تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
ران پال، نماینده سابق کنگره آمریکا طی یادداشتی برای نیوامریکن:

آمریکا از ترس قدرت گرفتن ایران، بجای داعش با ارتش سوریه می‌جنگد

ران پال، نماینده سابق کنگره آمریکا طی یادداشتی برای سایت نیوامریکن به عملکرد دولت آمریکا در سوریه پرداخته و می‌نویسد: همان زمانی که گمان می‌کردید سیاست ما در سوریه نمی‌تواند از این بدتر شود، دقیقاً همین اتفاق رخ داد.
رویداد۲۴- ران پال، نماینده سابق کنگره آمریکا طی یادداشتی برای سایت نیوامریکن به عملکرد دولت آمریکا در سوریه پرداخته و می‌نویسد: همان زمانی که گمان می‌کردید سیاست ما در سوریه نمی‌تواند از این بدتر شود، دقیقاً همین اتفاق رخ داد.

به گزارش رویداد۲۴  به نقل از نیوامریکن، ران پال در ادامه نوشت: هفته گذشته ارتش آمریکا دو بار از یک پایگاه نظامی که به‌صورت غیرقانونی در سوریه اشغال کرده به نیروهای ارتش این کشور حمله کرد. بر اساس گزارش پنتاگون، این حملات به نیروهای دولت سوریه «تدافعی» بودند چراکه جنگنده‌های سوریه در حال نزدیک شدن به یک منطقه «درگیری ممنوع» در سوریه بودند که آمریکا تعیین کرده است. نیروهای سوریه در حال تعقیب داعش در این منطقه بودند اما آمریکا به هر صورت آن‌ها را مورد حمله قرار داد.

آمریکا همچنین در حال آموزش یک گروه شورشی دیگر در آن پایگاه است و مدعی است که نیروهای دولت سوریه برای حضور نیروهای نظامی آمریکا در آن نقطه یک تهدید محسوب می‌شوند. اما پنتاگون یک نکته را فراموش کرده: آمریکا اصلاً مجوزی برای حضور در سوریه ندارد. نه کنگره آمریکا و نه شورای امنیت سازمان ملل به ارتش ایالات‌متحده مجوز حضور در سوریه را نداده‌اند.

بنابراین چه چیز دولت ترامپ این حق و اختیار را می‌دهد که بدون اجازه دولت یک کشور، در کشورهای خارجی پایگاه نظامی راه‌اندازی کند؟ چرا ما حاکمیت سوریه را زیر پا می‌گذاریم و به ارتش آن‌ها حین مبارزه با داعش حمله می‌کنیم؟ چرا واشنگتن مدعی است که مأموریت نخستش در سوریه شکست دادن داعش است، درحالی‌که دست به اقدامات نظامی می‌زند که به نفع داعش است؟

پنتاگون بیانیه‌ای صادر کرده مبنی بر اینکه حضورش در سوریه ضروری است چراکه دولت سوریه به‌اندازه کافی برای شکست دادن داعش به‌طور مستقلانه قوی نیست. اما «مناطق امن» که مورد توافق سوریه، روسیه، ایران و ترکیه قرار گرفت منجر به کاهش درگیری‌ها و شکل‌گیری امکان پایان شش سال جنگ شد. حتی اگر درست باشد که ارتش سوریه تضعیف‌شده، ضعف آن ناشی از شش سال تقویت شورشی‌ها از سوی آمریکا برای سرنگون کردن دولت در این کشور است.

تمام این مسائل برای چیست؟ چرا ارتش آمریکا این پایگاه را در سوریه اشغال کرده است؟ بخشی از مسئله به ممانعت از همکاری سوری‌ها و عراقی‌ها برای جنگ با داعش برمی‌گردد، اما مسئله اصلی مربوط به ایران می‌شود. آمریکا بر این باور است که اگر سوری‌ها و عراقی‌ها باهم علیه داعش متحد شوند و از نیروهای شیعه متحده شده از سوی ایران کمک بگیرند، این مسئله باعث قدرتمند شدن دست ایران در منطقه می‌شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اخیراً از سفر به عربستان برگشت، جایی که قسم خورد اجازه وقوع چنین اتفاقی را ندهد.

اما آیا این سیاست واقعاً به نفع ما است یا ما فقط به «متحدان» خاورمیانه‌مان که ناامید از جنگ با ایران هستند، گوش سپرده‌ایم؟ عربستان نوع رادیکال اسلام را به جهان صادر می‌کند. ایران اما نه. نمی‌گویم که ایران عالی است اما آیا عاقلانه است که به نفع هر یک از طرفین وارد درگیری سنی و شیعه شویم؟ سوریه در کنار متحدانش ایران و روسیه، در حال جنگ با داعش و القاعده هستند. ترامپ در دوره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری گفته بود چه چیز بدی در این مورد وجود دارد؟

به ما گفته شده بود که اگر دولت سوریه امکان آزادسازی حلب از چنگال القاعده را بیابد، بشار اسد هزاران نفری که جا مانده‌اند را خواهد کشت. اما برعکس این ماجرا اتفاق افتاد: زندگی در حل به شرایط عادی برگشت. اقلیت مسیحی برای نخستین بار طی هفت سال گذشته، عید پاک را جشن گرفتند. آن‌ها در حال بازسازی هستند. آیا ما نهایتاً نمی‌توانیم سوریه‌ها را به حال خود رها کنیم؟

زمانی که به نقطه‌ای می‌رسید که درمی‌یابید اقداماتتان درواقع کمکی به داعش است، شاید وقت آن رسیده که توقف کنید. آمریکا باید سیاست خطرناک و غیرسازنده خود در سوریه را پایان دهد و نیروهای خود را به خانه بازگرداند. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان