تاریخ انتشار: ۱۷:۰۵ - ۱۵ تير ۱۳۹۶

معافیت مالیاتی فعالیت‌های مرتبط با پسماند

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از دو طرح بزرگ و مهم کشور در زمینه پسماند و سرمایه گذاری در مناطق حفاظت شده خبرداد.
رویداد۲۴-رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از دو طرح بزرگ و مهم کشور در زمینه پسماند و سرمایه گذاری در مناطق حفاظت شده خبرداد.

تصریح کرد: همه بخش‌ها در حفظ محیط زیست مسئولیت و تعهد دارند و قوانین و مقررات نیز در این زمینه تدوین شده است. موضوع محیط زیست، فرابخشی است و باید به اهداف کلان برسیم.

وی افزود: در اهداف توسعه پایدار و ایجاد اشتغال باید به دنبال حفظ زیست بود. در تمام دنیا توسعه پایدار در کنار محیط زیست میسر شده است. بحران‌های محیط زیستی که به عنوان مثال در مازندران رخ می دهد را باید با رویکرد متعادل رفع کنیم و در کنار اشتغال ایجاد شود.

ابتکار با بیان اینکه بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی و موانع توسعه با طرح‌های آمایشی رفع می‌شود،گفت: برای توسعه و ایجاد اشتغال باید آمایش سرزمینی صورت گیرد تا در کنار ایجاد توسعه،محیط زیست صدمه نبیند و اگر روندهای بهره‌برداری و توسعه با آلودگی و تخریب محیط زیست همراه باشد، نتیجه‌اش از میان رفتن جنگل و دریا خواهد بود. ایجاد اشتغال نباید با تخریب محیط زیست همراه باشد زیرا به لحاظ اقتصادی نیز هزینه‌هایی به کشور در حوزه بهداشتی و اجتماعی تحمیل می‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه گفته می شود برای توسعه نباید ترمز داشت، اظهارکرد: این گفته صحیح نیست زیرا هیچ روندی بدون توقف و ترمز نیست از این رو به جای ترمز باید از ضوابط استفاده کرد. برای توسعه باید ضابطه داشت و از ضوابط استفاده کرد. به عنوان مثال در سدسازی ضوابطی وجود دارد که باید رعایت شود. در دولت یازدهم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شد که حفاظت از محیط زیست به چرخه توسعه در کشور صدمه می زند همچنین به دلیل بی‌توجهی به ملاحظات زیست‌محیطی و پافشاری بر توسعه و چرخش دوره‌ای آسیب‌های زیادی به کشور وارد شد. در ابتدای دولت یازدهم وضعیت دریاچه ارومیه زنگ بیدارباش بود و امروز نیز در مازندران، میانکاله به سرنوشت ارومیه دچار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم به اشتغال در کنار حفظ محیط زیست توجه دارد،گفت: مازندران یک استان گردشگری است اما اگر به محیط زیست آن توجه نشود گردشگری مازندران نیز نابود می شود. بزرگترین مزیت مازندران و بزرگترین منبع درآمد آن گردشگری است و این گردشگری از طریق سرمایه‌های طبیعی مازندران حاصل شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه در دولت یازدهم برای نخستین بار مواهب طبیعی و زیست محیطی کشور ارزش گذاری شده است، اظهارکرد: ۱۴تالاب ایران در استان‌ها ارزش‌گذاری اقتصادی شده که بیش از ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی ایران ارزش این تالاب ها است اما در کشورمان بیش از ۲۰۰ تالاب وجود دارد که ارزش بالای اقتصادی دارند. در مازندران نیز ۳۰۰تالاب وجود دارد و این ثروت مازندران است و باید مدیریت شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بی‌توجهی به مسایل زیست‌محیطی مشکلاتی را به وجود می آورد که بعدها جبران ناپذیر خواهد بود، گفت: اگرچه ریزگردها از دلایل متعددی ناشی می‌شود اما مطمئن هستیم که یکی از دلایل آن سدسازی هایی بوده که بدون توجه به ضوابط صورت گرفته است این در حالیست که برای سدسازی باید ارزیابی زیست محیطی صورت گیرد.

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه قانون هوای پاک به زودی ابلاغ می شود، گفت: باید ضوابط استقرار واحدهای صنعتی رعایت شود و در این زمینه محیط زیست کم کار است و به واحدهایی که با اولویت شهرک های صنعتی دایر می شوند مجوز می ‌دهد اما باید قوانین زیست محیطی رعایت شود.

ابتکار با بیان اینکه خوشبختانه برای طرح «مسیر سبز ساحل پاک» با استانداران تفاهمنامه امضا شد و به مدیریت پسماند استان‌ها نیز پرداخته شده است،تاکید کرد: یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی مدیریت پسماند است. از محل پسماند خانگی، نخاله‌ها و پسماند صنعتی می‌توانیم الگوی اقتصادی را به یک گردش اقتصادی تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم به منظور توجه به چرخه پسماند و تفکیک زباله و اقتصادی کردن مدیریت پسماند هیات وزیران مصوبه‌ای را امضا کرده است، گفت: امیدواریم بتوانیم این لایحه در مجلس تبدیل به مصوبه شود تا برای معافیت مالیاتی فعالیت‌های مرتبط با پسماند اقدام‌های لازم صورت گیرد. امروز از امور مهم  و کیفیت زندگی، سلامت مردم است از این رو باید معافیت مالیاتی داشته باشد.

ابتکار از امکان سرمایه گذاری و رونق گردشگری در مناطق آزاد و مناطق حفاظت شده در کشور خبرداد و گفت: آمادگی برای سرمایه گذاری در مناطق حفاظت شده وجود دارد. در شورای عالی محیط زیست قرق‌های اختصاصی دارای مجوز شده است و امکان سرمایه‌گذاری مردم در مناطق آزاد  و خارج از مناطق حفاظت شده وجود دارد تا همه از منافع آن منتفع شوند. تمام این فعالیت‌ها باید با رعایت قوانین مربوط به محیط زیست صورت گیرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان