تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

وعده افزایش یارانه ناشی از رواج پوپولیسم در کشور است

صادق زیباکلام درباره خطر افزایش یارانه با توجه به وعده‎های کاندیداهای احتمالی ریاست‎جمهوری گفت: یکی از بزرگ‌ترین آفت‎های نظام ما رواج پوپولیسم است و از مصادیق کامل و بارز آن می‎توان به همین مسئله پرداخت یارانه اشاره کرد که فرقی در اصولگرا یا اصلاح‎طلب بودن طراح آن وجود ندارد.
رویداد۲۴- صادق زیباکلام درباره خطر افزایش یارانه با توجه به وعده‎های  کاندیداهای احتمالی ریاست‎جمهوری گفت: یکی از بزرگ‌ترین آفت‎های نظام ما رواج پوپولیسم است و از مصادیق کامل و بارز آن می‎توان به همین مسئله پرداخت یارانه اشاره کرد که فرقی در اصولگرا یا اصلاح‎طلب بودن طراح آن وجود ندارد.

برای اولین بار در جریان تبلیغات انتخاباتی سال 84  صحبت از دریافت نقدی یارانه به میان آمد، اما اجرا آن به زمانی مربوط می‎شود که اصولگرایان نه‌تنها اکثریت در مجلس را تحت اختیار داشتند، بلکه ریاست‎جمهوری هم به این طیف سیاسی تعلق گرفته بود. 

همزمان با طرح دریافت نقدی یارانه و تبلیغات گسترده بر آن از طرف اصولگرایان  کارشناسان مدام بر این امر تأکید کردند که موضوع فوق چیزی جز یک شعار عوام‌پسندانه برای جذب آرای مردم نیست و در صورت اجرا کشور را ناتوان‌تر از سابق خواهد کرد.

 اما با گذشت چند سال از اجرا پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت و مشاهده عواقب این تصمیم پوپولیستی، به نظر می‎رسد اصولگرایان همچنان بر طبل گذشته می‎کوبند و بدون در نظر گرفتن پیامدهای مضر آن  برای آینده کشور وعده افزایش یارانه نقدی را برای ورود به پاستور می‎دهند.

محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست‎جمهوری از سال 84 که تنها شکست حاصل آن بوده، به نظر می‎رسد برای انتخابات ریاست‎جمهوری سال آینده مجدد در حال آماده کردن خود است و پیش از اعلام رسمی کاندیداتوری گفته که می‎توان یارانه را سه برابر کرد. حمید بقایی نیز با این تفاوت که به‌طور رسمی نامزدی خود برای انتخابات ریاست‎جمهوری را اعلام کرده وعده پرداخت یارانه  250 هزار تومانی را داده است.

اخیرا حميد بقايي یکی از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از برنامه خود برای افزایش مبلغ یارانه‌های نقدی خبر داده و گفته است که درصورت کسب آرا مبلغ فعلی یارانه را در گام اول تا ۱۱۳ هزار تومان، گام دوم ۲۰۰ هزار و گام سوم تا ۲۵۰ هزار تومان افزایش می‌دهد. این در حالی است که مبلغ یارانه های نقدی از زمان شروع به پرداخت تا کنون همواره ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است؛ رقمی که البته بنا بر اعلام مدیران اقتصادی دولت باید برای پرداخت در چارچوب حدود ۱۲ هزار تومان بود نه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در خصوص خطر افزایش یارانه با توجه به وعده‌های  کاندیداهای احتمالی ریاست‎جمهوری به رویداد۲۴ گفت: یکی از بزرگ‌ترین آفت‎های نظام ما رواج پوپولیسم است و از مصادیق کامل و بارز آن می‎توان به همین مسئله پرداخت یارانه اشاره کرد که فرقی در اصولگرا یا اصلاح‎طلب بودن طراح آن وجود ندارد.

وی دراین‌باره اضافه کرد: از دو قرن گذشته که نظام‎های مدرن اقتصادی به وجود آمد، ایدئولوژی و یا ساختار سیاسی را نمی‎توان یافت که به‌صورت فله‌ای به 80 یا 75 یا 70 میلیون جمعیت از کشور خود مقداری ثابت در ماه به نام یارانه پرداخت کند.

زیباکلام  دراین‌باره توضیح داد: پرداخت یارانه به تمامی اعضای یک کشور به‌صورت ماهانه بدین معنا است که یک مستخدم دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران که درآمد آن به یک میلیون تومان در ماه نمی‎رسد و صادق زیباکلام که دستمزد ماهانه آن نزدیک به 7 میلیون تومان است به یک اندازه دریافت می‎کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد:  گذشته از اینکه کدام جریان سیاسی آن را مطرح کرد، اما این اصولگرایان هستند که با تبلیغات گسترده‎ای پرداخت آن را به اجرا درآوردند. در تمام نظام‎های پیشرفته در عوض اینکه به صادق زیباکلام یارانه دهند به آقای مستخدم دانشکده حقوق یارانه بیشتری پرداخت می‎کنند و به‌جای یارانه فله‌ای سرانه بودجه آموزش‌وپرورش و .. . را افزایش می‎دهند.

وی تأکید کرد: دلیل اینکه در روزهای اخیر از بهداشت و درمان تا تأمین هزینه برای راه‌سازی، جاده‌سازی و مترو از دو واژه "نبود بودجه" استفاده می‎شود، این است که در طول یک سال نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان به نیازمندان و غیر نیازمندان به‌طور یکسان یارانه پرداخت شده و انگیزه این کار هم کاملاً روشن است به‌جای خرد، عقل، منطق و مباحث اقتصادی در جامعه ما غوغا سالاری حاکم است . از اواخر سال 1389  تا آخر سال 94، 220 میلیارد تومان یارانه پرداخت کردند که  این فاجعه است زیرا در کل مبلغی که برای عمران کشور به مصرف درآمده در طی این چند سال به 100 هزار میلیارد تومان هم نمی‎رسد.

زیباکلام در ادامه اظهار داشت: در سال 95 در شرایطی یارانه پرداخت شد که  دولت روحانی بودجه اختصاص یافته‎اش برای پروژه‎های عمرانی کشور به 30 هزار میلیارد تومان هم نمی‌رسید، البته گفته می‎شود این رقم هم صحیح نیست و حداکثر20 هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده است. به‌هرحال درصورتی‌که 30 هزار میلیارد تومان هم در نظر گرفته شود،  هیچ منطقی آن را توجیه نمی‎کند و تنها مسئله پوپولیسم است. 

این استاد دانشگاه در رابطه با سکوت تصمیم گیران دراین‌باره، تصریح کرد: مجلس می‎داند که پرداخت یارانه فاجعه است اما به دنبال بدنامی برای خود نیست و ایجاد تغییر در آن را به گردن دولت می‎اندازد دولت هم به دلیل در پیش رو بودن انتخابات مطرح می‎کند که سازوکار آن را مجلس باید ترسیم کند. مجمع هم درکل معتقد است در این رابطه بی‎نقش بوده است، درنتیجه این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در این رابطه که آیا مردم به این وعده‎ها رأی خواهند داد، گفت: درصورتی‌که چنین وعده‎هایی به‌طور رسمی بر زبان آورده شود، به‌طور حتم کسانی فریب قالیباف یا طراح دیگر را خواهند خورد، اما حل این مسئله به فرهیختگان و اصحاب رسانه برمی‎گردد. آنان باید حقایق را  افشا کنند زیرا نمی‎توان از صداوسیما درحالی‌که به‌طور کامل در اختیار اصولگرایان قرار دارد و از تمام بلایا بر سر مردم استقبال می‎کند، توقعی در این زمینه داشت.

زیباکلام افزود: رسانه‌ها باید برای مردم بازگو کنند که این رفتار با عدالت اجتماعی منافات دارد و نباید فراموش کرد که اساس آن در حقیقت پوپولیست و ایجاد محبوبیت برای اصولگرایان بوده است. این گروه سیاسی کشور را 6 سال  دچار مصیبت کرد و یک امیرکبیر هم پیدا نمی‎شود که توضیح دهد این کار به معنای فریب دادن مردم از سوی سیاستمداران تلقی می‎شود و با این روش در حال به باد دادن کشور هستند بدون آنکه به آینده آن بیندیشند.  

نظرات شما
پیشخوان