تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

تعهد غیرمنصفانه‌ بانک مرکزی از سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

ماه از آغاز بازپرداخت سپرده‌های بالای 35 میلیون تومان مؤسسه ورشکسته ثامن الحجج می‌گذرد اما سپرده گذاران نیز با توجه به تعهد خود به بانک مرکزی، نمی‌توانند برای وصول طلب خود اعتراض و ادعا کنند.

رویداد۲۴- بانک مرکزی در سوم تیر ماه 95 در اطلاعیه‌ای اعلام کرد 90 درصد سپرده‌گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج تعیین تکلیف شدند.

در اطلاعیه شماره 8 که فروردین ماه سال 95 منتشر شد، بانک مرکزی از پرداخت سپرده‌های 750 هزار حساب با مبلغی بالغ بر 900 میلیارد تومان خبر داد که این اعتبار از محل سپرده قانونی و فروش اموال موسسه تامین شده بود. این سپرده‌ها از کمتر از یک میلیون تومان تا 35 میلیون تومان بود.

پس از آن بانک مرکزی سقف بازپرداخت سپرده‌های این موسسه را تا 100 میلیون تومان و در گام بعد به 300 میلیون تومان افزایش داد، اما در مقابل بانک عامل موظف به پرداخت 35 میلیون تومان به این سپرده‌گذاران شد.

بانک پارسیان هم به نمایندگی از بانک مرکزی تعهدنامه‌ای 6 بندی به هر سپرده‌گذار ارائه کرد. در بند دو این تعهدنامه نوشته شده است: 

در صورت تامین و تخصیص منابع به بانک عامل از هر محل توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مرجع محترم قضایی رسیدگی کننده به پرونده، مابقی طلب اینجانب مازاد بر سقف پرداختی فوق‌الذکر بعد از تاریخ ....... به اینجانب/ این شرکت پرداخت خواهد شد. بدیهی است در صورت عدم تامین منابع لازم از سوی بانک مرکزی پرداختی صورت نخواهد گرفت و این جانب هیچگونه ادعایی نخواهد داشت.

به گزارش فارس، درج این قید که سپرده‌گذار باید صبر کند تا منابع از طرف بانک مرکزی (از محل فروش اموال ثامن الحجج) به بانک عامل پرداخت شود، منطقی است اما درج «در صورت عدم تامین منابع لازم از سوی بانک مرکزی پرداختی صورت نخواهد گرفت و این جانب هیچگونه ادعایی نخواهد داشت»، قیدی عجیب و غیرمنطقی است و کورسوی امید را برای این سپرده‌گذاران از بین خواهد برد.

با این تعهدنامه طلب‌کاران باقی مانده ثامن الحجج که تعداد آنها 2 تا 3 هزار نفر است، هیچ ادعایی نمی‌توانند برای وصول طلب خود کنند. 

در واقع اگر بانک مرکزی یا دستگاه ذی‌ربط به هر دلیلی نتواند اموال موسسه ثامن الحجج را بفروشد، سپرده‌گذار به پول خود نخواهد رسید و با این تعهدنامه‌ای که از او گرفته شده است، نمی‌تواند در مراجع قضایی پیگیر مطالبات خود شود.

با گذشت حدود 10 ماه از این اطلاعیه بانک مرکزی، تاکنون هیچ پرداخت جدیدی به سپرده‌گذاران باقی مانده ثامن‌الحجج صورت نگرفته و این افراد همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. 

بانک مرکزی تاکنون به این سوال پاسخ نداده که این بانک به عنوان نهاد حاکیمتی چه برخوردی با هیات موسس و اعضای هیات مدیره تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج داشته است؟ هم‌اکنون این مدیران کجا هستند و چرا در برابر قانون و مطالبات مردم پاسخگو نبوده‌اند؟ در صورت سوخت شدن باقی‌مانده پول سپرده‌گذاران این موسسه، افراد طلبکار در محاکم قضایی از چه کسانی می‌توانند شکایت کنند؟ 

با توجه به بحران به وجود آمده در موسسه کاسپین و تمرکز بانک مرکزی به رفع مشکلات این موسسه (که البته این موسسه همچنان با مشکلات متعددی دست به گریبان است) و کاهش تعداد سپرده‌گذاران طلبکار از تعاونی اعتبار منحله ثامن‌الحجج، به نظر می‌رسد این سپرده‌گذاران باقی مانده به حاشیه رانده شده و در حال فراموش شدن هستند.

هر چند که در تعهدنامه اخذ شده از سپرده‌گذاران این تعاونی اعتبار نوشته شده است که این تعاونی غیرمجاز بوده، اما مسئولان حوزه نظارت بانک مرکزی به خوبی می‌دانند که این تعاونی اعتبار در حال اخذ مجوز موسسه اعتباری از بانک مرکزی بود و اگر آن بحران رخ نمی‌داد، قرار بود بانک مرکزی مجوز فعالیت موسسه اعتباری را برای ثامن الحجج صادر کند.

واقعا اگر بحران ثامن الحجج چند ماه دیرتر به رخ می‌داد و بانک مرکزی قبل از پدیدار شدن نشانه‌های بحران مجوز را صادر می‌کرد، دیگر چه جوابی برای این اتفاق داشت؟ آیا باز هم سپرده‌گذاران را به آینده نامعلوم حواله می‌داد؟

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
مبینا اجودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
1
با سلام تمام ح ف های من مختص دولتی است که از همه چیزی اطلاع دارد اومدم بیچاره را فقط طعمه قرار دادن پدر من و خود من طعمه همچین افرادی شدیم وبا بدبختی داریم امرار معاش میکنیم خدا از هیچ کدومتون نگذره که مترو به فلاکت و بدبختی کشوندین اگر واقعا کمی درونتون کمی وجدان دارید اژدها مترو ازاین بدبختی نجات بدید
علی حسنی
|
United States of America
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
بانک مرکزی حق ندارد با زیان رساندن به بخشی از مردم مشکل اقتصادی دولت را حل کند.گفتن اینکه فلان مبلغ از نقدینگی در دست موسسات غیر بانکی است دلیل نمیشود که بضرر سپرده گذاران اقدام نماید.هر کس سور بیشتر بدهد پول هم بسوی او میرود.تبلیغات غیر منصفانه در شان مقامات رسمی نیست.انچهمسلم است موسسه با اطلاع بانک مرکزی لوح تحت نظارت بانک مرکزی در شعب خود نصب کرده است و تازگی هم نداشته قبل از زمان اقای سیف این وضعیت وجود داشته است.دولت اگر میخواهد مداخله کند باید با حفظلیه جهات شرعی و قانونی ومواظبت برای عدم هرگونه تبعیض در جامعه باشد زیرا تبعیض از افراد بارز ظلم است.دولت میتوانست اول قانون خاصی مانند قانون ملی شده بانکها در اول انقلاب از مجلس فعلی بگذراند و مسئله را همانگونه حل کند یا دخلت نکند تا اگر اعلام ورشکستگی شد طبق قانونی که وجود دارد عمل شود که مسلما ربطی به بانک مرکزی نخوهد داشتوو مجالی برای دخالت ان نخواهد بود.در کشوری که جمهوری و ان هم از نوع اسلامی است قانون را نباید دور زد و کار را با هو وجنجال به شورای امنیت ملی کشانید
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
1
جناب آقاي دكتر روحاني رياست محترم جمهوري با سلام و احترام اكنون كه اين ملت به شما اعتماد نموده و بار ديگر وفاداري خود را به شما اعلام نموده اند خواهشمند است مشكلات سپرده گزاران موسسه ثامن الحجج را نيز دستور فرماييد هر چه سريعتر حل نمايند و خانواده ها ي كثيري را از نگراني بيرون آورند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
0
جناب آقای سیف تو را به خدا زودتر تکلیف پول های مردم را معلوم کنید .چرا هنوز این قدر موسسه دارن فعالیت میکنند.
سيمين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
1
يعني الان بعد از گذشت يكسال هم نميخوان سپرده هاي زير ١٠٠ ميبيون رو بدن؟
پاسخ ها
یوسف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
از آخر برج 11 سال 94 حساب کنی از یکسال هم چندین ماه گذشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۳
0
1
روحانی . . . .ازپل گذشته وکاری به ملت نداردبدبختی این چند هزارنفرکه درمقایسه با 22میلیون رای چیزمهمی نیست!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
1
يكي از همين مفسدين اقتصادي همين آقاي سيف است كه براي حل مشكلات بانك مر كزي دست در جيب مردم نموده است و فعلا كه دنيا به كام آنها شده است ولي بترسيد از خشم غضب الهي و روز قيامت كه بايد تقاص بدبختي ده ها هزار خانواده را كه به روز سياه نشانديد پس دهيد.شما كاري كرديد كه روي شيطان را هم سفيد كرديد.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
1
لطفا اطلاع رسانی کنید و از مسولین مربوطه بخواهید جواب قطعی به سپرده گذاران بدهند،اگر ما آن تعهدها را امضا نمی کردیم به مبلغی از پول خودمون که قرار بود پرداخت کنند نمیرسیدیم
سيمين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
اين متن تعهدنامه اي كه ما امضا كرديم اين نبود اين متن دستكاري شده
هدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
1
سيف كه خودش تو برنامه نگاه يك گفت سر يكسال و ١٤ ماه و ١٧ ماه پرداخت ميكنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
1
شیطان را درس میدهند . اول دونپاشی با 35 ملیون تومان کنند که قرارداد امضا شود توسط سپرده گذاران نگون بخت که اگر این مبلغ 35 ملیون را در دستور کار قرار نداده بودند مسلم کسی زیر ننگ امضاء اجباری نمیرفت . حالاهم کسی گوش نمیدهد وجدان پاک مردم را تبدیل به روحیه ای بی دین وعقیده کردند که اگربرای کاری غیر شرعی زانو میلرزاند الآن هیچ ابائ وترسی از بزهکاری وگناه ودزدی ندارد وخودرا پاک تراز آن مسئولین بی دین میداند این کسستگی از اعتقاد ایجاد شده توسط آقایان ایجاد شده است وا اسلاما را اینجا باید گفت نه قبل از انقلاب . والسلام
رحمت بخشایش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
علی حسنی افرین برتو که خوب پته باعث و بانی را روی اب ریختی.روزنامه را اگر نگاه کنی اول شروع به مصاحبه کردند که این موسسه چنین و چنان است مقامات مالیاتی را هم به کمک طلبیدند که انان هم مصاحبه انجام دادند که مالیات میگیریم.بعد گفتند تحت نظر بانک مرکزی نیست و هزار شعبه ایجاد کرده ونقدینه ها را جذب کرده و به شورای امنیت ملی هم کار را کشانیدند بعد گفتند حساب های بانکیباید منترل شود و عملیات بانکی محدود شود و خدمات به موسسه داده نشود.مردم را ترسانیدند تا برای کشیدن پول خود هجوم ببرند کاری که هیچ بانکی در مقابل ان تاب نمی اورد و زانو برزمین می زند.چرا؟؟؟؟؟
فرهاني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
2
خدايااا خودت به داد ما برس كه صداي داد مردم در اين مملكت به جايي نميرسد
پاسدار
|
United States of America
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
1
من تصور میکنم بین بانک مرکزی وموسسه ثامن الحجج تبانی شده است و متاسفانه سایر مسئولین عالیرتبه هم سکوت کرده اند و صدای بی صدایان بگوش نمی رسد . من زندگیم متلاشی شد و بسیاری اتفاقات ناجور برای خانواده ها پیش امد ولی چوب خدا صدا ندارد وانتقام خواهد گرفت . گرشد زجور شما خانه موری ویران .........محال است خانه خویش را آباد کنید .ولی روزی ثابت خواهد شد که اصل ماجرا ضربه به نظام بوده است .
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان