تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
دیلی صاباح مطرح کرد

روسیه و آمریکا به دنبال تحریک و سودجویی از تخاصم ایران و عربستان

از زمان بروز بحران قطر تقریباً همه تلاش کرده‌اند دلایل اصلی این تنش مداوم را درک کنند. ما می‌دانیم که قدرت‌های غربی علاقه‌مند به تحریک جنگ در این منطقه هستند تا به منافع اقتصادی خود دست یابند. این بحران تنها زمانی پایان می‌یابد که آمریکا بتواند سهمی هنگفت از قطر دریافت کند.
رویداد۲۴- از زمان بروز بحران قطر تقریباً همه تلاش کرده‌اند دلایل اصلی این تنش مداوم را درک کنند. ما می‌دانیم که قدرت‌های غربی علاقه‌مند به تحریک جنگ در این منطقه هستند تا به منافع اقتصادی خود دست یابند. این بحران تنها زمانی پایان می‌یابد که آمریکا بتواند سهمی هنگفت از قطر دریافت کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از دیلی صاباح، در عصر استعمار نو، حرص و طمع قدرت‌های غربی سرمایه انباشته در خاورمیانه را هدف قرار داده است. بااین‌حال ما همچنان به بحث و بررسی مسائل اجتماعی، سیاسی و ژئوپلیتیک خاورمیانه از چشم‌انداز غرب ادامه می‌دهیم. به همین دلیل است که بررسی دوباره این مسائل از دیدگاه ایران نیز ضروری است.

در ایران اصلاح‌طلبان توانستند در انتخابات اخیر پیروز شوند. در واقع به نظر می‌رسد جناح سیاسی مخالف اصلاح‌طلبان در مسیر شکست قرار گرفته است. سیاست‌های آن‌ها که احتمالاً در حوزه بین‌الملل موفقیت‌آمیز بوده، مردم ایران را محکوم به فقر کرده است. در این میان یک کشمکش جدی میان اصلاح‌طلبان تحت رهبری حسن روحانی که خواستار بازگشت مجدد ایران به جامعه جهانی است، و سنت‌گرایانی که خواهان تداوم وضع موجود هستند، وجود دارد. و در این کشمکش اصلاح‌طلبان دست‌کم توانستند حمایت شگرفی را از سوی جامعه ایران جذب کنند و حتی برخی تحلیل گران حتی مدعی هستند که حمایت انتخاباتی از اصلاح‌طلبان به بالای 75 رصد رسید.

تعدادی از روشنفکران ایرانی این‌طور استدلال می‌کنند که در شرایطی که امپراتوری گران‌قیمت ایران در سوریه، یمن و عراق ادامه دارد، مردم محکوم به فقر و انزوا هستند.

چنین تفکراتی باعث شده مردم به سمت اصلاح‌طلبان متمایل شوند و جناح رقیب فاصله بگیرند. در این رابطه، اصلاح‌طلبان ایران تنش موجود میان عربستان و ایران را مستمسکی برای جناح سنت‌گرا می‌دانند که بر اساس آن جنبش آن‌ها را به‌واسطه حضور در یک جنگ منطقه‌ای شکست دهند.

در واقع سنت‌گرایان در مورد تلاش باراک اوباما برای بازگشت این کشور به سیستم جهانی تعبیری اشتباه داشته‌اند. بهترین مثال در زمینه دشمن منطقه‌ای میان ایران و عربستان، ناآرامی‌ها و آدم کشی‌های فراوان است.

بعد دیگر دیدگاه اصلاح‌طلبان ایران در مورد سیاست خارجی نفوذ گسترده سیاسی روسیه بر ایران و نقش مرکزی است که متعاقب آن در جنگ داخلی سوریه دارد. روسیه که از سوی ایران برای حل بحران سوریه دعوت شده بود، تسلط بر جنگ داخلی سوریه را آغاز کرده و این امر منافع منطقه‌ای، حتی منافع ایران را تحت‌الشعاع قرار داده است.

روشنفکران اصلاح‌طلب ایرانی دیدگاه کنجکاوانه‌ای نسبت به مشارکت روسیه در منطقه به‌خصوص در ایران اتخاذ کرده‌اند که تنها می‌توان آن را با رویکرد سیاسی آمریکا در قبال کشورهای نفتی خاورمیانه مقایسه کرد. تحلیل گران معتقدند که در چشم‌انداز جنگ میان ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، تحت رهبری عربستان هر دو ابر قدرت به تأمین‌کنندگان اصلی تسلیحات تبدیل می‌شود. 

حضور ایران در سوریه، عراق و یمن ، به عربستان هشدار می‌دهد. بنابراین سیاست خارجی دونالد ترامپ مطرح کردن نام ایران فوراً باعث رنجش سعودی‌ها شده است. اما تمایلات و خواسته‌های ایران و عربستان برای تشدید دشمنی، تنها به نفع روسیه و آمریکا است.

ما می‌دانیم که یک جنگ میان کشورهای مسلمان تنها به نفع آمریکا و روسیه است. شاید این‌طور گمان شود که جنگ داخلی سوریه درس‌هایی برای کشورهای مسلمان داشته، و آن‌ها در حال حاضر قادر نیستند از حقوق خود و برادری میان کشورهای مسلمان دفاع کنند. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان