تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵

جزییاتی از ماجرای رد تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری/ چرا روز درختکاری امسال شهردار در کنار رهبری نبود؟

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر لابی‌های صورت گرفته در مجلس در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را تعجب آور و جای تاسف خواند و گفت: رد کردن این موضوع مهم که مطالبه مردم بوده است، لکه سیاهی بر کارنامه مجلس این دوره خواهد بود.
رویداد۲۴-رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر لابی‌های صورت گرفته در مجلس در جریان تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را تعجب آور و جای تاسف خواند و گفت: رد کردن این موضوع مهم که مطالبه مردم بوده است، لکه سیاهی بر کارنامه مجلس این دوره خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، رحمت الله حافظی در حاشیه جلسه علنی امروز شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به رد تحقیق و تفحص در مجلس، گفت: موضوع واگذاری املاک موضوعی است که وجود تخلف در آن اثبات شده و آقای توکلی، متولی سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هم صراحتا در گزارش خود وقوع تخلف را اعلام می‌کند اما ولی وقتی موضوع در مجلس مطرح می‌شود لابی‌هایی را از نمایندگان مجلس می‌شنویم که بسیار جدی است و جای تعجب و تاسف دارد.

وی گفت: تعلل مجلس در این مورد قابل توجه است، افکار عمومی این موضوع را مطالبه می کند و این یک لکه سیاه بر کارنامه مجلس در این دوره است که آنچه تخلف آشکار بوده را از دستور خارج می کند؛ بهتر بود که خود شهرداری مطالبه می کرد تا بیائید و بررسی کنید، اگر مشکلی بود بیان کنید تا اصلاح کنیم و اگر تخلفی هم نیست اعلام کنید که باعث سربلندی مجموعه شود.

حافظی گفت: تحقیق و تفحص لزوما به این معنا نیست که شهردار مجرم بوده یا تخلفی صورت گرفته، بلکه از جهت مطالبه افکار عمومی و برای ایجاد شفافیت باید نمایندگان مجلس بیایند و بررسی کنند و نهایتا اینکه بعد از تحقیق و تفحص بگویند هیچ فسادی رخ نداده و جایی اجحاف نشده و حق کسانی که ملک گرفته اند هم بوده است!

او افزود: در صحن شورا که نهاد بالادست شهرداری است هم در مورد تحقیق و تفحص مخالفت می شود و عده ای می گویند تحقیق و تفحص وظیفه ما نیست و نمایندگان مجلس باید وارد شوند، در حالی که همین اعضای شورا در دوره های قبلی، مصوبه تحقیق و تفحص از یکی از زیرمجموعه های شهرداری را داشته اند، چطور حالا می گویند وظیفه شورا نیست؟ بعد هم عنوان تحقیق و تفحص این طرح را خط می زنند و عنوان بررسی و نظارت را می‌گذارند اما جالب است که در صفحه دوم پیوست این طرح، کلمه تحقیق و تفحص وجود دارد و فقط روکش طرح را عوض کرده اند. حالا همین نظارت و بازرسی را هم اعمال نکرده اند و در کشوی میزشان باقی مانده است. بیش از 7 ماه از این جریان گذشته و هنوز هیچ خروجی و پاسخی را شاهد نبوده ایم و این روند نشان می دهد که این کار در حال هدایت است و قرار نیست پاسخی داده شود.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر در پاسخ به این سوال که شائبه مسائل حقوقی در مورد همزمانی بررسی این موضوع در قوه قضاییه و مجلس بوده، افزود: این موضوع نمونه نقض همزمان دارد، مگر صندوق ذخیره فرهنگیان همزمان در قوه قضائیه و مجلس مورد بررسی قرار نگرفت؟ پس چرا در مجلس بررسی شد. اینها سوالاتی است که نمایندگان مجلس باید پاسخ بدهند؛ این رفتارهای دو گانه قابل قبول نیست.

او در پاسخ به این سوال که حالا در این مرحله هنوز هم امکان پیگیری وجود دارد یا نه، گفت: این امکان وجود دارد که کمیسیون اصل 90 وارد شود یا می شود عده ای از نمایندگان یا حتی شهروندان مستقیما به سیستم قضایی شکایت کنند.

حافظی وجود لابی‌های مختلف در مجلس و با نمایندگان از سوی شهرداری تهران را طبیعی برشمرد و گفت: وقتی تعدادی از نمایندگان مجلس مشاور شهردار تهران هستند یا برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس 10 میلیارد تومان تراکم از شهرداری می گیرد چه باید فکر کرد؛ این روند قابل تامل و بررسی است و باید پرسید که این تراکم به چه منظور و برای چه مطالباتی بوده است؟

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا از روند پیگیری پرونده در قوه قضاییه خبری دارد یا نه، گفت: تا جایی که می دانم حدود 200 نفر را تاکنون احضار و بازپرسی ها انجام شده و باید منتظر اعلام نظر نهایی باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که دادستانی هنوز در مورد نتایج پرونده اعلامی نداشته اما آقای چمران در جلسه گفتند که اعضای شورا در این پرونده ملکی دریافت نکردند در حالی که یکی از اعضا به صراحت اعلام کرد که با تخفیف ملک گرفته ام؟ گفت: این جواب را خود آقای چمران باید بدهند. حداقل 4 عضو شورای شهر را می‌شناسم که در منازل سازمانی شهرداری سکونت داشته اند؛ آیا بابت این سکونت اجاره‌ای می‌داده‌اند؟ مبلغ آن چقدر بوده و آیا بر اساس قیمت روز بوده است؟ یک نفر از اعضا هم صراحتا در جلسه اعلام کرد که ملک گرفته اما سه نفر دیگر ملک به نامشان منتقل نشده است و تا جایی که می دانم سند به نامشان منتقل نشده و یک نفر قبل از این اتفاق جا به جا شده است.

حافظی در ادامه به کاشت نهال توسط رهبری در روز درختکاری اشاره کرد و گفت: اولین بار است که روز درختکاری فرا می رسد و مقام معظم رهبری (مدظله) به تنهایی این کار را انجام می دهند. این اقدام ایشان معنا دارد و حکایت از نارضایتی ایشان از متولیان این امر ار جمله شورای شهر است. در 10سال گذشته وقتی درختکاری انجام می شد، آقای شهردار حضور داشتند ولی وقتی در آخرین سال شهرداری آقای قالیباف می بینیم مقام معظم رهبری به تنهایی این کار را انجام می‌دهند، مبین این است که ایشان از عملکرد شهرداری خصوصا در این موضوع فضای سبز و درختان و باغات رضایت ندارند. امیدواریم شهردار بعدی حداقل به این موضوع توجه و در صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به حق بیمه گروهی آتش نشانان و عدم پرداخت آن هم گفت: قراردادی بین شهرداری و یک شرکت بیمه گر وجود داشته و به واسطه این که تعهدات شهرداری پرداخت نشده (اسنادش هم موجود است) شرکت بیمه خسارتی که باید در رابطه با حادثه پلاسکو به خانواده شهدای آتش نشان پرداخت می‌کرد راکد گذاشته و این هم یکی از شاهکارهای شهرداری است.

به گفته حافظی، در مورد منابعی که برای ارتقاء تجهیزات آتش نشانی دو سه سال گذشته از محل عوارض پیش بینی شده است، هم تذکری دادیم که هنوز شهرداری جواب آن را نداده است.

وی در ادامه به چند مورد تذکر به شهرداری که هنوز پاسخی داده نشده است، گفت: یکی از این تذکرات واگذاری برخی از سوله های مدیریت بحران به حوزه‌های مختلف بود. حداقل 5-6 تا از این سوله ها به مبادی مختلف واگذار شده که خارج از ماموریت و وظیفه اصلی و پیش بینی شده برای این سوله هاست و هنوز شهرداری پاسخی نداده است.

حافظی در ادامه گفت: شهردار و معاونان شهرداری در جلسات مختلف مدعی شدند که از سازمان‌های نظارتی تقدیرنامه‌هایی در موضوع شفاف سازی و مبارزه با فساد اداری دریافت کردند که تذکر دادم این تقدیرنامه ها را برای شورا ارسال کنید ولی تا این تاریخ که دو ماه گذشته هنوز مکاتبه ای برای شورا ارسال نشده است.

47234

 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان