تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۲۵ تير ۱۳۹۶
سهراب‌پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

تحقیقات در کشور نیاز به تجهیزات نوسازی شده دارد

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اساتید دانشگاه‌های کشور، محققان و پژوهشگران امید دارند تا به این مسئله توجه بیشتری صورت گیرد و بودجه‌هایی برای تجهیزات تحقیقات کشور در نظر گرفته شود، مهم‌ترین زمینه به وجود آمدن تحقیقات، تجهیزات آن است که نیاز به نوسازی دارد زیرا در بخش‌هایی بیش‌ازاندازه فرسوده شده است.
تحقیقات در کشور نیاز به تجهیزات نوسازی شده دارد

رویداد۲۴-قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اساتید دانشگاه‌های کشور، محققان و پژوهشگران امید دارند تا به این مسئله توجه بیشتری صورت گیرد و بودجه‌هایی برای تجهیزات تحقیقات کشور در نظر گرفته شود، مهم‌ترین زمینه به وجود آمدن تحقیقات، تجهیزات آن است که نیاز به نوسازی دارد زیرا در بخش‌هایی بیش‌ازاندازه فرسوده شده است.

پژوهشگران از کمبود بودجه و کاهش کیفیت تحقیقات در کشور گله‌مند هستند، این در حالی است که پژوهش زیربنا توسعه محسوب می‌شود ویکی از مسائلی که همواره توجه مسئولان و اندیشمندان را به خود جلب کرده و می‌کند، امر پژوهش و فعالیت‌های علمی است زیرا بحث حائز اهمیتی به‌حساب می‌آید و در رشد علمی، اقتصادی و جایگاه بین اللمللی تأثیر به سزایی دارد.

نکته‌ای که در این خصوص باید در نظر گرفت، این است که پژوهش و تحقیق یک‌شبه و با بستن در بر روی پژوهشگران به دست نمی‌آید، نیاز به تجهیزاتی دارد که در صورت نبود آن‌ها تنها باعث هدر رفتن نیروی انسانی می‌شود. این تجهیزات همان‌طور که مورداشاره قرار گرفت تنها با بودجه تأمین می‌شود که انتظار این روزها از دولت و وزیری که نزدیک به دو ماه دیگر به وزارت علوم می‌رود در نظر گرفتن این مسئله در ساختار علمی و تحقیقاتی کشور است.

سعید سهراب پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره جایگاه وضعیت پژوهشی و علمی کشور گفت: برای بررسی وضعیت پژوهشی کشورباید بیشتر وضعیت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را موردمطالعه قرارداد، زیرا در آنجا دارای افراد واجد شرایط و سطح بالا هستیم، اما متأسفانه به لحاظ بودجه و تجهیزات کمبود فراوانی داریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به پتانسیل موجود باید به موضوع پژوهشی بیش از این‌ها توجه شود، بزرگ‌ترین گله پژوهشگران و دانشگاهیان در طول سال‌های اخیر هم این بوده که باوجودآنکه مسئولان و مقام معظم رهبری بر بالا رفتن سهم بودجه‌های پژوهشی تأکید کرده‌اند، اما متأسفانه این اتفاق محقق نشده و امیدوار هستند تا در دولت جدید به این مسئله توجه بیشتری صورت گیرد.

سهراب پور درباره عملکرد علمی- پژوهشی در دانشگاه‌های زنجیره‌ای مانند آزاد، پیام نور و علمی کاربری نیز بیان کرد: درباره دستاوردهای دانشگاه‌های پیام نور و علمی- کاربردی خیلی مطلع نیستم ولی برخی از واحدهای دانشگاه آزاد خیلی خوب کار می‌کنند. در این خصوص می‌توان به واحد علوم تحقیقات در تهران اشاره کرد که نتایج کار پژوهشی آن‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: دانشگاه آزاد در تمام شهرها انواع و اقسام دارد که به لحاظ کیفیت باهم برابر نیستند. دانشگاه پیام نور هم از ابتدا برای کار پژوهشی ساخته نشده بود و بیشتر برای این بنانهاده شد که در حد کارشناسی باشد تا افرادی که خانه‌دار هستند یا صاحب شغل‌اند در کنار آن در صورت تمایل، تحصیل هم انجام دهند. البته در حال حاضر این دانشگاه در مقاطع بالاتر هم پیش رفته، اما ازآنجاکه کلاس‌های آن حضوری نیست واقعاً از درست انجام دادن کارهای پژوهشی در این فضای آموزشی بی‌اطلاع هستم.

وی در خصوص مطالبات اساتید از وزیر علوم در دولت دوازدهم ابراز کرد: اساتید دانشگاه‌های کشور، محققان و پژوهشگران امید دارند تا به این مسئله توجه بیشتری صورت گیرد و بودجه‌هایی برای تجهیزات تحقیقات کشور در نظر گرفته شود، مهم‌ترین زمینه به وجود آمدن تحقیقات، تجهیزات آن است که نیاز به نوسازی دارد زیرا در بخش‌هایی بیش‌ازاندازه فرسوده شده است.

سهراب پور در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر محققان و دانشگاهیان امیدوار هستند در دولت جدید چنین مسائلی موردتوجه قرار گیرد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در رابطه باوجود شبهه در مدرک دکتری علی‌محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد از دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: آقای نوریان دکتری خود را از دانشگاه شریف نگرفته است، ایشان در دوره‌ای که ریاست دانشگاه را بر عهده داشتم، تصمیم گرفته بود که یک دکتری مشترک بین دانشگاه شریف و یک دانشگاه خارجی بگیرد که تا زمانی که این مسئولیت را بر عهده داشتیم، این اتفاق نیفتاد.

وی در رابطه بازمان پایان ریاست خود بر دانشگاه صنعتی شریف، تصریح کرد: تا سال 89 که رئیس دانشگاه صنعتی شریف بودم این دکتری اخذ نشده بود، اما پس‌ازآن را خبر ندارم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان