تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۴

تهران، شهر دوچرخه

در 5 سال اخیر، فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران ابتکاراتی برای تشویق مردم کشورش به دوچرخه سواری به کار بسته است.
رویداد24- اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری UCI مقاله ای را به مناسبت برگزاری اولین رویداد بین المللی دوچرخه سواری همگانی آسیا در تهران بر روی پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است که در ادامه آن را میخوانید.

((تقویم 2016 دوچرخه سواری همگانی UCI روز جمعه 5 فوریه 16 بهمن ماه با رویدادی به نام (( تهران، شهر دوچرخه)) آغاز شد.
پیش بینی میشود در این رویداد همگانی بیش از 10/000 نفر از مردم تهران حضور یابند. این رویداد بخشی از برنامه هایی است که در ایران برای گسترش دوچرخه سواری همگانی تدوین شده است.
در 5 سال اخیر، فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی ایران ابتکاراتی برای تشویق مردم کشورش به دوچرخه سواری به کار بسته است.
مدیر روابط بین الملل فدراسیون دوچرخه سواری ایران ، نوید کثیریان تشریح کرد که ایران از نقطه نظر جدیدی به مقوله دوچرخه وساری نگاه می کند . در جلسه UCI sharing platform که در توکیو برگزار شد، فدراسیون ایران فعالیت های خود را در زمینه دوچرخه سواری همگانی با سایر کشورهای آسیایی به اشتراک گذاشت .
در حالیکه ایران رکابزنان حرفه ای مستعدی دارد و در رده بندی تور های آسیایی سالهای اخیر ایران صدر نشین این رده بندی است فدراسیون ایران تلاش و تاکید زیادی بر گسترش دوچرخه سواری عمومی در میان عموم مردم دارد.

کثیریان افزود : با در نظر گرفتن ترافیک شهرها، طی کردن مسیرهای طولانی برای رسیدن به محل کار و میل به راحتی بیشتر، این روزها بسیاری از مردم از دوچرخه و دوچرخه سواری را فراموش کرده اند. ما تصمیم گرفته ایم کمیته دوچرخه سواری همگانی را در فدراسیون تشکیل دهیم، دولت را ترغیب کنیم تا در این ورزش سرمایه گذاری کند،همایش های متعدد دوچرخه سواری را در شهرهای بزرگ برگزار کنیم و نیز مسیر های ویژه دوچرخه را در شهر های بزرگ ایجاد کنیم .
وی تاکید کرد همکاری سازمانهای داخلی نظیر شهرداری تهران که تلاش بسیار زیادی را در زمینه گسترش دوچرخه سواری همگانی انجام داده است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
یکی از اقدامات بسیار با ارزش آنها حمایت مالی و برگزاری رویداد همگانی (( تهران،شهر دوچرخه)) است .

رییس فدراسیون دوچرخه سواری ،خسرو قمری که پیش از این مدیر کل ورزش استان مرکزی نیز بوده است یکی از حامیان اصلی ورزش همگانی و از افراد پیشرو در زمینه دوچرخه سواری همگانی در ایران است . در چند سال اخیر پیشرفت در این زمینه نیز چشمگیر بوده است .

یکی از پیشرفت ها برگزاری حدود 400 همایش سالانه در سرتاسر ایران بوده است .
تهران شهری با حدود 9 میلیون نفر جمعیت در حال حاضر مجموعا 280 کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد و 80 کیلومتر دیگر نیز در حال ساخت است . مشابه این مسیرهای دوچرخه در شهرهای بزرگ دیگر نظیر اصفهان و مشهد نیز در آینده ساخته خواهد شد.
ارگانهای دولتی در ایران می بایست 1 درصد از بودجه خود را به ورزش اختصاص دهند و از فدراسیون دوچرخه سواری آنها را تشویق می کند تا بخشی از این پول را برای خرید دوچرخه با کارمندانشان اختصاص دهند .
فدراسیون همچنین هیاتهای استانی دوچرخه سواری را به خرید دوچرخه تشویق می کند .

آقای قمری اظهار داشت :
ما میخواهیم هر ایرانی یک دوچرخه داشته باشد . کسانی که دوچرخه ندارند می توانند از خانه های دوچرخه در شهرهای بزرگ استفاده کنند .
این خانه های دوچرخه به مردم این امکان را می دهند که برای مدت محدودی از آنها دوچرخه اجاره کنند .
این ایستگاههای دوچرخه توسط کسانی اداره می شوند که خدمات فنی دوچرخه را هم به افراد گروهها و خانواده هایی که میخواهند با این دوچرخه ها، دوچرخه سواری کنند ارائه می دهند .آقای قمری ادامه دادند:«نگرش ها قطعا در حال تغییر است و تعداد افرادی که از دوچرخه استفاده می کنند در حال افزایش».هرچند آقای قمری هنوز رضایت کامل ندارد و در حال حاضر کار روی چند پیشنهاد دیگر است که قصد دارد به مجلس برساند.رییس فدراسیون دوچرخه سواری ایران می خواهد به جایی برسد که هر خودرویی که فروخته می شود یک دوچرخه هم در صندوق عقبش وجود داشته باشد.او همچنین در حال تلاش برای آن است که پیشنهادی برای تخصیص یکی از مناطق تهران در هر آخر هفته بعنوان منطقه دوچرخه سواری ارائه دهد تا شهروندان بتواندد بدون نگرانی از تردد خودروهای در آرامش و امنیت در آنجا دوچرخه سواری کنند.
شهروندان تهرانی می توانند روز جمعه 5 فوریه تجربه ای از دوچرخه سواری در جاده هایی بدون تردد خودرو داشته باشند.این رویداد (تهران ، شهر دوچرخه) در مسیری 8 کیلومتری که برای همه اقشار مردم در تمام سنین و با همه نوع توانایی قابل دسترسی است که برگزار می شود.شرکت کنندگان میتوانند در طول یک ساعت و نیمی که جاده بسته است هر چند دوری که می خواهند رکاب بزنند و در پایان در مراسم جشنی که در همان محل برگزار می شود حضور یابند.
در این رویداد برنده ای در کار نخواهد بود و تعدادی جایزه بهمراه دوچرخه به برندگان خوش شانس قرعه کشی اهدا خواهد شد.آقای قمری تشریح کردند:«ما می خواهیم همه از دوچرخه سواری کردن لذت ببرند چه کودک،چه پیر،چه مرد و چه زن».
«تهران،شهر دوچرخه» تنها رویداد آسیایی ثبت شده در تقویم بین المللی دوچرخه سواری همگانی uci است.در حالیکه آقای قمری و فدراسیون اش بسیار به این موضوع می بالند،ضمنا مایلند تعداد رویداد های دوچرخه سواری عمومی را در کشورشان و نیز در سایر کشورهای آسیایی افزایش دهند.رویای نهایی آن است که « روز دوچرخه سواری عمومی» در تقویم فدراسیون جهانی ثبت شود و در همه کشورهای آسیایی، مردم بتوانند همه با هم در یک روز خاص دوچرخه سواری کنند.

منبع: سايت فدراسيون دوچرخه سواری
برچسب ها: دوچرخه ، تهران ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان