تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۶
قاسم محبعلی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نباید تحت‌تاثیر جابه‌جایی‌ها در عربستان قرار گیریم

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص تغییر شرایط بین ایران و عربستان پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان تاکید کرد که ما ایرانی ها باید درک کنیم که جابه‌جایی در عربستان جزو تغییرات داخلی در این کشور است نباید تحت تأثیر این جابه‌جایی‌ها قرار گیریم.
رویداد۲۴-مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در خصوص تغییر شرایط بین ایران و عربستان پس از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان تاکید کرد که ما ایرانی ها باید درک کنیم که جابه‌جایی در عربستان جزو تغییرات داخلی در این کشور است نباید تحت تأثیر این جابه‌جایی‌ها قرار گیریم.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی یک حکم حکومتی شاهزاده محمد بن نایف را از ولیعهدی این کشور خلع و محمد بن سلمان فرزند ارشد خود را که پیش‌تر جانشین ولیعهد بود، به‌عنوان ولیعهد جدید معرفی کرد.

بر اساس حکم شاه سعودی، محمد بن سلمان همچنین ضمن حفظ مقام وزارت دفاع به‌عنوان معاون رئیس شورای وزیران منصوب و بر اساس خبری از شبکه العربیه محمد بن نایف از سمت‌های خود عزل شده است.

اما محمد بن سلمان کیست؟ بن سلمان از چهره‌های تندرو حکومت عربستان به‌حساب می‌آید که تصمیمات اخذشده او تا به امروز به‌شدت کلیدی بوده است. این تصمیمات شامل حمله به یمن، دخالت بیشتر در امور سوریه و حمایت از گروه احرار الشام بود. بن سلمان همچنین در راستای اصلاحات سیاسی، مناسبات عربستان با رژیم صهیونیستی را علنی کرد و در مسائل مصر دو جزیره‌ای را طلب کرد که میان این دو کشور سبقه تاریخی دارد، البته او سخت‌ترین ضربه را به قطر وارد کرد. از دیگر تصمیمات بن سلمان رقابت بیشتر با ایران بود که درنهایت منجر به ایجاد یک ائتلاف عربی با همراهی واشنگتن شد.

بن سلمان همچنین در حوزه‌های اقتصادی هم تصمیمات مهمی اتخاذ کرده که مهم‌ترین آن‌ها فروش سهام آرامکو که بزرگ‌ترین شرکت نفتی در دنیا به‌حساب می‌آید و دیگر اجرای ریاضت اقتصادی در عربستان بوده است.

او نه‌تنها رابط بین عربستان و واشنگتن بود بلکه با روسیه نیز ارتباط خوبی برقرار کرده و با ولادیمیر پوتین بارها برای هماهنگی در سیاست‌هایشان در سوریه و ایران دیدار داشته است. تا امروز انتخاب بن سلمان به‌عنوان ولیعهد خبر خوبی برای اسرائیل و آمریکا بوده و او باید در روزهای آینده مواضع تندوتیزی علیه تروریست‌هایی از طرف این کشورها بدین نام معرفی می‌شوند اتخاذ کند، تصمیماتی که شاید آینده منطقه را تغییر دهد.

قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه، در گفت و گو با رویداد۲۴ در رابطه با این تغییر و تحول در کشور عربستان گفت: معرفی محمد بن سلمان به‌عنوان جایگزین محمد بن نایف به‌عنوان ولیعهد کشور عربستان بخشی از روند جابه‌جایی قدرت در عربستان محسوب می‌شود که از زمان فوت ملک عبدالله شروع‌شده و هنوز هم ادامه دارد.

وی در این رابطه اضافه کرد: به نظر می‌رسد که با تکمیل این جایگزینی یعنی جایگزینی پسر ملک سلمان به‌جای نایب تقریباً روند تغییرات در حکومت عربستان تکمیل‌شده باشد زیرا جابه‌جایی‌ها تا آنجا به نظرشان لازم می‌رسید، صورت گرفته است.

محبعلی چشم‌انداز روابط ایران و عربستان با توجه به این انتخاب را چنین ارزیابی کرد: ما ایرانی‌ها باید درک کنیم  که این جایگزینی یک تغییرات داخلی در کشور عربستان است و به‌نوعی جابه‌جایی قدرت محسوب می‌شود که در تمام کشورهای دنیا احتمال محقق شدن آن وجود دارد.

مدیرکل سابق خاورمیانه در ادامه یادآور شد: وزارت خارجه عربستان تحت‌الشعاع این سیاست‌ها قرار نمی‌گیرد و همان روالی که دنبال می‌کرد را به‌پیش خواهد برد و درواقع با گذشته تغییری رخ نخواهد داد.

وی در این خصوص که شرایط بین ایران و عربستان پیچیده‌تر از سابق نخواهد شد، بیان کرد: با توجه به اینکه آقای بن سلمان دارای گرایشات تندروانه تری نسبت به ولیعهد سابق است باید توجه داشت که ابن امر را نباید چنین به‌حساب آورد که سیاست‌های خارجه این کشور روند تنش‌زایی را دنبال خواهد کرد. همان‌طور که در بالا توضیح دادم عربستان دارای یک سیاست کلی است و کشورهای دیگر نباید تحت تأثیر این جابه‌جایی‌ها قرار گیرند.

مدیرکل سابق خاورمیانه در همین رابطه تصریح کرد: امنیت عربستان مسئله‌ای است که موردتوجه کشور ما هم قرار دارد. بدون تردید درصورتی‌که با هر تحرکی امنیت منطقه توسط آنان را به خطر افتد، امنیت کشور خودشان هم دچار مخاطره خواهد شد.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان