تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
تحلیل رسانه های بین المللی از رقایت انتخاباتی ایران؛

انتخابی مهم در دوراهی تعامل یا تقابل با دنیا

رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایران همچنان در مسیر یک نبرد جدی و سخت در مورد توافق هسته ای ایران با دولت اوباما و هم پیمانانش حرکت می کند. کاندیداهای اصولگرا از نحوه ایجاد رابطه با غرب در دولت روحانی نارضایتی دارد و مشتاق است رویکرد تقابلی تری را با توانمندی دادن پاسخ به رویکرد جسورانه واشنگتن تحت هدایت دونالد ترامپ دنبال کنند.
رویداد۲۴-  رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایران همچنان در مسیر یک نبرد جدی و سخت در مورد توافق هسته ای ایران با دولت اوباما و هم پیمانانش حرکت می کند. کاندیداهای اصولگرا از نحوه ایجاد رابطه با غرب در دولت روحانی نارضایتی دارد و مشتاق است رویکرد تقابلی تری را با توانمندی دادن پاسخ به رویکرد جسورانه واشنگتن تحت هدایت دونالد ترامپ دنبال کنند.

رسانه های مهم جهان در کنار حجم انبوه رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی، انتخابات ریاست جمهوری در ایران را از زوایای مختلف زیر ذره بین دارند و هر یک گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل اعتدال، هر چه به انتخابات 29 اردیبهشت ماه در ایران نزدیک تر می شویم، تبلیغات شش نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز بیشتر شده و رسانه های خارجی هم بیشتر به این انتخابات می پردازند.


*شکاف بین رئیسی و قالیباف، پاشنه آشیل اصولگرایان است

خبرگزاری «کیودو» با اشاره به فضای رقابت‌های انتخاباتی در ایران گزارش داد: کاملا روشن است که روحانی و جهانگیری در یک تیم رقابت می‌کنند، اما حضور مستقل رئیسی و قالیباف در این رقابت‌ها می‌تواند به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شود.

نظرسنجی های انجام شده نشان می‌دهد که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نسبت به پنج کاندیدای دیگر در رقابت‌های انتخاباتی ایران شانس بیش‌تری برای پیروزی دارد.

عباس عبدی یک تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با کیودو تاکیدکرد:‌ در میان نامزدهای ریاست جمهوری، حسن روحانی شانس بیش‌تری دارد چرا که مدیریت یک کشور نیازمند ویژگی‌های خاص است که روحانی بیش از دیگر نامزدها از آن برخوردار است.

دو هفته پس از مشخص شدن نام کاندیداهای دارای صلاحیت از میان هزار و ۹۰۰ ثبت‌نام کننده، بیش‌تر عیان شده است که روحانی، فردی میانه‌رو و اسحاق جهانگیری معاونش یکی از دیگر از نامزدهای این انتخابات در یک تیم بازی می‌کنند، در حالی‌که هنوز نشانی از اتحاد میان رقبای اصولگرای آن‌ها یعنی قالیباف و رئیسی دیده نمی‌شود.

عبدی هم‌چنین گفت:‌ روحانی و جهانگیری کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند و یکی از آن‌ها سرانجام به نفع دیگری کنار خواهد رفت اما رئیسی و قالیباف به طور مستقل پیش می‌روند و این می‌تواند به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شود.

سید مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی‌طبا که هر دو مستقل هستند دیگر نامزدها در رقابت‌های پیش رو به شمار می‌آیند که سهم آن‌ها در این نظرسنجی در مجموع کمتر از چهار درصد است.

پیش از برگزاری اولین مناظره زنده تلویزیونی میان این کاندیداها در روز جمعه به نظر می‌آمد که رئیسی رقیب اصلی روحانی باشد، اما حضور قوی قالیباف در این مناظره نشان داد که اصلی‌ترین رقابت میان تیم روحانی و قالیباف خواهد بود.

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۳ با اختلاف حدود ۱۲ میلیون رای در برابر روحانی شکست خورد. وی با وجود شکست در دو دور انتخابات پیشین بسیار علاقه‌مند به پیروزی در این رقابت است و روی موضوعات مقابله با فساد و اشتغال‌زایی کار می‌کند.

به گزارش کیودو، رئیسی فعالیت انتخاباتی‌اش را با انتقاد از مدیریت روحانی در حوزه اقتصاد و نرخ بیکاری در کشور آغاز کرد.

وی وعده داده است که سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند و یارانه ها را تا سه برابر افزایش دهد اما برخی از مردم می‌گویند که از عملکرد رئیس‌جمهور کنونی ناراضی‌اند، چرا که معتقدند روحانی بدون گرفتن امتیازی با قدرت‌های جهانی توافق کرده است.

روحانی که حمایت قابل توجهی پس از امضاء توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به دست آورد، خود می‌گوید که ایرانی‌ها با انتخاب وی به تندروی و تقابل با جهان، نه گفته‌اند.

خبرگزاری کیودو در ادامه با اشاره به این‌که هیچ یک از نامزدها تاکنون دیدگاهشان درباره سیاست خارجی را اعلام نکرده‌اند، گزارش داد: اما همگی آن‌ها گفته‌اند که از توافق هسته‌ای که مورد تائید رهبری ایران است، حمایت می‌کنند.

علی واعظ، تحلیلگر گروه بحران بین‌الملل مستقر در بروکسل به کیودو گفت: راهبرد اصلی ایران حفظ توافق هسته‌ای و مقصر دانستن آمریکا برای تضعیف آن است و مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود.

ایران حدود ۲۰ میلیون جمعیت در سنین ۱۵ تا ۲۹ سال دارد و کشوری جوان محسوب می‌شود اما آمارها نشان می‌دهد که حدود ۲۵/۹ درصد آن‌ها بیکار هستند. این مساله میزان نارضایتی را از مدیریت کشور افزایش داده و راه را برای رقبای روحانی باز کرده است.


*توافق هسته ای مساله ای مهم در رقابت های انتخاباتی ایران به شمار می رود

روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز در گزارشی نوشت: انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیامی را در مورد توافق هسته ای در دوران ریاست جمهوری اوباما ارسال می کند.

درگزارش این روزنامه آمریکایی آمده است:«رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایران همچنان در مسیر یک نبرد جدی و سخت در مورد توافق هسته ای ایران با دولت اوباما و هم پیمانانش حرکت می کند. حسن روحانی که موضع میانه رویی درعرصه سیاسی ایران دارد، با فشار از سوی تندروها برای نشان دادن نتایج حاصل از توافق ایران با قدرتهای جهان روبروست. تحلیل گران منطقه ومقامات آمریکایی می گویند که رئیس جمهوری 68 ساله فعلی ایران که برای حصول توافق هسته ای در سال 2015 جنگید و بیشتر زمان دوره اول ریاست جمهوری خود را درمسیربازگشایی دیپلماتیک و اقتصادی با غرب صرف کرد، ممکن است رقابت را واگذار کند.»

واشنگتن تایمزاضافه کرد:«ابراهیم رئیسی ازنحوه ایجاد رابطه با غرب در دوران حسن روحانی نارضایتی دارد و مشتاق است رویکرد تقابلی تری را با توانمندی دادن پاسخ به رویکرد جسورانه واشنگتن تحت هدایت دونالد ترامپ دنبال کند.»

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: در حالی مناظره تلویزیونی اول میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران روز جمعه برگزار شد که تحلیل گران معتقدند که به نظر می رسید حسن روحانی تمرکز بیشترش را بر حمله به قالیباف معطوف کرده بود. این خطر نیز وجود دارد که آرای میانه روها پراکنده شود چون اسحاق جهانگیری معاون حسن روحانی و مصطفی هاشمی طبا نیز در انتخابات حضور دارند. اگر هیچ کدام از کاندیداها نتوانند دست کم 50 درصد آراء را از آن خود کنند، دور دوم انتخابات میان دو کاندیدایی که بیشترین رای را آورده اند، در اولین جمعه پس از اعلام نتایج برگزار خواهد شد.


*انتخاباتی که بر اساس اقتصاد شکل گرفته است

شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» آمریکا در گزارشی نوشت: فردی به نام «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی برای رقابت با «حسن روحانی» رئیس جمهور کنونی وارد کارزار انتخاباتی ایران شده است.

هنوز هم بسیاری انتظار دارند حسن روحانی رئیس جمهور میانه رو زمانی که ایرانیان در 19 مه (29 اردیبهشت) پای صندوق های رای می روند، برای دور دوم رای بیاورد. اما ظهور ابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای محافظه کاران رقابت را تنگاتنگ کرده و نگرانی هایی را در مورد نفت، توافق هسته ای تاریخی، و بازگشایی شکننده بازار ایران به وجود آورده است.

«ری تکیه» عضو ارشد شورای روابط خارجی در سرمقاله فایننشال تایمز نوشته است: «بحث های اقتصادی ممکن است اجازه ندهد روحانی برای بار دوم انتخاب شود.»

پیروزی محافظه کاران در انتخابات این ماه ممکن است آنها را در مسیر رویارویی با دولت ترامپ قرار خواهد داد و توافق هسته ای سال 2015 را به خطر خواهد انداخت.

تولید نفت از زمان لغو تحریم ها تا حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. طرح های سرمایه گذاری غول های انرژی برای توسعه ذخایر عظیم نفت و گاز این کشور نیز افزایش یافته، و قراردادهای چند میلیارد دلاری برای فروش هواپیما توسط شرکت هایی چون بوئینگ امضا شده است.

به عبارت دیگر انتخابات نشان دهنده یک انتخاب بین پیوستن به اقتصاد جهانی تحت ریاست جمهوری روحانی - که قرارداد هسته ای را رهبری کرده – و اقتصاد محافظه کارانه است.

«الکس واتانکا» عضو ارشد موسسه خاورمیانه گفت: «رئیسی به معنای واقعی کلمه چیزی برای ارائه ندارد. او هیچ جاذبه ای ندارد. او ناشناس است. او خوب صحبت نمی کند. او در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد.»

گروه «اوراسیا» رئیسی را بازنده اصلی اولین مناظره از سه مناظره انتخاباتی معرفی کرده است. این گروه مشاوره سیاسی گفت که او در این مناظره پس از «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران، و همچنین «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت.

به عقیده گروه اوراسیا، این انتخابات به اقتصاد بستگی خواهد داشت و اینکه آیا ایرانیان از توافق هسته ای رضایت دارند یا خیر.

روحانی با جلوگیری از افزایش نرخ تورم و کمبودها حس امنیت را احیا کرد نرخ بیکاری به ویژه در میان جوانان بسیار بالاست.


*اهمیت انتخابات در ایران که بازیگر منطقه ای است

اندیشکده«موسسه واشنگتن» در مطلبی با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران نوشت: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آتی ایران هنوز هم به سختی یک کلمه در مورد سیاست های منطقه ای این کشور بر سر زبان می آورند.

در این مطلب اندیشکده «موسسه واشنگتن» که با هدف بهبود سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه فعالیت می کند، به قلم یک عضو این اندیشکده و مشاور ارشد فرماندهی مرکزی آمریکا آمده است: آیا انتخابات ایران برای آمریکا اهمیتی دارد؟ و اینکه واشنگتن چگونه باید به برنده انتخابات ماه جاری ایران نزدیک شود؟

اندیشکده موسسه واشنگتن نوشت: از زمان انقلاب اسلامی در ایران، یک سیستم سیاسی پیچیده در این کشور به تدریج توسعه یافته است. یک دولت منتخب از جمله رئیس جمهوری و مجلس، مسئول مدیریت هر روز این کشور را برعهده دارد و رهبر عالی ایران، سیاست های این کشور را تعیین می کند.

این اندیشکده با اشاره به اختیارات رئیس جمهوری ایران در راهبرد منطقه ای ایران نوشت: با این حال، انتخابات ایران از اهمیت خاصی برخوردار است. ایران یک بازیگر منطقه ای است. بنابراین آمریکا و دیگر کشورها لازم است روابط با آن را حفظ کنند. دولت منتخب در ایران به طور عمومی نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات منطقه ای و بین المللی است و رئیس جمهوری ایران آیینه دولت ایران محسوب می شود.

اندیشکده موسسه واشنگتن افزود: «برای نمونه مذاکراتی که منجر به دستیابی توافق هسته ای در سال 2015 شد، اهمیت سمت رئیس جمهوری در هدایت مسائل بین المللی حساس را نشان می دهد. مطمئن باشید که این مذاکرات بدون تایید ضمنی رهبر عالی ایران نه آغاز می شد و نه توافق حاصل می شد. هنوز هم تیم حسن روحانی به این فرآیند اعتقاد دارد، حسن نیت از خود نشان می دهد و نقش سرنوشت سازی را در تسهیل مذاکرات پیش از توافق داشت. یک رئیس جمهوری متفاوت از حسن روحانی احتمالا تمایل اندکی در حصول توافق با غرب می داشت و می توانست مسائلی را مطرح کند که مانع از اجرای توافق شود یا حصول آن را به تاخیر بیندازد.»

این اندیشکده آمریکایی تصریح کرد: «این انتخابات در بخش اقتصاد(یک بخش کلیدی درثبات ایران) نیز از اهمیت خاص خود برخوردار است. رئیس جمهوری و دولتش نقش مهمی در سیاست های پولی و مالی این کشور دارند. به رغم محدودیت هایی که رئیس جمهوری در ایران در ارائه سیاستهای مختلف دارد، نقش رئیس جمهوری در روابط خارجی و فعالیت های اقتصادی همچنان چشمگیر است. بنابراین اگر در انتخابات آتی ایران، مقامی میانه رو روی کار بیاید، این برای واشنگتن و هم پیمانانش می تواند امتیاز باشد.»

اندیشکده موسسه واشنگتن در ادامه نوشت: باید پذیرفت که ایجاد روابط کاری با دولت منتخب ایران به نفع آمریکاست. واشنگتن پیشتر توانایی خود را در ایجاد ارتباط با دولت ایران از طریق مذاکره و اجرای توافق هسته ای نشان داده است.

این اندیشکده به دولتمردان آمریکایی توصیه کرد: در دو بخش «دیپلماسی و مواجهه» در قبال ایران، تعادل ایجاد کنند.


* شرایط سخت انتخاباتی پیش روی روحانی

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا در گزارشی از شرایط سخت انتخاباتی پیش روی «حسن روحانی» نوشت.

در این گزارش آمده است: به رغم اینکه به نظر می رسد انتخاب دوباره روحانی به عنوان رئیس جمهوری ایران در انتخابات روز 19 می (29 اردیبهشت) سالجاری، با توجه به دستاوردی همچون توافق هسته ای می بایست راحت باشد اما هیچ چیزی در این جهت تضمین شده نیست.

روزنامه ال پائیس نوشت: نامزدهای محافظه کار (اصولگرا) تایید شده از سوی شورای نگهبان اجازه نخواهند داد روحانی به همین راحتی به اهداف خود برسد.

ال پائیس از بهبود نسبی اقتصاد ایران با موفقیت چشمگیر روحانی در مهار تورم افسار گسیخته دولت پیشین نوشت و تاکید کرد: روحانی با شعار بهبود معیشت مردم موفق شد چهار سال پیش به ریاست جمهوری اسلامی ایران برسد اما کندی روند بهبودی اقتصاد کشور در پی توافق هسته ای سبب شده وی در عمل نتواند آنطور که وعده داده بود مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

این روزنامه اسپانیایی افزود: اصلی ترین رقبای روحانی در انتخابات پیش رو که معرفی شده اند، نخست «محمد باقر قالیباف» است که از روحانی در انتخابات سال 2013 شکست خورد و دیگری «ابراهیم رئیسی» است.

ال پائیس به مناظره تلویزیونی جمعه هفته پیش کاندیداهای ریاست جمهوری اشاره کرد و نوشت: افرادی که با شور و شوق فراوان منتظر یک مناظره داغ بودند، نهایتا چیزی جز پاسخ های 2 دقیقه ای نامزدها به پرسش های عمدتا اجتماعی مشاهده نکردند و مناظره اخیر هیچ نشانی از مناظره پر هیجان و داغ سال 2009 را نداشت.


*نقش اساسی اقتصاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران

نشریه «فارین افرز» در گزارشی در مورد عملکرد اقتصادی دولت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و نقشی که این مساله در انتخابات ریاست جمهوری ایفا می کند، منتشر کرد.در گزارش این نشریه آمده است: ایران به زودی انتخابات ریاست جمهوری برگزار می کند و شش نامزد تائید صلاحیت شده احتمالا کارزارشان را بر آنچه بیش از همه برای رای دهندگان مهم است، یعنی اقتصاد و عملکرد اقتصادی از زمان اجرای توافق هسته ای متمرکز می کنند.

فارین افرز افزود: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کند. مخالفان وی احتمالا بر عملکرد اقتصادی کشور از زمان امضای توافق هسته ای متمرکز و دست به دامن مردمی می شوند که از امتیازهای داده شده به موجب توافق، دلسردند. ایران در دوره روحانی به پیشرفت های اقتصادی دست یافته، اما نرخ بیکاری در این کشور بیش از رقم یک سال گذشته است و سرمایه گذاران خارجی هنوز از بابت سرمایه گذاری در ایران نگران هستند.

این نشریه تصریح کرد: روحانی برای پیروزی در انتخابات باید از عملکرد خود دفاع کند. برجام، دستاوردی برای چهار سال زمامداری وی است. این مساله تا حدی به دلیل لغو تحریم هاست، موفقیتی که رئیس جمهوری گفته است به رونق دوباره اقتصاد ضعیف این کشور کمک می کند. روحانی بلافاصله پس از انعقاد توافق هسته ای به کابینه اش گفت که اجرای توافق وین، بهترین فرصت برای افزایش تولید داخلی و احیای بازارهای جهانی است.

فارن افرز ادامه داد: در آن زمان، اکثر ایرانی ها در خوش بینی روحانی سهیم بودند. در اوت 2015، پس از نهایی شدن توافق، حدود 57 درصد از مردم ایران احساس می کردند اقتصاد کشور رو به بهبودی است و تنها 29 درصد چشم اندازی منفی در این زمینه داشتند. این آمار حاصل مطالعات دانشگاه مریلند و گروه تحقیقاتی 'ایران پل' (IranPoll) است. با این وجود، تا دسامبر 2016 امید مردم به دلیل توقع زیادی از پیشرفت سریع به ویژه پس از انعقاد توافق، رو به افول گذاشت.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان