تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
سی بی اس نیوز مطرح کرد

آژانس؛ آدرس اشتباه «هیلی» برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه وارد مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد تا نه‌تنها درک دولت دونالد ترامپ در مورد پایبندی ایران به برجامی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نهایی شده بود را افزایش دهد بلکه فشارها بر ایران در پی آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور را تشدید کند.
رویداد۲۴- نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه وارد مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد تا نه‌تنها درک دولت دونالد ترامپ در مورد پایبندی ایران به برجامی که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نهایی شده بود را افزایش دهد بلکه فشارها بر ایران در پی آزمایش‌های موشکی اخیر این کشور را تشدید کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از سی بی اس نیوز، هیلی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس دیدار کرد و قصد داشت با برخی کارشناسان فنی که بر فعالیت‌های هسته‌ای نظارت دارند، گفتگو کند. 

در بیانیه‌ای که پس از دیدار وی با آمانو منتشر شد، نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت هیلی «نگرانی‌های آمریکا در مورد اطمینان از پایبندی دقیق ایران به تعهداتش» را بیان کرده است. یکی از مأموریت‌های اصلی وی –نه‌تنها در وین بلکه در مقر سازمان ملل- ترغیب جامعه بین‌المللی به این نکته است که ایران به تعهدات خود پایبند نیست و اطمینان حاصل کنند که پایبند بماند.

سفر هیلی در حالی صورت گرفت که جنگ لفظی دولت ترامپ با ایران تشدید شده است. علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه‌شنبه هشدار داد که کشورش می‌تواند «در صورت عزم جدی، ظرف پنج روز غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را از سر بگیرد». بر اساس مفاد برجام ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم در این سطح را ندارد.

در حال حاضر هیلی تلاش دارد به همراه دیگر شرکای غربی آمریکا توافقی که به‌زعم ترامپ، «بدترین توافق» است را با فشار بر ایران جهت متوقف کردن آزمایش موشک‌های بالستیک، بهتر کند.

آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده و این تحریم‌ها مربوط به پرتاب موشک، حقوق بشر و حمایت از تروریسم می‌شود اما توافق هسته‌ای 2015 –برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)- صریحاً به هیچ‌یک از این موارد اشاره نکرده است.

مسئله تفسیر این توافق است و اینکه آیا پرتاب موشک‌های بالستیک نقض آن محسوب می‌شود یا خیر.

هیلی در نامه دوم اوت خود به سباستیانو کاردی، سفیر ایتالیا در سازمان ملل و رئیس کمیته تحریم‌های ایران و همچنین به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل از طرف فرانسه، آلمان، انگلیس و آمریکا نوشت که ایران با پرتاب موشک سیمرغ به فضا که ظرفیت حمل تسلیحات هسته‌ای را دارد، اقدامی در تناقض با توافق هسته‌ای انجام داده است.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (2231) در مورد توافق هسته‌ای تأکید شده که ایران نباید هیچ اقدامی که مربوط به موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل تسلیحات هسته‌ای باشد، انجام دهد.

هیلی در نامه خود این‌طور استدلال کرده بود که «برنامه درازمدت ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک در تضاد با قطعنامه 2231 است» و خواستار مطرح شدن این مسئله در شورای امنیت شده بود.

باوجودآنکه هر چهار قدرت غربی که توافق هسته‌ای را به امضا رسانده‌اند، توافق کرده‌اند که آزمایش موشکی ایران نقض قطعنامه سازمان ملل بوده، نه انگلیس و فرانسه و نه آلمان از آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید پیروی نکرده‌اند.

مسئله‌ای که هیلی با آن روبرو است این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز به رسیدگی به آزمایش‌های موشکی نیست و در هفت گزارش خود در مورد پایبندی ایران به توافق که تاکنون منتشر شده، آژانس تأکید کرده که ایران تمام گام‌های لازم در برجام و قطعنامه سازمان ملل را کامل کرده است.

قانون آمریکا کاخ سفید را ملزم می‌کند که هر 90 روز پایبندی ایران را تأیید کند و ترامپ علیرغم بی‌میلی که ابراز می‌کند تاکنون دو بار این پایبندی را تأیید کرده است. سفر هیلی بر دور بعدی تأیید پایبندی ایران در ماه اکتبر هم از سوی آمریکا و هم از سوی آژانس تأثیر خواهد داشت. 

گری سیک، استاد دانشگاه کلمبیا که بر موضوعات مربوط به خاورمیانه و بخصوص ایران فعالیت می‌کند و مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری کارتر، فورد و ریگان بوده به سی بی اس نیوز گفت که طرف‌های غربی برجام توافق کرده‌اند که: «دیگر طرف‌ها به همراه آمریکا، مایل به اعمال فشار بر ایران برای کاهش آزمایش‌های موشکی هستند». 

وی گفت یکی از دلایل حضور هیلی در مقر آژانس طی روز چهارشنبه همین مسئله بوده و سیک هم موافق است که فشارها بر ایران باید ادامه داشته باشد.

علیرغم جنگ لفظی تهران و واشنگتن، سیک فکر نمی‌کند که این توافق از سوی دولت ترامپ برهم زده شود. او می‌گوید اگر ترامپ بخواهد «برجام را به اسم ممانعت از آزمایش موشکی نابود کند، ایران را در شرایطی قرار خواهد داد که آزادی عمل برای به پیش رفتن و تولید تسلیحات هسته‌ای را داشته باشد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان