تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
گزارش رویداد۲۴ از شیوع یک بیماری واگیردار؛

خطر ابتلا به تب کریمه کنگو جدی است؛ هشدارها را جدی بگیرید!

در چند روز اخیر اخبار ضدونقیض زیادی در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو منتشر شده است. دانشگاه‎های علوم پزشکی اصفهان و زاهدان و مرکز مدیریت بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت خبر از کنترل بیماری داده و اعلام کرده‎اند مردم نگران نباشند اما توصیه جدی همه آنها رعایت نکات بهداشتی برای قرار نگرفتن در معرض این بیماری بوده است.
رویداد۲۴-در چند روز اخیر اخبار ضدونقیض زیادی در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو منتشر شده است. دانشگاه‎های علوم پزشکی اصفهان و زاهدان و مرکز مدیریت بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت خبر از کنترل بیماری داده و اعلام کرده‎اند مردم نگران نباشند اما توصیه جدی همه آنها  رعایت نکات بهداشتی برای قرار نگرفتن در معرض این بیماری بوده است. 

در چند روز اخیر شایعات و اخبار ضدونقیض زیادی در خصوص شیوع بیماری تب کریمه کنگو، بخصوص در اصفهان، سیستان‎وبلوچستان، کرمانشاه و بندرعباس به گوش می‎رسد، ضدونقیض بودن و مبهم بودن اخبار باعث شده است که بازار شایعات داغ و فیلم‎ها و عکس‎های زیادی در فضای مجازی پخش شود که اگرچه مردم را می‎‏ترساند اما درست یا غلط بودنشان مشخص نیست.

طبق آمار مرکز مدیریت بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت از ابتدای سال جاری 28 مورد در سطح کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد 19نفر مربوط به شهر زاهدان و 9مورد مربوط به دیگر شهرستان‌های کشور است. 

اما مسئولان وزارت بهداشت، علوم‎پزشکی اصفهان و علوم‎پزشکی زاهدان شایعات مربوط به طغیان  تب مرگ را نادرست دانسته و گفتند این بیماری در حال کنترل است و با وجود اینکه بیماری مرگباری است در ایران تاکنون درصد مرگ‎ومیر از تب کنگو پایین بوده است.

محمودرضا میری بنجار، رئیس دانشگاه علوم‎پزشکی زاهدان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ ضمن تاکید بر اینکه تب کنگو  در سیستان‎وبلوچستان کنترل شده و جای نگرانی نیست گفت: نقطه ورود این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، استان سیستان‎وبلوچستان است، ماه قبل این بیماری در این استان نفوذ کرد و 19 مورد به آن مبتلا شدند اما خوشبختانه مرگ‎ومیر نداشتیم. بیماری را در سیستان‎وبلوچستان کنترل کردیم و سازمان دامپزشکی هم نظارت کامل بر ذبح دام‎ها دارد، لاشه‎های دام تا 24ساعت مراحل پیش فرض را طی می‎کنند.
 
او ادامه داد: مردم استان سیستان‎وبلوچستان از بابت خرید گوشت نگرانی نداشته باشند اما توصیه ما این است که مسائل بهداشتی را رعایت کنند، به هیچ عنوان از کشتارگاه‎های غیر مجاز گوشت نخرند و همچنین هنگام خورد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.
 
با وجود اینکه این به نظر می‎رسد این بیماری تا حدود زیادی در کشور کنترل شده است و تا حدود زیادی طغیان تب کنگو در کشور تکذیب شده است اما این بیماری شیوع پیدا کرده و  خطرناک است. پایگاه اطلاع‎رسانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هشدار داده است: افراد از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و دام پس از ذبح تا 24ساعت در دمای منفی 1 تا 4درجه زیر صفر قرار گیرد تا ویروس‎های آن از بین برود.
 
همچنین این پایگاه اطلاع‎‎رسانی خبر از مشاهده  4مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان اصفهان داده و اعلام کرده است، هشدارها جدی گرفته شود.
 
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‎پزشکی کرمانشاه نیز خبر داده است: تاکنون یک مورد فوتی بر اثر مبتلا به این بیماری داشته‎ایم، که مربوط به اوایل سال جاری است. 

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‎های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه به هیچ عنوان این بیماری در کشور اپیدمی نشده اعلام کرده است: درمان قطعی این بیماری در کشور وجود دارد و همچنین داروی این بیماری در تمام کشور به صورت رایگان موجود است.
 
تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که با گزش کنه منتقل می‎شود. حیوانات بیشتر به این بیماری مبتدا می‎شوند اما، انسان‎ها هم در صورتی که نکات بهداشتی را رعایت نکنند، به خون  حیوان یا انسان آلوده به این تب دست بزنند، در خرید گوشت دقت نکنند ممکن است به این بیماری دچار شوند.
 
براساس اطلاع‎رسانی دانشگاه علوم‎پزشکی اصفهان، پس از آلودگی یک نفر ، ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند. تاکنون در سطح جهان همه گیری‎هایی از بیماری در سربازها ، اردوگاه‎ها، یا کسانی که از گوسفند وگاو نگهداری می‎کنند و پزشکان و کارکنان بیمارستانی ، اتفاق افتاده است. پرندگان در چرخه گسترش ویروس می‎توانند حامل کنه‎های آلوده باشند و خود مبتلا به بیماری نمی‎شوند(به جزء شتر مرغ)

 در واقع با گرم شدن هوا و افزایش حشرات احتمال شیوع این بیماری نیز افزایش پیدا می‎کند، باید نکات بهداشتی را رعایت کرد تا تب مرگ گریبان کسی را نگیرد. 
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان