تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶
حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

پیام حمله موشکی سپاه به «داعش» چه بود؟

عضو شورای عالی سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مسیر ساخت موشک‌های بالستیک و میان برد قدم برداشته‌ایم، البته تا به امروز در مانورها مورداستفاده می‌گرفت ولی در عمل با حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به مقر فرماندهی داعش در دیرالزور به گروهی که تاکنون می‌گفتند ایران قدرت موشکی‌اش اغراق‌آمیز و بلوف‌های سیاسی است، ثابت کرد که این قدرت هم عملیاتی است.
رویداد۲۴عضو شورای عالی سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مسیر ساخت موشک‌های بالستیک و میان برد قدم برداشته‌ایم، البته تا به امروز در مانورها مورداستفاده می‌گرفت ولی در عمل با حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به مقر فرماندهی داعش در دیرالزور به گروهی که تاکنون می‌گفتند ایران قدرت موشکی‌اش اغراق‌آمیز و بلوف‌های سیاسی است، ثابت کرد که این قدرت هم عملیاتی است.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بامداد روز یکشنبه تروریست‌ها در منطقه دیرالزور واقع در شرق سوریه را مورد هدف موشکی خود قرارداد.

در بیانیه سپاه پاسداران در این رابطه تأکید شده است که «در پی جنایت تروریستی 17 خردادماه 96 تروریست‌های تکفیری در تهران که به شهادت 18 تن از مردم مظلوم و روزه‌دار و مجروحیت جمعی دیگر از هم‌وطنان عزیز منجر گردید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه باهدف تنبیه تروریست‌های جنایتکار، موردحمله موشکی قرارداد که گزارش‌های دریافتی حکایت از هلاکت تعداد زیادی از آنان و انهدام تجهیزات، سامانه‌ها و سلاح‌هایشان دارد.»

17 خردادماه در دو منطقه تهران (مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی) تروریست ورود پیدا کردند که درنتیجه آن 18 تن از هم‌وطنانمان را به شهادت رساندند. بلافاصله پس‌ازآن سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد که «انتقام‌گیری از خون شهدا در دستور کار جدی سپاه قرار دارد.»

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل نظامی و عضو شورای عالی سپاه در دوران دفاع مقدس، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که حمله موشکی بامداد امروز صبح نشان‌دهنده دستاوردهای نظامی کشور است، گفت: حمله موشکی بامداد امروز ایران پاسخی به تهدیدات و اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری داعش که در تهران صورت دادند، بود. این اقدام کاملاً مقتدرانه، هوشمندانه، به‌موقع، دقیق و راهبردی انجام شد و در عمل پنج مؤلفه ذکرشده در حمله موشکی موردنظر مشاهده می‌شود.

وی درباره دلیل انتخاب مرکز ذکرشده برای حمله موشکی سپاه توضیح داد: مرکزی که مورد هدف قرار گرفت در شهرک المیادین واقع در منطقه دیرالزوربود که به فرماندهی و اتاق جنگ جدیدی برای داعش پس از حلب تبدیل‌شده است.

این کارشناس مسائل نظامی در ادامه اضافه کرد: هدف فوق بسیار مهم و استراتژیک بود و این اولین باری است که ایران با موشک‌های دوربرد خود اهدافی را فراتر از خاک کشور در عمق 650 کیلومتری مورد هدف قرارداد که ازنظر تراز نظامی در حد قدرت‌های جهانی و ابرقدرتی قرارداد می‌شود.

عضو شورای عالی سپاه در دوران دفاع مقدس در خصوص پیام روشن حمله موشکی به مواضع تروریست‌ها برای کشورهای منطقه نیز بیان کرد: این حمله چند پیام دارد. اول آنکه در آستانه روز جهانی قدس اولین پیام به رژیم صهیونیستی بود که کاملاً در تیررس موشک‌های استراتژیک ایران قرار دارد و پیام دیگر هم به آمریکا ارسال شد و آن‌هم این بود درصورتی‌که در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس اقدام به ایجاد ناتو عربی کند، باید آگاه باشد که ایران قدرت لازم برای مورد هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی این کشور تا شعاع 2000 کیلومتری را دارا است.

کنعانی مقدم در رابطه با دستاوردهای نظامی کشور نیز توضیح داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در مسیر ساخت موشک‌های بالستیک و میان برد قدم برداشته‌ایم، البته تا به امروز در مانورها مورداستفاده می‌گرفت ولی در عمل با حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به مقر فرماندهی داعش در دیرالزور به گروهی که تاکنون می‌گفتند ایران قدرت موشکی‌اش اغراق‌آمیز و بلوف‌های سیاسی است، ثابت کرد که این قدرت هم عملیاتی است.

وی ارزیابی خود از این موشک‌ها به لحاظ فنی را چنین بیان کرد: موشک‌های مورداستفاده از نوع ذوالفقار با سوخت جامد بوده که از کلاهک حدوداً 650 کیلو مواد انفجاری از کلاس فاتح برخوردار است و یک موشک میان برد و نقطه زن به‌حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل نظامی ارزیابی خود در این رابطه که حمله موشکی فوق اولین حمله نظامی ایران پس از دفاع مقدس است، اظهار داشت: حمله موشکی موردبحث یک‌فصل جدید را در قدرت نظامی ایران برای تهدیدات امنیتی و دفاعی باز کرد ازجمله می‌توان به گروه‌های تروریستی مثل داعش اشاره داشت. با توجه به بانک اهدافی که ایران در اختیار دارد می‌تواند هرگونه هدفی را در اعماق مختلف تا برد 2000 کیلومتر مورد هدف قرار دهد و جایی برای داعشی ها و تروریست‌ها جهت برهم زدن امنیت وجود نخواهد داشت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان