تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
پایگاه تحلیلی «اینترسپت»:

سفر پرخرج ترامپ به خاورمیانه زیر سایه دموکراسی واقعی در ایران

دوگانگی حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌های غیرمنتخب در کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج‌فارس جدید نیست اما تحسین سخاوتمندانه دونالد ترامپ طی روز یکشنبه که آن‌ها را متحدانش علیه «افراط‌گرایی اسلامی» و «سرکوب زنان» خواند، بسیار قابل‌توجه بود، درحالی‌که این دیدار یک روز پس از رقص رأی‌دهندگان ایرانی در خیابان‌ها برای پیروزی قاطع یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب صورت می‌گرفت.
رویداد۲۴- دوگانگی حمایت آمریکا از دیکتاتوری‌های غیرمنتخب در کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج‌فارس جدید نیست اما تحسین سخاوتمندانه دونالد ترامپ طی روز یکشنبه که آن‌ها را متحدانش علیه «افراط‌گرایی اسلامی» و «سرکوب زنان» خواند، بسیار قابل‌توجه بود، درحالی‌که این دیدار یک روز پس از رقص رأی‌دهندگان ایرانی در خیابان‌ها برای پیروزی قاطع یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب صورت می‌گرفت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از پایگاه تحلیلی اینترسپت، در شرایطی که میانه‌روهای ایران شنبه‌شب پیروزی حسن روحانی را جشن می‌گرفتند، ترامپ و اعضای کابینه‌اش در عربستان در حال رقص شمشیر بودند.

ترامپ در سخنرانی خود طی روز یکشنبه در ریاض، پایتخت عربستان هیچ اشاره‌ای به اتفاقات در ایران یا ریاست جمهوری دوباره حسن روحانی نکرد؛ روحانی توانست با مشارکت دیپلماتیک با غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به دور کردن جنگ با متحدان آمریکا در منطقه –از جمله کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اسرائیل- که به نظر می‌رسید هنوز امیدوار به آغاز آن هستند، کمک کند. 

در عوض، رئیس‌جمهور آمریکا به پادشاهی‌ها و دیکتاتوری‌های حاضر در سخنرانی‌اش وعده داد که برای «منزوی کردن ایران» با آن‌ها همکاری می‌کند. وی همچنین  در وعده‌ای عجیب‌وغریب، گفت که آماده کمک کردن به دوستان سعودی آمریکا برای دریافت حجم قابل‌توجهی از تسلیحات از سوی کارخانه‌های تسلیحات سازی آمریکا است.

همان‌طور که تریتا پارسی، ناظر شورای ملی آمریکایی ایرانی نیز اشاره کرد، به نظر می‌رسید ترامپ در این دیدار با میزبان خود شاه سلمان عربستان که دولت ایران را «سردسته تروریسم جهانی» نامیده بود، هم‌عقیده بوده است.

پس‌ازاین سخنرانی، ترامپ در کنار شاه سلمان، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و دیگر رهبران عرب قرار گرفت تا مرکز جهانی جدید مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرایی در ریاض را افتتاح کند.

ترامپ در دیدارهایی که پیش‌ازاین سخنرانی با دیگر پادشاهان عرب داشت، به پادشاه بحرین اطمینان داد که روابط میان دو کشور دیگر تحت تأثیر سرکوب خشونت‌بار معترضان دموکراسی خواه نخواهد بود و تأکید کرد که گفت و گویش با امیر قطر بر «خرید تعداد زیادی تجهیزات زیبای نظامی» متمرکز خواهد بود.

در شرایطی که روز یکشنبه شمارش آرا انتخابات شهری در ایران ادامه داشت، با انتشار اخبار پیروزی‌های قابل‌توجه میانه‌روها در تهران و دیگر شهرها، تفاوت میان پادشاهی مطلق عربستان و دموکراسی محدود ایران بیش‌ازپیش نمایان شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در واکنش توییتری به اقدام ترامپ، تأکید کرد که حمایت وی از پادشاه عربستان بیشتر ناشی از فرصت فروش میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی به این پادشاهی است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان