تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

رویکرد متفاوت فراکسیون‎های مجلس در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگرکاملا تفاوت دارد یکی برای صیانت از مرزهای اصلاح‌طلبی است و دیگری سهم خواهانه به‌حساب می‌آید.
رویداد۲۴-علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تصریح کرد: رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با یکدیگرکاملا تفاوت دارد یکی برای صیانت از مرزهای اصلاح‌طلبی است و دیگری سهم خواهانه به‌حساب می‌آید.

پس‌ازآنکه حسن روحانی لیست وزرا پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کرد تحرکی شبیه به رقابت در بین فراکسیون‌های مجلس را شاهد هستیم. اعضای این فراکسیون‌ها که یک سر آن در دست علی لاریجانی و سر دیگر در اختیار محمدرضا عارف قرار دارد هرروز درباره احتمال رأی آوری یا عدم موفقیت وزار پیشنهادی رئیس‌جمهور نظراتی را رسانه‌ای می‌کنند که الزاماً با نظر فراکسیون یکی نیست.

بلافاصله پس از نهایی شدن اسامی پیشنهادی دولت دوازدهم یکی از نمایندگان مجلس از فراکسیون مستقلین در گفت‌وگویی اعلام کرد که سه وزیر معرفی‌شده از طرف رئیس‌جمهوری موفق به اخذ رأی نخواهند شد، اعضای فراکسیون امید هم تا به امروز درباره سه وزیر احتمال داده‌اند که با عدم اخذ رأی اعتماد در مجلس روبرو شود. در کنار این موارد از هر دو فراکسیون اعضای دیگری مخالف این نظریه‌ها هستند و دقیقاً خلاف آن صحبت می‌کنند.

واقعیت این است که در خانه ملت آنچه بسیار تأثیرگذار و تصمیم‌ساز به‌حساب می‌آید، لابی‌گری‌ها است. بارها مشاهده‌شده که گزینه‌ای در عین ناباوری موفق به اخذ رأی اعتماد یا عدم آن از سوی اعضای خانه ملت شده است، این مسئله در تصمیمات مجلس هم بی تاثیرنیست و هدایت آن‌هم در اختیار کسانی است که سر طناب را در دست گرفته و تلاش می‌کنند آن را بیشتر به سمت خود بکشند.

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با رقابت بین فراکسیون مجلس گفت: مجلس دارای طیف‌بندی‌هایی است که بر همین اساس بین جریان اصلاح‌طلب و یا همان فراکسیون امید و فراکسیون اصولگرایی که مسئولیت آن با علی لاریجانی است، رقابت وجود دارد.

وی در این رابطه که هر یک از فراکسیون‌ها دارای اهداف متفاوتی هستند، بیان کرد: قدر مسلم آقای دکتر عارف و مجموعه فراکسیون امید برآیند تفکرات اصلاح‌طلبی در انتخابات هستند و آقای روحانی هم درواقع کاندیدا موردحمایت این جریان محسوب می‌شود، بنابراین ضمن آنکه خود را به برنامه‌های دولت نزدیک‌تر می‌بیند برای اظهارنظر و اینکه کابینه در راستای تفکرات اصلاح‌طلبی تنظیم شود نیز خود را محق‌تر می‌داند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خصوص رویکرد علی لاریجانی نیز توضیح داد: رویکرد آقای لاریجانی به‌عنوان چهره اصولگرایی که همراه آقای روحانی بوده بیشتر سهم خواهانه است و ایشان به دنبال آن است تا درواقع مجموعه‌هایی را در بدنه آقای روحانی داشته باشد و تقویت کند و ضمن آنکه تعامل خود را با دولت روحانی ادامه خواهد داد، نیم‌نگاهی هم به انتخابات آینده ریاست جمهوری دارد.

تاجرنیا در ادامه اضافه کرد: این دو رویکرد کاملاً تفاوت دارد. یکی برای صیانت از مرزهای اصلاح‌طلبی است و دیگری رویکرد سهم خواهانه به‌حساب می‌آید.

وی دراین‌باره که این دو فراکسیون در مجلس به کدام‌یک از وزرا پیشنهادی رئیس‌جمهور رأی اعتماد نخواهند داد، اظهار داشت: آقای لاریجانی و فراکسیون اصولگرایان انتظاراتشان به‌نوعی از کابینه تأمین‌شده است، بدین معنا افرادی که به آن‌ها نزدیک بودند از طرف رئیس‌جمهور معرفی شدند و گروهی هم که بر نبود آنان به‌خصوص در وزارتخانه‌های سیاسی و فرهنگی حساسیت داشتند، نیستند؛ بنابراین علی‌القاعده اصولگرایان به رهبری علی لاریجانی به کابینه رأی خواهد داد.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت افزود: فراکسیون امید احساس می‌کند کابینه معرفی‌شده به‌خصوص در حوزه سیاسی و فرهنگی با مطالبات اصلاح‌طلبی فاصله دارد، بنابراین ممکن است نگاه منتقدانه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند، اما درمجموع معتقد هستم کابینه برای رأی آوردن در مجلس مشکل زیادی نخواهد داشت.

تاجر نیا درباره هدف از انتشار خبری که در آن محمد خاتمی یکی از وزرا پیشنهادی را موردحمایت قرار داده بود که بلافاصله هم تکذیب شد، تصریح کرد: آقای خاتمی علیرغم تمام محدودیت‌هایی که برای او قائل شده‌اند، در تصمیمات کشور در بین افکار عمومی و نخبگان سیاسی تحول‌خواه کاملاً مرجعیت دارد و به همین دلیل در مقاطع مهم بر جلب نظر او تلاش انجام می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: قدر مسلم آقای خاتمی نسبت به کابینه پیشنهادی نقطه نظراتی دارد و نقدهایی بر آن وجود دارد، اما اینکه رویکرد اصلاح‌طلبان عدم سهم خواهی بوده است، بنابراین کما فی السابق به رفتار خود با آقای روحانی ادامه می‌دهد و طبیعی است که جهت‌گیری کلی در شرایط کنونی نداشته باشد، اما با توجه شاخص‌هایی که در کابینه وجود دارد و اینکه نمی‌تواند رضایت‌مندی اصلاح‌طلبان را ایجاد کند درواقع نمی‌توان از او توقع داشت که این کابینه را به‌صورت کامل تائید کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در همین رابطه خاطرنشان کرد: آقای خاتمی بر همان مشی مسالمت جویانه ای که درواقع دنبال می‌کند همچنان ادامه خواهد داد و به نظر می‌رسد فهم اینکه آقای خاتمی انتقاداتی به برخی از کابینه و ترکیب آن دارد، کار سختی نیست.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان