تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
محمد تقی رهبر در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

اجازه ندهند ثبت‌نام انتخابات بچه‌بازی شود/ امیدوارم احمدی‌نژاد کشور را با چالش مواجه نکند

محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در رابطه با به راه افتادن کارناوال ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی براین اعتقاد است که مسئولان کشور باید به موقع تصمیمات مقتضی را می‌گرفتند، اما حال که نگرفتند این تجربه تلخ درس عبرتی برای آینده باشد و دیگر اجازه ندهند ثبت نام انتخابات به بچه‌بازی مبدل شود.
رویداد۲۴- محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در رابطه با به راه افتادن کارناوال ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی براین اعتقاد است که مسئولان کشور باید به موقع تصمیمات مقتضی را می‌گرفتند، اما حال که نگرفتند این تجربه تلخ درس عبرتی برای آینده باشد و دیگر اجازه ندهند ثبت نام انتخابات به بچه‌بازی مبدل شود.

ماده 35 قانون انتخابات ریاست‌جمهوری  تصریح دارد که ثبت نام کنندگان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بايد دارای شرايط  زیریعنی رجال مذهبی- سياسی، ايرانی‌الاصل و تابعيت كشور جمهوری اسلامی ايران، مدير و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ايران و مذهب رسمی كشور باشند، اما در قانون هیچ اشاره‌ای به محدودیت سنی و میزان تحصیلات نشده است. 

در پنج روزی که فرصت ثبت‌نام برای مقام ریاست‌جمهوری بود، بسیاری از مشتاقان این مقام عالی کشور شرایط قید شده را دارا نبودند، اما این مسئله سبب نشد که آنها از تصمیم خود عقب نشینی کنند. از خردسال سه ساله توسط پدر تا مرد 80 ساله اقدام به ثبت نام کردند. حتی کسانی به وزارت کشور برای این کار حضور یافتند دارای سواد کافی نبودند و تظاهر به ادای واژه‌ها به زبانی دیگر می‌کردند. نتیجه استقبال این افراد از فرصت ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری این شد که با گذاشتن ویدئوهایی ازآنان در شبکه‌های مجازی توسط خبرنگاران مایه تفریح عده‌ای ومسببات تاسف جمع دیگری  فراهم آورده شد.

محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ نبود حداقل و حداکثر سنی برای ثبت‌نام کنندگان ریاست‌جمهوری را از ضعف‌های جدی قانون انتخابات می‌داند. او با تاکید بر اینکه باید قانون در این‌باره دچار تغییر شود، می‌گوید: «تنها دلیل در این زمینه کم‌کاری دستگاه‌های قانونگذاری و نظارتی کشوراست با اینکه مقام رهبری سیاست انتخاباتی را اعلام فرمودند که صاحبنظران، نمایندگان مجلس، شورای نگهبان، صاحبان اندیشه و فکر در این رابطه به یک نتیجه اساسی دست پیدا کنند، متاسفانه هیچ قدمی تا به امروز برداشته نشده و تقصیر این کم کاری را مدام به گردن یکدیگر می‌اندازند.»

***

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید. نظر شما درباره این ثبت‌نام‌ها که به یک کارناوال تبدیل شده بود چیست؟
روش حاکم در ثبت‌نام نامزدهای انتخابات در کشور ما  به صورت جدی دارای اشکال است. در هیچ جای دنیا چنین نیست که در مدت پنج روز نزدیک به یک هزار نفر اقدام به ثبت‌نام برای کسب مقام  ریاست‌جمهوی کنند. در این چند روز شاهد بودیم که از بچه 17 ساله تا کسی که ادعای وحی برای حضور در انتخابات را داشت، برای رقابت ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کردند. 

دلیل حضور و به راه افتادن این سیل اشتیاق را در چه می‌بینید؟
تنها دلیل کم‌کاری دستگاه‌های قانونگذاری و نظارتی کشور است. با اینکه مقام رهبری سیاست انتخاباتی را اعلام فرمودند که  صاحب‌نظران، نمایندگان مجلس، شورای نگهبان، صاحبان‌اندیشه و فکردر این رابطه به یک نتیجه اساسی دست پیدا کنند، متاسفانه  هیچ قدمی تا به امروز برداشته نشده و  تقصیر این کم‌کاری را مدام به گردن یکدیگر می‌اندازند. مجلسی‌ها می‌گویند قانون نوشته شد، اما شورای نگهبان آن را مورد تصویب قرار نداد. در پاسخ به آنان باید یادآور شد که در کشور علاوه بر شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای چنین مواقعی وجود دارد. نهادهای دیگر مانند عقلای قوم هم هستند که می‌توان ازآنها برای تثبیت یک قانون کمک گرفت. به عنوان کسی که 50 یا 40 سال کار سیاسی و فرهنگی انجام داده و می‌دهم از دیدن صحنه‌های ثبت‌نام کنندگان خجالت زده شدم. گروهی با این کارها اسباب تمسخر دشمنان و تاسف دوستان را فراهم ساختند. 
مسئولان کشور باید به موقع تصمیمات مقتضی را می‌گرفتند، اما حال که نگرفتند این تجربه تلخ درس عبرتی برای آینده باشد و دیگر اجازه ندهند ثبت نام انتخابات به بچه‌بازی مبدل شود. ستاد انتخابات باید زمان زیادی برای ثبت‌نام این افراد بگذارد، سپس تک تک آنان صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گیرد، تمام اینها علاوه بر زمان که مورد اشاره قرار گرفت بدون هزینه امکان‌پذیر نیست. برخی بدون در نظرگرفتن این مسائل شب می‌خوابند، صبح بیدار می‌شوند و با رویای رئیس‌جمهورشدن، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند. نیاز است تا برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری حداقل و حداکثر سن در نظر گرفته شود و بر فرض برای حداقل آن 40 سال را مدنظر گیرند.

 البته سال 92 صلاحیت آقای هاشمی به همین دلیل  رد شد؟
رد صلاحیت آقای هاشمی مسائل دیگری داشت و  تشخیص آن روز به دلیل عدم توانایی آن مرحوم و استنباطی بود که بر این اعتقاد بودند به دلیل خستگی و کار زیاد شاید مدیریت ضعیفی داشته باشند، والا هیچ ممنوعیتی سنی برای ریاست‌جمهوری وجود ندارد. برای نمایندگان مجلس در حالیکه خانه ملت جای اندیشیدن و تفکر است، محدودیت سنی بیشتر از 75 سال در نظر گرفته شده، اما در دولت چنین نیست. بنابراین اولین کاری که انتظار می‌رود به صورت عملی درآید، این است که نهادهای قانونگذاری در این زمینه دست به اقدامات مورد نیاز زنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی مانند امسال در موارد اشاره شده نباشیم.

 شما به بخش ضعف قانونی در این زمینه اشاره کردید، اما قطعا این مسئله تنها به کمبود قانونی برنمی‌گردد، آیا سیاست زدگی را می‌توان دلیل دیگر چنین رفتارهایی از سوی مردم دانست؟
فکر نمی‌کنم. زمانی که  یک جوان 17 ساله به خود چنین جرات و جسارتی را بدهد که اعلام کند توانایی اداره یک کشور 80 میلیونی مانند ایران در این اوضاع کنونی دارد، به این دلیل نیست که واقعا اعجوبه است. این جوان 17 ساله وقتی ورود نمایش چهره‌ها از سوی تلویزیون را باز دیده، وارد این میدان شده است، البته گروهی هم به دنبال تمسخر انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و در میان کسانی که برای ثبت به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند شاید 10 نفر رجل سیاسی با خصوصیاتی که برای آن تعریف می‌شود، داشته باشیم. بنابراین تعریف شخصی‌ام از این رفتار برخی سیاست‌زدگی نیست، کارهای نمایشی است که با آنها دست به تفریح زده‌اند.
وقتی چنین  صحنه‌هایی را از صدا وسیما یا دیگر رسانه‌ها مشاهده کردم و یا اخبار مربوط به آن را مطالعه کردم واقعا تاسف خوردم. مردم باید بدانند که سرنوشت مملکت را نباید تا این اندازه دچار خدشه سازند.

به نظر شما پس از ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، شان ریاست‌جمهوری پایین نیامد و هر کسی به این تصور نرسید که می‌تواند رئیس‌جمهور باشد؟
دوران‌های ریاست‌جمهوری در کشور ما دارای فراز و فرودهایی بوده است، اما باز هم تاکید می‌کنم نتیجه تمام اینها یعنی بی‌قانونی، تفریح و نمایش را که با هم جمع بزنیم، دست انداختن یک مسئولیت بزرگ در کشور است. در آمریکا که ما ذره‌ای از آنها را قبول نداریم از نخبگان نظرخواهی می‌کنند، ما برای انتخابات ریاست‌جمهوری از هیچ نخبه‌ای نظر نمی‌خواهیم و در صورتی که چنین هم شود، مدنظر قرار نمی‌گیرد، در حالیکه نیاز است تا حداقل ایده 50 نخبه درباره رجل سیاسی را جویا شوند. هیچ کشوری به مانند ایران در این زمینه عمل نمی‌کند.
تمام این موارد برمی‌گردد به ضعف مدیریت در کشور، متاسفانه در تمام زمینه‌های فرهنگ، سیاست، اقتصاد و ... ضعف وجود دارد و نیاز است برای رفع آن با عقلای قوم و دیگر صاحبنظران همفکری صورت گیرد تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

نظرشما درباره ثبت نام محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری به همراه حمید بقایی برخلاف توصیه مقام معظم رهبری چیست؟ 
بهتر بود این آقایان بزرگوار که قابل احترام هم هستند همانطور که اعلام کرده بود سرباز ولایت و مطیع است جهت رفع عطش خدمت جای دیگری را انتخاب می‌کرد. درست است که آقا در این رابطه امر نکرده بودند ولی استنباط شد که ایشان با این جریان موافق نیستند. بنابراین نیاز بود تا بسیار محترمانه و سنگین برهمان نظر اول خود باقی می‌ماند و چنین حضور پیدا نمی‌کرد.

این نظر شما بدین معنا است که احمدی‌نژاد صراحتا مخالف نظر رهبری رفتار کرده است؟
احمدی‌نژاد گفته است که آقا نهی نکرده است ولی با این وجود استنباط می‌شود که آقا نظر مثبتی نسبت به موضوع حضور او ندارد، بهتر بود که براساس نظرات اولیه خود عمل می‌کرد. 

احمدی‌نژاد چند بار نظر خود را تغییر داد، یک بار مطرح کرد که نمی‌آید و بیانیه داد، مجدد در بیانیه‌ایی اعلام کرد که از هیچ کاندیدایی حمایت به عمل نمی‌آورد، اما امروز نه تنها از حمید بقایی اعلام حمایت کرد، بلکه خود هم اقدام به ثبت نام کرده است؟
درست نیست که افراد برای اخذ پست خود را به هر دری بزنند و نامطمئن صحبت کنند باید انسان در هر جایگاهی که قرار دارد، سنجیده و مستدل کار خود را به سرانجام برساند. متاسفانه این گروه سنجیده و مستدل کار نکردند.

 چقدر احتمال می‌دهید که آقای احمدی‌نژاد برای بردن هزینه رد صلاحیت حمید بقایی وارد انتخابات شده باشد؟
 بیشتر از این دراین رابطه نظر نمی‌دهم زیرا به دنبال ایجاد تنش با این صحبت‌ها نیستم.

احمدی‌نژادی‌ها همچنان همان روال سابق را در پیش گرفته‌اند و قصد دارند با بگم بگم وارد رقابت انتخاباتی شده‌اند نظر شما در این رابطه چیست؟
ملت بصیر، بیدار و ناظر بر رفتار سیاستمداران هستند. امیدوارم که پشت سر این موضوع فتنه و حرکت نامناسبی که به ضرر نظام است، قرار نداشته باشد. ایشان باید طبق همان میثاقی که خود اعلام کرده بود، عمل می‌کرد و نمی‌آمد و کسان دیگر را هم همراهی نمی‌کرد. اگر این کار را انجام نمی‌داد شخصیت و سنگینی‌اش خیلی بیشتر نشان داده می‌شد.

آیا این تصمیم احمدی‌نژاد شکی براینکه او مقصر نیمی ازحوادث سال 88 بود، باقی نگذاشته است؟
در این باره نظر نمی‌دهم، اما امیدوار هستم کشور دچارچالش نشود.

چقدر احتمال می‌دهید که صلاحیت او مورد تائید قرار گیرد؟
تشخیص صلاحیت و عدم آن با دستگاه‌های نظارتی و شورای نگهبان و رای هم رای ملت است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان