تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
سید محمود میر لوحی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

بررسی کارنامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

یک عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره دلایل هدف قرار گرفتن تنها تعدادی از اعضا شورای سیاست گذاری توسط منتقدان گفت: این موضوع از همان مواردی است که تمام دوستان باید پاسخگو رفتار خود در انتخابات باشند. چرا افرادی که ماه‌ها پشت این میز نشستند و در تصمیمات مشارکت داشتند به دفاع از عملکرد خود در شورای سیاست گذاری نمی‌پردازند؟
رویداد۲۴یک عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره دلایل هدف قرار گرفتن تنها تعدادی از اعضا شورای سیاست گذاری توسط منتقدان گفت: این موضوع از همان مواردی است که تمام دوستان باید پاسخگو رفتار خود در انتخابات باشند. چرا افرادی که ماه‌ها پشت این میز نشستند و در تصمیمات مشارکت داشتند به دفاع از عملکرد خود در شورای سیاست گذاری نمی‌پردازند؟

شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باهدف ایجاد اجماع فراگیر تعیین یک لیست واحد در بین اصلاح‌طلبان برای انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. اعضای آن شامل نمایندگان احزاب و برخی اشخاص حقیقی بود که از تلاش‌های آنان لیست امید به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد.

البته انتقاداتی به لیست امید به دلیل حضور برخی چهره‌های غیرهمسو وارد شد که درست بودن ایرادات وارده خود را درزمان تعیین هیئت‌رئیسه مجلس نشان داد و دقیقاً درزمانی که زمینه برای قرار گرفتن محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در جایگاه ریاست مجلس آماده‌شده بود، به دلیل فعالیت‌های همین افراد غیرهمسو همراه با کمک‌های خارج از مجلس علی لاریجانی را بر مسند ریاست نشاندند.

علاوه براین در چینش اعضای لیست امید و حضور افراد ناکارآمد نقدهای دیگری هم به آن وارد است که شورای سیاست‌گذاری دلیل حضور این چهره‌ها را رد صلاحیت‌های گسترده از سوی شورای نگهبان اعلام کرد. در انتخابات شورای شهر به دلیل آنکه بحث رد صلاحیت‌ها دیگر مطرح نبود توقع می‌رفت که انتخاب افراد برای لیست اصلاح‌طلبان کارشناسی‌تر باشد که البته باز چنین نشد و بسیاری از توقعات بدون پاسخ باقی ماند. محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری قرار بود پنج‌شنبه گذشته درباره مهندسی لیست امید برای شوراها توضیحاتی دهد که موفق به انجام این کار نشد و دلیل این تصمیم‌گیری در ابهام باقی ماند.

اما بر اساس شواهد و اخبار موجود به نظر می‌رسد در تصمیمات شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر از خارج از دایره اعضا، فشارهایی واردشده و تصمیم‌گیری برای لیست امید تنها به حاضران در آن منتهی نشده است، بنابراین امروز که انتخابات به پایان رسیده شورای سیاست‌گذاری بر اساس نیاز، باید علاوه بر اطلاع‌رسانی شفاف در این رابطه دست به تغییر و تحول درونی بزند تا برای حفظ اعتماد مردم نقاط ضعف را هر چه سریع‌تر برطرف سازد.

سید محمود میر لوحی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در خصوص اعمال فشارها از خارج شورا برای تهیه لیست امید  گفت: فرایند به کار گرفته‌شده، کارشناسی بود. به طوری که شورای عالی بعد از انتخابات 94 کار مفصلی در استان‌ها کرد و تکمیل و اصلاح ساختار را محقق ساخت و به‌خوبی هم موفق به نتیجه‌گیری شد، زیرا امروز در 26 استان بزرگ مورد اعتماد مردم قرارگرفته است.

وی در ادامه اضافه کرد: شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان‌ها کسب موفقیت کرد و این امر با تشکیل یک کارگروه 7 نفرِ به مسئولیت آقای موسوی لاری در تهران محقق شد. این کارگروه با 14 نفر از کارشناسان مشورت کرد و پس‌ازآن به درخواست‌ها نمره داده شد، زیرا نعمت به‌وفور وجود داشت و این اولین باری بود که جریان اصلاح‌طلب توانست با تمام توان خود به کار آید، اما درعین‌حال در بین 150 نفر دستیابی به 21 نفر کار سختی بود که برای آن سه مرحله طی شد.

میرلوحی در رابطه با امکان ارائه لیست بهتر برای شورای شهر، اظهار داشت: ارائه لیست بهتر حتماً امکان داشت، اما زحمات این کاری که توسط دوستان گرفته‌شده را نباید نادیده گرفت.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره وجود انتقاداتی به این تصمیم شورا بیان کرد: انتقاداتی وجود دارد ولی باید در نظر داشت که هیئت‌رئیسه لیست را از 150 نفر به 21 نفر رساند، البته شاید هرکسی بگوید من به شکل دیگری این لیست را می‌نوشتم، اما اسامی توسط یک نفر تنظیم‌نشده از هیئت‌رئیسه به شورای عالی فرستاده شد و با جمع‌بندی و آسیب‌شناسی چهار شورا قبلی این کار صورت گرفت، زیرا نمی‌خواستند همه اعضای لیست سیاسی یا ژنرال باشند و جوانان و زنان باید موردتوجه قرار می‎گرفتند.

وی درباره نیاز به تغییر و تحول در شورای سیاست‌گذاری توضیح داد: بله این نیاز وجود دارد، اما در ابتدا باید دید که راهبرد اصلاح‌طلبان چه بوده است. به دلیل مشکلات شورای اول و نگرانی‌هایی که از آن بابت وجود داشته، راهبرد در کنار حفاظت از سهمیه زنان و جوانان چنین بوده که آقازاده‌ها وارد لیست نشوند و همه ژنرال و سیاسی نباشند. دوستان باید این موارد را موردبررسی قرار دهند و ببینند که نام پسر موسوی لاری که دارای دکترا معماری است در لیست قرار نگرفت. آقای عارف خود از جوانانی که در کنار او بودند، نامی نیاورد و افراد صرفاً بر اساس شاخص‌ها انتخاب شدند.

میر لوحی در این رابطه که نیاز به بازنگری در شورای سیاست‌گذاری از تأکیدات عارف بوده، تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری برای دومین دور از انتخابات از زمان تشکیل، خود را اصلاح و تکمیل کرد. قطعاً جریانی که معتقد به خرد جمعی است و موفق به پیشبرد دو نتیجه خیلی خوب شده است، نیاز به اصلاح دارد و درجا زدن برای او عیب بزرگی محسوب می‌شود، اما این مسئله بدین مفهوم نیست که زحمات انجام‌شده نادیده گرفته شود.

این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره دلایل هدف قرار گرفتن تنها تعدادی از اعضا شورای سیاست گذاری توسط منتقدان گفت: این موضوع از همان مواردی است که تمام دوستان باید پاسخگو رفتار خود در انتخابات باشند. چرا افرادی که ماه‌ها پشت این میز نشستند و در تصمیمات مشارکت داشتند به دفاع از عملکرد خود در شورای سیاست گذاری نمی‌پردازند؟

وی دراین‌باره که اشتباه لیست مجلس آیا در شورا تکرار نشد، بیان کرد: در مجلس تعداد زیادی از کاندیداها رد صلاحیت شدند و بااینکه بسیار نقد به عملکرد برخی آقایان در لیست امید وجود دارد، اما آمادگی دارم از آن دفاع کنم. در این رابطه باید به آخر بهمن 94 برگردیم که شورا یک جریان صفر را به 90 درصد پیروزی رساند. درحالی‌که شاید بهترین کارشناس‌ها می‌گفتند اگر اصلاح‌طلبی 50 درصد کرسی‌ها را بگیرد، موفق است 30 نماینده در مجلس داریم که دو نفر آن بر اساس نظر شما موردنقد قرار دارند، اما کسانی وارد مجلس شدند که نقش خوبی در بازنشست کردن دلواپسان ایفا کردند.

میر لوحی در ادامه یادآور شد: در ارزیابی مجلس حیف است که با یک یا دو نفر عملکرد یک لیست را موردتردید قرار دهیم.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان