیم بشار اسد، تعدادی از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به توافق صلحی که می‌توانست منافع حامیان رژیم اسد و ایران را تأمین کند، هشدار دادند.

به گزارش  رویداد۲۴ به نقل از الشرق الاوسط، اسرائیل تأکید می‌کند هرگونه برنامه برای پایان دادن به این جنگ نباید به ایران اجازه دهد که به‌عنوان یک قدرت نظامی در سوریه حضور داشته باشد، چراکه تهدیدی برای امنیت این رژیم محسوب می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در این رابطه صحبت کرد و گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را در جریان این مسئله قرار می‌دهد چراکه وی را «پدرخوانده» حل‌وفصل بحران سوریه می‌داند.

نتانیاهو گفت اسرائیل مخالف ترتیبات حل‌وفصل بحران سوریه نیست اما به‌شدت با احتمال حضور نظامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سوریه مخالفت خواهد کرد.

الشرق الاوسط مدعی است که امکان حضور ایران در سوریه به همراه نیروهای لبنانی و عراقی‌اش توازن منطقه‌ای را تهدید خواهد کرد و امنیت ترکیه، عراق اردن و حوزه خلیج‌فارس را به خطر خواهد انداخت.

به عقیده نویسنده مقاله این نشریه، این امکان وجود دارد که ایران درنهایت متقاعد شود که با اسرائیل به تفاهم برسد و به نقش نیروهای نیابتی خود مانند حزب‌الله در لبنان یا حماس در غزه که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند، پایان دهد.

شاید این شائبه ایجاد شود که چرا اسرائیل از زمان مذاکرات ژنو شروع به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه کرد و طی شش سال جنگ در این کشور سکوت اختیار کرده بود.

شاید به این دلیل باشد که حال یک‌راه حل سیاسی مشهودتر از گذشته به نظر می‌رسد.

اسرائیل از زمان آغاز بحران، مخالف هرگونه تغییر در دمشق بود چراکه نزدیک به نیم‌قرن با این رژیم همزیستی داشته و علیرغم مخالفت‌ها و دشمنی‌ها، تل‌آویو بر این باور است که سوریه بیش از دو همسایه دیگر، یعنی مصر و اردن که دارای توافق صلح با آن‌ها است، امن بوده است.

بااین‌حال، ضعف سوریه در توانمندی‌های نظامی و اراده ایران برای جبران این ضعف با استفاده از نیروهای خود و دیگر نیروها، ابعاد امنیتی و سیاسی کل منطقه را تحت تأثیر قرار داده است.

آیا با تمام حمایت‌های رو به رشد روسیه از نیروهای سوریه، می‌توان به درگیری در این کشور پایان داد و صلح را برقرار کرد؟

روسیه نه‌تنها نیروهای جنگنده این رژیم را تأمین می‌کند بلکه حتی نیروهای پلیسی که ترافیک را در برخی شهرهای سوریه سازماندهی می‌کنند را هم تأمین می‌کند. 

احتمالاً برخی بازیگران منطقه‌ای ازجمله اسرائیل، اردن و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مخالف پر شدن خلأ امنیتی و نظامی سوریه با استفاده از نیروهای روسیه یا دیگر بازیگران منطقه‌ای نخواهند بود، البته تا زمانی که به آن‌ها نیاز اشد و شامل نیروهای ایرانی نشوند.

اما سؤال اینجا است که آیا روسیه می‌خواهد چنین مسئولیت مهمی را بر عهده بگیرد و آیا دولت سوریه می‌پذیرد که متحد ایرانی خود را کنار بگذارد؟

علاوه بر این، آیا ایران می‌پذیرد که سوریه را با دست‌خالی ترک کند؟

نباید فراموش کنیم که ایران از طریق سوریه، عراق را برای آمریکا جهنم کرده است. احتمال رسیدن به توافقنامه‌ای موفقیت‌آمیز در سوریه به تفسیر نقش ایران و نیروهایش بستگی دارد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان