تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی خارجه در مجلس؛

ظریف: مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفرید/ استقلال و جانبداری از مظلومان معنای واقعی حقوق بشر است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شدند.
رویداد۲۴نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شدند.

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، وارد بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شد.

محمدجواد ظریف، 58 ساله دارای دکترای حقوق و روابط بین‌الملل است، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، معاون وزیر امور خارجه و وزیر امور خارجه سوابق کاری ظریف است.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

پورمختار: ظریف نتوانست علیه آمریکا و انگلیس در سازمان ملل قطع‌نامه صادر کند

پورمختار در مخالفت با محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: وزارت خارجه نتوانسته در موضوع مهم اقدامات ضدحقوق بشری آمریکا و انگلیس اجماعی ایجاد کند و قطع‌نامه‌هایی را از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی علیه آنها صادر کند.

محمدعلی پور مختار نماینده مخالف وزیر امور خارجه در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم در مجلس با بیان اینکه رییس‌جمهور در ابتدای دوره گذشته دو نکته را مطرح کردند، گفت: ایشان فرمودند ما باید بانک‌ها را سازماندهی و تعیین تکلیف کنیم. ایشان گفتند البانک وما ادراک مالبانک . ما انتظار داشتیم این مسائل حل شود.

او افزود : مورد دوم بحث سفارت‌خانه‌ها بود. نقد جدی به عملکرد سفارت‌خانه‌ها بوده است. گفتند باید به امور سفارت‌ها سامان ببخشیم. ما کارکرد نسبتا ضعیف این سفارت‌ها را در ده یا پانزده شکایت و گزارش بررسی کردیم. موضوع تقریبا عمومیت دارد و بر همین اساس شاهد یک ضعف مفرط در وزارت‌خانه به لحاظ کار خواستن از سفرا هستیم. اگر در مسائل اقتصادی مشکل داریم و وزارت خارجه به ویژه در صادرات و بازاریابی و حل مشکل تجار و کسانی که مراودات خارجی دارند و در بحث واردات، همه از  عدم همراهی سفارت‌ها ست. 

او گفت: مجبور شدیم در قانون الزام کنیم که دولت و وزارت‌خارجه از بین فارغ التحصیلان رشته اقتصاد برای تقویت این موضوع استفاده کرده و وابسته اقتصادی بگذارد. وزیر البته قول دادند معاونت اقتصادی تشکیل بدهند؛  ولی ما در این شرایط سخت اقتصادی موقعیت را از دست دادیم.  

پورمختار با بیان اینکه این برای عدم مدیریت سفارت‌خانه‌ها و حوزه عملکرد آنهاست، گفت: نکته بعدی این است که متاسفانه حمایت از  اتباع ایرانی ضعیف بوده است. ما در جلساتی که با قشقاوی داشتیم شکایات زیادی از اتباع ایرانی را مطرح کردیم  که نیاز به کمک و مساعدت داشتند. آنها به دلیل نداشتن بودجه کافی می‌گفتند نمی‌شود. ما به رییس‌جمهور گفتیم بودجه بدهید گفتند نداریم. این دلیل نمی‌شود اتباع ایرانی گرفتار شوند و حمایتی از آنها از سوی سفارت‌خانه‌ها صورت نگیرد. این نیاز به اصلاح دارد و باید به امید خدا توسط وزیر سامان بگیرد.  

پورمختار گفت: مقام رهبری گفتند هدف ارتقا و گسترش روابط در سطح وسیع است. این را چه کسی باید ایجاد کند؟ این سفرا هستند که باید ارتباط را ارتقا دهند و شرایط واقعی و اطلاعات واقعی را که به خاطر کارهای رسانه‌ای قوی استکبار جهانی که ذهن مردم را نسبت به مردم و جمهوری اسلامی منفی کرده است ، درست کنند. اما دریغ از این نوع فعالیت. لذا به دلیل فقدان برنامه لازم در دیپلماسی عمومی این فرصت را از دست دادیم. این  ضعف سفارت‌خانه‌هاست.  

او گفت: گذشته از بی‌توجهی‌های سفارت‌ها و وجود برخی ایرادها و کم‌توجهی به اصل مسئولیت و توجه بیشتر به مباحث مالی آنها را از این مسئولیت بازداشته است. البته این برای همه سفارت‌ها نیست اما این واقعیت تلخی است که برخی بخواهند کاسبی کنند و مامور رسمی وزارت خارجه به دنبال تحصیل و مسائل مالی خودش باشد. 

او افزود : آنچه در طول این چهار سال رخ داده تضعیف موقعیت‌مان در برخی مناطق مثل آمریکا لاتین است که که جایگاه بالایی از لحاظ فکری و همراهی با ما داشته است. این به عنوان یک نقطه ضعف است. در کشورهای حوزه خلیج فارس و همسایه نیاز به تدبیر قوی‌تر داریم.  گرچه با برخی کشورهای همسایه ارتباط خوبی هست اما در کلیت کار ضعف وجود دارد در  آسیای میانه کشورهای کهنه استقلال یافته از شوروی رابطه سردی با ما دارند. در آفریقا هم به همین ترتیب است.

او گفت : وزارت خارجه نتوانسته در موضوع مهم اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا و انگلیس اجماعی ایجاد کند و قطع‌نامه‌هایی را از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی علیه آنها صادر کند. وزارت خارجه در این حوزه  ضعیف عمل کرده است.  ما شاهد هستیم قطع‌نامه‌های مجمع عمومی و شورای حقوق بشر به کرات صادر شده و ما هیچ گزارشی از وزارت خارجه ندیدیم که چرایی این مساله را تحلیل کند. امیدوار هستم وزیر محترم در دوره آینده این وضعیت را سامان دهد.

پارسایی: دفاع از ظریف آسانترین کار است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: هنگام سفرهای خارجی وزیر امورخارجه یک تیم اقتصادی همراه ایشان است که همین موضوع موید این است که دیدگاه اقتصادی در نظر وزیر خارجه پررنگ است.

بهرام پارسایی در نطق خود در صحن علنی مجلس برای دفاع از وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ضمن سلام و دورود به شهدای هسته‌ای که خون خود را در راستای اهداف نظام هدیه کرده‌اند، گفت: مخالفانی برای آقای ظریف صحبت کردند و مخالفت خاصی در حرف‌های آنها نبود و این نشان از اقتدار دیپلماسی ماست. باید از ظرفیت دیپلماسی استفاده شود و با همین رویکرد اکنون کشورما یکی از تاثیر گذارترین کشورهای منطقه می‌باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان در مورد فعالیت‌های اقتصادی سفیران حرف‌هایی زدند که در جواب باید گفت ما سفیر توانمند و قدرتمندی چون آهنی سفیر ایران در فرانسه ، ماجدی سفیر ایران در آلمان، انصاری سفیر ایران در هند داریم.همچنین هنگام سفرهای خارجی وزیر امورخارجه یک تیم اقتصادی همراه ایشان است که همین موضوع موید این است که دیدگاه اقتصادی در نظر وزیر خارجه پررنگ است.

او افزود: انتظار داریم که وزراء و سفیران ما در خارج از کشور با عزت و سربلندی عمل کنند اما در داخل آنها را مورد بی‌حرمتی قرار می‌دهند. اگر انتظار سربلندی از وزراء و سفرای خود داریم باید ادبیات خود را در داخل همگام با این انتظار کنیم.

سخنگوی فراکسیون امید تصریح کرد: آقای ظریف ما همچون مردم و رهبری به شما اطمینان می‌کنیم. نام شما و تمام وزرایی که پس از برجام حق مردم را استیفاء کردند تا ابد بر تارک این سرزمین می‌ماند. دفاع از شما آسانترین دفاع است و ما از شما حمایت می‌کنیم.

سفرای ما امنیتی و سیاسی هستند و نمی‌دانند اقتصاد چیست

نماینده مردم کرمان در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت: وزارت خارجه به دیپلماسی اقتصادی نپرداخته است و این یک خلاء بزرگ است.

محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه گفت: مخالفت من در ارتباط با سوالی است که سال‌ها مطرح می‌شود و بی‌پاسخ می‌ماند. بارها از آقای صالحی در دولت قبل خواستیم که در درباره دیپلماسی اقتصادی پاسخ دهد اما این اتفاق رخ نداد.

او در ادامه افزود: با آمدن دکتر ظریف به وزارت امور خارجه این ادبیات تغییر کرد که امیدواریم ماندگار شود. اختلاف‌نظر جدی بین دیپلماسی اقتصادی و ساختار موجود وزارت خارجه وجود دارد. ما به آقای ظریف گفتیم که سه ما به شما فرصت می‌دهیم تا آن را اصلاح کنید و تمامی بخش‌ها با شما همراهی خواهند کرد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم که دیپلماسی اقتصادی یک خلاء جدی در وزارت امور خارجه است. قبول دارم که به صورت یک شبه نمی‌توان آن را برطرف کرد اما می‌توانیم در مرور زمان‌ آن را به سرانجام برسانیم.

او در ادامه با اشاره به برنامه ششم توسعه عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه نیز دیپلماسی اقتصادی لحاظ شده که متاسفانه نادیده گرفته شده است. آقای ظریف در قالب گزارش‌هایی این مطلب را به مجلس ارائه کردند. ما باید اساسنامه این بخش از وزارت خارجه را اصلاح کنیم.

پورابراهیمی یادآور شد: در گذشته نیز به آقای ظریف گفتیم که تکلیف دیپلماسی اقتصادی را روشن کنند. ایشان در پاسخ گفتند که امکانی وجود ندارد ما دلمان می‌خواهد اما نمی‌شود.

او خطاب به نمایندگان مجلس گفت: همه در خارج از کشور از دیپلماسی اقتصادی خبر دارند الا سفرا. سفیر کره‌جنوبی وقتی به تهران می‌آید با نمایندگان شرکت‌ال‌جی ابتدا قرار می‌گذارند. آقای لاریجانی خودتان گفتید که این اساسنامه تغییر کند. کمیسیون اقتصادی در اختیار آ‌قای ظریف است.

نماینده مردم کرمان  تاکید کرد: سفرای ما امنیتی و سیاسی هستند و نمی‌دانند اقتصاد چیست. این ساختار درست نیست. اساسنامه موجود باید تغییر کند. متاسفانه در وزارت خارجه همه چیز فرد محور است. باید این روند دچار تحول شود تا مجلس و دولت گام‌های بلندی بردارند.

اعتماد رهبری به ظریف مهمترین دلیل برای دفاع از وزیر پیشنهادی امور خارجه است

نماینده مردم کازرون با بیان اینکه اعتماد رهبری به ظریف بزرگترین نعمت الهی برای وی و مهمترین دلیل برای دفاع از ایشان است گفت: مقام معظم رهبری درخصوص آقای ظریف گفته‌اند که در مقابل شش قدرت جهانی قرار گرفتن و دفاع از اهداف و منافع جمهوری اسلامی، تدین و شجاعت و مقاومت و ایستادگی، دلسوز و انقلابی بودن از نقاط قوت دکتر ظریف است.

حسین رضازاده پیش از ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با محمدجواد ظریف گفت: ضمن تشکر از همه عزیزان به ویژه مخالفان محترم که صحبت‌هایشان جنبه تذکر داشت و نه مخالفت، و همچنین تشکر از آقای روحانی برای معرفی هیات وزیران به ویژه وزیر ارتباطات که نشان از باور ایشان به جوانان است، تشریف‌فرمایی وزرا به خانه ملت را تبریک می‌گویم. 

او وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه را با اخلاق و دوست‌داشتنی توصیف کرد و اظهار داشت: اگرچه زبان و قلم قاصر به بیان تمامی فضایل این عزیز نیست، مهمترین دفاع، توجه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که نشان از دیپلماسی قوی آقای ظریف است. ما‌ه‌ها بحث با کشورهایی که سابقه خنجر زدن و استعمار دارند، کاری بسیار دشوار است که ایشان در آن عرصه موفق بودند. 

نماینده کازرون در مجلس با اشاره به پایبندی ظریف به رهنمودهای رهبری تصریح کرد: مقام معظم رهبری درخصوص آقای ظریف گفته‌اند که در مقابل شش قدرت جهانی قرار گرفتن و دفاع از اهداف و منافع جمهوری اسلامی، تدین و شجاعت و مقاومت و ایستادگی، دلسوز و انقلابی بودن از نقاط قوت دکتر ظریف است. 

رضازاده با بیان اینکه اعتماد رهبری به ظریف بزرگترین نعمت الهی برای وی و مهمترین دلیل برای دفاع از ایشان است، خاطرنشان کرد: برای اینکه عملکرد ظریف را بهتر متوجه شویم باید از وضعیت عرصه سیاست خارجی و جایگاه بین‌المللی ایران تا پیش از دولت یازدهم آگاه شویم. 

او افزود: ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت، صدور قطعنامه‌های تحریمی ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل، اجماع‌سازی جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران، تلاش برای منزوی کردن ایران در جهان، معرفی پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران به عنوان تهدید جهانی، ایران هراسی و تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی و... وضعیتی بود که ایران تا پیش از دولت یازدهم گرفتار آن شده بود. این وضعیت آثار نامطلوبی بر اقتصاد کشور داشت که نرخ ریسک سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور افزایش داد، رشد منفی ۸/۶ درصدی کشور، تورم ۴۵ درصدی، کاهش صادرات و افزایش واردات، کاهش درآمدهای شدید نفت و افول وضعیت کسب و کار را موجب شده بود. 

این نماینده موافق ظریف با بیان اینکه دولت یازدهم در سال ۹۲ در چنین شرایطی سکان اداره کشور را در دست گرفت، ابراز داشت: لازم بود راهبردهایی برای بهبود وضعیت منطقه و جهانی اتخاذ شود. این کار ممکن نبود مگر با انجام گفت‌وگوها که برجام اولین آزمونی بود که در این راستا صورت گرفت و آقای ظریف در این باره موفق بود. 

رضازاده با بیان اینکه اتخاذ رویکرد منطقی، تعامل و گفت‌وگوهای سازنده موجب گشایش در سیاست خارجی شد، عنوان کرد: از دستاوردهای مهم دستگاه دیپلماسی تحت صدرات ظریف در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... می‌توان به خروج از فصل هفتم منشور سازمان ملل، تثبیت جمهوری اسلامی ایران در فضای بین‌المللی به عنوان کشوری اهل دیپلماسی و تعامل، آشکار شدن قدرت دیپلماسی کشور، آزاد شدن میلیاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران، رفع تحریم‌ها، باز شدن فضای بین‌المللی به سود ایران، از بین رفتن اتحاد امریکا با قدرت‌های بین‌المللی علیه ایران، ایجاد فضای مطلوب سرمایه‌گذاری و افزایش تولید و فروش نفت اشاره کرد. 

او با بیان اینکه وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را بر سر راه پیشرفت اقتصادی کشور و همچنین همکاری بین‌المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف و دولت است، یادآور شد: قبلا فضای همکاری با ایران هزینه‌بر بود ولی امروز همکاری با ایران غمینت است. 

نماینده کازرون در مجلس با تاکید بر اینکه توجه داشته باشید کشور از نظر منطقه‌ای و بین‌الملی در شرایط خطیری است، بیان کرد: علیرغم موفقیت‌های قابل توجه در این چهار سال، چالش‌ها و موانع زیادی وجود دارد که برخی از آنها را می‌توان نابسامانی‌های سیاست داخلی و حزبی آمریکا، سیاست مقابله و تهدید و تحریم ایران توسط امریکا، عناد دولت جدید امریکا و اسرائیل و کشورهای منطقه با ایران، تلاش برای بی‌اثر کردن برجام، تلاش برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و امنیتی‌سازی ایران از طریق موضوعات منطقه‌ای، تلاش بر ایجاد تنش در روابط ایران با کشورهای منطقه‌ای نام برد. 

رضازاده با بیان اینکه غلبه بر چالش‌ها و موانع مستلزم هماهنگی و سپردن امور به دست دیپلماتی همچون ظریف است، گفت: تامین حداکثری منافع ملی در گرو اجماع در سیاست خارجی، پزهیز از ترجیح دادن منافع جناحی به منافع ملی در رسانه‌ها و حتی صداوسیما، پرهیز از سیاست‌های متفرق در عرصه اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان تنش‌زدا و پرهیز از اقدامات گروه‌های خودسر همچون حمله به سفارتخانه‌ها است. 

او با بیان اینکه ظریف اهل ابتکارات نو و اهل تحول است، اظهار داشت: او نخستین زن در جمهوری اسلامی به شورای معاونان برد و به عنوان سخنگو منصوب کرد. اولین سفیر زن را او منصوب کرد. ظریف به قومیت‌ها و اقلیت‌ها توجه داشته و اولین سفیر از اقلیت‌های قومی و مذهبی را او منصوب کرده است. او مصمم است تا ساختارهای گذشته را بکشند و با ایجاد معاونت اقتصادی بتواند در عرصه جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش‌‌آفرینی کند. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: ظریف در دستگاه دیپلماسی موفق بوده و فرد موفق و صالح‌تری از او در این باره وجود ندارند. لازم است تا با رای بالا به او قدردانی ملت به ایران و نمایندگان را نشان دهیم و خستگی کار را از تن او در بیاوریم تا بتواند با قدرت و صلابت به کار خود ادامه دهد. 

رضازاده در پایان تاکیدکرد: آقای ظریف ممنون که گفتی هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید.

گزینه‌ای با صلاحیت‌تر از ظریف برای وزارت خارجه نمی‌شناسیم/ با رای بالا به ظریف اقتدار و امنیت ملی را افزایش می‌دهیم

ساعی گفت: ظریف کسی است که به استفاده از ظرفیت‌های انسانی به دور از نگاه‌های جنسیتی اعتقاد راسخ دارد. این رای می‌تواند در مذاکرات جهانی اثر‌گذار باشد و باعث افزایش اقتدار و امنیت ملی شود.

ساعی گفت: ظریف کسی است که به استفاده از ظرفیت‌های انسانی به دور از نگاه‌های جنسیتی اعتقاد راسخ دارد. این رای می‌تواند در مذاکرات جهانی اثر‌گذار باشد و باعث افزایش اقتدار و امنیت ملی شود.زهرا ساعی نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم گفت: محمدجواد ظریف نامی آشنا نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان است. او با استقامت گام‌های بلندی برای پیشبرد اهداف ایران در عرصه بین المللی برداشته و در این راه هم  ناملایمتی‌های زیادی دیده است. 

او با اشاره به دوران مذاکرات هسته‌ای گفت: با شروع گفت‌وگوهای هسته‌ای و سازنده، ظریف راه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هموار کرد. او با اتخاذ سیاست توقف ایران هراسی با شش قدرت جهانی به توافقی رسید که ضمن حفظ دستاوردهای هسته‌ای و شناسایی حق غنی‌سازی به بحران ساختگی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران پایان داد.

ساعی با تاکید بر اینکه ظریف به عنوان فردی حرفه‌ای و متخصص در سیاست خارجی برای  ارتقای  کشور و حفظ مصالح کشور بر اساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت تلاش زیادی کرده گفت: گواه این امر فرمایشات مقام رهبری است که بارها در سخنرانی‌های مختلف او را فردی امین، متدین، شجاع و با غیرت توصیف کرده‌اند. 

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزارت خارجه توانست در این چهار سال در قالب سفر هیات‌های دیپلماتیک به جهان و ورود هیات‌ها به ایران دستاوردهای مهمی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد. ظریف بار دیگر به عنوان وزیر خارجه در دولت دوازدهم معرفی شده است و ما می‌خواهیم وزیر خارجه‌ای انتخاب کنیم که در چهار سال آینده در صحنه منطقه و بین‌الملل که با چالش‌های بزرگی روبه‌روست تاثیر‌گذار باشیم. با توجه به این مساله، وزیر خارجه با رای بالای مجلس انتخاب می‌شود تا در مذاکرات و پیشبرد اهداف ایران قدرت چانه‌زنی داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند. 

ساعی خاطرنشان کرد: من به عنوان دانش آموخته جغرافیای سیاسی می‌گویم با توجه به اینکه دولت جدید آمریکا بی‌منطق است، در ماه‌های آینده باید مذاکرات بیشتری با طرف روسی، چینی و اروپایی انجام شود و از سویی شاهد مسائل منطقه هستیم. در منطقه با پیروزی‌های اخیر در سوریه کفه ترازو تغییر کرده است. در موضوع عربستان مساله قطر  را داریم. همه این‌ها اهمیت بیش از پیش حوزه دیپلماسی را نشان می‌دهد.  

او افزود: وزیر خارجه توانمند و عملگرا می‌تواند در این راستا نقش آفرینی کند؛ بنابراین سکان‌دار دستگاه دیپلماسی باید با بالاترین رای توسط مجلس انتخاب شود. این رای می‌تواند در مذاکرات جهانی اثر‌گذار باشد و باعث افزایش اقتدار و امنیت ملی شود. نباید فراموش کنیم ظریف شخصا نقش تبلیغی موثری داشته و امیدواریم این ضعف را در دوره جدید برطرف کرده و به تنهایی این بار را بر دوش نکشد؛ امروز توجه به افکار عمومی جهان اهمیت دارد.

ساعی تاکید کرد: ظریف کسی است که به استفاده از ظرفیت‌های انسانی به دور از نگاه‌های جنسیتی اعتقاد راسخ دارد. ایشان در همه مناصب خود از روز اول در به کار گیری نیروهای متخصص بانوان و جوانان همت ویژه‌ای داشته و امیدواریم در این دوره بیشتر شاهد آن باشیم. ایشان معتقد است باید ساختار قدیمی را بشکند و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای مقاومت اقتصادی در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی قرار بگیرد .

او با بیان اینکه به دلایل گفته شده عملکرد  او را در هدایت دستگاه دیپلماسی مثبت ارزیابی می‌کنیم و کسی را با صلاحیت‌تر از ایشان نمی‌شناسیم گفت: من روایتی را به نقل از  سخن‌گوی کمیسیون آموزش بیان میکنم. ایشان در دیدار جمعی از اعضای کمیسیون آموزش با دومین شخصیت ژاپن در  توکیو حضور داشت و می‌گوید آقای «آبه» وقتی متوجه می‌شود روحانی پیروز شده در جلسه رسمی بلند می‌شود و کف می‌زند و تاکید می‌کند برای امنیت منطقه مواظب روحانی و ظریف باشید.

محمدجواد ابطحی: تیم دیپلماسی را عوض کنید/ ظریف با خنده هایش برود یک نفر با شجاعت و خشونت مثل من بیاید
نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر تیم دیپلماسی در دولت دوازدهم شد.

محمدجواد ابطحی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: من اگر جای آقای روحانی بودم تیم دیپلماسی را عوض می‌کردم. آقای ظریف تعهداتی داده و تلاش روز افزونی کرده ولی در این موقعیت و با این دولت بهتر است یک تیم دیگر با سیاست دیگر سر کار بیایند و بدانند دیگر آقای ظریف با لبخندهایش و قدم‌زدنهایش در کنار رودخانه نیست، بلکه مثلا یک ابطحی با شجاعت و خشونت خواهد آمد.

وی افزود: آقای روحانی در دفاع از ظریف  و برجام سخنانی گفت که شایسته سکوت نیست. آقای ظریف هم برنامه‌ای داده که احتمال می‌دهم در صورت اجرا دیگر به عنوان نماینده هم نتوانم در خصوص مسائل سیاست خارجی صحبت کنم. طبق این برنامه سیاست خارجی باید در دایره قدرت تصمیم گیری قرار گیرد و افراد غیر مسئول در این حوزه اظهار نظر و دخالت نکنند. ایشان به دنبال ایجاد موانع حقوقی و قانونی برای اظهار نظر افراد غیر از خود و دیپلمات‌های وزارت خارجه است که پیام خوبی نیست.

ابطحی با بیان اینکه سیاست خارجی تنها در یک وزارتخانه تعیین نمی شود ادامه داد: این موضوع توسط نهادهای بالادستی و رهبری انقلاب تعیین می‌شود. البته به نظر می‌رسد تجربه ورود مجلس از بعد نظارتی به برخی پرونده‌های سیاست خارجی هم در این ایده بی تاثیر نیست. مثل ورود مجلس به بررسی برجام و نمایان کردن ایرادات این توافق. اگر قرار باشد کسی از افراد غیر مسئول در حوزه سیاست خارجی ورود نکند، یعنی غیر از آقای بروجردی و اعضای کمیسیون امنیت افراد دیگر نمی‌توانند وارد شوند و حتی ائمه جمعه حق اظهار نظر در سیاست خارجی را ندارند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در دفاع از برجام گفت: سخنان ایشان بدان معناست که سند برجام به امضا رسیده تا برای دنیا اطمینان حاصل شود که برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است یعنی حتی ما از حقمان در NPT هم محروم هستیم. بنابراین برجام را باید مکانیزم کنترل و نظارت در ایران دانست که توسط وزارت خارجه پذیرفته شده است. آیا این تقدم دیپلماسی بر جنگ است؟ ترامپ یک تاجر است، چرا باید به برجام پایبند بماند در حالی که هر چه امتیاز خواسته نقدا گرفته و می‌تواند از وعده‌های نسیه هم شانه خالی کند؟ آمریکا دیگر باید چه کند تا بفهمید برجام را نفی کرده است و چرا بیشتر ما را تحریم نکند در حالی که این کار هزینه‌ای برایش ندارد؟

وی در ادامه در حالی که می‌خواست وزیر خارجه را خطاب دهد به اشتباه گفت: آقای برجام! که این موضوع خنده نمایندگان را در پی داشت.

او ادامه داد: آقای ظریف، رهبری انقلاب شما را به شجاعت، امانت و غیرت توصیف کردند، اما در همان بیان گفتند انتقاد را محترم بشمارید و به منتقد به دیده دشمن نگاه نکنید. من هم می‌گویم اگر دستاورد برجام همین باشد که دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم، بزرگترین دستاورد برجام خواهد بود. مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود. مقام معظم رهبری هم علی رغم حمایت صریح از مذاکره کنندگان گفت: کاش عجله نمی‌کردید و آیا نمی‌شد، توافقی بهتر از این انجام داد؟

وی با بیان اینکه هنوز تعهدات آمریکا عملی نشده اضافه کرد: البته سوئیفت برای واردات شکر و آب معدنی باز است.

ابطحی یادآور شد: ما باید در عرصه عمل به دوستان خود در حوزه دیپلماسی کمک کنیم. مجلس هم با تمام قوا در اختیار شماست همچنان که مصوبه هفته قبل ما برای مقابله با اقدامات آمریکا یک رای مخالف هم نداشت. شما این پشتیبانی را دارید. سیاست ترامپ این است که تهدید کند تا راه مذاکره باز شود و هزینه را بالا ببرد. ما در مقابل آمریکا یکپارچه متحد هستیم.

سیاووشی: ایران حضور قدرتمندانه خود را به‌دور از هرگونه تنش در منطقه حفظ کرده است

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: با توجه به موج فرقه گرایی و تنازع در بین کشورهای منطقه، ایران توانسته حضور قدرتمندانه خود را به دور از هرگونه تنش حفظ کند.

 طیبه سیاووشی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: اقدامات و تلاش‌های دیپلماتیک کم سابقه‌ای در این حوزه انجام شده است و موجبات خروج ایران از انزوای بین المللی را فراهم ساخته است.

وی تصریح کرد: به رغم قرار گرفتن کشور در منطقه پرتلاطم خاورمیانه، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدات توانست با حداکثر سازی فرصت‌های به وجود آمده توفیقاتی را در عرصه سیاست خارجی و اقتصادی داشته باشد و چه بسا روابط بحرانی با عربستان را به خوبی مدیریت کند.

سیاووشی ادامه داد: وزرات امور خارجه کشورمان توانسته با اولویت قرار دادن منافع ملی، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و خطرناک به سلامت خارج سازد و در حال حاضر در برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز اقتصاد را محور قرار داده است و تقویت دیپلماتیک نشان از توجه نظر ایشان از شرایط داخلی است.

سیاووشی بیان کرد: زنان و اقلیت‌ها می‌توانند سفیران موفقی برای نشان دادن چهره واقعی نظام باشند.

پس از اظهارت موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه از برنامه هایش دفاع کرد.

ظریف: مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفرید/ استقلال و جانبداری از مظلومان معنای واقعی حقوق بشر است

وزیر پیشنهادی برای امور خارجه گفت: با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

محمدجواد ظریف ظهر امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای دولت دوازدهم گفت: خاضعانه به درگاه خدا شکر می‌گذارم که امکان خدمت به ملت ایران را به من اعطا کرده است. مردمی که با چنگ زدن به صبوری، مقاومت و دانش، نظامی پبیشرفته در منطقه ایجاد کردند و با مشارکت بی‌سابقه ۴۱ میلیونی برای کشور و سیاست خارجی اقتدار آفریدند در حالی که در محیط پیرامونی گاه برای اداره یک شهر و روستا ماه‌ها خونریزی صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه استقلال، خودباوری، خوداتکایی و جانبداری از مظلومین در برابر ستمگران - که معنای واقعی حقوق بشر است - سیاست خارجی ایران را در چهار دهه گذشته شکل داده است، اظهار داشت: این اصول رمز موفقیت سیاست خارجی ماست. امام این اصل را نهادینه کرد که جز خدا ابرقدرتی در جهان وجود ندارد و همه قدرت‌ها ناچار به سر نهادن در برابر خواست ملت‌ها هستند.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه با اشاره به اسناد بالادستی در کشور تصریح کرد: مجموعه‌ای از اسناد کلیدی نظیر سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، برنامه کشور را در سیاست خارجی سامان می‌دهد.

ظریف افزود: فراز راهبردی مقام معظم مبنی بر اتکای سیاست خارجی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت خط بطلانی بر مغایرت انقلابی بودن و عقلانی بودن کشید و تاییدی بر این بود که آرمان‌های انقلاب اسلامی در ارتباطی تنگاتنگ بر روابط و ارتباطات آرمان‌های انقلاب اسلامی و سیاست خارجی هستند.

او با بیان اینکه عصر برتری غرب در نظام بین‌المللی به سر آمده و ما وارد دوره پسا غربی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این دوره، سیاست خارجی محدود به چند کنشگر محدود نمی‌شود. در این دوره دیگر قدرت‌های برتر نمی‌توانند تعیین و تکلیف کنند. قدرت در حال جابجایی است.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: عنصر معنایی قدرت که ایران در این حوزه ید طولایی دارد، در این عصر قدرت و ارزش راهبردی یافته است.

ظریف با بیان اینکه منطقه ما یکی از سخت‌ترین دوران‌های تاریخی خود می‌گذراند، ابراز داشت: برخی از کنشگران هنوز با پیگیری سیاست حاصل جمع صفر برای بازیگران و کشورهای منطقه هزینه می‌تراشند و با اتکا به قدرت‌های فرامنطقه‌ای خشونت و افراط را بر همکاری و اعتدال پیشی داده‌اند.

او با بیان اینکه ایران از استقلال، ثبات و اقتدار کم‌نظیری برخودار است، عنوان کرد: ایران مظهر مردم‌سالاری دینی است و این مسئله از بزرگترین دستاوردها و ذخایر کشور است. علاوه‌بر ظرفیت‌های ذاتی و توان دفاعی، نظامی و صنعتی کشور، سامانه معنایی انقلاب اسلامی است که به مردم و مسئولان قدرت داده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ایران تنها کشوری است که امنیت خود را از داخل و از مردم خود می‌گیرد و به کشورهای خارجی متکی نیست و با لبخند یا اخم خارجی‌ها خوشحال نمی‌شود. ایران توان اقتصادی‌اش را نیز از داخل می‌گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه بیان کرد: ایران با علم به مسئولیت خود در منطقه، به دنبال منطقه‌ای آرام و با ثبات است و بازی‌ای با حاصل جمع صفر نمی‌خواهد. دنبال منطقه‌ای با ثبات هستیم و همکاری منطقه‌ای را ضروری می‌دانیم.

او تصریح کرد: به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌های بلند و بعضاً تاریخی‌ای برداشته شد که مهم‌ترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل حق مسلم مردم ایران به قدرت‌های جهانی بود. با فضل الهی و رهنمودهای رهبری و مدیریت رئیس جمهور و پشتوانه مردم خطرات متعددی از پیش‌روی نظام مرتفع شد و موانع بر سر راه بهبود معیشت مردم برداشته شد. وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای مهیا کردن بستر بین‌المللی انجام داده است.

ظریف یادآورشد: ایران تنها کشوری است که از ذیل بند ۷ منشور سازمان ملل متحد خارج شد و ایرانیان این موضوع را به نام خود ثبت کردند. از نقش برجسته مجلس و به خصوص ریاست آن در روند مذاکرات هسته‌ای و تصویب آن و همچنین نظارت بر اجرای آن تشکر می‌کنم. تصویب مصوبه اخیر مجلس در رابطه با رفتار متقابل با آمریکا تصویری از همدلی و هم‌افزایی قوای سه گانه بود.

او تاکید کرد: دستاورد دولت یازدهم منحصر به مذاکرات هسته‌ای نبود. قفل مذاکرات باز شد. در همین مراسم اخیر تحلیف نمایندگان ۱۰۵ کشور در مجلس حضور داشتند که این اقبال جهانی به جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. ۳۰ هیات اروپایی به کشور آمدند، ۲۷ هیات از آسیا، ۲۶ هیات از آفریقا به ایران آمدند که این افتخار را مجلس به نام خود ثبت کرد.

وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود وضعیت معیشت مردم قرار گرفته است و با مهیا کردن بستر فروش نفت باعث حذف دلالان پرفساد شد. تعاملات بانکی تسهیل شد. فراموش نکنیم که چهار پیش در چه وضعیتی بودیم.

ظریف با اشاره به گزارش بانک مرکزی گفت: ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی وارد کشور شد که در مقایسه با دولت قبل بسیار چشمگیر است. در دولت نهم میزان ورود سرمایه خارجی به کشور ۳.۴ میلیارد دلار و در دولت دهم ۳.۹ میلیارد دلار بود. همچنین افزایش گردشگری نیز داشتیم و در زمینه توسعه همکاری مخصوصا در زمینه علم و فناوری هم همکاری‌هایی صورت گرفته است.

او اذعان کرد: اینها دستاورد ملت است و مربوط به وزارت امور خارجه نمی‌شود. دستاورد مردم را کوچک نکنید. با تمام مشکلاتی که داشتیم پیوند خود با ایرانیان خارج از کشور را بیشتر کردیم و موید این موضوع حضور ایرانیان در صف‌های عظیم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری است که ادعاهای مخالفان نظام را باطل کرد. البته در دو سال گذشته موانعی هم از درون و هم از بیرون داشتیم.
ظریف خطاب به ابطحی نماینده‌ای که مخالف او صحبت کرد، گفت: من آخرین نفر خواهم بودی که در سیاست خارجی تک‌صدایی ایجاد کنم؛ چرا که تعدد گفتمان در کشور را عامل قدرت و تقویت مشروعیت نظام می‌دانم.

 او  با بیان اینکه در چهار سال گذشته هم از درون و هم از بیرون کشور با موانعی روبه رو بودیم گفت: ملاحظات جناحی، شتاب زدگی در تحلیل شرایط پیچیده ه و عدم انضباط در کلام و گفتارهایی و اقدامات موازی و ناهماهنگ در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی چالش‌های سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع و همدلی و هم افزایی حل شود.

وزیر پیشنهادی برای امور خارجه با بیان اینکه مناطق پیرامونی ایران و رفتار کنشگران منطقه مهمترین چالش سیاست خارجی ما و حتی منطقه و جهان بوده است، گفت: برخی نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام انجام می‌دهند و با همدستی صهیونیست‌ها سعی می‌کنند فضای ایران و شیعه هراسی را تشدید کنند که البته انشالله برجام به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی می‌ماند. آنها از تغییرات در ایالات متحده برای بحران آفرینی منطقه ای بهره برداری می کنند؛ گرچه این کشورها و گروه ها مرتکب اشتباه شده اند اما این چالش ها وظیفه سیاست خارجی را سنگین تر کرده است.

او گفت: تحولات در مدیریت سیاست خارجی و سیاسی آمریکا و به دنبال آن لفاظی های دولتمردان این کشور بر ضد ایران ناشی از توهم و کج فهمی است. وظیفه وزارت خارجه در دولت دوازدهم با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها و نه با سکوت به دنبال این است که این باور را در نخبگان سیاسی آمریکا ایجاد کند که ایران ستیزی سکه‌ای بی رونق است که در بازار جهانی خریدار ندارد. این از طریق مقاومت در برابر زیاده خواهی‌ها از یک سو و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتی است و تا کنون هم توفیقات خوبی داشتیم.

ظریف ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه ما باید با نشان دادن عقلانیت ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی و انزوا برای آمریکا نخواهد داشت.

او گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست، جمله جمله برجام نشاندهنده بی اعتمادی ما به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظات مذاکرات در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی و طراحی فراگیر و استفاده از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی ضرورتی غیر قابل انکار است.

وزیر پیشنهادی برای وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه باید با اجماع این واقعیت را برای آمریکا برجسته کنیم که دولت های قبلی آمریکا بعد از سالها تجربه تحریم به میز مذاکره آمدند ادامه داد: آنها باید بدانند اکنون نیز نه تنها آمریکا نمی تواند تعهداتش را فراموش کند و با عهد شکنی یک توافق را نادیده بگیرند؛ بلکه باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همان گونه که روز گذشته رییس جمهور کشورمان تاکید داشت باز است و حتی در غالب برجام نیز این اقدامات دیده شده. این نشان دهنده بی اعتمادی ما به آمریکا است.

او افزود: برای این منظور بهره برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌های نوین اطلاع رسانی در ابعاد گفتمان معنایی در افکار عمومی ضروری است. حمایت از حقوق ایرانی ها و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان منافع ملی و جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور، به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های مادی و معنوی ایران است که با بودجه ای که در اختیار ما برای حمایت از آنها قرار می‌دهید اقدام می‌کنیم.

ظریف تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردم سالاری دینی نقش مهمی در تقویت قدرت معنایی ایران دارد. نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی مولفه مهم دیپلماسی است. در صورتی که افتخار ادامه کار در وزارت خارجه را داشته باشم با توجه به چالش های موجود به دو اولویت یعنی کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و حل مشکلات منطقه اهتمام خواهم ورزید.

او گفت: حل مشکلات منطقه زمینه بی ثباتی و تنش را در حوزه های پیرامونی کاهش داده و بستر را برای اقتصاد مقاومتی فراهم میکند. همسایگان بهترین شرکای اقتصادی هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه ابزار کار آمد برای اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای تولید و اشتغال است.

ظریف با بیان اینکه با یاری و همفکری شما در عرصه سیاست خارجی اعتمادسازی را در منطقه دنبال می‌کنیم، اظهار داشت: با یاری و همفکری شما، حمایت‌های لازم برای حضور کارافرینان در بازارهای پیرامونی را فراهم می‌کنیم.

او با بیان اینکه گسترش شبکه‌های همکاری دوجابنه از سیاسی و امنیتی تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و باثبات در کشور و منطقه ضرروت انکارناپذیری است، تصریح کرد:‌ در این مسیر، تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای به ویژه مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای با کشورهای جنوب خلیج فارس و ایجاد جبهه مبارزه با افراط مهمترین دستورکار ما در دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود:‌ همکاری با جهان اسلام در مقابله با رژیم صیهونیستی و حمایت از آرمان و مسئله فلسطین و بازگرداندن آن موضوع به عنوان مهمترین موضوع جهان اسلام، اصلی راهبرد ما در منطقه ما است.

ظریف با اشاره به رویکرد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد:‌ در دیپلماسی اقتصادی، سیاست ما تامین منافع ملی در محیط ناپایدار جهان است که تحقق آن در وزارت امور خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی است. دیپلماسی اقتصادمحور نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی در وزارت امور خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در جهت تامین منافع ملی است.

او اضافه کرد: وزارت امور خارجه با تقویت جهت‌گیری راهبردی اقتصادی در ساختار، مرکز و سفارتخانه‌ها و با ایجاد انگیزه و آموزش‌ها برای مدیران، سفرا و کارشناسان و ایجاد معاونت اقتصادی این ابرراهبرد را دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه حمایت از ورود به بازارهای پیرامونی و جهانی و تسهیل در جذب سرمایه، فناوری و گردشگر در اولویت کاری ما قرار دارد، ابراز داشت:‌ ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور بخش خصوصی در زنجیره اقتصاد جهانی، تعمیق روابط با همسایگان و قدرتهای نوظهور، توسعه مناسبات فناورانه با اروپا، توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جهانی بسیار مهم است.

ظریف با بیان اینکه برای پیگیری این دو ابرابتکار، چابک‌سازی تشکیلات برای برجسته کردن مسائل منطقه‌ای و اقتصادی را دنبال می‌کنیم، که روزهای پایانی خود را طی می‌کند و امروز میان ما و سازمان استخدامی و امور اداری به امضا می‌رسد، عنوان کرد: ایجاد انگیزه و کاهش فاصله میان کارشناسان و مدیران عالی، استقرار نظام شایسته‌سالاری و توجه ویژه به زنان، جوانان و اقوام در داخل و خارج از مبانی تغییرات ساختاری ماست.

او یادآور شد: اجتناب از تصمیمات و سیاست‌های شتاب‌زاده، خودباوری، اتکای به خردجمعی، استقبال از انتقادات سازنده و همفکری با استادان، صاحب‌نظران و کارشناسان و ایجاد اتاق‌های فکر همانطور که دکتر عارف نیز روز گذشته به این مسئله اشاره کرد، راستگویی با مسئولان و مردم، تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهت‌گیری‌های اجرایی وزارت امور خارجه است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه پایه‌های دیپلماسی ایران بر انسجام داخلی و مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توانمندی‌های علمی – فناوری، رشد صنعتی و قدرت بازدارندگی استوار است، بیان کرد: برای حضور در عرصه منطقه‌ای و جهانی باید توانمندی‌های کشور شناسایی شوند و ظرفیت‌های مورد نیاز تولید شوند.

ظریف اضافه کرد: در صورتی که دوباره از رای شما برخودار شوم، با توکل به خدا، توسل به معصومین و پیروی از رهنمودهای رهبری و با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران، از هیچ کوششی فروگذار نخواهم بود. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان