تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
ایندیپندنت:

تجدید روابط ترامپ با عربستان به «جنگ سرد منطقه‌ای» دامن می‌زند

یک کارشناس هشدار داد که دونالد ترامپ در حال تجدید روابط آمریکا با عربستان است و این امر می‌تواند به «جنگ سرد منطقه‌ای» در خاورمیانه دامن بزند.
رویداد۲۴- یک کارشناس هشدار داد که دونالد ترامپ در حال تجدید روابط آمریکا با عربستان است و این امر می‌تواند به «جنگ سرد منطقه‌ای» در خاورمیانه دامن بزند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از دیلی میل، درحالی‌که روابط میان دولت باراک اوباما و عربستان پس از توافق هسته‌ای ایران، از سردی به دشمنی گراییده بود، ترامپ آشکارا از نگرش سلف خود نسبت به حوزه خلیج‌فارس فاصله می‌گیرد.

در پی دیدار ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان طی هفته گذشته، کاخ سفید اعلام کرد که عربستان مشاور نزدیک ترامپ در چالش‌های امنیتی و اقتصادی خاورمیانه می‌ماند.

پس‌ازآنکه این دو مقام عالی‌رتبه دیدگاه‌های مشترک خود در مورد اینکه ایران تهدید امنیتی منطقه‌ای را در خاورمیانه ایجاد می‌کند را بیان کردند، سعودی‌ها این دیدار را به‌عنوان «نقطه عطف تاریخی» در روابط آمریکا-عربستان تحسین کردند.

فاهواز ای گرگس، استاد روابط بین‌الملل مدرسه اقتصاد لندن و رئیس میز امارات در مطالعات معاصر خاورمیانه به ایندیپندنت گفت: «ما شاهد تغییر مشخصی از دولت اوباما به دولت ترامپ در قبال عربستان و حوزه خلیج‌فارس هستیم.»

وی هشدار داد که این تغییر در روابط میان دو کشور می‌تواند منجر به تشدید جنگ نیابتی عربستان با ایران در یمن که به دلیل جنگ داخلی رو به نابودی است، شود.

عربستان و ایران در سوریه و یمن از دو جناح مخالف حمایت می‌کنند و هر یک ضمن متهم کردن دیگری به جنایت جنگی، مداخله خود را انکار می‌کنند.

این کارشناس خاورمیانه گفت: «ما شاهد تشدید جنگ سرد منطقه‌ای میان عربستان با اکثریت سنی و ایران با اکثریت شیعه بوده‌ایم. ضمن اینکه بی‌طرفی نسبی آمریکا نسبت به مداخله برای حمایت از عربستان تغییر خواهد کرد و این امر اهمیت بسیاری خواهد داشت، به‌خصوص در یمن.»

وی در ادامه افزود: «یمن به صحنه اصلی درگیری‌ها تبدیل خواهد شد و در این حوزه است که آمریکا ایران را تحت فشار قرار خواهد داد.»

این در حالی است که گفته می‌شود ترامپ مجوز حملات بیشتر به یمن را به پنتاگون داده است.

گرگس تأکید کرد: «سعودی‌ها خوشحال هستند که باراک اوباما کاخ سفید را ترک کرد. آن‌ها اتفاق‌نظر داشتند که اوباما به هزینه خودشان در حال طنازی با ایران است. توافق هسته‌ای با ایران آخرین اقدامی بود که کمر آن‌ها را شکست.»

در حال حاضر ترامپ برای سعودی‌ها یک متحد همفکر در قبال ایران است که احتمالاً دولت عربستان را در مورد مسائل حقوق بشری نیز مورد مداقه قرار نمی‌دهد.

از سوی دیگر، ترامپ بسیار مشتاق است که تعهدات نسبت به جنگ با داعش در حوزه خلیج‌فارس افزایش بیابد و عربستان می‌تواند نقشی کلیدی در این روند داشته باشد.

تنها چیزی که عربستان به آن اهمیت می‌دهد، ایران است. آن‌ها بر این باورند که ایران تهدیدی وجودی را متوجه سعودی‌ها می‌کند.

دونالد ترامپ و تیمش از ایران نفرت دارند و این صراحتاً اعلام کرده‌اند که ایران یک عامل مشکل‌ساز است. سعودی‌ها دولت ترامپ را از منظر موضع‌گیری‌اش نسبت به ایران مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

گرگس در ادامه گفت: «دولت ترامپ همین حالا هم لفاظی های خصمانه خود در قبال ایران را افزایش داده است.»

هم ایران و هم یمن در فهرست ممنوعیت سفر مهاجران به آمریکا که از سوی ترامپ مطرح شده، قرار دارند و عربستان از رویکرد افراطی رئیس‌جمهور ایالات‌متحده علیه جمهوری اسلامی استقبال می‌کند. از سوی دیگر مقامات آمریکا گفته‌اند که ترامپ در حال ارزیابی پایان دادن به ممنوعیت فروش سلاح به عربستان است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان