تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۶
آرون دیوید میلر در یادداشتی برای سی ان ان مطرح کرد

اهداف پشت پرده ترامپ از دیدار با سران کشورهای سنی

پژوهشگر سیاست عمومی در اندیشکده «وودرو ویلسون» طی یادداشتی برای سی ان ان به تحرکات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در برقراری ارتباط با سران کشورهای عرب سنی منطقه پرداخته و نوشت: باران رهبران سنی در سرزمین ترامپ جاری شده است.
رویداد۲۴- پژوهشگر سیاست عمومی در اندیشکده «وودرو ویلسون» طی یادداشتی برای سی ان ان به تحرکات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در برقراری ارتباط با سران کشورهای عرب سنی منطقه پرداخته و نوشت: باران رهبران سنی در سرزمین ترامپ جاری شده است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی ان ان، آرون دیوید میلر که مشاور شش ‌وزیر خارجه آمریکا از سال 1988 تا 2003 بوده در ادامه آورده است: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر روز دوشنبه میهمان دونالد ترامپ بود. پادشاه اردن نیز روز چهارشنبه وارد واشنگتن می‌شود. ماه گذشته بود که محمد بن سلمان، پسر بانفوذ پادشاه عربستان و جانشین ولیعهد این کشور در جلساتی که گفته شد در عبور از موانع موفقیت‌آمیز بوده با رئیس‌جمهور و مقامات دولت آمریکا دیدار کرد.

به نظر می‌رسد ترامپ شدیداً در حال سرمایه‌گذاری روی دولت‌های سنی است تا نقشی اساسی را در دستیابی به اهداف دولتش در خاورمیانه ایفا کنند.

اما دیدگاه دولت ترامپ در مورد یک همکاری استراتژیک جدید با کشورهای سنی ناقص است. 

منافع آمریکا و کشورهای سنی در برخی مسائل مشخص همپوشانی دارد اما درمجموع به‌سختی می‌توان آن را یکسان دانست. ضمن اینکه در هر اتفاقی، کشورهای عربی از واشنگتن انتظار دارند که کار سخت را انجام دهد.

درواقع، با توجه به عملکرد این کشورها در گذشته، وعده‌های اعراب احتمالاً مطابق انتظارات رئیس‌جمهور آمریکا عملی نخواهد شد.

شکست داعش
درحالی‌که دولت ترامپ بر اهمیت شکست داعش تأکید کرده، این هدف اولویت اصلی اعراب سنی نیست.

پادشاه اردن باوجودآنکه کشوری کوچک را اداره می‌کند، یکی از معدود رهبران عربی است که نقش قابل‌توجهی را در مبارزه با داعش در سوریه ایفا کرده و بخش عمده این اثرگذاری به‌واسطه ارائه اطلاعات و تسهیلات بوده است. اردن همچنین پذیرای صدها هزار پناه‌جوی سوری بوده است.

اما کشورهای سنی در بهترین شرایط نقشی نمادین و حاشیه‌ای در جنگ علیه داعش ایفا کرده‌اند. هفت کشوری که بیشترین نقش را در این کمپین داشته‌اند، همگی از متحدان آمریکا در اروپا و منطقه آسیا-پاسفیک بوده‌اند.

مصر در حال مبارزه با نیروهای اسلام‌گرای وابسته به داعش در سینا است اما هیچ کمکی به عملیات‌های ائتلافی در سوریه نکرده است. دستور کار نظامی اصلی ترکیه در سوریه بر مقابله با کردها متمرکز است. سعودی‌ها و متحدان سنی‌شان در حوزه خلیج‌فارس برکنار بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت را بر شکست داعش ارجح می‌دانند. و از زمان مداخله نظامی عربستان در یمن در مارس سال 2015، ریاض محدود کردن ایران را به شکست داعش ارجح می‌داند.

محدود کردن ایران
احتمالاً ترامپ در خواهد یافت که شرکای عرب سنی‌اش تمایلی برای به چالش کشیدن ایران بدون تقویت نقش آمریکا نخواهند داشت. بسیاری از آن‌ها، مانند مصر و اردن، رویکرد خصمانه عربستان را نسبت به ایران ندارند و منفعتی در اقدام نظامی علیه ایران نمی‌بینند. ریاض دم از تضعیف ایران می‌زند اما سعودی‌ها تمایلی به اقدام عملی ندارند مگر اینکه بتوانند زیر کت عمو سام پنهان شوند.

اعراب سنی عاشق این هستند که شاهد مقابله آمریکا با ایران در سوریه و عراق باشند اما گزینه‌ها محدود و خطرناک هستند و ممکن است اولویت‌های ضدتروریستی آمریکا را به مخاطره بیندازند. دولت ترامپ در یمن نشان داده که نسبت به دولت اوباما حمایت به‌مراتب بیشتری از عربستان خواهد داشت. درواقع بدون این حمایت معلوم نیست که سعودی‌ها بتوانند این‌طور جسورانه عمل کنند.

درواقع کشیده شدن پای آمریکا به یک جنگ بی‌پایان علیه حوثی‌ها در یمن و بدنام شدن آن به‌واسطه اقدامات نظامی عربستان که نتیجه‌ای جز مرگ هزاران شهروند یمنی ندارد، هیچ جایی در میان منافع ایالات‌متحده ندارد. ایران آشکارا از این شرایط در راستای گسترش نفوذ خود سود می‌برد اما اقدامات عربستان تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان